Фіскальний пакет нового уряду: старий "друг" краще за нових "двох"

Олександр Дубинський 21 березня 2014, 19:20
деньги

Читайте також

Як і пророкували скептики, обіцянка уряду Арсенія Яценюка наповнити бюджет за будь-яку ціну не привела до реального посилення контролю над великим капіталом, оготівковуванням і контрабандою.

Натомість Кабмін за звичкою пішов шляхом найменшого опору, ініціюючи запровадження податку на доходи за депозитами, підвищення акцизів на тютюн (при працюючій фабриці "Хамадей") і алкоголь (при збереженні схем Укрспирту), відмову від постаудиту на митниці та підвищення утилізаційного збору.

У такий спосіб "західний підхід", обіцяний Яценюком при призначенні нових голів митниці та податкової, виявився нічим не краще за "сімейний".

Через три тижні після розформування Міндоходів і тиждень після призначення нових керівників митниці та податкової громадськості почали ставати відомими конкретні пункти урядового плану стабілізації бюджетних доходів (як раніше повідомлялося, вони опинилися на межі повного зриву: виконання плану митниці — 51%, податкової — 65% бюджетного розпису).

Як уже повідомляло DT.UA, на додаток до вже зареєстрованого 19 березня в парламенті законопроекту №4490 про зміни до Податкового кодексу на позачерговому засіданні 22 березня Кабмін планує розглянути ще цілу низку положень "масштабного пакета законопроектів із посилення фіскальних заходів".

Крім іншого, планується перегляд спрощеної системи оподаткування, механізму сплати фіксованого сільськогосподарського податку (ФСП). Реалізація запропонованих норм, за задумом ініціаторів, нібито дасть змогу збільшити дохідну базу бюджету на десятки мільярдів гривень.

Детальний аналіз запропонованих норм ще попереду, але навіть "неозброєному оку" вже помітна спірність багатьох із запропонованих рішень. Насамперед ідеться про плани запровадити податок на депозити понад 50 тис. грн. Дохід за такими вкладами запропоновано оподатковувати в розмірі 15–17% (15% — для осіб із щомісячним доходом до 10 мінімальних зарплат, 17% — понад 10 мінімальних зарплат).

Необхідно зазначити, що з дуже схожою ідеєю ще при минулій владі виступали керівник Держкомпідприємництва Михайло Бродський і тодішній міністр фінансів Юрій Колобов. Щоправда, у них база оподаткування стартувала з 500 тис. грн, а сама ідея передбачала фактично запровадження "податку на багатство", про яке тоді з високих трибун йшли розмови, що виявилися марними.

На тлі відпливу вкладів з банківської системи та загрози подальшої девальвації гривні оподаткування вкладів може викликати ще більший відплив коштів із банків, а також підвищення ставок — через необхідність компенсувати вкладникам податкові втрати та стимулювати їх нести гроші в банк. До того ж в експертів виникає цілком резонне запитання про справедливість обкладання коштів, з яких, мабуть, уже сплачені податки.

"Ніхто, як правило, не тримає нелегальних доходів у банках. До моменту, коли ці гроші принесли в банк, з них уже здебільшого були взяті податки. Або прибутковий податок, або податок із продажу рухомого чи нерухомого майна, або дохід з бізнесу", — каже економіст Олександр Бондар. За його словами, насправді великі нелегальні кошти перебувають за кордоном, переважно в офшорах чи зонах пільгового оподаткування.

Однак уряд чомусь не пішов шляхом посилення контролю за трансграничними операціями українського бізнесу, зокрема, за трансфертним ціноутворенням, профільний закон у якому вже прийнятий, але щоб він реально запрацював, необхідно забезпечити його належну імплементацію.

Натомість було вирішено повернутися до ідеї "розкуркулення" населення та бізнесу. Так, митами й ПДВ обкладатимуть поштові відправлення в Україну оціночною вартістю понад 150 євро (раніше шквал опозиційної критики викликала норма про зниження вартості безподаткових посилок до 300 євро).

Мабуть, для того, щоб створити видимість підвищення соціальної справедливості, потрапили під роздачу багаті пенсіонери — якщо їхні пенсійні доходи перевищують 11700 тис. грн, доведеться платити 17% прибуткового податку.

Запроваджується оподаткування готівкових і безготівкових валютних операцій, від чого відмовився навіть уряд Азарова—Арбузова, який панічно боявся коливань курсу долара. Так, відповідно до законопроекту "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України", ставку збору до ПФ при купівлі валюти пропонується затвердити на рівні 0,5%.

Сумнівна мотивація цього пункту очевидна хоча б з тієї причини, що проти збору з покупки валют послідовно виступав Міжнародний валютний фонд, забезпечення домовленості з яким про нову програму співробітництва настільки важливе нині для Києва (у тому числі й тому, що воно є умовою надання фінансування з усіх інших міжнародних джерел).

Хочеться помилятися, але складається враження, що в новому уряді красиво "обійшли" тему рентних платежів (респект здібностям Ріната Леонідовича й Ігоря Валерійовича). Так, до оподатковуваних рентою мінеральних речовин не будуть належати продукти агломерації руд, а обсяги нафти, газу й конденсату — враховуватися лише в трубопроводах (чудова база для контрабанди?).

Загалом же масштаби збільшення податкового навантаження на користувачів національних надр і корисних копалин, попри номінальне збільшення ставок за багатьма пунктами, поки що під сумнівом, тому що в пояснювальній записці до законопроекту уряду про це немає ні слова, ні цифри конкретики.

Тим часом цікава інформація з'явилася на сторінці в Facebook колишнього міністра доходів і зборів Клименка. Звертається увага, що якщо акцизні збори нині становлять 11% платежів до держбюджету України, то частка плати за користування надрами — лише мізерні 3,7%. Для порівняння: у країнах ЄС, де експлуатація природних ресурсів менш інтенсивна, ніж в Україні, відповідні податкові платежі становлять 3–4% ВВП, в окремих країнах світу — до 15%. У нас же — лише не набагато більше 1% ВВП.

При цьому видобувна промисловість є практично єдиним сегментом, що починаючи з 2011 р. демонструє плюсові індекси виробництва. В українських реаліях найбільший фіскальний потенціал має збільшення податкового навантаження на видобуток корисних копалин підприємствами гірничо-збагачувального комплексу, насамперед на залізну руду. Воно в Україні приблизно вдвічі нижче, ніж у Казахстані, і в три-п'ять разів — ніж у Росії, Австралії, Індії тощо.

Цікаво все-таки буде довідатися, як пропозиції нового уряду вирівнюють цю диспропорцію?

Тим часом варто згадати не лише про доречність підвищення ставок, а й про спрощення системи адміністрування. Нині в Україні є цілий "букет" цих платежів. Мова про плату за користування надрами і рентну плату за транспортування трубопроводами нафти та нафтопродуктів, природного газу й аміаку територією України (не ввійшло в новий проект закону); плату за землю; збір за користування радіочастотним ресурсом; збір за спеціальне використання води; збір за спеціальне використання лісових ресурсів.

Ось де поле для оптимізації податків і підвищення доходів до бюджету. Але користується ним Кабмін не зовсім так, як очікували учасники ринку.

Показовим рішенням є підвищення збору за радіочастоти — вдвічі. Розмір ставок за останні п'ять років було збільшено у десять разів, а саме підвищення збору є непрямим податком на користувачів стільникового зв'язку. Крім того, ще в суперечках із попередньою владою оператори неодноразово заявляли про те, що збільшити податкові надходження можна не тільки підвищенням плати за частотний ресурс, а й видачею ліцензій на нові стандарти зв'язку.

Зокрема, вартість лише однієї ліцензії може становити приблизно 1 млрд грн, а інвестиції на будівництво мереж третього покоління (UMTS), за оцінками операторів, становлять приблизно 1 млрд дол.

Також Кабмін вирішив підвищувати акцизи на алкоголь і тютюн, а ще збільшити, за інформацією гендиректора ВАІІД Олега Назаренка, утилізаційний збір на імпортні авто на коефіцієнт інфляції — з 5500 до 5956,5 грн. Також "уряд реформаторів" пропонує підвищити акцизний збір для імпортних авто (наприклад, для авто 2201 куб. см — 1430 євро, а тепер може становити 2860 євро), а для автомобілів, що складають в Україні, залишити мінімальним — 109 євро з одного автомобіля (привіт Таріелу Шакровичу).

На тлі таких суперечливих ініціатив відкритим залишається питання роботи майданчиків з обготівковування (раніше — держпрограма "Україна"), "модних" фірм на митниці (раніше — держпрограма "Імпортери"), а також безакцизного ввезення нафтопродуктів (раніше — "держпрограма" з підтримки Курченка). За свідченнями учасників ринку, всі згадані вище схеми знову запрацювали, але при цьому ціни на послуги тіньового ринку знизилися, бо з них прибрали "податкове навантаження" у вигляді фіксованих перерахувань до бюджету.

Буде досить цікаво через деякий час подивитися на реакцію бізнесу на такий розвиток подій у фіскальній сфері. Адже номінально в керівництво податкової та митниці прийшли висуванці бізнес-асоціацій, котрі, як видно, сподівалися на формування прозорої податкової системи. А вийшло, що "реформаторський" і "прозахідний" підхід нової команди менеджерів фіскального блоку уряду виявився ще більш цинічним, ніж "сімейно-макіївський".

Можливо, таке відчуття викликане почерком фіскальних законопроектів уряду — закрадається думка, що Віталій Хомутинник, якого неофіційно називали ініціатором призначення Білоуса та Науменка в податкову й митницю, що виявився так до місця і в новій владі, матиме вплив на податкову і митну політику значно більший, ніж це навіть уявлялося. Адже більшість суперечливих пропозицій породив саме його комітет у парламенті. Але в нинішньому поспіху "під егідою" переговорів із МВФ багато спірних пропозицій можуть проскочити і через сесійний зал, а суспільству та бізнесу доведеться вкотре задовольнятися підміною очікуваного. Невже нічого так і не помінялося?

Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter
8 коментарів
  • serm 26 марта, 06:50 Очень неплохо, чтоб эту статью Арсений Петрович прочитал...но, это вряд ли...это ж не понты кидать, летая на экономрейсах. А потом будет говорить, что не знает, как бюджет наполнить...А НАДО ЗНАТЬ! Оно, конечно, легче на Майдане орать. Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • lesya 25 марта, 14:00 Вы на кого работаете? На богатого Буратино? А чего я должна в магазине платить лишние проценты Буратино, а он подоходный не должен платить? Если положит под 3% - тогда не надо ему платить, а иначе ему все население платит, а он ничего. Відповісти Цитувати
  • kryzhny 24 марта, 12:13 С правительством/чиновничеством понятно, грабить и жить за счет этого их бизнес. Но автор.. Вроде не чиновник, вроде не ребенок, но ни элементарной порядочности в позиции, ни элементарной логики в рассуждениях.. Чзнает.. Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • krav46 24 марта, 04:26 Если майданеры не понимали, что окажутся в ж... (а вместе с ними и вся Украина), то это их проблемы. Но как же нам теперь из этого дерьма выбираться? Одна надежда - что за Февралем придет Октябрь. Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • lesya 24 марта, 03:18 По вкладам налогоблагается не сам вклад, с которого возможно уже уплачен налог, а прибыль- процент по вкладу, с которого налог не уплачен. Также следует отметить , что процент по вкладу ляжет на все население, увеличивая стоимость товаров и услуг. ПРИ ПРОЦЕНТЕ 20%, будет уплачено 3%, надо понимать в налогах, прежде чем критиковать. Введение налога есть правильным, учитывая , что это тоже бизнес. Особенно , если речь идет о больших вкладах. Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • AVS1 23 марта, 16:18 По таможне - кастра.., пардон, люстрация и устранение схем - это конечно здорово и замечательно, и в принципе самое простое, что можно сделать.. Надо только помнить, что свято место пусто не бывает. И при существующем порядке таможенной очистки эти схемы неизбежно вернуться... Добрая половина импортеров с удовольствием работала бы легально, но когда по электронике, например, СБУ сует свой нос во все поставки и надо неделю ждать высочайшего разрешения этих светочей научно-технического прогресса на провоз или отказ в провозе товара, то рука так и тянется набрать номер модной фирмы. Или, например, все то же СБУ заявляет, что техника, которая будет импортирована является ( о ужас !) техникой двойного назначения и может быть продана только субьектам имеющим разрешение на покупку спец техники, то кроме набора телефона модной фирмы еще и звучит фраза "ПНХ оплата налогов в этой стране".. И это при том, что производитель отгружает продукцию абсолютно спокойно, не требуя сертификатов конечного пользователя и т.п. Да и весь зарубежный интернет забит этими изделиями... И это только СБУ, а что говорить о разных вет/фит/саннадзорах и прочем.. В первую очередь необходимо разогнать всю это свору бездельников, которая надувая щеки дает свое добро на ввоз (крышуя при этом контрабас) а потом уже заниматься самой таможней.. Хотя и там полная ж.. Существующее сейчас админ наказание за контрабанду в принципе не стимулирует к оной, а вот СБУ и метрология очень даже стимулирует... Да, вот еще забыл про метрологию. Дивная организация, которая, например, требует 3400 грн за сертификат на тайваньское изделие за 100 баксов.. Да кто в здравом уме будет по честному везти при таких раскладах? Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Pavlo02 22 марта, 17:05 Ситуація в країні екстримальна! Якщо політики не одумаються і далі будуть лобіювати олігархів, УКРАЇНСЬКИЙ НАРОД не пробачить! Не за це стільки патріотів загинуло. Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Liza_UA 22 марта, 11:53 Поки що відчуття, що нічого не помінялося дуже стійке. Озвучення викриття і припинення схем зокрема на митниці від ГПУ немає взагалі, а отже злочини і схеми працюють у повному обсязі. Відповісти Цитувати Поскаржитись
Реклама
Останні новини
Курс валют
USD 25.33
EUR 28.60