Дерегуляція чи корупція?

Оксана ПРОДАН 18 жовтня 2013, 19:39
коррупция

Читайте також

Дерегуляція господарської діяльності в Україні здійснюється не один рік. При цьому серед представників бізнесу ви не знайдете жодної людини в країні, яка була б задоволена регуляторним кліматом і вважає проведені раніше дерегуляції успішними. При цьому Україна традиційно посідає останні місця в міжнародних рейтингах, що оцінюють умови ведення бізнесу. Так, у рейтингу Doing Business наша країна зараз перебуває на 137-му місці з 185 країн, у рейтингу глобальної конкурентоспроможності 2012–2013 рр. від Всесвітнього економічного форуму — на 73-й сходинці серед 144 країн, за рівнем корупції згідно з оцінкою Transparency International — на 144-му місці із 176 країн. Чому немає результатів роботи, яка виконувалася неодноразово, яка ініціювалася владою та підтримувалася суспільством?

На мій погляд, дерегуляція — обов'язковий елемент економічних реформ у пострадянських державах, які будують ринкову економіку. Дерегуляція — це системне обмеження втручання чиновників у підприємницьку діяльність, що спрощує правила ведення господарської діяльності, створює умови для конкуренції та забезпечує реальний захист споживачів.

При цьому в нашій країні дерегуляція не завжди проводилася "про людське око". Були періоди, коли перші особи держави особисто стимулювали роботу органів влади та слідкували за їх роботою зі здійснення дерегуляції. Проте реального спрощення радянських, корупційних і дублюючих нормативних актів у сфері господарювання не відбулося. Більш того, корупційних норм побільшало, відповідно, займатися бізнесом стало ще складніше. Чому?

Впевнена, ми в Україні "маємо те, що маємо", тому що спрощенням ведення господарської діяльності всі ці роки займалися люди, не зацікавлені в реальних результатах. Їм треба було продемонструвати роботу, але не допустити реальних змін.

Яка загальна схема всіх здійснених в Україні дерегуляцій? Керівник держави чи органу влади ставив завдання своїм підлеглим скоротити власні можливості тиску на бізнес і громадян, відмовитися від чинних корупційних можливостей та свідомо зменшити рівень доходів чиновників. Одночасно цей самий керівник звертався до громадськості по допомогу: мовляв, очікуємо від вас рекомендацій щодо змін законодавчих норм, які мають корупційну складову. Я була однією з тих, хто надавав свої пропозиції, хто обґрунтовував корупційність тих чи інших норм, хто боровся за результат — нормальні умови ведення бізнесу в Україні. Тому я добре знаю, чому всі попередні спроби дерегуляції не спрацювали.

По-перше, в процесі дерегуляції визначали ті норми, які потрібно змінити, а решта автоматично продовжували працювати.

По-друге, перелік норм, які потрібно скасувати чи змінити, визначали чиновники, які, зрозуміло, зацікавлені у збереженні максимальної їх кількості. Вони ж оцінювали і пропозиції громадськості щодо скасування тих чи інших норм. Тобто рішення приймали ті, хто отримує зиск від надмірного регулювання.

По-третє, підприємці, активісти, громадські діячі, на жаль, недостатньо знають нормативні умови корупційних вимог і дій чиновників, а тому не в змозі перемогти чиновників у бюрократичній боротьбі.

Таким чином, усі спроби дерегуляції, свідомо чи несвідомо, були приречені на поразку від самого початку. Тисячами скасовувалися нормативні акти, які не заважали господарській діяльності та яких було не шкода галузевим чиновникам. Більш того, завдяки процедурам дерегуляції чиновникам надавався час для додаткового аналізу чинної законодавчої бази, що часто призводило до виникнення нових норм регулювання після закінчення чергової "дерегуляції". Адже, за невеликим виключенням (які все ж є!), чиновники добровільно не зрубають сук, на якому сидять.

