Надмірне регулювання економіки потрібно скасовувати. Однак без поспіху та обвалу економіки

Михайло Бродський 18 жовтня 2013, 19:30
рестарт

Читайте також

УДАР запропонував законопроект, яким фактично пропонує перезавантажити регуляторне поле країни. Ідея нібито й правильна і в чомусь повторює досвід грузинських реформ, але водночас хотів би застерегти колег з опозиції від поспіху.

Я далекий від думки, що опозиція прагне зробити щось погане для країни чи бізнесу. Частину авторів законопроекту "Про ліквідацію надмірного регулювання" знаю особисто, їх прихильність ідеї спрощення регуляторного середовища можу підтвердити. Але хочу звернутися до розробників документа з проханням прибрати популізм із такої складної теми, як дерегуляція.

В основі розробленого УДАРом законопроекту "Про ліквідацію надмірного регулювання" лежать благі наміри повністю перезапустити регуляторне законодавство. Пропонується рівно через рік із дня його ухвалення зупинитидію положень 7 кодексів і 80 законів, що регулюють господарську діяльність підприємців й регламентують отримання документів дозвільного характеру. Для цього Кабмін повинен протягом шести місяців підготувати пакет змін до чинного законодавства щодо регуляторної політики та видачі документів дозвільного характеру і упродовж трьох місяців внести до ВР проект закону України про внесення змін до законодавчих актів з урегулювання господарських відносин.

Тут вимальовуються одразу кілька проблем.

По-перше, нормативно-правові акти, дію яких пропонується зупинити, регулюють не лише господарські та адміністративні відносини, а й відносини, пов'язані з охороною довкілля, безпекою та якістю харчових продуктів, із земельними питаннями, правилами поводження у різних сферах суспільного і господарського життя тощо. Ризикуємо разом із водою вихлюпнути і дитину.

Пригадуєте, як свого часу президент Віктор Ющенко розпустив ДАІ, — який хаос розпочався на дорогах? Я можу з упевненістю говорити, що як тільки ми ліквідуємо фітосанітарний, санітарно-епідеміологічний і ветеринарний контроль, нам доведеться їсти м'ясо з черв'яками. Звісно, що не всі підприємці без совісті, але знайдеться 2–3% бізнесменів, котрі нагодують вас лайном. І саме через оті 2–3% треба займатися регуляцією. Доречно буде згадати, що до останнього часу в СЕС було
54 тис. працівників, і половину з них ми скоротили, а це чимало.

По-друге, процедури розробки, погодження, громадського обговорення такого масиву законопроектів потребують багато часу і залучення великого людського ресурсу, в тому числі й кваліфікованих експертів. Алгоритм написання та погодження проектів такий громіздкий, що не існує швидкісного "ліфта" від першої версії до затвердження на засіданні Кабміну із подальшим поданням до ВР. Мовчу вже про те, скільки підводних каменів може з'явитися у документі, який отак нашвидкуруч розроблятиметься.

По-третє, розробити закони — це половина роботи. Важливо ще провести їх через парламент. Ні для кого не секрет, як ухвалюються урядові проекти: до них вносяться тисячі поправок, часто протилежного змісту, і в результаті від початкової ідеї часто залишається лише назва.

Я поділяю твердження, що реформи мають здійснюватися жорстко та динамічно, в тому числі жорстко і стосовно чиновників. Але запропонований механізм так званого обвального перезавантаження регуляторного поля здатен паралізувати діяльність бізнесу, зруйнувати матрицю відносин підприємців і влади.

Коли проводяться реформи, можливі і помилки. Вони були і в нинішньої опозиції, вони були і в нас. Ми маємо підсилювати одне одного і при цьому розуміти, що країна складається з двох частин: відсотків сім — це підприємці, а решта 93% — це наймані працівники, а також споживачі. Займаючись дерегуляцією, треба пам'ятати і про одних, і про інших. Саме такі завдання поставив перед нами президент. Крім того, в нашій роботі ми опираємося на директиви ЄС, розуміючи, що Україна інтегрується до євроспільноти, і нам треба повністю імплементувати європейські регламенти та закони, цим, власне, і займаємося останні три з половиною роки. Єдине — змушений буду засмутити підприємців: в ЄС існують дуже серйозні покарання за порушення регуляторних вимог. І несплата податків за нормами Євросоюзу — це дуже серйозний злочин, прирівнюваний до корупції. Також якщо хтось думає, що в ЄС немає корупції, то він помиляється. Експерти порахували, що вона (корупція) нині обходиться країнам ЄС в 120 млрд євро збитків.

Якщо ж повернутися до теми дерегуляції, то, на жаль, не можу сказати, що нас, владу, все влаштовує. Ми просуваємося повільно, але ми рухаємося. Нам вдалося скоротити кількість перевірок і число контролерів, перейти на електронну систему документообігу з використанням електронного ключа, зробити багато іншого… Іншими словами, ми скорочуємо часові та ресурсні витрати бізнесу на дотримання регуляторних вимог. Також розумію, що чимало зі зробленого, сприйнятого як належне, вже забули: скасування техоглядів, відмова від нотаріально засвідчених доручень при низці операцій, зменшення кількості всіляких довідок, ліцензій, відкриття "єдиного вікна" по всій державі.

Попри все, зачистка регуляторного середовища відбуватиметься і надалі. Так, ми наражаємося на опір бюрократичного апарату, отримуємо скарги на перевіряльників. Але хіба можна змінити систему за один день? Ви ж маєте розуміти, що не може контролер отримувати 1200 грн на місяць. Згідно з європейською практикою, такий посадовець повинен одержувати як директор середньої фірми плюс соціальний пакет, лише тоді можна вимагати від нього неупередженості та поваги до підприємця.

Продовжую наполягати, що дерегуляція — це вічний процес, тому що постійно змінюються умови та середовище, і регуляторні процедури повинні відповідати вимогам часу. Тому найголовніша мета — це, повторюся, скорочення фінансових і часових витрат підприємства при виконанні регуляторних процедур. Кожен звільнений день від звітів — це день, який підприємець може відпрацювати на благо сім'ї та компанії. А кожна звільнена копійка — це можливість збільшити інвестиції у власний бізнес.

Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter
14 коментарів
  • ДДМ 29 октября, 12:16 Сколько можно стоять в болоте, пугаю друг-друга волной... Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • ЧМВ 21 октября, 12:12 Никогда не был почитателем Бродского, но тут должен признать - он совершенно прав. В вопросах дерегуляции бизнеса не должно быть места дешевому популизму. Надо двигаться, но без спешки, опираясь на здравый смысл. Говорю это и как потребитель, и как до недавнего времени производитель. Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • А.Бородаев 20 октября, 23:58 Михаил Бродский ранее демонстрировал ум, а теперь проявляет мудрость. Это не просто возрастное изменение. Это заслуженный прогресс. Он все более постигает объект в процессе работы над ним. Не вижу лжи в его речах. Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Виктор Кравцов 20 октября, 19:12 Сага о том, как бедный чиновник - контролер не смог поймать бессовестного бизнесмена, который кормит нас дерьмом, из-за того, что его зарплаты 1200грн не хватило на бензин для его "Порше". Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • точка стояния 20 октября, 12:07 Ох как поменялся. Стал настоящим чинушей. Сейчас ни одной проверки не обходится без штрафа, причем планового. Задача у них такая, будь ты хоть трижды святой. Даже Саня стоматолог охреневает от наших чиновников. А про 2...3 процента вааще полный бред. НИКАКОЙ НОРМАЛЬНЫЙ БИЗНЕСМЕН НЕ БУДЕТ РИСКОВАТЬ РЕПУТАЦИЕЙ... Не те времена. Разве что у него пацанская, прокурорская, ментовская, СБУшная крыша. Жалко, видать, стало тучные стада чиновников, этих блох на теле страны. Низзя в стране победивших чинуш отнимать у этих хозяев жизни кормление их преобильное. Не Грузия, однако. Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • censor 19 октября, 15:37 Никогда не поддерживал ваш стиль ведения дел в бизнесе, политике и государственном управлении, тов.(пан) Бродский. Но тут в вашу поддержку повторю то, что написал под пиар-проектом (ах, изивините, статьей) Оксаны Продан. Дерегуляция - это не программа и не политика. Это лозунг. Нечто вроде `экономика должна быть экономной` в брежневский период. Это не может быть осознанной долгосрочной политикой только лишь потому, что все эти нормы в здравом уме и трезвой памяти кто-то когда-то напринимал. И даже этим гордился. Не принимайте больше необоснованных нормативных актов, и не потребуется такой напыщенной политики с сомнительным названием `дерегуляция`. Но вы же отменяете старые, но вводите новые. Такие же непродуманные. Все это я написал и такому выдующемуся борцу за либерализм Дубровскому под его статьей на ЕП. Подскажите, а этот завсегдатай ЗН, никогда не занимавшийся бизнесом, совершенно случайно начал свой цикл статей `про дерегуляцию`, или вы ему поспособствовали? Так сказать, `поддержать пиар` нашего выдающегося проекта... Так вам покрасоваться или что-то сделать по сути? Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Худрук 19 октября, 12:47 Що б ви не робили, пане Бродський, а тло ,на якому ви це робите, все зведе нанівець. Ложка меду в діжці з лайном не відчувається Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • быт 19 октября, 10:44 О душе бы автор подумал. Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Бег по кругу 19 октября, 09:05 Кроме "регуляторной среды" украинское правительство чем-нибудь занимается? Распустите хоть все органы государственной власти - если нет спроса - малый и средний бизнес рост дать не смогут, там одна торговля импортными товарами. Экономика не может расти, если люди только перепродают вещи друг другу.
    Павло 19 октября, 13:46
    Ви помиляєтеся. Ви бачите тільки тіх підприємців, що на базарі сидять. А чим вони торгують? Хтось цей крам виробив? Тіх ви не бачите. А таких багато, а було б ще більше, аби не зарегульована система отриманя дозвілів, ліцензій, погоджень та іншого.
    Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Ra 18 октября, 23:40 Если отменить устаревшие регуляторные законы, то главное опасность - это чем же тогда будет заниматься госкомпредпринимательство, или как там оно сейчас называется. Автор статьи его возглавляет и тогда ему не с чем будет бороться. А роль любого чиновника - в том, что создавать проблемы и потом их успешно превращать в гигантские, чтобы увеличивать финансирование собственного госоргана.
    Друзь 18 октября, 23:50
    Бродскій не чиновник. Он - Видок. Он как Тимошенко в правительстве Ющенко, которая знала ТЭКовские схемы изнутри и поэтому могла эффективно с ними бороться. Но она была вице-премьером. А он всего лишь глава ЦОВа. Так что пробивать что-то ему гараздо труднее.
    Ra 19 октября, 01:27
    А тут предлагают сразу убрать то с чем чему ему труднее бороться. И он резко в защиту пошел нынешнего законодательства. Видно, такой он борец.
    Відповісти Цитувати Поскаржитись
Реклама
Останні новини
USD 26.02
EUR 27.92