Мораторій міцнішав

Поділитися
Погляд Держспоживінспекції на дерегуляцію бізнесу.

Мораторій на перевірки суб'єктів господарювання в умовах тотальної корупції в органах державної влади мав подарувати бізнесу кілька місяців спокійної роботи. Але контролюючі органи, зважаючи на все, не мають наміру миритися з поточним станом речей і завзято шукають зачіпок, аби обійти рішення уряду. Позбавлені свого основного джерела чиновницької "ренти" - можливості проведення перевірок, - вони під цим приводом саботують виконання своїх ключових функцій - забезпечення виконання вимог законодавства. Тож у результаті чергової перемоги чиновницької логіки над здоровим глуздом шкоди від мораторію виходить більше, ніж користі. Зокрема Держспоживінспекція вирішила, що до грудня без перевірок вона не протягне, і чиновники знайшли спосіб дістати підприємців, мимохідь обмеживши споживчі права громадян, а також максимально ускладнивши і зробивши практично неможливою процедуру повернення неякісного товару.

Одним із прикладів такої сумнівного захисту прав споживачів став той факт, що для повернення пари туфель у магазин, який за іронією долі розташований через дорогу від Держспоживінспекції, знадобився дозвіл самого Кабінету Міністрів України.

"6 серпня я придбав пару взуття в невеликому взуттєвому магазині, - розповів DT.UA Володимир, один із столичних покупців. - Пізніше, коли з'явилася можливість краще роздивитися туфлі, зрозумів, що їхня якість мені не підходить і спробував повернути товар. Адміністратор магазину сказала, що згідно з внутрішніми правилами вони назад товар ніколи не приймають. Я подумав, що усно звертатися неправильно, написав заяву і прийшов до них знову, передавши заяву адміністратору. Але і це не дало позитивного результату. На прохання відповісти мені офіційно отримав письмову відмову".

5 вересня Володимир звернувся до Держінспекції з питань захисту прав споживачів з відповідною заявою. 9 вересня отримав офіційну відповідь, якою повідомлялося, що інспекція розглянула його звернення і дійшла висновку, що для відновлення справедливості їм необхідно не багато не мало - провести перевірку підприємства, яке продало туфлі. "Навіщо?! - дивується Володимир, - адже я доклав копію відмови магазину, факт порушення очевидний, цей випадок не потребує ніякої перевірки". Але, на думку чиновників Держспоживінспекції, перевірка необхідна, а провести її можна виключно з дозволу Кабінету Міністрів України. І інспекція вже нібито поклопотала і звернулася до КМУ з проханням отримати такий дозвіл, та оскільки Кабмін згоди не дав, більше нічого зробити із зверненням споживача не можна.

Випадок, як з'ясувалося, не поодинокий. На схожі проблеми наражалися не тільки звичайні споживачі, але й професійні юристи. "В інтересах клієнта нами було подано скаргу, розглянути і розібратися ми просили Управління із захисту прав споживачів. Результат - відписка про те, що Кабмін не дав дозволу на проведення перевірки, - розповів DT.UA Олександр Пінчук, керуючий партнер Правової групи "Домініон". - Ситуація, звісно, унікальна. Є державний орган, у повноваженнях якого захист споживачів, але своїх прямих функцій він не виконує. А потерпає насамперед споживач".

У відповідь на запит DT.UA Держінспекція підтвердила, що, справді, з моменту настання мораторію змушена для перевірки запитувати відповідний дозвіл у Кабінету Міністрів. Із серпня по вересень таких випадків, за даними Держінспекції, було вже близько трьох сотень. Але ні офіційна відповідь Держспоживінспекції, ні відповіді Кабінету Міністрів не пояснили редакції доцільність втручання вищого виконавчого органу влади в питання повернення туфель, що недвозначно передбачено відповідною законодавчою нормою!

Тож чиновники вочевидь лукавлять, відмовляючи споживачам і скидаючи відповідальність на Кабмін. Адже перевірки не єдиний інструмент боротьби з порушниками законодавства про захист прав споживачів. Так, наприклад, Держспоживінспекція України може, серед іншого, давати суб'єктам господарювання обов'язкові для виконання приписи, зокрема про припинення порушень прав споживачів. Або й зовсім забороняти реалізацію продукції в разі її невідповідної якості, прострочення або відсутності належних документів. "Усі органи державної влади, уповноважені на проведення перевірок, мають низку інших прав, якими вони можуть ефективно користуватися у разі порушення законодавства підконтрольними особами. Тут, як кажуть, аби було бажання", - вважає Андрій Павлишин, юрист ЮК "Де-юре".

Держспоживінспекція ж замість цього заклопотана розробкою проекту розпорядження, яке дозволяє їй проводити позапланові перевірки під час дії мораторію. А споживачам поки що радить вирішувати всі проблемні питання в судах, обіцяючи, що співробітники територіальних органів захисту прав споживачів допоможуть із складанням позовних заяв. Володимир, що вже має досвід спілкування із співробітниками інспекції, дуже сумнівається в наданні такої допомоги. "Під час подачі заяви мені безпосередньо вдалося поспілкуватися тільки з вахтером. Коли я запитав у неї, як можна подати заяву, вона набрала номер внутрішнього телефону і дала мені трубку. Консультація по телефону полягала в тому, що мені відразу ж запропонували записати під диктовку "шапку" заяви, просто там у вестибюлі дописати саму заяву і залишити вахтерові". Погодьтеся, допомога вельми сумнівна.

Як, втім, і бажання чиновників отримати згоду на позапланові перевірки. Виходить, що діячі з Держспоживінспекції, ігноруючи інші способи виконати закон, свідомо створили умови для просування розпорядження, яке дозволяє їм проводити позапланові перевірки підприємців. Інакше як саботажем це не назвеш. У тому, що в разі отримання такого дозволу в списку компаній, які потраплять під перевірки, не буде магазину, що продав Володимиру туфлі, немає сумнівів. "Якщо Держспоживінспекції на час дії мораторію надати право здійснювати позапланові перевірки на підставі заяв громадян, це, як свідчить практика, неминуче призведе до того, що працівники інспекції підроблятимуть звернення споживачів з метою отримання права на проведення позапланових перевірок "ласих об'єктів". А на звернення простих громадян часу у них не залишиться", - переконаний Андрій Павлишин.

Слід зазначити, що звернення фізичних та юридичних осіб - це одна з найпоширеніших причин для проведення позапланових перевірок. За перше півріччя державні контролюючі органи під цим приводом перевірили понад 118 тисяч підприємців. А сама Держспоживінспекція, поряд з ДФС, відома розмірами накладених на бізнесменів штрафних санкцій - за перше півріччя їх обсяг перевищив 553 млн грн. Щойно вони дістануть змогу знову проводити позапланові перевірки та приєднаються до фіскалів, на яких мораторій не поширюється, - від обіцяної владою дерегуляції залишаться тільки порожні слова. "Контролери вкрай рідко переймалися своїми прямими обов'язками із захисту прав споживачів, - резюмує юрист Ігор Реутов. - Основною їхньою діяльністю завжди було витискання грошей з бізнесу. І навіть тоді, коли споживач звертався по захист своїх порушених прав, такі права рідко захищалися за сприяння Держспоживінспекції. У будь-якому разі шкода, завдана Держспоживінспекцією, як і іншими контролюючими органами, значно більша, ніж користь від їхньої діяльності".

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі