«ФАХОВА РАДА НЕ МАЄ ПРАВА ВІДСТУПАТИ»

Читайте також

У тижневику «Дзеркало тижня» (№1, 2000 р.) була опублікована стаття «Нове літочислення в юридичній освіті України: 37-й рік». У ній різкій і безапеляційній критиці була піддана діяльність фахової ради з права ДАК України, зокрема, у зв’язку з проведенням нею за розпорядженням Міністерства освіти і науки України перевірки виконання умов та правил впровадження освітньої діяльності з спеціальності «Правознавство» у 19 вищих навчальних закладах (7 державної форми власності та 12 інших форм власності), які були самостійно визначені Міністерством освіти і науки України. Ця перевірка мала на меті здійснення контролю за виконанням Указу Президента України від 12.09.95 р., №832 «Про основні напрямки реформування вищої освіти в Україні» та чинного законодавства щодо ліцензування та акредитації вищих навчальних закладів. Відповідно до типового положення про фахову раду з ліцензування та акредитації вищих навчальних закладів, затвердженого наказом Міносвіти України від 11 березня 1996 р., фахова рада створюється ДАКом як орган, що забезпечує експертизу з ліцензування і акредитації вищих навчальних закладів, незалежно від підпорядкування і форм власності за заявленими напрямами (спеціальностями) і освітньо-кваліфікаційними рівнями підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації фахівців. За результатами ліцензійної чи акредитаційної експертизи фахова рада формує і подає на розгляд ДАК висновки щодо спроможності вищого навчального закладу проводити діяльність з відповідних напрямів (спеціальностей) за заявленим статусом і рівнями підготовки фахівців. Фахова рада має право вносити пропозиції щодо анулювання чи призупинення дії ліцензії у разі невиконання або порушення вищим навчальним закладом умов провадження освітньої діяльності, подання вищим навчальним закладам недостовірної інформації про її провадження. При проведенні зазначеної вище перевірки члени фахової ради з права керувалися чинним законодавством та вимогами і критеріями щодо ліцензування та акредитації підготовки фахівців відповідних рівнів, затверджених Державною акредитаційною комі-сією України. Можна сперечатися щодо того, погані чи добрі ці критерії та вимоги, але фахова рада не має права відступати від них при прийнятті своїх рішень. Ці критерії, зокрема, передбачають, що питома вага викладачів юридичних дисциплін в загальній чисельності науково-педагогічного персоналу, який обслуговує спеціальність «Правознавство», повинна становити 100%. Серед них: для навчальних закладів II рівня акредитації (бакалавр) — 5% — доктори юридичних наук та 50% — кандидати юридичних наук; для III рівня акредитації (спеціаліст) — 8% — доктори юридичних наук та 60% — кандидати юридичних наук; для ІV рівня акредитації (магістр) — 10% — доктори юридичних наук та 70% — кандидати юридичних наук. При цьому всі ці викладачі повинні за основним місцем роботи працювати в навчальному закладі освіти. Фахова рада з права на своєму засіданні 15 червня 2000 року розглянула підсумки проведеної перевірки. При цьому вона виходила з того, що вищі навчальні заклади освіти незалежно від форми власності мають рівні права щодо здійснення освітньої діяльності з спеціальності «Правознавство». Разом з тим, ці заклади освіти, маючи право на видачу диплома юриста державного зразка, повинні дотримуватися державних вимог щодо проведення відповідної освітньої діяльності. Приймаючи рішення, фахова рада враховувала і доручення Президента України від 2.06.2000 р. міністру освіти і науки України В.Г.Кременю щодо здійснення перевірки виконання умов ліцензування та акредитації вищими навчальними закладами всіх форм власності, що готують фахівців за спе- ціальністю «Правознавство», та про призупинення, до завершення перевірки, ліцензування підготовки фахівців із зазначеної спеціальності (термін: до 1 лютого 2001 р.). Виходячи з цього, фахова рада дійшла висновку, що підготовка фахівців-юристів у Запорізькому державному університеті, Чернівецькому державному університеті, Прикарпатському університеті ім.Ф.Стефаника, Інституті економіки, управління та господарського права (м. Київ), Вінницькому інституті регіональної економіки та управління в цілому відповідає встановленим державним стандартам. Разом з тим, 16 членів фахової ради з права одноголосно рекомендували ДАК України анулювати та призупинити дію ліцензій на підготовку фахівців юристів у ряді вищих навчальних закладів, привести ліцензійний обсяг прийому на навчання у відповідність до існуючих можливостей навчальних закладів, припинити навчання у відокремлених структурних підрозділах, створених з порушенням порядку, встановленого Кабінетом міністрів України тощо. Зокрема, фахова рада констатувала, що найбільш яскравим прикладом навчального закладу, що провадить освітянську діяльність по підготовці фахівців-юристів з порушенням встановлених критеріїв та вимог, є Міжрегіональна академія управління персоналом, яка з порушенням встановленого порядку (без попереднього розгляду питання фаховою радою з права) отримала ліцензію на підготовку фахівців- юристів з ліцензійним обсягом прийому на навчання 300 осіб з освітньо-кваліфікаційним рівнем «спеціаліст». Відповідно до встановлених критеріїв та вимог для випуску фахівців із зазначеним ліцензійним обсягом прийому навчальному закладу необхідно мати на постійній основі 75 докторів та кандидатів юридичних наук. Проте перевіркою встановлено, що в МАУП на постійній основі працює лише один кандидат юридичних наук. Крім того, МАУП має відокремлені структурні підрозділи, в яких (без проведення відповідної ліцензійної експертизи) також здійснюється підготовка фахівців- юристів. Автором зазначеної вище статті є Г.Щокін — президент Міжрегіональної академії управління персоналом. Подальші коментарі, як кажуть, зайві...

Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter
Немає коментарів
Реклама
Останні новини
USD 25.90
EUR 27.56