Історія науки і техніки: перелік досягнень, драма ідей чи ресурс фахівця товариства знань?

Поділитися
Потрібно знайти такий спосіб викладення історії науки, який показав би процес мислення, що привів до відкриття»...

Потрібно знайти такий спосіб викладення історії науки, який показав би процес мислення, що привів до відкриття».

А.Ейнштейн

В останні десятиріччя наша цивілізація вступила в постіндустріальну еру. З одного боку, зв’язки науки і техніки з повсякденною життєдіяльністю людини стали нерозривними, а з другого — стало видно зворотний бік безперервної гонки науково-технічного прогресу. Вона розриває природні відносини людини та навколишнього світу, руйнує традиційні цінності та негативно впливає на довкілля. Суспільство дедалі більшою мірою усвідомлює, що вивчення історії науки і техніки в усій їх повноті та протиріччях стає необхідним елементом освіти сучасного фахівця. Саме ця наукова спеціальність здатна виявити закономірності процесу пізнання та здійснити прогноз його подальшого розвитку на благо людства.

Стан і перспективи наукових досліджень та викладання в галузі історії науки і техніки в наукових установах і вузах регіону — така тема засідання ради Північно-Східного наукового центру НАН і МОН України. Воно відбулося на базі Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут», оскільки саме в цьому університеті в 2004 році відкрито першу в Україні кафедру історії науки і техніки, а також тут діє спеціалізована рада з захисту дисертацій з цієї дисципліни.

За заповітами Вернадського

— Життя людства радикально змінюється тоді, коли в науці роблять відкриття, а в техніці з’являються нововведення, які викликають революційні сплески, — так розпочав свою доповідь на засіданні вченої ради Північно-Східного наукового центру НАН і МОН України професор, доктор технічних наук, лауреат Державної премії України, ректор Національного технічного університету «ХПІ» Леонід Товажнянський.

Професор Леонід Бєсов читає лекцію
Багато уваги розвитку цієї науки приділяв засновник і перший президент Української академії наук Володимир Іванович Вернадський. Йому належать пророчі слова: «Історія науки є знаряддям досягнення нового. Наукове вивчення минулого, зокрема наукової думки, завжди приводить до введення в людську свідомість нового. Але в моменти перелому свідомості людства так і тільки так відкрите нове може бути величезною духовною цінністю в житті людства».

У наший країні система досліджень у галузі історії науки і техніки почала динамічно розвиватися останні 10—15 років під впливом діяльності Центру досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.Доброва НАНУ. Тут сформувалися дві наукові школи: істориків науки та техніки і наукознавців. Центр істотно впливає на характер і зміст наукових досліджень у вищій школі та наукових установах, на методологію викладання історії науки і техніки у вищих навчальних закладах країни.

Зріс інтерес до досліджень у цій галузі й в українському суспільстві. Свідчення цього — наукові журнали та збірки наукових статей, де публікуються результати досліджень. Серед них — «Наука і наукознавство», «Проблеми науки», Вісник Дніпропетровського університету (серія «Історія і філософія науки і техніки»), «Механіка та машинобудування» та інші. За 1979—2009 рр. у вузах і наукових установах України захищено більш як десять докторських і сто тридцять кандидатських дисертацій з цієї тематики.

Тільки у Харкові за останні роки написано та видано понад десяток книжок, які ввійшли до скарбниці бібліотеки з історії науки і техніки України. Так, в Радіоастрономічному інституті НАН України видано працю «Академик С.Я.Брауде в воспоминаниях современников». Дуже популярна книжка В.Когана «Его называли КД» про науково-педагогічну роботу директора Харківського фізико-технічного інституту К.Синельникова і монографія «Л.В.Шубников. Избранные труды. Воспоминания» під редакцією директора Фізіко-технічного інституту низьких температур НАНУ Б.Веркіна. З цікавістю зустрінуто вихід у світ книжок видавництва НТУ «ХПІ» «Академик В.И.Атрощенко», «Михаил Федорович Семко», «Александр Михайлович Ляпунов».

Бібліографічною рідкістю стали такі праці як «Лаборатория №1. Ядерная физика в Украине» и «Дело УФТИ. 1935—1938», написані істориком науки, фізиком Ю.Ранюком. Зовсім нещодавно вийшла та викликала інтерес наукової громадськості книжка В.Когана, В.Толока і В.Власова «Физика и Харьков».

