ЯСТРУБИ АТАКУЮТЬ В іНДУСТРіЇ АВіАПЕРЕВЕЗЕНЬ ПОЧИНАЄ ДіЯТИ ПРИНЦИП ПРИРОДНОГО ВіДБОРУ

Максим Череда 30 червня 2000, 00:00

Читайте також

Упродовж усього останнього року британська авіакомпанія British Airways (ВА) перебувала на межі зриву в штопор. Вона працювала зі збитками, а ціна акцій падала дедалі нижче. Сьогодні ВА має всі шанси повернути собі втрачені позиції. Кілька місяців тому компанія попрощалася зі своїм колишнім керівником Бобом Ейлінгом, на зміну якому прийшов 50-літній Рід Едінгтон, що чудово зарекомендував себе на аналогічній посаді в національній авіакомпанії Австралії. Отримавши в своє розпорядження такого досвідченого менеджера, як Едінгтон, BA зважилася на безпрецедентні дії, що зможуть нарешті зруйнувати бар’єри, які сковували розвиток індустрії повітряних перевезень. 7 червня авіакомпанія оголосила, що веде переговори з Королівськими голландськими авіалініями (KLM), результатом яких може стати злиття цих двох найвідоміших перевізників.

Якщо переговори пройдуть успішно, то народиться найбільша в світі авіакорпорація, що перевозитиме щорічно 56 мільйонів чоловік і матиме 19 млрд. доларів доходів щороку. Цифри видаються переконливими навіть за американськими стандартами. Проте головне в майбутній угоді не це: злиття BA і KLM може стати першим в історії бізнесу авіаперевезень прикладом повного злиття компаній, які належать різним державам. Це може істотно підштовхнути такого роду процеси, пов’язані з іншими великими авіакомпаніями світу, процеси, що досі протікали дуже мляво й болісно. Аналітик у галузі авіаперевезень голландської брокерської фірми Mees Pierson так образно оцінює те, що відбувається: «Для того, аби стіна впала, буває достатньо вийняти з неї одну цеглину. Після цього процес стає вже некерованим».

Такі злиття, як угода між BA і KLM, дуже складно довести до кінця. Ці дві компанії вже намагалися пройти подібну процедуру вісім років тому, проте їм перешкодили розбіжності між керівниками вищої ланки і заперечення з боку крупних власників акцій. Проте, навіть якщо переговори між лідерами повітряних перевезень Великобританії та Голландії не увінчаються успіхом, це вже не зможе зупинити їхніх колег з інших європейських держав. Вони усвідомили: скасування державного регулювання і поява єдиного європейського ринку авіаперевезень означає, що понад десять національних авіакомпаній не зможуть надалі виживати та конкурувати з міжнародними авіаконцернами.

Швидше за все, на європейському континенті залишиться не більше чотирьох великих авіакомпаній. А якщо подібні процеси розвиватимуться у США й американське законодавство «увімкне зелене світло» перед першим таким проектом — злиттям найбільших авіакомпаній Нового Світу — United Airlines Inc. і US Airways Group Inc., Євросоюз також буде вимушений дати дозвіл на аналогічні операції, і європейці почнуть діяти в цьому напрямі ще рішучіше.

Деякі експерти більш відверті, натякаючи, що робота з підготовки злиття глобального масштабу між авіакомпаніями США, Азії і Європи також не припинялася ні на день протягом останніх кількох років. Одні перевізники обдумують можливі обміни з партнерами, інші — формування регіональних і міжконтинентальних об’єднань. Тому переговори між BA та KLM можна розглядати просто як один із яскравих прикладів пошуку рівноваги в процесах, що охопили галузь повітряних перевезень.

Патріархальні відносини власності, властиві європейським авіаперевізникам, уже давно демонструють ознаки руйнації. Так, Swissair поступово викуповує бельгійську національну авіакомпанію Sabena (придбано вже 85% акцій останньої). Головний конкурент британців — німецька авіакомпанія Lufthansa — натомість міркує про пряму купівлю своїх партнерів по нинішньому альянсу — шведської SAS і австрійської Austrian Airlines. Німецький авіаперевізник активний і на іншому фронті: він не проти і далі викуповувати акції British Midland, конкурента ВА на внутрішньому ринку. Торік Lufthansa придбала п’яту частину їхніх акцій.

Повертаючись до Swissair, слід зазначити, що швейцарці цікавляться не тільки бельгійською компанією. Нещодавно вони викупили у ВА французьку авіакомпанію Air Liberte, що здійснює польоти на місцевих лініях. Swissair також не проти об’єднатися з KLM, якщо переговори останньої з BA завершаться провалом. До того ж, до цього ласого шматка придивляється й французький національний перевізник Air France.

Стосовно KLM, то, перш ніж звернутися до британського партнера, її керівництво мало намір укласти аналогічну угоду з італійською компанією Alitalia. Проте в квітні цього року голландці змушені були розпрощатися зі своїми італійськими колегами, — причинами розбрату виявилися питання управління спільною корпорацією і статус Мілана як вузлового аеропорту. KLM опинилась у безвиході. Її керівники чудово усвідомлювали, що компанія занадто мала для того, аби самостійно вижити в нових умовах, і що їй необхідний великий партнер. На щастя, BA у цей час також шукала розв’язання своєї проблеми — як уникнути збитків на європейському ринку.

BA та KLM свого часу займали лідируючі позиції серед європейських авіакомпаній, особливо в питаннях міжконтинентальних перевезень між Європою і Сполученими Штатами. Проте останніми роками Lufthansa, Air France і Swissair за рахунок зниження цін на квитки і розширення своїх маршрутів відібрали в британської та голландської компаній частину їхнього європейського ринку, за рахунок якого вони робили прибутковими свої трансконтинентальні польоти з Лондона й Амстердама. Негативно вплинули й конкуренти, що зненацька з’явилися та пропонують аналогічні послуги за зниженими цінами, такі, як дублінська авіакомпанія Ryanair. Збитки ВА за останній рік сягнули 366 мільйонів доларів, а прибуток KLM за той самий період, без урахування непередбачених витрат, склав усього 3,6 мільйона доларів.

З огляду на такі передумови, стратегія дій ВА після злиття видається передбачуваною: KLM надасть їй третій вузловий аеропорт — амстердамський «хаб» Схіпхол, що ввійде до єдиної системи з лондонськими Хітроу та Гатвіком. Обидві компанії заощадять значні кошти, об’єднавши свої представництва, системи резервування квитків і фінансові операції. ВА, до того ж, зможе перенести до Схіпхола велику частину своїх перевезень більш дешевим, так званим економічним класом, — цей аеропорт має кращі умови для транзитних пасажирів, аніж Хітроу. Краще за лондонський амстердамський «хаб» пристосований і для вантажних авіаперевезень. Стосовно ж Хітроу, то тут ВА збирається обслуговувати переважно пасажирів бізнес-класу, здатних заплатити за авіаквиток більше.

Про ставлення американців до планів ВА поки говорити зарано. Британська авіакомпанія входить до альянсу Oneworld, членом якого є й American Airlines Inc. Зі свого боку, KLM дотепер має подібні ж стосунки з американською компанією Northwest Airlines Corp. Якщо реалізуються плани American з придбання Northwest, усі частини головоломки стануть на свої місця. Проте цього може і не статися. American Airlines, за деякими даними, поклала око на Delta Air Lines Inc. Якщо ці дві компанії зіллються, тертя між учасниками європейських і американських об’єднань неминучі. Тим більше, що прецеденти є: American уже встигла викликати невдоволення ВА, зав’язавши тісні відносини з її конкурентом Swissair.

Органи юстиції по обидва боки Атлантики також можуть втрутитися в об’єднувальні процеси — і в США, і в Європі були випадки застосування антимонопольного законодавства для блокування спроб American і BA створити союзи зі своїми партнерами.

Занепокоєння з приводу можливої негативної реакції американського партнера пояснюється тим, що не всі у ВА упевнені в доцільності такого кроку, як придбання KLM. Акції British Airways протягом першої декади червня впали в ціні на 5%, тоді як вартість цінних паперів голландського авіаперевізника, яку підживлюють чутки про його швидке злиття з ВА, різко пішла вгору. Багато аналітиків цілком резонно попереджають керівництво британської компанії, що за KLM воно заплатить надто високу ціну, однак така покупка може і не розв’язати всіх існуючих проблем. На їхню думку, вона не забезпечить ВА потужною «базою пасажирів» і не розширить її домашній ринок. Тому серед експертів побутує думка, що британцям набагато зручніше й вигідніше було б шукати можливості для об’єднання з таким перевізником, як Air France: з ним ВА нещодавно також провела серію переговорів.

Повне об’єднання авіакомпаній із Великобританії і Голландії є першою міжнародною угодою з участю головних представників індустрії повітряних перевезень. Тому вона неминуче зажадає від її учасників нестандартних підходів. Можливо, вони і не зуміють домовитися, але факт такого роду переговорів знаменний уже сам собою.

За матеріалами часопису Business Week
Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter
Немає коментарів
Реклама
Останні новини
USD 26.10
EUR 28.01