(Від)делеговані повноваження

Авторы : Роман Якель, Василь Худицький
20 грудня 20:05

Рішення трьох обласних рад західної України - Львівської, Тернопільської та Івано-Франківської - про повернення їм повноважень, делегованих виконавчій гілці влади, очікувалося давно. Потрібна була тільки слушна нагода.

 

Рішення трьох обласних рад західної України - Львівської, Тернопільської та Івано-Франківської - про повернення їм повноважень, делегованих виконавчій гілці влади, очікувалося давно. Потрібна була тільки слушна нагода. Резонансні події 30 листопада та 1 грудня у Києві її створили.

У цих радах сформувалася хоча й проста, але все-таки більшість депутатів, не контрольованих облдержадміністраціями. Тому у складні або критичні моменти суспільного розвитку України вони дозволяють собі нагадати, що представницька влада має вагу і з нею слід рахуватися. З іншого боку, відбирання облрадами повноважень, делегованих облдержадміністраціям, - це хвороблива реакція на відкладену реформу місцевого самоврядування, в результаті якої обласні та районні ради отримали б свої виконавчі органи.

Місцеві державні адміністрації було створено одночасно з ліквідацією обл- і райвиконкомів на світанку української незалежності, 1992 р. Вони призначалися для зміцнення вертикалі президентської влади, запобігання проявам сепаратизму в різних частинах України. І цю роль виконали. Відтак, Україна підписала й ратифікувала Європейську хартію місцевого самоврядування. Нею передбачено, що органи місцевого самоврядування мають виконавчі органи, забезпечені фінансами для здійснення повноважень. Але втілювати Хартію в практику не зацікавлені насамперед центральні органи виконавчої влади. Вони погоджують призначення і звільнення голів, заступників голів, керівників структурних підрозділів облдержадміністрацій. Своєю чергою, керівному складу райдержадміністрацій дають дорогу в життя облдержадміністрації. Ці повноваження - ласий шмат доходів держчиновників вищих рангів. З іншого боку, паралельне існування рад та адміністрацій закладає базу для постійних конфліктів між ними, які в різних областях та районах не вщухають досі.

Першими збунтувалися депутати Тернопільської облради. Ще 6 грудня вони визнали роботу облдержадміністрації з виконання делегованих радою повноважень у різних галузях незадовільною. Але не стали відбирати у виконавчої влади зазначених повноважень, а лише змінили механізм їх виконання. На їхню думку, це мають робити тільки структурні підрозділи ОДА (департаменти та управління), а не вся виконавча влада включно з апаратом. Цим самим рішенням голові обласної ради Василеві Хомінцю доручили змінити структуру виконавчого апарату облради, передбачивши в ньому виконавчий комітет у кількості 12 штатних одиниць. Як окрему структуру виконком не було передбачено, адже депутати облради уже мали гіркий досвід. Виконавчий комітет Тернопільської обласної ради народився у тривожні листопадові дні 2004 р. Прокуратура області тоді оскаржила це рішення в Тернопільському міськрайонному суді, пославшись на ст.58 закону "Про місцеве самоврядування", в якій зазначено, що в районних та обласних радах створюються не виконавчі комітети, а виконавчі апарати! Тернопільський міськрайонний суд цей позов задовольнив, і виконком облради перестав існувати.

Та вольницю грудня 2013 р. прокуратура теж не стерпіла.

Перший заступник прокурора області звернувся в окружний адміністративний суд із позовом про визнання протиправними дій облради із включення звіту голови облдержадміністрації про здійснення виконавчою владою делегованих радою повноважень до порядку денного сесії облради. Основна аргументація позивача така: цей звіт не був включений у план роботи облради на 2013 рік, облдержадмінстрація просила перенести його на перший квартал наступного року (виходить, керівництво виконавчої влади має звітувати тоді, коли вважатиме за доцільне). Було вказано й на порушення норм регламенту облради при включенні питань до порядку денного. Адже звіт голови облдержадміністрації не обговорювався в кількох постійних комісіях облради, зокрема в комісії з питань регламенту та депутатської етики. Крім того, прокурор посилався на те, що обласні ради не наділені повноваженнями створювати виконавчі комітети, а тому обласна рада вийшла за межі своїх повноважень.

І ось 18 грудня суддя Тернопільського окружного адміністративного суду Оксана Мартиць визнала дії облради із включення звіту голови облдержадміністрації про здійснення виконавчою владою делегованих радою повноважень протиправними і скасувала рішення облради від 6 грудня ц.р. Юристи облради готують апеляційну скаргу на постанову окружного адмінсуду.

Зухвалий реверанс щодо обласної держадміністрації здійснила й Івано-Франківська обласна рада. Представницький орган Прикарпаття відібрав у виконавчої влади делеговані їй повноваження. Облрада вирішила створити - не окремо, а у складі виконавчого апарату(!) - виконавчий комітет, який із 1 січня 2014 р. має виконувати ці делеговані повноваження. По суті, розширюється лише склад того ж виконавчого апарату ради!

Наслідки не забарилися. Прокуратура Івано-Франківської області рішення обласної ради оскаржила в окружному адміністративному суді. У позовній заяві наведено норми закону "Про місцеві державні адміністрації", які не допускають можливості припинення дії рішення про делегування повноважень місцевим адміністраціям шляхом його скасування або визнання нечинним. Згадано й закон "Про місцеве самоврядування в Україні", який не передбачає створення в структурі обласних рад виконавчих комітетів. Днями суд зупинив дію майже всього рішення облради до розгляду адміністративної справи, який відбудеться 26 грудня.

17 грудня, з перервою на тиждень, викликаною перебуванням депутатів на майдані у Києві, свою сесію с4ликала Львівська обласна рада. Львівські депутати вирішили створити місцевій ОДА якомога більше проблем. А тому, окрім відкликання делегованих ЛОДА повноважень та створення виконкому обласної ради, ухвалили рішення про припинення дії угоди про оренду приміщень на вулиці Винниченка, 18. До речі, питання виселення держадміністрації з будинку на вул. Винниченка, 18 львівські депутати неодноразово порушували на сесії, але це ні до чого не призвело. Наприклад, влітку минулого року за дострокове розірвання договору оренди і "виселення" чиновників ЛОДА проголосували 67 депутатів. Проте жодних наслідків їхнє рішення не мало. І ось нова спроба.

"Після цього рішення управління майном спільної власності облради не буде продовжувати договір оренди з ОДА. Адже нинішній договір оренди чинний на рік", - заявила учасникам віча у Львові голова комісії з питань контролю за ефективністю виконання державних і обласних програм та рішень ради, ініціатор внесення питання про виселення Оксана Юринець.

Проте як відбуватиметься це "виселення", депутати самі не знають. У розмові з журналістами депутати пообіцяли виселяти не всіх 650 службовців, а лише керівництво та апарат ЛОДА. Хоча в рішенні про таку диференціацію не йдеться.

Після цього Львівська обласна рада вирішила відкликати делеговані нею Львівській ОДА повноваження. Згідно з рішенням Львівської облради, управління установами, закладами, організаціями, а також майном, яке перебуває у спільній власності територіальних громад області, здійснюється безпосередньо Львівською облрадою.

Депутати вирішили подбати і про орган, який, на їхню думку, мав би управляти цими структурами. За словами голови постійної комісії з питань бюджету, соціально-економічного розвитку та комунальної власності Львівської облради Ярослава Качмарика, проблем із соціальними виплатами, як про це заявляв голова ЛОДА Олег Сало, у регіоні не виникне. "Сьогодні для виконання делегованих повноважень у Львівській області використовується величезна сума. Якщо брати всі бюджети, то це близько 9 млрд грн. І немає жодних підстав, аби ці кошти не надходили і далі у Львівську область".

Нині влада роздвоєна, зазначив у коментарі радіо "Свобода" екс-голова Львівської облради Мирослав Сеник. Але, щоб створити виконкоми, перебрати повноваження, делеговані ОДА, необхідно, аби парламент вніс зміни до законів "Про місцеве самоврядування" та "Про місцеві державні адміністрації". "Ради делегували повноваження ОДА, але не мають важелів контролю. Органи місцевого самоврядування не мають жодного впливу на призначення з Києва. Ми повинні мати виконавчий орган, який ефективно виконуватиме функції місцевого самоврядування", - наголошує депутат.

Реакція Львівської ОДА була очікуваною.

"Сенсації не станеться. У чинному договорі передбачений механізм продовження, зміни або розірвання цього договору. Згідно з пунктами договору, будь-яка зміна, доповнення або розірвання договору призначається лише за обопільною згодою обох сторін. У даному випадку ми не давали своєї згоди на припинення дії договору, на його зупинення, розірвання", - заявив заступник голови ЛОДААндрій Мадзяновський.

З упевненості чиновників Львівської ОДА можна судити, що вони готові відстоювати свої права у суді. Результат судового рішення неважко передбачити наперед. Адже якби Львівська обласна рада справді хотіла виселити керівництво держадміністрації, вочевидь діяла б із дотриманням усіх норм чинного законодавства.

А тим часом рішення сесії Львівської обласної ради про відкликання ЛОР власних повноважень, делегованих облдержадміністрації, рішення про створення виконавчого комітету Львівської облради та рішення про посилення контролю за роботою ОДА прокуратура Львівської області оскаржила у Львівському окружному адміністративному суді.

За словами прес-секретаря обласної прокуратури Мар'яни Гайовської, підставою для оскарження стало порушення обласною радою вимог чинного законодавства, зокрема ст. 19 Конституції України, законодавства про місцеве самоврядування. Крім того, прокуратура зафіксувала порушення норм Конституції України та чинного законодавства під час винесення питання на розгляд і голосування.

Відбирання в облдержадміністрацій делегованих радами повноважень та утворення виконкомів для їх виконання чомусь нагадує скликання Установчих зборів у Росії в січні 1918 р. Надії на зміцнення влади Тимчасового уряду розбилися вмить, коли матрос Железняк, увірвавшись до зали, розпорядився: "Господа, прекратите заседание. Караул устал и хочет спать". Тепер роль начальника охорони Железняка виконує Феміда. Представницькі органи мали б зважати на це і самостійно та через асоціації рад впливати на Верховну Раду, щоб вона нарешті здійснила реформу місцевого самоврядування. Тоді місцеві ради матимуть власні виконавчі органи і не доведеться їх відбирати у сумнівний спосіб.