Ідеї В.Вернадського розвивав на практиці перший директор Харківського практичного технологічного інституту В.Кирпічов. Він рекомендував викладачам і студентам звертатися до історії творчості діячів науки і техніки, оскільки навіть найреволюційніші наукові відкриття та технології ніколи не виникають на порожньому місці, а вивчення минулого не тільки не заперечує наукового новаторства, а, навпаки, дозволяє по-справжньому його оцінити. Ідеї В.Вернадського і практична діяльність В.Кирпічова є основоположними у формуванні навчальних програм викладання природничих і технічних наук, визначенні тематики та напрямів досліджень у Національному технічному університеті «ХПІ».

Інженер XXI століття — найгуманніша спеціальність

— Леоніде Леонідовичу, на яких факультетах НТУ «ХПІ» ведуть викладання історії науки та техніки? — запитую в Л.Товажнянського.

— Цю професійно орієнтовану навчальну дисципліну, яка включає історію природничих і технічних наук, читають студентам третіх курсів усіх спеціальностей. Всього 72 години, включаючи лекції, семінари, круглі столи і самостійну роботу. З дисциплін соціально-гуманітарного блоку вона єдина пронизує всі навчальні курси, які викладають в університеті, і сприяє формуванню науково-технічного мислення і світогляду молодого спеціаліста.

Методологічно робота кафедри базується на розвитку фундаментальних положень роботи «Інженер XXI століття — найгуманніша спеціальність на Землі», авторами якої є учені нашого вузу С.Богомолов та Л.Даниленко. Головною метою інженерної діяльності нашого часу стає створення гармонійного середовища проживання, яке відповідає потребам суспільства і особи. А якщо конкретно — підвищення ефективності праці людини, примноження і розширення її можливостей, звільнення від роботи в умовах, небезпечних для здоров’я. Розвиток соціально та економічно затребуваних, конкурентоспроможних технологій, технічних об’єктів і систем багато в чому залежить від творчої активності фахівців, їх готовності до наукової та інноваційної діяльності на новому витку розвитку суспільства.

Крім загальноуніверситетського курсу історії науки і техніки, історичний аспект супроводжує спеціальні навчальні програми, де обов’язково відводиться місце історії розвитку окремих галузей, кафедр університету, факультетів, спеціальностей, діяльності видатних особистостей.

— За свою багаторічну історію наука накопичила масу ідей, відкриттів, помилок, досягнень, фактів та імен. За яким принципом добирається матеріал для лекцій і семінарів?

— Історія науки і техніки не просто реконструює минуле наукового знання, а й досліджує процес розвитку науки для виявлення тих глибинних тенденцій і закономірних зв’язків, які визначають зміст і спрямування цього процесу. Цим положенням і диктується добір матеріалу. Природно, йдеться і про видатні персоналії світової науки та техніки, і про їх внесок у розвиток цивілізації. Така подача формує у молодого фахівця розуміння, що наука виступає не тільки та не стільки у формі конкретного результату, скільки у формі боротьби ідей за утвердження істини.

— За якими підручниками навчаються студенти?

— Специфіка дисципліни потребує нового підходу, нових технологій і засобів навчання. Так, крім традиційних монографій і підручників, на кафедрі історії науки і техніки видані навчальні посібники, два з яких мають гриф МОН України, а також електронний варіант підручника. Частина лекцій має тематичний мультимедійний супровід. Усе це виконується в творчій співдружності з випускаючими кафедрами університету. До курсу навчання входять також лекції відомих фахівців, семінари, консультації з виконання самостійної роботи, а ще відвідування бібліотеки та музею історії нашого університету, де багата експозиція розповідає про становлення наукових шкіл вузу. На основі історичних документів, які зберігаються тут, студенти пишуть реферати та наукові доповіді з історії науки і техніки, з якими виступають на семінарах і всеукраїнських студентських наукових конференціях.

— А над якими темами працюють фахівці кафедри історії науки і техніки?

— Можу навести кілька тем, які показують спрямованість досліджень наших фахівців. Це «Історія танкобудування в Україні в ХХ столітті в контексті світового розвитку», «Розвиток приладобудування України в 1980-ті роки», «Міжнародна співпраця України в галузі науки і техніки», «Зародження і розвиток інформаційних технологій в Україні. Світовий контекст», «Розвиток математичної культури в Україні в XIX—початку ХХ століття». Учені виконали також дослідження на замовлення МОН України «Інноваційна діяльність вищої технічної школи України у підвищенні науково-технічного рівня промислового виробництва».

Частина досліджень присвячена історії науки і техніки нашого університету. Наприклад, «Діяльність науково-технічної школи М.Ф.Семка у галузі фізики різання матеріалів», «Науково-дослідна робота в Харківському політехнічному інституті на етапі науково-технічної революції», «Діяльність учених Харківського технологічного і Харківського електротехнічного інститутів у розвитку науки про електрику».

— Леоніде Леонідовичу, як ви вважаєте, може вивчення історії науки і техніки бути корисним і для гуманітаріїв?

— Безперечно, хоча і в дещо іншому форматі. У НТУ «ХПІ» навчальний курс викладається з урахуванням того, що наш випускник працюватиме з об’єктами біотехнології, генної інженерії, складних інформаційних комплексів, медико-біотехнічних, людино-машинних, соціальних і великих екосистем, а також біосфери загалом.

Тим часом для студентів гуманітарних вузів і спеціальностей можна ввести викладання спецкурсів, в яких розглядалися б певні аспекти розвитку світової та вітчизняної наукової думки, її вплив на загальноісторичні процеси, на культурне і духовне життя країни. Крім іншого, такі знання дадуть змогу студентам будь-яких спеціальностей співвіднести гносеологічні можливості науки з порожніми обіцянками та проявами псевдонауки, яка, на жаль, існує в нашому суспільстві.

На мій погляд, цей предмет потрібно ввести й до програми шкіл. Так, НТУ «ХПІ» уклав договір про співпрацю з Інститутом проблем машинобудування НАН України, відповідно до якого розроблено навчальну програму «Історія науки і техніки» з методологічною спрямованістю для учнів 10-х і 11-х класів. Програму затверджено міським відділом народної освіти. Курс почали читати учням школи №24 Фрунзенського району та коледжу №141 Московського району Харкова.

— Що заважає активнішому поширенню викладання курсу історії науки і техніки в навчальних закладах різного рівня?

— Є кілька причин. Зокрема це обмежена база підготовки фахівців вищої кваліфікації. Для порівняння наведу такий приклад — в структурі університету в Пенсільванії (США) відділення історії та соціології науки ось уже 30 років готує бакалаврів і магістрів. Випускники цього відділення працюють у різних галузях — як в університетах і наукових організаціях, так і в бізнес-корпораціях. На мій погляд, історія науки і техніки є тією галуззю знань, яка має стати важливою складовою частиною системи національної освіти України.

***

Дискусія, що розгорнулася на засіданні ради Північно-Східного наукового центру НАН і МОН України, де були присутні представники вузів, науково-дослідних інститутів і середніх навчальних закладів України, засвідчила, що проблема викладання історії науки і техніки цікавить усіх.

Фахівці дійшли висновку, що хоча в Північно-Східному регіоні України зосереджено понад 300 вузів і установ академічного і галузевого профілю, більшості з них в організації досліджень і постановці викладання не вистачає системності та масштабності. І цю ситуацію потрібно змінювати, оскільки вивчення історії науки і техніки є не тільки одним із головних способів розширення науково-технічного кругозору молоді, а й одним із напрямів розв’язання проблеми відродження нації.

Рада Північно-Східного наукового центру НАН і МОН України рекомендує Міністерству освіти і науки України вивчити досвід Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» і поширити його серед вузів і наукових установ. А також розглянути питання про доцільність введення у вузах України курсу «Всесвітня історія науки і техніки» і конкретних курсів з історії окремих наукових напрямів відповідно до профілю закладу. Подібні курси слід ввести і в старших класах шкіл, гімназій і ліцеїв.

Були висловлені й інші пропозиції. Наприклад, передбачити підготовку в провідних університетах України бакалаврів і магістрів за спеціальністю «Історія науки і техніки» і внесення відповідних змін до переліку напрямів і спеціальностей, за якими триває підготовка у вузах. І, відповідно, оголосити конкурс на розробку в 2010—2012 роках серії навчальних посібників і підручників з дисципліни «Всесвітня історія науки і техніки», а також її окремих напрямів.

НТУ «ХПІ» заснований в 1885 році. Це перший вуз в Україні, де студентам почали давати фундаментальні інженерні знання. Його організатором і першим директором був відомий учений в галузі механіки та опору матеріалів, заслужений професор В.Кирпічов.

У 2000 році указом президента України університету присвоєно статус Національного вищого навчального закладу України. НТУ «ХПІ» акредитований вищим, IV рівнем. Тут готують фахівців за 95 спеціальностями на денній і за 69 — на заочній формі навчання. Сьогодні НТУ «ХПІ» має найвищі на південному сході України показники ліцензованого прийому за денною та заочною формами навчання і держзамовлення. В університеті навчаються понад 26 тисяч студентів.

НТУ «ХПІ» є єдиним вищим навчальним закладом в Україні, який готує інженерні кадри з таких напрямів, як гідроенергетика, кріогенна техніка та технології, техніка і електрофізика високої напруги, фізика мікро- і нанотехнологій. Університет розвивається як багатопрофільний вищий навчальний заклад. За останні п’ять років відкрито підготовку фахівців з 15 нових спеціальностей, зокрема: комп’ютерно-інтегровані технологічні процеси та виробництва, інформаційно-вимірювальні системи, хімічна технологія рідкісних розсіяних елементів і матеріалів на їх основі, видобування нафти і газу, менеджмент інноваційної діяльності, інструментальне виробництво.

Особливу увагу в університеті приділяють системному підходу до вдосконалення організації навчально-виховного процесу, а також вдосконалення змісту освіти спеціалістів. На основі порівняльного аналізу навчальних планів провідних вищих навчальних закладів України, держав близького і далекого зарубіжжя розроблено нові навчальні плани, в яких знайдено оптимальне об’єднання гуманітарних, природничо-математичних і технічних знань спеціалістів. До навчальних планів введено також розроблену в університеті концепцію «Гуманізація вищої інженерної освіти — стратегія поведінки сучасного інженера».

За останні десять років вуз отримав 12 державних премій (зокрема три премії в 2009 р.) у таких галузях, як верстатобудування, енергетика і турбобудування, космічні та інформаційні технології, газотурбінні двигуни для літаків і газоперекачувальних станцій, зміцнення обороноздатності, управління проектами тощо.

Університет пишається науковими організаціями, які входять до його складу, котрі за своїм технічним оснащенням і можливостями досліджень посідають провідні місця в Україні та світі й визнані національним надбанням України.

Це Інститут іоносфери з його унікальною обсерваторією, що не має аналогів в Україні. Вона є єдиною установкою некогерентного розсіювання на середніх широтах європейського регіону. Тут одночасно в широкому інтервалі висот можна вимірювати основні іоносферні параметри. У цьому інституті проводять дослідження фізики сонячно-земних зв’язків для розроблення глобальних моделей іоносфери за програмами міжнародної співпраці з ученими США, Росії, Казахстану та інших країн.

Це Лабораторія турбінобудування ім. В.Маковського, яка є науково-дослідним комплексом з вивчення газодинамічних і теплофізичних процесів у турбомашинах. Експериментальні дослідження з використанням можливостей комплексу дають змогу створювати високоекономічні ступені для турбін, що проектуються, а також для модернізації тих, які перебувають в експлуатації на електростанціях України. Тут розроблено нові високоекономічні ступені турбін зі «зворотним закручуванням», унікальні широкорежимні останні ступені для швидкохідних і тихохідних турбін із довжиною робочої лопатки 1030 і 1450 мм, новий тип приладів для вимірювання відносного подовження ротора турбін.

Це науково-дослідний і проектно-конструкторський інститут «Блискавка», експериментальна база якого містить унікальні імітатори могутніх електромагнітних перешкод, великих струмів і високої напруги від джерел природного і штучного походження. Ці імітатори дозволяють проводити натурні випробування широкого класу об’єктів — від радіоелектронної елементної бази до об’єктів аерокосмічної техніки за параметрами електромагнітної сумісності та стійкості на відповідність вимогам національних, міждержавних і міжнародних документів. У 2000 році за рекомендацією Міжнародної електротехнічної комісії основне експериментальне обладнання об’єкта було включене до світового реєстру унікальних імітаторів електромагнітних імпульсів.

У 2010 році найстарішому технічному вузу України виповнюється 125 років.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі