На олімпіадах для школярів зекономили

Оксана Онищенко 19 лютого, 00:00
школа

Читайте також

Гроші, гроші і ще раз гроші. Через їх нестачу Міністерству освіти і науки довелося внести зміни до власного наказу про проведення предметних олімпіад школярів і відмовитися від Всеукраїнських олімпіад для учнів 8—9 класів. Тепер лише випускники зможуть взяти в них участь.

Єдиний предмет, якого не торкнулося скорочення — українська мова. Тут олімпіади проводитимуть у повному обсязі — і районні, і міські, і обласні, і всеукраїнські з 8 по 11 клас. З інших предметів ситуація гірша. До 10 класу олімпіади теж проводитимуться, але без всеукраїнського туру, тобто найвищим буде обласний етап. У 10 класі всеукраїнське змагання буде організовано лише з тих предметів, за якими проводяться міжнародні олімпіади (адже в міжнародних змаганнях беруть участь і десятикласники, тож всеукраїнський тур, окрім іншого, допоможе відібрати найкращих, тих, хто буде представляти Україну на міжнародному рівні).

А от у 11 класі всеукраїнські олімпіади проодитимуться в повному обсязі, з усіх предметів. "Це пов'язано з тим, що за Умовами вступу переможці всеукраїнських олімпіад мають преференції — додаткові бали до конкурсного балу. Тому буде справедливим дати випускникам можливість випробувати свої сили з різних предметів", — пояснює заступник міністра освіти Павло Хобзей.

Чому ж раптом забракло грошей на таку важливу справу, як олімпіади? Адже сума, яку держава виділила на їх проведення, та ж, що і минулого року — 3 млн грн (1, 5 млн грн— на проведення міжнародних олімпіад, 1,2 млн грн — всеукраїнських і 300 тис. грн — на конкурс "Учитель року").

Тому є кілька пояснень. По-перше , коштів бракувало і минулого року. "Тоді довелося відмовитися від проведення всеукраїнських олімпіад з ряду предметів навіть у 11 класі, — каже Павло Хобзей. — Провели стільки, на скільки вистачило грошей. Деякі олімпіади частково фінансували спонсори. А цього року ми пішли іншим шляхом — у 11 класі вирішили проводити всі 26 олімпіад, які є, у 10 класі — 9 олімпіад, пов'язаних з міжнародними. А в інших класах всеукраїнський етап скоротити (окрім української мови)".

По-друге. "Сума цього року виділена та сама, тільки гроші не ті самі, — каже заступник міністра.— Ціна харчування і проживання для учасників всеукраїнських олімпіад змінилася".

Однак ситуація не така безнадійна, вважають у Міносвіти. І сподіваються на допомогу спонсорів: "Міністерство є відкритим до пропозицій щодо спонсорських коштів на проведення олімпіад. На сьогодні є гарантійний лист і кошти для проведення олімпіади з математики. Завдяки спонсорському фінансуванню ми будемо проводити олімпіади з цього предмету в повному обсязі — спонсори профінансують 8 і 9 клас, а МОН виділило кошти на 10—11 кл. Шукаємо спонсорів і далі. І дякуємо небайдужим за допомогу", — коментує П.Хабзей.

Петро Чернишов, президент компанії "Київстар", один зі спонсорів олімпіадного руху, коментує: "Освітні ініціативи — ключовий напрям корпоративної соціальної відповідальності "Київстар". Щоб наші інвестиції були результативними, ми вирішили зосередити зусилля на природничих науках. Передусім, це STEM-предмети (Science — наука, Technology — технології, Engineering — інженерія та Mathematics — математика). Саме ці науки, на моє переконання, створюють основу для інноваційного розвитку країни. Діти, які беруть участь у олімпіадах, з часом сформують науково-інноваційне ядро суспільства. "Київстар" у рамках соціально-освітньої ініціативи "Make Your Mark" підтримує школярів у їхньому прагненні до вивчення точних наук. Наша мета — допомогти розкрити та розвинути таланти, які в подальшому зможуть гідно представити потенціал України на міжнародному рівні. 2015 року "Київстар" підтримав проведення 3 літніх шкіл та 15 олімпіад (в тому числі 3 міжнародних) з точних наук. У заходах взяли участь понад 3 500 українських школярів. Усі вони отримали новий корисний досвід і знання. 2016 року ми продовжимо нашу освітню ініціативу, в рамках якої будемо підтримувати і розглядати різні ідеї та пропозиції у цій області".

Наче все логічно й зрозуміло — і чому скорочено олімпіади, і на що сподіватися, і чого очікувати. Та тих, хто займається підтримкою олімпіадного руху (небайдужих учителів, батьків, організаторів) турбує питання: якщо спонсори не знайдуться і не вдасться провести всеукраїнські тури у восьмих і дев'ятих класах з різних предметів, чи матимуть учні мотивацію серйозно займатися підготовкою до олімпіад? Всеукраїнський рівень — це не лише моральне задоволення, а й потужний стимул. Чи не стане така економія (хай і вимушена) згубним фактором для системи відбору та підтримки талановитих дітей? Не стане, вважають у Міносвіти. Адже всеукраїнські олімпіади проводитимуться у 10 та 11 класі (в останньому випадку — з усіх предметів). Це і є стимул та мета для кращої підготовки.

Вимушена економія все ж таки завдасть шкоди, вважають опоненти. Тому що, на превеликий жаль, лише в окремих школах підготовка до олімпіад ведеться системно. Часто вчителі починають готувати своїх учнів до олімпіади за кілька місяців до її початку, а одразу після останнього етапу полишають цю справу. Всеукраїнський рівень змусив би їх серйозніше підійти до питання.

Та якщо відверто — чи лише у всеукраїнському турі справа? Якщо ми залишимо його з усіх предметів в усіх класах — чи дуже це врятує олімпіадний рух? Очевидно, потрібна системно організована робота. У елітних ліцеях чи гімназіях (яких у країні не так багато) вона ведеться. Там адміністрація закладу знаходить можливість стимулювати талановитих ентузіастів-учителів і запрошених з провідних університетів керівників гуртків. І саме такі школи дають призерів і переможців олімпіад найвищого рівня. А в цілому по країні ситуація далеко не така оптимістична. Часто заняття спеціалізованих гуртків перетворюються на звичайні додаткові уроки з того чи іншого навчального предмету, якими "довантажують" вчителів і заспокоюють батьків. На таких заняттях займаються за шкільною програмою, дозубрюють і дописують те, чого вчитель не встиг втовкмачити на уроці. Ну а талановитим дітям, які хочуть і можуть готуватися до олімпіад найвищого рівня, але не мають можливості навчатися в елітних ліцеях, доводиться шукати репетиторів, записуватися до спеціальних літніх шкіл, шукати наукові центри при вишах (яких теж не так вже й багато).

Конче необхідна продумана система стимулювання вчителів, які працюють з талановитою молоддю. Стимули мають бути і моральними, і матеріальними. Отримати грамоту — це, звісно, добре. Але чи достатньо для того, щоб талановитий педагог зі скромною зарплатнею багато років на самому лише ентузіазмі продовжував свою таку важливу для країни справу?

"Якщо вчитель підготує учня до олімпіади, і той навіть стане призером в області чи районі, то, як я жартую, вчителю за це нічого не буде. Тобто нагорода буде абсолютно неадекватною тим зусиллям, які людина витратила. Скажуть "молодець!". Ну може грамоту дадуть. А потім додадуть: "Олімпіади —це добре, але подивимося, як ваші діти складуть ЗНО та випускні іспити (державну підсумкову атестацію)". І вчитель зрозуміє, що йому набагато легше, вигідніше (в сенсі репетиторства) і корисніше готувати учнів до тестування, аніж вести гурток для талановитих дітей за невелику зарплатню", — пояснює Богдан Рубльов, доктор фізико-математичних наук, професор КНУ ім. Тараса Шевченка, лідер команди України на Міжнародній математичній олімпіаді.

Те, що за браком коштів довелося економити на олімпіадах — це, звісно, не радісна новина. Та хіба проблема тільки в їх структурі? Справа в ставленні до олімпіадного руху взагалі. І поки це ставлення не змінимо, не зможемо сподіватися на повноцінну підтримку талановитої молоді та говорити про ефективні інвестиції в майбутнє.

Теги:
Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter
2 коментаря
  • formalin 26 февраля, 09:39 Це рішення є достатньою підставою для звільнення міністра. Якщо вже так сутужно, мав скоротити зарплати собі і апарату, скоротити штати в райвно - але олімпіади проводити на найвищому рівні! Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Andriy Makukha 22 февраля, 16:59 Це найбільша, пробачте на слові, ганьба з часів Євромайдану в Україні. Олімпіадний рух — це спосіб виховання нестандартного мислення у дітей. Саме олімпіадники стають науковцями та інженерами у різних галузях, зокрема у таких важливих як STEM, на яких засновується конкурентоспроможність усіх багатих країн (крім нафтових експортерів). Якщо країна вирішує економити на найрозумніших дітях, це надзвичайно поганий сигнал. Така країна не має шансів вибратися із бідності… «Бідні бо дурні». Відповісти Цитувати Поскаржитись
Реклама
Останні новини
Киев 18 °C
Курс валют
USD 25.10
EUR 28.03