СКіЛЬКИ КОШТУЄ ГЕНОМ ДОБУДУВАТИ?

Автор : Оксана Приходько
14 липня 00:00

Після спалаху «геномної ейфорії», що охопила весь світ наприкінці минулого місяця, акції біотехнологічних компаній почали впевнено рости...

 

Після спалаху «геномної ейфорії», що охопила весь світ наприкінці минулого місяця, акції біотехнологічних компаній почали впевнено рости. За оцінками деяких аналітиків, ці акції протягом найближчих п’яти років зможуть дати від 15 до 50 відсотків щорічного прибутку.

Проте для здійснення цих прогнозів необхідно дотримуватися певних умов. По-перше, за словами Даніеля Річнера, співголови швейцарського Lombard Odier Immunology Fund, для досягнення комерційного успіху біотехнологічні компанії повинні перейти від пошуків знайомих літер у «книзі буття» до розуміння закладеного в ній змісту. До цього поки що дуже й дуже далеко. І найважливішою віхою на цьому шляху має стати впорядкування бізнес- планів. А вмінням їх складати похвалитися можуть лише окремі компанії. Адже грандіозні завдання з профілактики спадкових захворювань і вирощування донорських органів, які потребують величезних капіталовкладень, почнуть окупатися лише через роки, а інвесторам хочеться трохи радості для себе вже сьогодні.

Ось і виходить, що «передовиками капіталістичної праці» стають ті компанії, котрі вміють розмічати проміжними та легко досяжними віхами навіть цілі, реалізувати які важко. Приміром, компанія Affymetrix, що, паралельно з розшифруванням генома людини, займалася комерційним виробництвом мікрочіпів, здатних розпізнавати окремі послідовності генів у домашніх умовах. У результаті її акції, які нещодавно продавалися по 4 долари за штуку, зараз коштують уже 165.

Не менш обіцяючим є й вирішення проблеми транспортування лікарського препарату до точного місця свого призначення в межах людського організму. Вчені вважають, що це завдання вдасться розв’язати, а економісти запевняють, що воно, до того ж, ще й вельми прибуткове з комерційного погляду. Таким чином, сучасним ученим потрібно ще й опановувати прийоми маркетингу. Або ж знаходити для себе міцного менеджера, здатного узгоджувати суто наукові та комерційні інтереси. Адже навіть найполум’янішим ентузіастам потрібні значні кошти на технічне оснащення своїх лабораторій.

Оксана ПРИХОДЬКО за матеріалами зарубіжної преси