Коли відбудуться антикорупційні податкові зміни?

Автор : Євгеній Капінус
19 листопада 00:00

Мінфін подав до парламенту пакет змін у сфері оподаткування, покликаний усунути низку проблем, з якими найчастіше зіштовхуються українські підприємці, та прибрати наявні на сьогодні корупційні ризики в цій сфері. Йдеться про законопроекти №5132, 5368 і 5369.

 

Мінфін подав до парламенту пакет змін у сфері оподаткування, покликаний усунути низку проблем, з якими найчастіше зіштовхуються українські підприємці, та прибрати наявні на сьогодні корупційні ризики в цій сфері. Йдеться про законопроекти №5132, 5368 і 5369. Сподіваємося, що депутати їх ухвалять найближчим часом разом із бюджетом на 2017 р.

Хотів би детальніше зупинитися на законопроекті №5368, який націлений саме на поліпшення умов роботи для вітчизняного бізнесу та може відіграти визначальну роль у процесі взаємодії реального сектора економіки з фіскальними органами.

Кілька важливих організаційних і не тільки моментів.

Ми фокусували увагу на розв'язанні однієї з основних проблем підприємців - спрощенні адміністрування.

Для підготовки проекту було створено робочу групу, до якої ввійшли представники податкового комітету Верховної Ради, співавтори законопроекту №3357, бізнес-асоціації, громадські експерти та представники Державної фіскальної служби України.

Ми від самого початку зробили процес максимально відкритим, щоб було враховано якнайбільше пропозицій. Проводили десятки робочих зустрічей, відкриті консультації з бізнесом і громадськими експертами, кілька разів публікували на офіційному сайті Мінфіну робочі версії документа для публічного обговорення.

Наш спільний законопроект у цілому підтримали Європейська бізнес-асоціація, Всеукраїнське об'єднання підприємців малого та середнього бізнесу "Фортеця", Американська торговельна палата, Українська бізнес-асоціація, Спілка українських підприємців, громадянська платформа "Податки для економічної свободи" (17 асоціацій), Коаліція за ліберальну податкову реформу (15 асоціацій), Торговельно-промислова палата, Рада бізнес-омбудсмена, а також об'єднання громадських експертів "Реанімаційного пакета реформ", до складу якого входять провідні дослідні центри та громадські організації.

Крім того, що законопроект №5368 спрямований на зменшення тиску на бізнес і сприяє його розвитку, він переслідує ще одну дуже важливу мету - зниження корупційної складової у відносинах платників податків і держави.

Зокрема, у проекті пропонується перенести електронні бази з ДФС у Мінфін. Чому? Основна мета - усунути конфлікт інтересів. ДФС, якщо вона працює як сервісна служба, не повинна мати жодних спокус і можливостей "впливати" на платників податків.

Також у проекті багато уваги приділено діючій системі відшкодування ПДВ. Вона була не тільки способом крадіжки з бюджету мільярдів гривень, а й засобом тиску на підприємців. Законопроект №6358 пропонує створити єдиний реєстр платників ПДВ і зобов'язати ДФС публікувати всю інформацію про заявки на відшкодування з конкретними термінами їхнього погашення. Єдиний реєстр допоможе уникнути дискримінації окремих платників податків і створить ефективний антикорупційний механізм. Публічність інформації про відшкодування підсилить громадський контроль над цими процесами.

Скасування податкової поліції та створення Служби фінансових розслідувань - також дуже важливе антикорупційне рішення. Мінфін розробив окремий законопроект, який перебуває нині на узгодженні в зацікавлених органах. Ця служба використовуватиме зовсім інші, несилові, підходи в роботі. Там працюватимуть максимум 2,5 тис. співробітників, які пройдуть прозорий конкурсний відбір. Є великі надії на позитивний результат роботи цієї служби.

Якщо ставки не знижено, це не означає, що працювати не стане легше.

Від початку Мінфін заявляв, що не переглядатиме ставок основних податків. До речі, торік було знижено розмір ЄСВ, і це позитивно. Але чи сприяло це вирішенню основних проблем підприємців? Ні. На зустрічах із Мінфіном представники бізнесу запитують не про ставки, наприклад, ПДВ. Вони скаржаться на проблеми з його відшкодуванням. Тому зараз наше завдання полягає саме в тому, щоб забезпечити прозорість і легкість адміністрування податків.

Підприємці дуже втомилися від частих змін у податковій сфері. Важливо, щоб бізнес відчув стабільність, зацікавленість держави в його зростанні. Це дуже важливий елемент для подальшого розвитку країни в цілому. Необхідно розуміти, що тільки крок за кроком, приймаючи відповідні рішення та реалізовуючи їх на практиці, ми зможемо створити найбільш збалансовану та оптимальну податкову систему.

Законопроект №5368, підготовлений Мінфіном разом із депутатами, громадськими експертами, бізнесом, саме націлений на те, щоб прибрати ці камені спотикання та вирішити багато дуже важливих проблем.

Тепер слово за парламентом.