НА ПЕРЕТИНІ ПЛОЩИН

Поділитися
Нинішня прискореність, динамічність, мобільність життєвих процесів, здається, породжує відчуття хронічної «розхитаності» універсуму, його гарячковості — явищ уже ледь не медичних...

Нинішня прискореність, динамічність, мобільність життєвих процесів, здається, породжує відчуття хронічної «розхитаності» універсуму, його гарячковості — явищ уже ледь не медичних. Такий стан умів й емоцій уже бував в історії на численних зламах епох. У ці періоди особливо важливі звернення до вічного, непорушного, прекрасного. Причому зауважимо, важливі саме в контексті загальної динамічності. Інакше серед «броунівського руху», іноді навіть хаосу, ці цінності здаватимуться пильними велетами, які хоч і вражають, однак не зворушують душу і не впливають на хід Історії...

...Вони стояли обличчям один до одного. Чотири прекрасні хори в Трапезній церкві Києво-Печерської лаври. Звучали фрагменти Божественної літургії та Всеношної, святкові великодні співи та повсякденні монастирські наспіви. Починався П’ятий хоровий фестиваль «Золотоверхий Київ».

Перший концерт хор-фесту називався «Хорові антифони». Назва тут говорить сама за себе — у храмі звучить «противогласіє», втілюється в звуки просторова ідея протистояння горизонталей, вертикалей, об’ємності, перспективи... І учасники цього протистояння — хорові колективи Києва.

Саму ідею хорових антифонів директор і художній керівник фестивалю Микола Гобдич виношує давно і реалізовує не вперше. Але саме зараз, як нам здається, відбулася досконала, надцінна її реалізація. Мало відзначити «захоплення охопило присутніх», «це звучало чудово». Слова ці лише в енний раз повторюють джентльменський набір газетно-репортерських штампів, у якому іноді змінюються, як здається, лише імена композиторів і виконавців.

Річ в іншому. Будь-яка подія, виходячи за рамки «акції», потрапляє в розряд явищ художньої історії. Преамбула до П’ятому хор-фесту спонукає до розмірковування не про акціонально-подієві, а про культурологічні аспекти хорового фестивалю.

Тим, у принципі, і цінне будь-яке культурне явище, котре потребує не «слова на захист», не дифірамбів і непомірного славослів’я. Факт художньої історії потребує насамперед розуміння й осмислення. Концерт у Лаврській Трапезній — саме таке явище.

Насамперед варто сказати про ідеальний добір учасників «Антифонів». Два змішані камерні хори зі сходу і заходу — прозоро-дзвінкий «Київ» і м’яко-матовий «Хрещатик». Два однорідні хори з півночі та півдня — мідноголоса, яскрава, насичена капела імені Л.Ревуцького і дівочий хор НПУ імені М.Драгоманова, звична безтілесність, «янгольство» якого цього разу збагатилося грудними, жіночними нотками. І це теж звучало переконливо і яскраво. Дивно й парадоксально, але все разом не просто підсумовувалося, складалося в єдине ціле, як прийнято говорити. Ні, воно примножувалося, набуваючи особливої значеннєвої і художньої ємності за рахунок виникаючої синергетики. Гнучкість і рухливість камерних хорів, легкість жіночого міцно встановлювалися на фундамент міцного чоловічого хору; веделівські колоратури, терпкі співзвуччя сучасної хорової музики логічно виростали з традиційних повсякденних наспівів, символізуючи спадкоємність і непорушність традиції.

Акустика Трапезної церкви Києво-Печерської лаври особлива. У ній, як, втім, і в будь-якому бароковому храмі, якось саме по собі виходить, що спів лунає буквально звідусіль. Більше того, музика немов перебуває в цьому храмі, заповнюючи його без залишку й одночасно набуваючи його форми. Так було свого часу в Західній Європі — круглі бані італійських соборів створили нові акустичні ефекти реверберації, луни, підсилили і збагатили звучання. Саме звідси почалися експерименти венеціанців XVI століття, котрі заклали підвалини ледь не всієї європейської музики нового часу. Від них, до речі, і бере початок концертна хорова (і не тільки) практика бароко.

Щось подібне існувало також в оволодінні простором слов’янського храму. Чотирикутний, частіше хрестоподібний в основі, він одночасно «дивиться» на чотири сторони світу, він може бути храмом для всіх, церквою для Бога і для людей. Він здатний родити ідею безначального, безкінечного відчуття розчинення у вічності.

Те ж саме — й усередині. Можна лише здогадуватися, наскільки яскравими і вражаючими були святкові партесні літургії за участю декількох хорів (не випадково західноєвропейський еквівалент називається «колосаль-стиль»). Можна тільки реконструювати ні з чим не зрівнянне відчуття гордості, захоплення, співпричетності, «соборності», якщо хочете, — і це було зроблено в Трапезній церкві на «Антифонах» п’ятого «Золотоверхого Києва». Подібна диспозиція хорів у принципі відображає сенс Божественної літургії, а хрестоподібність перетинань звукових мас втілює символічну ідею хреста.

Якщо вже на те пішло, то антифони взагалі придумали не люди. Занадто вже глобальна для повсякденного людського розуму ця ідея — антифон як протистояння хорів у церкві, як одночасна фізична роз’єднаність учасників служби і їхня міцна сакральна зв’язаність. Сказано в літургіці, що це диво послано людині з небес. Саме так співали хвалу Господу ангели, змагаючись перед Його троном у прославляннях. Саме так це побачив святитель Ігнатій Богоносець, учень самого Іоанна Богослова. Так відбито слово Боже в Літургії (четверговий прокимен восьмого гласу: «Во всю землю изыде вещание их, и в концы вселенныя глаголы их»).

Та все ж перед нами було не богослужіння. Перед нами був концерт — дійство, яке споконвічно розуміється і як змагання, і як злагода, як двоєдиність відмінного, як сполучення контрастного. Концерт, породжений «епохою великих антиномій» — бароко, концерт, утілений так яскраво і так по-різному в Західній Європі й у нас, являв своє обличчя.

Концертність розвивалася на Заході й у нас по-різному, у принципі відбиваючи два шляхи секуляризації культури. Дійсно, Західна Європа пішла шляхом зовнішнього, екстенсивного розвитку. Устояній системі церковних жанрів вона протиставила жанри світські. Причому це протиставлення зберегло в обох випадках найважливіші якості культурної традиції — образну піднесеність, апелювання до духовних цінностей.

Східноєвропейська ж, слов’янська культура, в якій процеси секуляризації фахового музичного мистецтва в силу історичних причин відбувалися переважно всередині самої церкви, йшла дещо іншим шляхом. Не зовнішнє протиставлення жанрів і цілих сфер творчості — а їхня внутрішня трансформація: ось звідки проникнення ідеї концертності, змагальності в церковну музику, збагачення її образності, тематики за рахунок сильного світського струменя. Безумовно, сказане тільки-но — лише схема, і, природно, вона багато що робить простішим і пласкішим. Однак головне, сутнісне залишається.

Хрестоподібно перетиналися звукові площини. Музика, призначена для виконання саме в храмі (а не просто музика на духовні тексти, як це часто буває), несла на собі відбиток замкнутого обсягу з його підкресленою опуклістю ліній, особливим резонуванням заключних акордів, що звучать луною в куполі (наскільки ефектний і доречний тут диригентський жест М.Гобдича, який немов відсилає уявне тіло звуку вгору, у небеса). Створювалося живе і вібруюче ціле, особливе енергетичне поле над головами слухачів. І не тільки над головами — воно буквально втягувало в себе усіх: і тому такою органічною була «Многая літа» наприкінці «Антифонів», котру співали всі.

...Співали всі разом. Збувалося слово Першого антифону Божественної літургії Іоанна Златоуста — текст 102-го псалма Давидова: «Яко по высоте небесней от земли, утвердил есть Господь милость Свою на боящихся Его. Елико отстоят востоцы на запад, удалил есть от нас беззакония наша...».

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі