Яка вступна кампанія нам потрібна

Оксана Онищенко 1 листопада 2013, 18:45
вступительная кампания

Читайте також

Про те, якою уявляють собі вступну кампанію чиновники Міністерства освіти, ми знаємо з Умов прийому до вищих навчальних закладів, які вони щорічно складають. Про бачення її політиками ми дізналися з трьох проектів закону "Про вищу освіту". І позиція ректорів університетів, у принципі, зрозуміла, оскільки вони відкрито підтримали один із законопроектів. А ось чого хочуть і з чим не згодні звичайні українські громадяни? 

Відповіді на це запитання дають дослідження Фонду "Демократичні ініціативи" на тему "Ставлення населення України до зовнішнього незалежного тестування". 

Мати диплом про закінчення вузу — майже обов'язок кожного юнака та дівчини. За охопленням вищою освітою Україна стабільновипереджає багато країн. Але як оцінюють якість цієї освіти українці? 

Згідно з результатами опитування, проведеного у жовтні 2013 р., дуже низькою і низькою вважають якість вищої освіти 30% опитаних, середньою — 45%, швидше високою і дуже високою — 15%. З твердженням, що вища освіта допомагає реалізуватися найбільш здібним і талановитим, згодні 35 % респондентів, не згодні — 40 %. У те, що вища освіта допомагає знайти хорошу роботу, вірять 18%. Не згодні з цим — 60%.

Як відомо, є дві форми навчання у вузі — безкоштовна (за держзамовленням) і платна (за контрактом, за власні кошти). Теоретично всі громадяни мають рівні можливості для безкоштовного навчання. Однак із тим, що така можливість реальна, згодні лише 16% опитаних, не згодні — 64%.

З 2008 р. основним критерієм відбору студентів до вищих навчальних закладів є результати зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО). І спочатку вступ до вишу був можливий лише на основі результатів ЗНО. Але з 2010 р. результати тестування стали "розмивати" з допомогою додаткових нарахувань: середнього бала атестата, балів за олімпіади, підготовчі курси. 

І, хоча тестування все ще залишається основним критерієм вступу, час від часу звучать ідеї про відмову від нього. Так, у січні 2013 р. віце-спікер парламенту комуніст І.Калєтнік заявив, що українські вищі навчальні заклади повинні повернутися до практики складання вступних іспитів. "Тільки 20% школярів підтримують теперішню систему ЗНО. Тоді як 80% учнів виступають категорично проти тестування в нинішньому вигляді", — заявляв нардеп.

Тим часом результати опитування свідчать про те, що довіра суспільства до ЗНО зростає (див. рис.1). 

Ці дані показують "середню температуру по країні". У цільовій групі, тобто серед тих, хто безпосередньо мав справу з тестуванням (проходив сам або його діти, родичі, діти родичів і друзів), результати ще більш полярні: у вересні 2011 р. ЗНО підтримали 64%, у 2012 — 62%, у 2013 — 65% опитаних. Не підтримали — 22%, 26 % і 24%, відповідно.

Зовнішнє тестування ставить усіх у рівні умови. З цим згодні 67% опитаних із цільової групи і 52% тих, хто не був причетний до ЗНО. Не згодні — 22 і 27 %, відповідно. Тестування стимулює школярів учитися, а не покладатися на чиюсь допомогу. Так вважають 68% респондентів із цільової групи і 55% тих, хто не був причетний до ЗНО. Не згодні з ними 21 і 22%, відповідно. 

Однак учасники опитування вказують і на низку недоліків, пов'язаних зі вступом на основі ЗНО (див. рис.2). 

Тільки через популярність ЗНО серед українців досі ніхто з тих, кому воно заважає, не наважився його відкрито скасувати. Але спроби нівелювати значення тестування не припиняються.

Один із законопроектів про вищу освіту (його називають "ректорським") пропонує доповнити систему вступу до вузів вступними іспитами. У цільовій групі підтримують цю ідею 26% (бо це дасть можливість вузам відібрати "своїх" студентів), не підтримують — 52 % (бо це призведе до корупції). Серед тих, хто не входить до цільової групи, результати трохи різняться: 30 і 40 %, відповідно. 

Більше того, 68% опитаних із цільової групи вважають, що вступні іспити створюють умови для корупції. З ними не згодні лише 12%. А ось при зовнішньому тестуванні можливість корупції допускають 25% респондентів. Не згодні з ними 50%.

До речі, відповідаючи на запитання, що потрібно зробити насамперед для поліпшення системи вступу до вишу за результатами ЗНО, ніхто з опитаних не назвав вступні іспити. Ось найпопулярніші відповіді: краще готувати учнів у школах до складання тестів (52%); зробити проходження зовнішнього тестування обов'язковою умовою вступу до вузів, незалежно від року закінчення школи (24%); посилити громадський контроль на всіх етапах проведення ЗНО і вступу до ВНЗ (30%); вищі навчальні заклади повинні забезпечити публічність і зрозумілість системи зарахування абітурієнтів (37 %).

Відповідаючи на запитання, як саме можна поліпшити систему інформування абітурієнтів і зацікавлених сторін про перебіг вступної кампанії, респонденти з цільової групи (ті, хто не з чуток знає, що таке вступ до вузу) назвали такі заходи: зобов'язати Міністерство освіти і науки вчасно показувати повні й точні дані про перебіг конкурсу на сайті інформаційної системи "Конкурс" (38 %); посилити відповідальність кожного вишу та його керівництва за своєчасну передачу повних і точних даних про перебіг конкурсу в інформаційну систему "Конкурс" (46%); взагалі ліквідувати систему "Конкурс" (5%). 

Обговорюючи принципи формування рейтингових списків для зарахування, експерти і громадськість звертають увагу на пільговиків. Дедалі частіше виникають дискусії: а чи потрібні вступні пільги? Чи справедливо це стосовно інших абітурієнтів? Який спеціаліст вийде зі студента, зарахованого на навчання не на основі знань, а через якісь особливі життєві обставини? Як засвідчило дослідження, згодні з нинішньою системою пільг 44% респондентів із цільової групи. Вважають, що вступні пільги потрібно замінити адресною соціальною допомогою, 25% опитаних. За скасування всіляких пільг висловилися 20%.

Але якщо все ж таки залишити пільги, то кому? Сиротам, вважають 73% респондентів із цільової групи, чорнобильцям — 23%, незаможним — 38%, переможцям олімпіад — 40%, випускникам сільських шкіл — 14%, дітям із обмеженими фізичними можливостями — 40%, медалістам — 24%, дітям шахтарів — 9%.

Нарахування додаткових балів за навчання на підготовчих курсах підтримує 41% респондентів із цільової групи. Не згодні з такою нормою 40%. За те, щоб, крім балів ЗНО, під час вступу враховувати середній бал атестата, висловилися 40%, проти — 20%. Вважають, що бал за атестат враховувати потрібно, але при цьому він повинен "важити" значно менше, ніж ЗНО, — 24%.

Три закони про вищу освіту різняться підходами до організації вступу до вишів. Більше того, мають певне політичне забарвлення: є законопроект від опозиції, є від Партії регіонів, є так званий "консолідований", але теж по суті близький до опозиційного. У жодному з них тестування не скасовується. Але в проекті від ПР пропонується "розмити" його вступними іспитами.

Тим часом, як засвідчило опитування, ставлення до вступних іспитів у респондентів-виборців різних політичних сил істотно не різниться. Не підтримують цю ідею 49 % виборців "Батьківщини", 50% — "Свободи", 54% — "УДАРу", 39% — ПР і 31% — Комуністичної партії. Не заперечують проти запровадження вступних іспитів під час вступу, відповідно, 26, 24, 22, 30 і 32 %.

Ставлення до зовнішнього тестування в учасників опитування, незалежно від їхніх політичних уподобань, теж не різниться. За винятком хіба що симпатиків Комуністичної партії. Та й то не істотно (див. рис.3). 

Очевидно, що зовнішнє тестування — унікальна реформа вищої освіти. Вона не тільки стала серйозним кроком до справедливого і чесного вступу до вищих навчальних закладів, а й об'єднала суспільство. 

І тепер, коли обговорюються проекти законів про вищу освіту, коли в МОН затверджуються Умови вступу до вузів на 2014 р., дуже важливо не допустити руйнування та нівелювання ЗНО, забезпечити прозоре зарахування на основі його результатів і створити умови для контролю з боку громадськості за конкурсною ситуацією в кожному вищому навчальному закладі. 

Без усіх цих кроків мріяти про якісну вищу освіту, а отже — про обіцяні нам владою заможне суспільство і конкурентоспроможну економіку, не доводиться.

Примітка 

Дослідження проводилося з 2008 р. по жовтень 2013 р. 

у рамках реалізації освітніх проектів Альянсу USETI. У кожному із загальнонаціональних опитувань було опитано близько 2 000 респондентів із усіх областей України, АР Крим, Києва та Севастополя. Вибірка опитаних репрезентативна за статтю, віком, освітою, регіоном проживання та типом поселення.

Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter
27 коментарів
  • Сидор 6 ноября, 23:07 Пані Онищенко , дрібнувато пишите! Потрібно більш глибше. Сміливіше. Всі знають, що Сулима- Табачник продають бали ЗНО, продають держзамовлення, ліцензіі, контракти..., а пані Мозгова оберігає Табачника? Навіщо?? Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Fakt 4 ноября, 17:15 Вакарчук дав можливість справедливого вступу у ВНЗ за допомогою ЗНО. Це у довготерміновій перспективі виховає кращих лідерів. А відміна відродить старі корупційні схеми.
    Правда 6 ноября, 23:01
    Це так і не так. Бо всю величезну підготовчу, організаційну , науково-методичну роботу провів Ніколаєнко. Він знайшов Лікарчука, ініціював створення центру оцінювання, приміщення ,десятки млн на оснащення.... Вакарчук прийшов на все готове.
    Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • кука 4 ноября, 10:59 А вы знаете, что-бы получить на курсах дополнительных 20 балов за них нужно не мало заплатить, а если не заплатишь, то 6 балов. Тоже делается в конкурсах самых " сильных" Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Ярема Бачинський 4 ноября, 01:57 "Верховному грантоєду" - Чувак - а ти не хочеш розкритись, щоб ми з тобою могли піти поговорити про ЦРУ? Я не знав, що працюю на ЦРУ - розкаже мені, будь ласка, мені цікаво.
    Верховный грантоед 4 ноября, 12:21
    Твой хамский комментарий показывает почему общество должно быть разделено на касты, показывает, почему касте смердов нельзя давать равноправие. Для других людей, которые на этой странице оказались, отвечаю про USAID: Хороший пример - дядя терористов Царнаевых, Руслан Царнаев, начинал свою деятельность с работы в USAID. Позже, Руслан Царнаев женился на дочери высокопоставленного работника ЦРУ, с которой через несколько лет развелся.Руслан Царнаев получал зарплату около 200 тыс. долларов в год, работая в компании близкой к Халибертон, крупнейшему поставщику вооружений в США. Сейчас он живет в паре километров от своего бывшего тестя. Руслан Царнаев заявил, что на братьев племянников повлиял какой-то армянин радикальный исламист. Никакого расследования в отношении Руслана не проводится. Есть много информации, компрометирующей USAID. Идея была хороша, но деградация морали и здравого смысла у так называемых элит все развратила и свела к вредительству. Сама идея грантоедства, оказалась порочной. Все свелось к паразитированию на еще одном финансовом потоке, сразу произошел естественный отбор, и среди грантоедов остались лишь аморальные, или тупые, представители аморальных каст, быдло.
    Ярема Бачинський 5 ноября, 03:00
    І все ж таки, як тебе звати й на кого ТИ працюєш? Скажи, не бійся, братушка :) ...
    Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • DoCent 3 ноября, 19:04 Прежде решения вопроса "как поступать?" нужно бы решить вопрос - "для чего поступать?" , т.е. нужны ли, а если да, то какие именно спецы, с какими именно знаниями, кому и сколько. Отсюда пласать к тому, кого нужно брать и с какими знаниями. А без ответа на этот вопрос по большому счету нет особой разницы, как именно и кто именно поступает в псевдо-ВУЗы = богадельни (см. соседнюю статью). Копья тогда зачем ломаем? Пиаримся?
    Кирилл 3 ноября, 19:29
    Вы смешиваете две проблемы. Для чего поступать - это вопрос, который должны решать абитуриенты. Какие нужны специалисты - это вопрос для работодателей. А кого принимать - вопрос для университетов. Задача государства в том, чтобы совместить интересы всех этих групп.
    DoCent 4 ноября, 00:57
    Так у нас государство владеет университетами (частные конторы тоже под его контролем), являясь одновременно и крупнейшим работодателем! Потому оно и лезет в вопрос, который могут решать сами университеты - как поступать. Кстати, "как поступать" - это вопрос не обязательный. Вот в Италии в ун-ты принимают всех желающих, но потом безжалостно отчисляют. Ах, у нас это невозможно из-за популизма-социализма: стипендии, общежития... и отчислять нельзя, негуманно...
    Препод 4 ноября, 01:15
    Нельзя отчислять - докатились до нынешнего состояния. Но если в наших условиях позволить отчислять неограниченно, будут валить всех подряд, лишь бы поставить на бабки. Кстати, и сейчас далеко не всем не позволено отчислять. Некоторым позволено выжимать бабки со всего потока поголовно. Коррупция уже даже узаконивается. Платные пересдачи, повторное платное прослушивание спецкурсов, которые только для этого введены. Это не мои домыслы, мне рассказывали.
    Препод 4 ноября, 01:35
    Причем отчисляют и обдирают ребят с престижных специальностей, куда попадают, по определению, не слабые. Коллега, неужели не в курсе?
    DoCent 4 ноября, 10:47
    Та в курсе, в курсе - танцуют все! Про коррупцию во всех ее проявлениях - вода дырочку найдет... во всех условиях. НО! Что главнее: чтоб не было коррупции? Ну, это просто - МОН дает указ, чтоб студенты сами себе ставили оценки, как они считают, что заслужили. И коррупции нет! Пользы, правда, от всей этой системы по-прежнему не будет... Или таки все же кто-то хочет, чтоб от этой системы был какой толк для страны? Мне все больше и больше кажется, что никому это не нужно... ну, как минимум, стараются обходить этот скользкий вопрос 10 дорогой. Конечно, проще ломать копья и подымать пыль вокруг пустяковых, в принципе мало что решающих вопросов типа засчитывать ли пару доп. баллов за то или за сё, или не защитывать. И деятельность бурная, и не страшно...
    Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Верховный грантоед 3 ноября, 17:08 Опрашивать двоечников о том нужно ли проводить экзамены, которые двоечники не сдадут, не имеет никакого смысла. Двоечники будут против ЗНО. Блатные родители тупых детей будут против. Ректорская мафия будет против. А родители способных детей будут всегда "за". ЗНО и разделяет всех сдающих на группы: самые худшие, посредственные, хорошие, отличные знания. Хоршим и Отличным ЗНО нравится, худшим не нравится. То есть мнения всегда будут 50/50. Для быдла, которое не вкурсе, то есть для лохтората, - все равно. Быдло можно зомбировать в любую сторону. Поэтому проводить такие опросы не имеет смысла. Организация USETI - фиансируется USAID, филиал ЦРУ, который также финансируе пропаганду гомосексуализма и замены коренного населения мигрантами из стран третьего мира. Тот кто пропагандирует замену населения - абсолютное зло. А опросы проводить дебильные - это игра в псевдо демократию, пропагандистское зомбирование. Всем уже давно ясно, особенно в нашей стране, что лохтарат никого кроме дважды судимого зека не выберет. Мнение лохтората известно. Поэтому пока лохторат участвует в демократичеком процессе, высказывает свое лохторатское мнение, все будут жить под игом крысиного короля, кумира лохтората. За статейку было проплачено из спец бюджета. 
    Кирилл 3 ноября, 19:31
    Двоечники будут за ЗНО. Потому что иначе им будет гораздо труднее поступить.
    Препод 3 ноября, 22:50
    Слышь, тролль. Я видел изнутри, как проходили экзамены. Не могли поступить на более-менее престижную специальность как раз умные, если все места уже были раскуплены. Тебя бы заставить посмотреть в глаза их родителям, продавший совесть.
    Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Беляева 2 ноября, 22:19 Главный реформаторский шаг- убрать Табачника! Он грабит универы. Бедные вузы, бедные профессора, миллиардер министр- вор!! Он давит ректоров, те берут с деканов, те с преподавателей, те со студентов!!!
    Кирилл 3 ноября, 19:32
    Университеты грабили до Табачника и будут грабить после него. Проблема не в Табачнике, а в системе управления образованием.
    Правда 4 ноября, 11:30
    Ну вы заливаете!? При Табаке поборы стали сплошными и огромными. Он возглавил процес!!! Он генератор процесса!!
    Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Юрий Скачко 2 ноября, 20:57 Обязательное применение ВНО для оценки подготовки абитуриентов - лишь первый необходимый шаг совершенствования системы образования. Следующим шагом должно стать применение ВНО ОБУЧАЕМЫХ для оценки ОБУЧАЮЩИХ и повышения их квалификационных разрядов с существенным ростом оплаты труда. Причем на всех этапах процесса обучения (воспитания), начиная с детского садика. А забавы с корочками "ученых" оставить для больших любителей ретро. Хватит ВОЛИ и МУДРОСТИ - страна станет другой. "В рельсу"?
    Юрко 2 ноября, 22:46
    Абсолютно згодний!!
    Немировський 2 ноября, 22:50
    Редакція! А що крім Онищенко немає інших профі! Почитайте Освітній портал- Полянського, Лікарчука....
    Препод 3 ноября, 23:30
    Сейчас ректорат не заинтересован в качестве обучения. Лишь бы все было тихо-спокойно, и рядовые преподы умело(опыт) создают видимость учебного процесса, чтобы держать под контролем студентов. Дающие и требующие знания выделяются, часто независимы, могут подработать на стороне, а значит, сложно запугать и контролировать. Таких держать нельзя, т.к. любое возмущение спокойствие может привлечь к болоту внимание извне, в т.ч. и органов. А не дай Бог копнут...
    Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Кирилл 2 ноября, 13:01 Статья аргументирована. Но она отражает мнение интересы только одного из участников образовательного процесса. Безусловно, для абитуриентов желательно получить максимальный результат с минимальными затратами. А как быть с интересами налогоплательщиков, работодателей, университетов? Заинтересованы ли они в том, чтобы за бюджетные деньги принимать и учить в вузах тех, чьи знания находятся на уровне начальной школы? Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Сергій БОЛТІВЕЦЬ 2 ноября, 03:51 Дуже гарна за своєю незаперечною аргументованістю стаття, яка доводить: хабарники шукатимуть, крім "додаткових вступних іспитів", що надто грубо, обходити результати ЗНО більш вишуканими і радикальними способами. Так, "учитель" Табачника - Василій КРЕМЕНЬ, який поки орудує НАПедНУ, здається, знайшов, виступивши на колегії МОН з вимогою:"Необхідно вивести коледжі зі складу вищої освіти"!.
    Жуков Ваня 3 ноября, 10:22
    Видавництво Грамота належить сину Креміня, тому вася шовковий. Діма завжди може перекрити кисень!
    Відповісти Цитувати Поскаржитись
Реклама
Останні новини
Киев 18 °C
Курс валют
USD 25.10
EUR 28.03