Голлівудський продюсер: "Скасуйте податки на кіногалузь — і в Україну потягнуться люди"

Антон Філатов 28 березня 2014, 18:00
фото

Читайте також

У його послужному списку понад 30 різних фільмів (у тому числі українських). Голлівудського продюсера з візуальних ефектів Джей Ді Захаріаса великі студії цінують за віртуозний професіоналізм, який став запорукою успіху таких стрічок як "Універсальний солдат-4", "Полярний рейс", "Володарі Салема" та багатьох інших. Нова українська картина "Тіні незабутих предків" — теж його рук справа. 

В інтерв'ю DT.UA уродженець Луганська й суперпрофесіонал Голлівуду Джей Ді Захаріас розповів, як живуть вихідці з нашої країни на голлівудських пагорбах, а також запропонував рецепт прориву вітчизняного кіно на широкі екрани США і Європи. 

Перш ніж поставити йому запитання, нагадаю, що найкращі сили Голівуду зазвичай складаються з приїжджих. У числі останніх і українці. Серед вихідців із нашої країни в Голлівуді є чимало лауреатів премії "Оскар", але є й сотні трудівників, чиї імена розчинилися в розлогих титрах таких блокбастерів, як "Матриця", "Трансформери" тощо. 

— Єдиним на сьогодні українським фільмом, який виходив у прокат США, був "Приятель покійника" (1997) В'ячеслава Криштофовича. Чи стануть "Тіні незабутих предків" другою вітчизняною стрічкою, котрій пощастить добратися до американських кінотеатрів?

— Безумовно, прокат "Тіней незабутих предків" у США неможливий. Як мінімум, стоїть питання покриття рекламних витрат, що, як ви розумієте, дуже великі. Не бачу реальних можливостей навіть для виходу його в обмежений прокат. І все ж "Тіні…" отримали досить хороші відгуки мережі кінотеатрів AMC (одна з найбільших у США. — А.Ф.). Але, як я сказав вище, ми не маємо можливості покрити високі витрати, пов'язані з прокатом.

— Що необхідно українському фільму для виходу в прокат США?

— Думаю, це повинен бути дуже міцний фільм. На мій погляд, хороша драма, психологічний бойовик, байопік... Погляньте на приклади французьких чи корейських фільмів. У США можна вийти в обмежений прокат. Але потрібно розуміти, яка від цього буде користь. Адже в такому разі це вже не бізнес, а, швидше, престиж. Хороший приклад незалежної й досить потужної компанії IFC, що прокачує багато європейських та азійських фільмів.

— Чому в Голлівуді упереджено ставляться до кінематографістів із України?

— Ніхто в Голлівуді про українських кінематографістів нічого не знає. Лише прозвучало прізвище Вадима Перельмана у зв'язку з його українським походженням. У Голлівуді взагалі не йдеться про мистецтво. Голлівуд — тільки бізнес. 

Коли в Україні з'явиться здоровий кінобізнес, який почне потроху відкриватися світу, тоді й у Голлівуді заговорять про українців. 

Думаю, Франція знає про українських кінематографістів більше, ніж будь-яка інша країна. Але якщо дивитися глобально — України немає на карті кіносвіту. 

Та й як взагалі можна ставитися до українських спеціалістів, коли в Україні толком нічого не роблять. 

Правда, останніми роками ситуація змінилася на краще. Нещодавно подивився фільм Олени Фетисової та Сержа Аведикяна "Параджанов" (2013), і він мені сподобався. Ще чекаю на фільм Вікторії Трофименко "Брати. Остання сповідь", знятий за мотивами повісті номінанта на Нобелівську премію Торгні Ліндгрена. 

— Багато іменитих режисерів, оператори, композитори тощо, які вважаються сьогодні легендами Голлівуду, — емігранти з різних куточків світу. Серед них є й вихідці з України. Яке до них ставлення в Голлівуді?

— Українці — одна з найпрацьовитіших націй у світі. За великим рахунком, виходить парадоксальна ситуація: у себе на батьківщині українці — мабуть, найлінивіший народ, але щойно вони потрапляють за кордон, де їм створюють умови для роботи, — вони стають мільйонерами. Українці вміють і люблять працювати, проте, на жаль, їм зовсім не дають цього робити на батьківщині. Росіян у США абсолютно не цінують, а ось вірменів та українців поважають.

— Чи може людина, яка здобула кінематографічну освіту в Україні, працювати в Голлівуді?

— Безумовно, їй доведеться повністю переучуватися. Понад те, їй доведеться повністю змінити своє ставлення до цінностей, життя і речей, які оточували її в Україні. Звісно, це не так важко, адже техніку вивчити може кожен — було б бажання. Я навчився всього сам, будучи за освітою юристом. 

— Спільно з Любомиром Левицьким ви розпочали роботу над фільмом "Зварник". Про що цей фільм, і коли планується його вихід на екрани?

— Любомир не дуже залучений у цей проект. Нині він працює над іншим фільмом у Казахстані. Спочатку планували знімати "Зварника" з американським продюсером Майком Еліотом. Але нам зовсім не сподобався сценарій. Переписувати скрипт "Зварника" взявся мій хороший товариш Пітоф, який зняв стрічку "Відок". Сподіваюся, зйомки фільму розпочнуться наприкінці літа.

— Чи плануєте інші проекти, у яких будуть задіяні українські кінематографісти?

— Звичайно. Нині в нас близько десятка фільмів у різних стадіях розробки. Ми вже завершуємо сценарій для фільму, який зніматиметься в Петербурзі. Крім того, ряд стрічок знімемо в Україні. Наразі ведемо переговори з великим американським дистриб'ютором про зйомки п'яти-десяти американських фільмів в Україні. Що з цього вийде — не знаю, бо у зв'язку з нинішньою ситуацією в країні важко щось коментувати. Безумовно, американський ринок дивиться на Україну як на майданчик для зйомок. Але поки що ніхто не знає, як працювати на нашому ринку. Надто багато проблем і нюансів, і надто мало часу, щоб у всьому цьому розібратися. 

Наприклад, у Канаді за кожен витрачений на зйомки фільму долар вам повернуть 60 центів. Тобто якщо у вас є мільйон для того, щоб зробити фільм, а потрібно 1,6 млн., — то ви поїдете в Канаду, де як бонус отримаєте від держави до 60%. Це канадська політика створення робочих місць та стимулювання індустрії. 

Ну, а в Україні непогано хоча б зняти оподаткування з інвестицій у кіно. Звісно, для цього потрібен спеціальний комітет, який би видавав ліцензію, що підтверджувала б спрямованість грошей саме на виробництво фільму. У такому разі кінокомпанія має зобов'язатися надати відповідний звіт про те, як вона розпорядилася цими грішми. Це буде початком шляху створення сприятливого клімату в Україні. Потім можна говорити про інші пільги.

— Цілий ряд голлівудських зірок має українське коріння. Дідусь Спілберга, бабуся Сталлоне, батьки Дастіна Хоффмана та багато інших предків американських знаменитостей жили на території сучасної України. Чи заведено серед них згадувати цей факт родоводу?

— Спілкуючись із різними людьми в Голлівуді, можу сказати: українське коріння — це прекрасно! Не забувайте, що це українсько-єврейське коріння розцінюється тут як східноєвропейське. 

Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter
Немає коментарів
Реклама
Останні новини
Курс валют
USD 24.79
EUR 27.22