Реальне скасування конкретного корупційного тиску відбувалося лише точково, після тривалої та кропіткої роботи над окремою нормою. Наприклад, ідея попереднього документального контролю виникла у 2005 р., а закон про нього було ухвалено тільки у 2011-му, та й то в урізаному вигляді. Така логічна річ, як заміна посвідчення водія без додаткової здачі іспитів, проводилася у 2009 р. досить складно й довго, щоб відбутися, зате у 2013 р. знову була подана громадськості як нове чергове "покращення". Щоправда, навіть наведені приклади паралельно компенсувалися посиленням ролі чиновників в інших напрямах.

Отже, всі проведені раніше масові дерегуляції були приречені на безрезультативність, а точкова дерегуляція потребує тривалого тиску на бюрократію, що практично недосяжно в сучасних політичних умовах.

Чи повинні ми відмовитися від створення в Україні простих і прозорих умов ведення господарської діяльності, від знищення корупції та створення нових робочих місць? Звичайно ж ні. Ми повинні поставити чиновників, систему державної влади загалом у такі рамки, при яких вони будуть змушені реально займатися дерегуляцією.

Саме такі умови створює проект закону України "Про ліквідацію надмірного регулювання" (реєстраційний №3256).

Ми передбачаємо, що з моменту прийняття цього законопроекту чиновники, експерти, громадянські організації, депутати матимуть рік, щоб підготувати абсолютно нові регуляторні норми, спрямовані на одне — безпеку споживачів та оточуючих умов при виробництві, продажу та експлуатації товарів і послуг.

Разом з підприємцями вітчизняними та міжнародними експертами в галузі права, економіки та торгівлі буде підготовлений і презентований суспільству звід законів, який формуватиме абсолютно нове, не корупційне та європейське, регуляторне поле. Цей дерегуляційний кодекс замінить 87 діючих законів, що втратять свою чинність у частині повноважень чиновників. Через рік після прийняття ЦЬОГО закону в Україні почнуть діяти нові правила регулювання землевідведення, будівництва, виробництва та торгівлі, які забезпечуватимуть захист права власності та безпеку споживача.

Так було зроблено в Грузії, Угорщині, країнах Балтії і так маємо зробити ми. Прем'єр-міністр Сінгапуру Лі Куан Ю однією з причин успіху власних реформ назвав те, що в країні були відсутні корупційні норми старого управління. Це дало змогу сформувати нові та ефективні умови господарювання, які стали світовим зразком стрімкого розвитку економіки.

Сьогодні для України проблема здоров'я економіки — це не питання розвитку, а питання самого існування держави, тож її розв'язання повинно бути пріоритетом номер один. А значить, треба зробити все можливе і неможливе для ліквідації безмежної корупції в органах виконавчої влади та місцевого самоврядування. І саме запропонований нами у законопроекті №3256 шлях робить це можливим.

Реалізація розробленого нами механізму можлива і повинна бути здійснена саме зараз ще й з огляду на те, що Україна прямує до запровадження європейських цінностей, до підписання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом і його державами-членами — з іншої. Саме сьогодні це буде зробити легше, бо підписання угоди дасть можливість залучати до підготовки нової законодавчої бази регулювання експертів з ЄС, що передбачено цілою низкою положень угоди, зокрема підпунктом d) пункту 2 статті 1 проекту, статтями 344, 345, 405, 406, 416, 417 та іншими. І саме зараз реалізація запропонованого нами механізму є необхідною для заміни чинної радянсько-корупційної системи на прозору систему обслуговування державою громадян, а саме такі зобов'язання бере на себе наша країна в проекті угоди про асоціацію.

В контексті дерегуляції та угоди не можу не згадати ще один законопроект, внесений мною та моїми колегами, — "Про внесення змін до Закону України "Про адміністративні послуги" (щодо усунення можливостей корупції при наданні адміністративних послуг)" (реєстраційний №2149). Цим законопроектом, як і проектом про ліквідацію надмірного регулювання, формується абсолютно нова система, але вже в сфері видачі органами влади різних документів, надання адміністративних послуг. Ми на рівні закону передбачаємо, що громадяни, в тому числі підприємці, перестануть обслуговувати чиновників, а для отримання того чи іншого документа подаватимуть лише один документ — заяву про необхідність його оформлення. А вже перевіряти, чи має право людина на той чи інший документ, будуть чиновники самостійно, без збирання людьми довідок і витягів від одного органу влади для іншого. Таким чином, не потрібно буде для реєстрації новонародженого нести довідку про його народження, а для оформлення пенсії — доводити, що ти досяг пенсійного віку, додатковими документами. Сьогодні люди обслуговують державу, а ми зробимо так, що, як і в європейських країнах, держава обслуговуватиме людей. Цей законопроект вже розглядався в залі, тоді проти нього проголосував тільки один народний депутат, отже, ще до підписання угоди ми маємо можливість здійснити системну та ефективну дерегуляцію в частині надання адміністративних послуг.

Дерегуляція необхідна державі, бо вона стимулює розвиток економіки, що, відповідно, забезпечує збільшення можливостей для реалізації владних повноважень, у тому числі і в соціальній сфері.

Дерегуляція необхідна бізнесу, бо вона створює конкурентні умови, що дає змогу розвивати виробництво, робити товари дешевшими, збільшувати обсяги реалізації, створювати робочі місця й отримувати більші прибутки.

Дерегуляція необхідна громадянам, бо вона створює додатковий запит на ринку праці, зменшує вартість товарів і послуг, збільшує рівень реальних доходів громадян.

Єдиний прошарок суспільства, якому дерегуляція не потрібна, це корупціонери. Корупціонери, які працюють на різних рівнях влади — від самого верху до найнижчої чиновницької ланки, — роками, десятиліттями перешкоджають створенню в Україні прозорих умов ведення бізнесу та достойних умов праці і проживання. І лише ліквідація надмірного регулювання, запропонована проектом закону №3256, дасть нам можливість створити в Україні європейські умови життя.

Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter
21 коментар
  • ЧМВ 21 октября, 12:39
    Оксана Продан 19 октября, 22:39 Спасибо, буду ждать. И буду продолжать рассказывать о идее проекта 3256, так как считаю этот принцип единственно реальным. А о том, какие цели были у разных людей в Налоговом кодексе 2010 -го ,это отдельная история.
    Оксана, не будьте такой наивной - ничего полезного вы от этого цензора не дождётесь, уверяю вас. Знаю я этих любителей заявить о себе любимом. Кончается это пошлой фигнёй. Со своей стороны должен заметить, что Бродский тоже прав, когда пишет о том, что даже при самых благоприятных обстоятельствах протянуть такой законопроект за один год, не выхолостив его по пути - дело весьма сложное. Почти невыполнимое. Ставьте перед собой реальные цели и задачи.
    censor 21 октября, 13:38
    Жаль, ЧМВ, что вы так думаете. Но уменя почему-то отложилось в памяти (не буду сейчас лазить и проверять), что под этим ником публикуются иногда содержательные комментарии. Еще вот помню ник `DoCent` как умного читателя. Ну и еще несколько человек, когда комментарий в несколько строк получается умнее самой статьи. Не все в этом мире платные тролли, мечтающие о личной популярности.
    Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • censor 19 октября, 15:31 Какая пламенная статья. В ответ вынужден написать следующее. Вы знаете, дерегуляция - это не программа и не политика. Это лозунг. Нечто вроде `экономика должна быть экономной` в брежневский период. Это не может быть осознанной долгосрочной политикой только лишь потому, что все эти нормы в здравом уме и трезвой памяти кто-то когда-то напринимал. И даже этим гордился. Не принимайте больше необоснованных нормативных актов, и не потребуется такой напыщенной политики с сомнительным названием `дерегуляция`. Но вы же отменяете старые, но вводите новые. Такие же непродуманные. Все это я написал и такому выдующемуся борцу за либерализм Дубровскому под его статьей на ЕП. Подскажите, а этот завсегдатай ЗН, никогда не занимавшийся бизнесом, совершенно случайно начал свой цикл статей `про дерегуляцию`, или вы ему поспособствовали? Так сказать, `поддержать пиар` нашего выдающегося проекта... Так вам покрасоваться или что-то сделать по сути?
    Оксана Продан 19 октября, 18:30
    Мне - создать в Украине условия, при которых производить товары и услуги будет просто, а государство обеспечит реальную безопасность потребителям. То, что тема дерегуляции обсуждается, подтверждает ее важность и необходимость именно сегодня. Для остановки падения производства в Украине, для создания рабочих мест нам не обойтись без освобождения экономики от чиновничьего давления, которое сегодня составляет в себестоимости украинской продукции больше, чем все официальные налоги и взносы вместе взятые.
    censor 19 октября, 18:43
    Сожалею, но то, что написано в ответе - не слог предпринимателя. Сомневаюсь, что даже слог Оксаны Продан, потому что у нее все же побольше жизненного опыта. Это продолжение набора лозунгов. Тогда напишу псевдоУДАРУ несколько более конкретных вопросов. 1) Где вы были, когда в этом году принимались нормативные акты по централизации электронной отчетности по кассовым аппаратам? 2) Где вы были, когда принималось законодательство по `трансферным ценам`, абсолютно не увязанное с действующими понятиями обычных цен, связанных лиц и уже существующей централизованной отчетностью по налоговым накладным, которые содержат абсолютно исчерпывающую информацию по всем ценам хозяйственных операций? 3) Где вы были, когда накладывались все мыслимые и немыслимые ограничения на покупку-продажу иностранной валюты? И т.д. Ах, вы готовились к боксерскому поединку и ваяли будущий `кодекс по дерегуляции`? А мы в это время все это проглотили. Дальше будем дерегулировать?
    Оксана Продан 19 октября, 20:29
    Продолжу рассказывать о том, что я делала и буду делать. Электронную отчетность ввела ВРУ предыдущего созыва, а я около двух месяцев согласовывала законопроект, подписанный депутатами всех фракций, номер 2087а-1, которым перенесли ответственность за отсутствие модемов, закон 357-VII. Когда принимали трансфертное ценообразование, я вместе с депутатами УДАРа ставили на голосование свои поправки, которые привели бы проект к нормальному, но за которые не голосовало большинство. Ограничения по валюте введены Нацбанком, против председателя которого УДАР выступал в первые дни своей работы в Парламенте. Я могу перечислять Вам все то, что мы делали в то время, как власть монополизировала экономику, могу перечислить все те "идеи", которые мы не пропустили принять и "счастье" от которых не ощутили предприниматели и не только. Мы ничего не проглотили, поверьте, мы уже сегодня готовим необходимые завтра решения. Вы можете говорить и писать обо мне все, что Вы считаете для себя возможным, это Ваше право. Но для всех нас было бы гораздо полезней, если бы Вы, как предприниматель или не безразличный менеджер, приняли участие как в необходимой сегодня защите бизнеса от власти, так и в формировании нашего будущего. Мой адрес prodanop@ukr.net .
    censor 19 октября, 21:15
    Вот в данном случае верю, что текст, возможно, писала сама Оксана Продан. Я не буду позиционировать себя модными словами `менеджер`, `предприниматель` или `бизесмен`. Скажем так: я человек, ведущий свою техническую тему. За счет которой и живу. Так вот. Мне страшно не нравятся сегодняшние пиар-компании, в которых в большинстве случаев из меня делают идиота. Есть такая старая притча: "Ты сказал - я поверил, ты повторил - я задумался, ты начал настаивать - я начал сомневаться..." Пока речь идет о конкретных вредных вещах, я верю. Но когда мне подсовывают сразу глобальный кодекс, да еще в сопровождении статей грантоеда Дубровского о дерегуляции, я начинаю глубоко сомневаться. Я бы с удовольствием написал на ваш электронный адрес, но в данном случае развернута пиар-компания. А я больше предпочитаю думать головой. Поэтому чуть подожду. Хочу увидеть реальные грамотные предложения и умные головы. Пока увидел только лозунги и очередные речи об общеевропейских ценностях, которые в корне исправят ситуацию. Извините, но европейское нормотворчество еще более сурово, чем наше. И что из этого, при желании, сделает наша бюрократия - еще придется `восторгаться`. Поэтому давайте не будем `в общем и целом`, давайте по конкретным вопросам.
    Оксана Продан 19 октября, 21:45
    Пиар-компания если и есть, то не наша, к сожалению. А что касается конкретики - может посмотрите законопроект 2436а? Я к нему сегодня закончила готовить поправки, в понедельник отправлю. Проект очень сложный и многовекторный, есть много спорных норм, технический подход не помешает. Ваша помощь была бы очень кстати.
    censor 19 октября, 22:19
    Законопроект посмотрел. В данном случае вряд ли смогу быть чем-либо полезен. Вопросы достаточно специальные, по ним у меня только понимание, но нет практического пыта. Без этого не считаю нужным навязывать свои мысли, дабы не засорять обсуждение. Однако свои сообраджения по некоторым другим вопросам на электронный адрес пришлю. При условии доверия к вашим словам, что пиар-компания `дерегуляция` не ваших рук дело. А в глобальные кодексы - не верю. Ибо всем известно, что даже достопочтенный налоговый кодекс создавался вовсе не во благо налогоплательщика, а с тем, чтобы одним махом внести множество поравок, переломив всех через колено.
    Оксана Продан 19 октября, 22:39
    Спасибо, буду ждать. И буду продолжать рассказывать о идее проекта 3256, так как считаю этот принцип единственно реальным. А о том, какие цели были у разных людей в Налоговом кодексе 2010 -го ,это отдельная история.
    censor 19 октября, 22:58
    Маленькое пожелание. От простого электората. В массовых изданиях не оперируйте номерами законопроектов. Это ваш парламентский междусобойчик, который в большинстве случаев мало понятен людям из реальной жизни. Да, это можно найти, но абсолютное большинство не полезет искать. Оперируйте смыслами идей, которые вы предложили. А иначе - это как нынешние бухгалтера с умным видом называют трезначные счета учета, буд-то это добавляет достоверности самому учету. Кстати, какой идиот сделал их трехзначными. В пределах сотни советских счетов (к которым вводились субсчета) хотя бы можно было сознательно ориентироваться. А в пределах тысячи - только на память заучивать номера. Хотя существенная часть зарубежных систем учета вообще обходится без стандартизированной (постсоветской) нумерации, именуя их словами, по сути самого раздела учета. Вопрос: сколько человек в отечественной экономической науке нужно в лучшем случае отправить на заслуженную псевдонаучную пенсию, а сколько - прилюдно расстрелять, чтобы подобная дерегуляция свершилась в отечественном сознании?
    Оксана Продан 19 октября, 23:55
    Много, не только в экономической науке, но и в отраслевых направлениях. Но надо. И это произойдет, пусть не в одном решении и не так скоро, как хотелось бы. За номера спасибо, и за Ваши соображения в будущем.
    Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Yes! 19 октября, 00:46 В какой-то момент казалось, что экономическую политику УДАРа определяет В.М.Пинзеник, но, слава Богу, что это не так.
    Оксана Продан 19 октября, 08:17
    Мы уже внесли комплекс законопроектов, направленных на улучшение экономической ситуации: 1182 - о снижении ставки ЕСВ до 18,1 процента; 2149 - об изменении системы оказания административных услуг; 2306а - об электронной коммерции; 2671 - об отмене ответственности плательщиков налогов без вины; 2595а - об упрощении трудовых отношений предпринимателей-работодателей; 3102-1 - о кардинальном изменении норм производства продуктов питания; 3215-1; 3216-1 - о введении персональной ответственности чиновников, это кроме описанного в статье 3256. Из системных я готовлю гос. закупки и налоговую формулу.
    ПТЮМ 19 октября, 12:04
    Как раз то, что мне хотелось увидеть от АСГ и ГП, но как-то пока не случилось :( Разве что отмена техосмотра и то не для всех... Как будто автобусники и грузоперевозчики не покупают эти талоны таким же образом, как раньше и частники. А Вы - одни из немногих, кто предлагает. И это многого стоит в этой измученной популизмом и госрегулированием стране.
    Роман 19 октября, 12:33
    То, что предлагает Оксана Продан и есть популизм в чистом виде.
    ПТЮМ 19 октября, 12:58
    Роман Сегодня, 12:33 То, что предлагает Оксана Продан и есть популизм в чистом виде.
    Так же говорили и о законопроектах Саакашвили, пока не убедились в обратном.
    Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • 77 09 19 октября, 00:26 Оксана Петровна, отдельное спасибо вам за то, что вы реагируете депутатскими обращениями на те письма-жалобы-предложения, что к вам поступают как к народному депутату. Почему говорюпро єто: лично наблюдал ситуацию на Садовой,3 возле ящиков почты народных депутатов: помощника депутата от ПР достала почту, отобрала в отдельную стопку пачку жалоб от избирателей и сразу порвала их и выкинула в урну. На мой вопрос, "ты чего?" она ответила, что "нечего шефа всякой х...й грузить". Вы, в отличие от МНОГИХ народных депутатов с почтой работаете, это позволило решить ряд проблем с Миндоходов, Минюстом etc
    Оксана Продан 19 октября, 08:22
    На самом деле более 70 процентов моих обращений по жалобам на действия органов власти приносят позитивный результат для тех, кто обращается за помощью. Иногда приходится для подготовки обращения просить дополнительные документы, иногда разъяснять законодательство. Я радуюсь каждому позитивному решению, и я, и мои помощники.
    Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Богдан Андрющенко 18 октября, 23:35 Моє шанування, Оксана Петрівна :) Як і раніше я підтримую Ваші зусилля, але як чиновник зі стажем дозволю собі де в чому не погодитись Чиновник не ворог, а такий саме громадянин України, але він повинен виконувати нормативні документи і по закону НЕ ПОВИНЕН виконувати доручення, що їм протирічать (яким би дурним не був документ). Це те, що не вміють зрозуміти керманичі, ані попередні, ані нинішні. І ці керманичі на жаль, все менше і менше грамотні, багато з них не мають навіть реальної вищої освіти, тому вони НЕ ЗДАТНІ навіть зробити те, що від них вимагається за посадою, і правильно поставити завдання підлеглим, або, ще гірше, роблять відверту дурню та/або злочини, бо змушують підлеглих порушувати закони, навіть із "благою метою". Але це - ПОРУШЕННЯ! З іншого боку, перед чиновником його керівництво (яке Вам обіцяє дерегулювати все на світі) залишає завдання по "контролю" за всім на світі. Знаю це з середини:)
    Оксана Продан 19 октября, 08:27
    Шановний Богдане, згідна з Вами в тому, що є гарні чиновники, про це зазначала і в статті. Згідна з Вами і в тому, що сьогодні працює державна система, в якій чиновник змушений тиснути чи працювати формально. Будемо формувати іншу систему, з іншими відносини ми та вимогами всередині.
    Відповісти Цитувати Поскаржитись
Реклама
Останні новини
Курс валют
USD 25.99
EUR 29.15