Ближче до Африки

Поділитися
Ближче до Африки Дінео Сеше Бопапе
Названо переможців Future Generation Art Prize 2017. Відповідно, експерти конкурсу спробували відповістити на запитання, яким буде світ мистецтва вже найближчим часом? І як довго воно залишатиметься симулякром як забавка для публіки?

Названо переможців Future Generation Art Prize 2017. Відповідно, експерти конкурсу спробували відповістити на запитання, яким буде світ мистецтва вже найближчим часом? І як довго воно залишатиметься симулякром як забавка для публіки?

Світом правлять жінки. Але, за традицією, табелі про ранги - хто найкращий, хто найгарніший - складають чоловіки. Та хоча гендерно склад Міжнародного журі конкурсу Future Generation Art Prize 2017 і являв собою взірець політкоректності, навіть у ньому сильна стать фактично домінувала: четверо іменитих чоловіків проти трьох жінок. Додамо ще й обличчя конкурсу - його засновника мецената Віктора Пінчука.

Рішення шановних експертів присудити Гран-прі й Спеціальну премію двом дівчатам родом з Африки - Дінео Сеше Бопапе (Південна Африка) і Фібі Босвелл (Кенія - Велика Британія) - видається політкоректним.

З понад 4400 заявок, поданих художниками віком до 35 років зі 138 країн з усіх континентів (як не без законної гордості повідомляє офіційний сайт премії), міжнародні експерти відібрали шістьох фіналістів родом з Африки, чотирьох латиноамериканців, трьох художників, що живуть і працюють у США, одного китайця, одну туркеню, одну росіянку… Україну представляла "Відкрита група" - завдяки перемозі торік.

Сказати, що якісь з робіт у фінальній експозиції були помітно сильніші (або відчутно слабкіші) за інші, складно. Скоріше, молодих художників-учасників - які в більшості живуть як люди світу, бо сучасне мистецтво є транснаціональним (і тільки моду в ньому, як і раніше, диктують люди Заходу) - можна погудити за уніфікацію. Домірно - лівого соціального пафосу (як в інсталяціях колумбійця Івана Арготе, у стосиках газет із пророкуваннями екстрасенсів туркені Аслі Чавушоглу тощо).

Помірний концептуалізм - "Прямокутний предмет" і "Примусовий вигин" Карли Шайм (Бразилія), "До себе" Камілли Жанан Рашид (США) та ін. Ритуальні реверанси в бік фемінізму (за розкриття жіночої теми Фібі Босвелл, власне, й отримала свою нагороду).

Майже обов'язково - масштабність і видовищність. (Земляна інсталяція mabu/mubu/mmu Дінео Сеше Бопапе, що завоювала Гран-прі, складається насамперед з кількох тонн землі. На прес-показі виставки журналістів найбільше вразило, як таку кількість ґрунту змогли доправити на п'ятий, найвищий поверх ПАЦ.)

Усе перелічене і є зразковим рецептом успіху у світі сучасного мистецтва-2017.

Художники з країн третього світу - передусім це стосується Африки й Латинської Америки - одностайно беруть іще й поверхневою місцевою екзотикою. Поверхневою назвемо її через ефектність, явно розраховану на не знайомого з місцевим контекстом глядача. Крім того, третій світ охоче переосмислює місцеві народні традиції.

Роботи що венесуельців, що жителів ПАР зазвичай або візуально дуже яскраві, або в будь-який інший спосіб прямо відсилають до народної культури. Зокрема й сучасної вуличної. Латиноамериканці при цьому ще й експлуатують тему бідності та соціальної невпорядкованості власних країн.

Як, наприклад, інсталяція Сол Калеро (Венесуела) "Обмін валют" зі схожим на мандрівний цирк муляжем вуличної "обмінки", що зайняла місце роздягальні в ПАЦ.

Африканці ж насамперед досліджують тему гноблення чорношкірого населення. Художники, які живуть на Заході, при цьому практикують іще й "повернення до коріння", намагаючись поєднати західну й африканську культурні традиції.

Так, Фірелей Баєс з Домініканської Республіки подала на конкурс інсталяцію "Пам'ять довіри крізь історію (шукаючи поради в Рада Лоа)" з вудуїстським пантеоном у ролі героїв. Нігерійка Акуніїлі Кросбі зобразила ностальгійний "Маніоковий сад" - у техніці, що нагадує ощадливий печворк.

"Mutumia (Жінка)" Фібі Босвелл (інтерактивна інсталяція з жінками, які голосять, плачуть; їхні мальовані силуети немов насуваються на глядача) видається втіленням мало не всіх тенденцій, які намагалися відтворити майже всі художники-фіналісти Future Generation Art Prize 2017.

Концептуалістський мінімалізм чорно-білого графіті лише посилює ефект видовищності масштабних рисованих анімованих фігур. Жіночий речитатив-голосіння апелює до глибинних, архаїчних шарів психіки, змушуючи серце стискатися.

Сама історія, що послужила основою для арт-проекту Босвелл, - водночас усесвітня й дуже африканська. Лихі багаті люди вирішили забрати в бідних чорношкірих людей землю. (Майже як у киян - забудовники.) І тоді місцеві жінки-матері зважилися на розпачливий крок. Роздягнувшись догола (дивитися на оголене немолоде жіноче тіло - табу в місцевих жителів), вони своїми тілами перекрили доступ до території.

На тлі Mutumia, без призу, на жаль, залишився ще один улюбленець київської публіки - величезна (яка збиває з ніг іще й своїм запахом) інсталяція Ібрагіма Махами (Гана) "Неорієнтований Нканса II". Протягом багатьох років художник збирав у Гані дерев'яні ящики й інструменти місцевих безхатьків. Які, щоб не померти з голоду, підробляють чищенням взуття. Схожий на колумбарій з комірками, в кожній з яких поховано чиєсь реальне життя, "Неорієнтований Нканса II", звичайно ж, нагадав роботи інших, значно відоміших західних художників.

Чи є у принципі під зорями сучасного мистецтва щось нове?.. З модою ж на фемінізм не посперечаєшся. Тим паче що саме мода в мистецтві - чудовий спосіб замість реальних проблем говорити про їх видимість. І тоді й вовки (ті, для кого будь-які соціальні протести не актуальні, бо в них і так усе добре) начебто ситі, й вівці цілі - тобто, галочку в рубриці "протест здійснено" поставлено. Ну, й художники, звісно, хоча б почасти, ситі.

Ті, хто бачив "українські" роботи в експозиції і Арсеннале-2012, і так званої Другої київської бієнале сучасного мистецтва "Київська школа", що відбулася 2015 року, підтвердять: відібрані організаторами FGAP 2017 вітчизняні арт-проекти мало відрізнялися від африканських або латиноамериканських, які перемогли в конкурсі Віктора Пінчука. Та сама місцева екзотика. І той самий соціальний результат: мистецтво протесту, яке давним-давно перестало бути протестним мистецтвом.

Однак Future Generation Art Prize 2017 виглядає значно більш соціальним і злободенним, ніж навіть попередній аналогічний конкурс. Світ радикалізується. І ми всі, непомітно, - разом із ним? Побачимо. А незабаром оцінимо, як виглядатиме груповий проект Future Generation Art Prize@Venice, який PinchukArtCentre презентує в рамках офіційної паралельної програми Венеційської бієнале 2017 року.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі