Активна цифровізація

Поділитися
Активна цифровізація
Розвиток і здешевлення технологій, висока конкуренція привели до насичення ринку та падіння ціни на гігабітний Інтернет.

Ринок інтернет-з'єднань вступив в Україні в період насичення. В останні два роки припинилося зростання кількості абонентів, і оператори змушені демпінгувати, щоб хоч якось їх утримати. При цьому їм необхідно ще й нарощувати швидкість доступу, оскільки користувачі масово дивляться відео й телебачення, віддаючи перевагу HD-картинці

"Що ж до ринку широкосмугового доступу (ШСД), ми за підсумками першого кварталу в обласних центрах і великих містах зафіксували навіть незначне падіння проникнення. Воно поки що на рівні похибки, але це свідчить про те, що ринок перенасичений", - зазначає керуючий партнер дослідницької компанії Expert & Consulting Анатолій Фроленков.

За кількістю абонентів переконливо продовжує лідирувати "Укртелеком", за ним ідуть "Київстар" і "Воля". Ці оператори беруть масовістю, маючи мережі в багатьох містах України, а "Укртелеком" - ще й у селах. Але щоб утриматися на плаву, їм необхідно постійно модернізувати свою інфраструктуру, оскільки на п'яти наступають невеликі локальні провайдери.

Вплив 3G і 4G

Уже понад рік трійка провідних мобільних операторів ударними темпами розгортає 3G-мережі, і десь користувачам вигідно навіть відмовитися від домашнього Інтернету, щоб не дублювати оплату схожих послуг.

Принаймні в тих містах, де вже є покриття, можна використовувати смартфон, планшет або модем не тільки в поїздках містом або на роботі, а й вдома. Тим паче, що мобільні оператори пропонують різні пакети послуг, з великою кількістю інтернет-трафіка за порівняно невисоку ціну. Так, у "Київстарі" сьогодні за 110 грн на місяць (крім безплатних внутрішньомережевих і 100 хвилин на інші мережі) абонент одержує ще й 4 ГБ трафіка. У Vodafone за 90 грн на місяць абонент одержує 5 ГБ і 90 хв. на інші мережі. А Lifecell пропонує схожий тарифний план з 5 ГБ, але вже
150 хв. на інші мережі.

Проте, як відомо, хоча максимальна швидкість 3G-мереж до 42 або 63 Мбіт/с, але насправді при кількаразовому тестуванні швидкості передачі даних у різних районах дії 3G-мережі найчастіше справа не доходила і до 10 Мбіт/с. Водночас фіксовані лінії забезпечують при Ethernet-підключенні 100 Мбіт/с, не кажучи вже про оптоволокно, яке забезпечує гігабітний Інтернет. Тому вимогливі користувачі не відмовляються від фіксованого Інтернету на користь мобільного.

"Є, звісно, незначний відтік на мобільний зв'язок, але, як правило, споживач використовує і фіксований, і мобільний Інтернет, - говорить Фроленков. - Навіть швидкісні показники стандартів наступного покоління бездротового широкосмугового доступу (4G) не завжди можуть задовольнити всі потреби домогосподарства, в цьому плані альтернативу фіксованим каналам знайти складно".

З іншого боку, швидкісний мобільний зв'язок забезпечує постійне використання Інтернету, перегляд того самого відео як удома, так і будь-де. Це веде до різкого збільшення споживання трафіка. За даними компанії Cisco, лавиноподібне зростання кількості користувачів мобільного зв'язку, "розумних" пристроїв, мобільного відео та мереж 4G у найближчі п'ять років приведе до восьмиразового збільшення мобільного трафіка - з 3,7 до 30,6 ексабайт на місяць (екса - 1018).

Рух до гігабіта

Розвиток технологій, здешевлення волоконної оптики та висока конкуренція привели до насичення ринку та падіння ціни на гігабітний Інтернет.

"Нині навіть дрібні оператори - як у великих містах, так і в селах - будують свої мережі, використовуючи PON (волоконно-оптичні лінії). Великі гравці придивляються до гігабітних каналів. У Києві вже працюють кілька таких компаній. Конкуренція на ринку України відбувається як на рівні швидкостей і стабільності зв'язку, так і на рівні ціни послуги для користувача", - наголошує експерт.

Так, наприклад, у Києві гігабітний Інтернет, причому найчастіше з IPTV, пропонують провайдери "Ланет" з абонплатою від 89 грн на місяць, Sunnet - 200 грн, Sinet - 199 грн, "Домонет" - 185 грн і т.п. "Тріолан" пропонує оренду гігабітного порту за 150 грн/міс. При цьому діють різні акції на початкове підключення, щоб відібрати користувача у конкурента.

"За сьогоднішнього стану справ виграє споживач, оскільки отримує порівняно недорогу та якісну послугу. Але наскільки від цього виграють оператори - велике питання", - зауважує Фроленков.

А що ж лідери? З п'ятірки, як бачимо, тільки "Тріолан" пропонує для приватного споживача "гігабітну" опцію. "Київстар" тягне "оптику в кожний будинок" (FTTB), а далі розводить по квартирах мідні кабелі за технологією Ethernet (100 Мбіт/с). "Воля" орієнтується в першу чергу на кабельне телебачення, тож Інтернет доходить тією самою кабельною мережею з необхідністю підключення додаткового модему (EuroDocSIS - максимум 200/100 Мбіт/с). Ну й, нарешті, "Укртелеком" поки що надає доступ до Інтернету за технологією ADSL (до 24 Мбіт/с).

І тут ми бачимо, що "Укртелеком", будучи лідером з охоплення населення, значно відстає технологічно.

Лезо бритви

Щоб остаточно не відстати, менеджмент компанії ухвалив рішення приступити до комплексної технічної модернізації, у рамках якої планується перебудувати мережі в шести найбільших містах України та розширити покриття оптичного доступу до Інтернету в сільській місцевості.

Технічна модернізація передбачає заміну застарілого пасивного обладнання (АТС і мідну інфраструктуру) на сучасне активне. Тобто на житлових масивах установлюються кілька активних шаф, від яких оптика та мідь тягнуться до будинків і квартир. Водночас звільняються (виставляються на продаж або здаються в оренду) приміщення АТС. У свою чергу зайві мідні кабелі здаються на брухт.

Даний проект став можливим завдяки партнерству з Huawei і China Development Bank, який у рамках першого етапу модернізації вже відкрив фінансову лінію для "Укртелекому" в розмірі млн дол. До кінця 2018 р. технічна модернізація мережі охопить територію, на якій знаходиться до 30% домогосподарств України.

"Модернізація, розпочата "Укртелекомом", можливо, є найбільшою в Східній Європі, оскільки вже під перший етап модернізації потрапляють 1,6 млн абонентів телефонної мережі та 230 тис. абонентів послуг широкосмугового доступу, - розповідає керівник технічної дирекції компанії Дмитро Микитюк. - На останній милі ми змінюємо технологію ADSL на VDSL і застосовуємо FTTH і FTTC ("оптика в кожний будинок" і "оптика до користувача"). При цьому модернізуємо практично всі рівні мережі".

Спочатку "Укртелеком" здійснив пілотний проект, модернізувавши мережу в одеській Аркадії. Тепер нова інфраструктура "Укртелекому" в Аркадії побудована на базі 43 активних розподільних шаф Huawei, які замінили три старі громіздкі АТС. На сьогодні в Аркадії налічується 12,5 тис. абонентів телефонії і 1 260 абонентів Інтернету, у яких швидкість Інтернету по існуючих лініях зросла до 20 Мбіт/с. Крім цього, доступне замовлення підключення за технологією VDSL на швидкості 50 Мбіт/з або GPON на швидкості до 1 Гбіт/с.

"Якщо "Укртелеком" хоче утримати й зміцнити позиції не на один рік, то модернізація та активна маркетингова політика - це питання життя та смерті для компанії. У разі успіху в даному напрямі компанія зможе поборотися за абонентів, не тільки утримуючи своїх, а й "переманюючи" клієнтів конкурентів. Звичайно, з огляду на насиченість ринку, швидко наростити абонентську базу буде надзвичайно складно. Саме тому нині надто важливо утримати вже існуючих абонентів, пропонуючи їм якісну послугу та нові сучасні сервіси", - підкреслює аналітик Expert & Consulting.

Варто додати, що й інші провайдери продовжують активно розвивати свої мережі та нарощують швидкості. В остаточному підсумку від цього виграють і споживач, і Україна в цілому на шляху цифровізації.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі