Шерлок Холмс, ілюзія обману

Олег Вергеліс 15 січня, 00:22
шерлок_2

Читайте також

"1+1" анонсує чергову кіноманію XXI ст. — "Шерлока" від ВВС. Судячи з усього, прем'єрним причепом до попередніх серій стане "Потворна наречена", новорічний бонус до знаменитої франшизи. 

Прем'єру "Нареченої" прогресивне шерлокоманське людство побачило в новорічну та наступні ночі (на закордонних каналах і в Мережі). У Британії прем'єра зібрала біля екранів понад 8 млн телеглядачів, поступившись рейтинговою пальмою тільки святковому феєрверку. Суперечки навколо фільму не тільки не вщухли, а спалахнули з новою силою. 

Як не посперечатися? Улюбленого детектива всіх часів і народів представили кінченим наркоманом... 

(У зв'язку з цим нижченаведений відгук — не рецензія, не спойлер, а, швидше, "інструкція з застосування": як годилося б розуміти підступність задуму Марка Гетісса і Стівена Моффата (творці) і як його застосовувати, відштовхуючись від Конан Дойла.) 

Але спершу — слово герою. 

"Мені уявляється, що людський мозок схожий на маленьке порожнє горище, яке ви можете обставити, як захочете. Дурень натягає туди всілякого непотребу, який трапиться під руку. А людина тямуща ретельно відбирає те, що вона помістить у своє мозкове горище. Вона не візьме нічого, крім інструментів, які знадобляться їй у роботі, зате їх буде багато, і розкладе їх у взірцевому порядку". 

Пасаж належить Шерлоку (див. текст Конан Дойла). Такий спіч прямо відображає концепцію скандальної "Потворної нареченої". 

Творці проекту, вищезгадані Гетісс і Моффат (разом із режисером Дугласом Маккінноном), перенесли дію з обжитої сучасної квартири на Бейкер-стріт, 221-б — на маленьке, захаращене "горище". 

Власне, у мозок Холмса. В "чертоги розуму", як уточнює сам герой. 

Тут хвилинка уваги: чертоги розуму зазвичай розміщуються на одній вулиці, поруч із "чертогами безумства". 

Зовнішній антураж прем'єрної "Нареченої" — густі лондонські тумани XIX ст. Можна сказати, тут сама колиска історії Холмса. Коли він щойно з'явився на світ у повісті "Етюд у багряних тонах" на сторінках "Різдвяного щорічника Бітона" (1887 р.). 

Ось він з'явився — там і тоді. І незабаром (уже в "Нареченій") узявся за розслідування одного небанального злочину. 

У туманах Лондона бродить дивна жінка з закривавленим ротом. І з диким вереском "YOU!" вбиває наповал поганих чоловіків, колишніх кривдників. 

Фокус у тому, що сама вона давно вбита. Але її біснуватий привид тримає в заціпенінні всю Британську імперію. 

І тільки розумний Шерлок, педантично розклавши інструменти на своєму "горищі", не вірить у привидів. Він знає: мотив усіх скоєних на світі лиходійств — любов і гроші. А отже — людське "его". Без жодних опудал та біснуватих фантомів. 

Шанувальник "Шерлока", який раніше облюбував його вдачу і профдіяльність у XXI ст. (завдяки трьом попереднім сезонам), тепер налаштовується на вікторіанську епоху. З її готикою, екзотикою. Та іншими принадами. 

Цей глядач смакує терпкий лондонський туман позаминулого століття. 

І тут-таки — жорстокий облом. Прем'єрна "Наречена" — виявляється — багатошаровим пудингом, а не суворо лінійною казочкою-детективом. І в такому англійському пудингу вікторіанський позаминулостолітній сніг — лише один із шарів атмосфери. Споживаючи який, глядач має заректися: не вір тому, що бачиш, і не слухай того, що чуєш! Усе зриме й чуте — обман, підступ, ілюзія, підміна. Тобто: наркоманська маячня і кошмарний сон популярного детектива. 

Вікторіанський художній "фільм" існує виключно в його голові. У той момент, коли він, перевищивши дозу, солодко заснув у літаку, а вже приземлившись, ненавмисне обірвав фінал свого ж наркоманського вікторіанського твору. 

"Потворна наречена", як зазначили шанувальники і противники, використовує прийом а-ля Крістофер Нолан ("Початок"), який передбачає таке: основна матриця життя — прогулянки по сновидіннях, а ява й реальність, вибачте, це все відносне. 

Таким чином, Шерлоку в його новітньому "кіно" дано повну свободу дій. Для нього не існує реального світу, є тільки улюблене персональне "горище", наповнене інструментами та наркотичними препаратами. І виключно від дози залежить, у який степ заведе його холодний розум із дедуктивним методом укупі. 

Всім своїм наркоманським фільмом Шерлок заперечує щось очевидне і підтверджує щось неймовірне. А його системне безумство розкидає, де хоче, підступні сільці — щоб утримати в потрібній формі його ж розплавлений розум. 

Тому світ Шерлока — біполярний. (Про що мріє, наприклад, один відомий російський політик.) Стосовно ж Холмса, біполярність — розум і безумство, геній і лиходійство. Полюси в його світі, на персональному "горищі", постійно варіюються. Сам Шерлок — геній і безумець, а його опонент Моріарті — безумець і геній. 

На настійну вимогу Моффата—Гетісса, біполярний світ у модному серіалі стає ще й бісексуальним. Темні підводні течії ніби штовхають безумця і генія один до одного. Причому так штовхають, що в одного з них прямо-таки їде дах. І привид Моріарті вже нагло являється на "горище" Шерлока. Дражнить його висолопленим язиком та грайливими гримасами. По ходу примовляючи: "Смерть — це так сексуально!".

Моріарті перетворюється на його демона-мучителя. На частину сили, яка регулярно продукує Зло, але без неї не відчутне Благо. 

У цьому ж постмодерністському поп-пудингу (у "Потворній нареченій" тобто) намішано-замішано і "це", і багато іншого. Від ребуса — до анекдоту. Від готики — до фемінізму (кількома роками раніше Г.Ібсен написав свій "Ляльковий дім", ніби передбачивши страшну помсту чоловікам із боку теперішньої Нареченої). Природно, тут помітний Фройд. Тут-таки — слеш. 

Останній інгредієнт, як відомо, — спеціальний "жанр" фанатських творів, які описують надумані романтичні пригоди відомих персонажів. Слеш продукує цілу субкультуру! Безперечно, деякі сюжетні повороти на "горищі" породжені саме мільйонами постів фанатів-шерлокоманів. В уявленні яких герої Бенедикта Камбербетча, Ендрю Скотта і Мартіна Фрімана давно й радісно живуть одне з одним паралельними і дуже цікавими життями. Загалом, маємо надзвичайно яскравий приклад того, як глядач-уболівальник нагло повертає русло кіносюжету — у потрібний йому бік. 

Вони мріють, щоб Моріарті страждав за Шерлоком (чи навпаки) — насолоджуйтеся. Вони мріють про воскресіння раніше вбитого лиходія, закидаючи творців ультимативними вимогами, — і надія на вічне життя Моріарті не помре, доки сценаристи не втомляться водити за ніс шанувальників (і не втомляться від самого Шерлока). 

Моріарті в цій франшизі — як вірус, що зламує захищені програми. А Шерлок — як незламний вінчестер, у якому теж інколи знаходяться слабкі місця.

Розслідування злочинів потворних наречених (або небезпечних терористів) — тільки додатковий привід прояснити й укрупнити справжній конфлікт багатосерійної шерлоковатсономоріартідрами. Вона — у протистоянні вірусу й вінчестера. І сама драма ця дана глядачу не як детективний сюжет, а як привід — зрозуміти (або придумати): хто ж насправді ця загадкова людина, чиї пригоди відображені у 260 екранізаціях. 

Отож не віримо тому, що бачимо, чуємо або читаємо про нього. 

Шерлок, природно, лише плід літературної фантазії Ватсона, його бажана модель людини-інтелектуала (сам Ватсон розколовся на цю тему в "Нареченій"). 

Ватсон описав людину, яку хотів би бачити, а не ту, якою Шерлок був насправді (самітником? наркоманом? соціопатом?) 

Було — не було? І в цьому теж ребус від творців "Холмса". Бо справжній Шерлок, як відомо, не носив дирстокера; не був харизматичним, як Камбербетч; не повторював "елементарно, Ватсон!", використовував метод абдукції, а не дедукції. І тому подібне. 

Отож "не вір очам своїм". У цьому — концепція не тільки прем'єри, а, мабуть, і всієї шерлокіани. Багатосерійного кросворда, де кожен намагається вгадати потрібні слова й знаки, хитро заховані в інтер'єрах чи доказах. 

Був — не був? У кожному разі, хочеться вірити, що все-таки був. І жив (або навіть живе) на Бейкер-стріт тямущий чоловік, який нарешті зав'язав із наркотиками й розрізняє грані буття: зла і добра, генія і лиходійства, розуму й безумства. Оскільки решта — не що інше як лірична павутина: 

О, этот лондонский туман,

Лукавых замыслов арена, 

Игра, иллюзия, подмена, 

Обворожительный обман! 

Теги:
Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter
Немає коментарів
Реклама
Останні новини
Курс валют
USD 24.83
EUR 27.56