Конкретні аргументи для іноземного інвестора. Замість абстрактних слів йому пропонують приклад успішного іноземного інвестування в Україну протягом 25 років на загальну суму 0,5 млрд дол.

Сергій Следзь 14 квітня, 18:50
123

Нині економічні експерти і чиновники сходяться на думці, що українська економіка нарешті минула фазу економічного піке і стабілізувалася. Наразі перед країною постає завдання переключити економіку на траєкторію зростання. Водночас усі розуміють, що спад 2013—2015 рр. відкинув нас далеко назад, навіть порівняно з сусідніми країнами. І, по суті, чи не єдиний шанс вирватися з економічної прірви може дати прискорене зростання, яке неможливе без залучення іноземних інвестицій та нарощування експорту.

Учасники форуму "Чому прямі іноземні інвестиції важливі?", що відбувся 12 квітня в Києві, не занурювалися в нудні теоретичні дискусії про важливість іноземних інвестицій (ІІ). Натомість їхню увагу привернув конкретний приклад успішного інвестування в Україні, докладно досліджений і представлений компанією GfK Ukraine…

Цифри можуть бути дуже переконливим аргументом для зовнішніх інвесторів, особливо, якщо вони стосуються всесвітньовідомої компанії, котра вже майже 25 років (з 1992 р.) стабільно інвестує в Україну. Навіть у кризовому для вітчизняної економіки 2015 р. вона додала ще 15 млн дол. А загалом, на початок 2016 р. прямі ІІ "Кока-Кола" в Україну сягнули 490 млн дол., що становить 1% від загального обсягу прямих ІІ у нашу країну. Але учасникам форуму не просто були представлені цифри, а був продемонстрований механізм впливу інвестицій на створення доданої вартості і загалом ВВП країни. В результаті, слова про користь іноземних інвестицій набули цілком конкретного змісту.

Довідка

У 2015 р., на час проведення дослідження, до Системи Компаній Кока-Кола входили: "Кока-Кола Беверіджиз Україна" (виробництво і дистрибуція напоїв), "Квас Беверіджиз" (виробництво квасу), "Кока-Кола Україна" (маркетинг брендів). Загалом — це 1650 працівників. Серед її контрагентів — 1400 українських постачальників.

Ефект-12

"Економічний ефект від нашої діяльності в Україні ми називаємо "Ефект-12". Це означає, що кожна гривня доданої вартості "Кока-Кола" генерує близько 12 додаткових гривень для української економіки, — зазначив на форумі генеральний директор "Кока-Кола Беверіджиз Україна" Константінос СПАНУДІС. — Сума усіх доданих вартостей, що утворюються завдяки бізнесу Системи Компаній Кока-Кола, оцінюється дослідженням (GfK Ukraine. — Ред.) на рівні 4,9 млрд грн і відповідає 0,25% ВВП".

Дослідження GfK Ukraine підтверджують слова К. Спанудіса. Вони якраз демонструють дивовижний економічний ефект взаємодії підприємств, які, купуючи товари і послуги одне в одного, допомагають тим самим одне одному примножувати випуск товарів і загалом ВВП країни. Мова про мультиплікаційний ефект, дія якого дозволяє кожній гривні, створеній на одному підприємстві, по ланцюжку економічних зв'язків приводити до створення ще більшої доданої вартості постачальниками і партнерами.

Саме завдяки дії мультиплікаційного ефекту 390 млн грн доданої вартості, виплачених 2015 р. у вигляді зарплат працівникам, а також податкових відрахувань до держбюджету, приводять до майже 5-мільярдного загального економічного впливу "Кока-Кола", що приблизно дорівнює річному бюджету м. Одеса (4,6 млрд грн) або м. Дніпро (5,3 млрд грн).

Дослідники підрахували, що 390 млн грн прямого ефекту від операційної діяльності компанії дають 2315 млн грн непрямого ефекту, тобто доданої вартості, яку виробляють прямі українські постачальники "Кока-Коли", її дистрибутори і підприємства роздрібної торгівлі (так зване перше коло) завдяки закупівлям та продажу продукції кінцевим споживачам. Ще 1515 млн грн доданої вартості дає друге і третє коло, коли прямі дистрибутори і роздрібні підприємства закуповують продукцію у своїх контрагентів (друге коло), а контрагенти другого кола — у контрагентів третього кола. Нарешті, має місце ще й опосередкований ефект — 695 млн грн. Він виникає внаслідок споживчих витрат домогосподарств, які пов'язані з оплатою праці, соціальними відрахуваннями та частково податками, що сплачує Система Компаній Кока-Кола, її прямі контрагенти і контрагенти другого та третього кола.

Таким чином, виходить, що одна гривня прямого ефекту генерує близько 12 додаткових гривень для української економіки.

Мультиплікатор змін

Але це ще не все. Ефект від створення робочих місць виявився ще більшим. На одне робоче місце в Системі Компаній Кока-Кола припадає 17 місць на підприємствах, що пов'язані з компанією прямими (12 місць) або опосередкованими (5 місць) зв'язками.

"Іноземні інвестори створюють робочі місця, впроваджують нові технології, запускають цілий ланцюжок економічних відносин, створюючи так званий мультиплікаційний ефект. З'являється додатковий попит на продукцію вітчизняних компаній. Виграють усі сторони", — підкреслила голова офісу Національної інвестиційної ради Юлія КОВАЛІВ.

Вплив на економіку ІІ часто порівнюють із припливом, який піднімає всі без винятку кораблі. І, що цікаво, — цей прилив діє не тільки в економіці.

"Ми сьогодні багато говоримо про економічний вплив ІІ на економіку. Але є ще й непрямий вплив — інституційний, — розширює рамки дії ІІ модератор форуму, економіст Валерій ПЕКАР. — Річ у тому, що саме ІІ фактично створюють попит на нову якість українських інституцій, нову якість урядових політик, нову якість парламентської роботи, нову якість держави, нову якість громадянського суспільства, нову якість малого і середнього бізнесу… У принципі, ІІ є інструментом тиску на українські інституції й еліти, щоб покращувати стан справ тут. І як представник громадянського суспільства мушу сказати: все, що в Україні зроблено, — зроблено не завдяки українським економічним елітам, а проти їхньої волі, через тиск бізнесу, громадянського суспільства, через тиск іноземних партнерів України і міжнародних фінансових інституцій. Оцей сукупний тиск і є рушійною силою українських змін".

***

Стався прецедент — уперше проведено і поширено детальне дослідження прикладу великих довгострокових і, головне, успішних інвестицій у нашу країну. І цей прецедент має допомогти тим, хто прискіпливо вивчає мапу світу, шукаючи країни для інвестування.

"Бізнес любить конкретні цифри. І цінність сьогоднішньої презентації в тому, що можна реально побачити ці цифри. Найголовніше для нас — що з цими цифрами можна йти до потенційних інвесторів, які наразі придивляються до України. Їх цікавлять приклади успіху тих, хто вже сьогодні інвестує. І сьогоднішня презентація дає такий приклад компанії, котра вже 25 років інвестує в Україну", — переконаний президент Американської торговельної палати Андрій ГУНДЕР.

Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter
Немає коментарів
Реклама
Останні новини
USD 26.76
EUR 28.75