Чого вам ніколи не розповідали про електронне декларування чиновників

декларирование

Читайте також

 

 

Про електронні декларації чиновників ЗМІ розповідають українцям дві речі. Перша — Україні потрібні нова система і робоче Національне агентство з питань запобігання корупції для отримання безвізового режиму з ЄС. Друга — всім чиновникам варто хвилюватися, оскільки за найменші помилки при заповненні цих декларацій їх переселять із владних крісел до пенітенціарних закладів. 

Обидві тези, які в різних інтерпретаціях багато разів обговорювалися журналістами й суспільством, можна і потрібно спростувати.

Система електронного декларування майна чиновників: не для ЄС, а для нас 

Запровадження е-декларування справді є умовою для отримання безвізового режиму з державами Шенгенської зони. Проте справжня мета нової системи — впровадження дійового інструменту запобігання корупції. Чиновник отримує заробітну плату за рахунок платників податків і здійснює функції та повноваження держави. Цілком справедливо, що суспільство має право знати про рівень його доброчесності та пересвідчитися, що джерела його доходів — законні, а майно — набуте за чесно зароблені кошти. Крім того, сам факт прозорості доходів і майна службовця, а також публічності будь-яких значних змін у його статках стануть потужним запобіжником, який повинен стримувати потенційних корупціонерів.

Нова система декларування, за задумом, має бути максимально необтяжлива для порядних чиновників і водночас унеможливлювати перебування на державній службі недоброчесних осіб. Однак ще до впровадження системи її противники активно поширюють перекручені відомості про те, як декларування працюватиме насправді, аби саботувати її запровадження. Гнівні запитання про необхідність декларування "книжок і трусів" — лише частина того арсеналу напівправди, який використовують для дискредитації системи.

"Цю декларацію на 40 сторінок неможливо заповнити без помилок" 

Справді, декларацію на 40 сторінок заповнювати невесело, і шанс помилитися чималий. Добра новина в тому, що сорока сторінок немає. Тестова електронна декларація, яку заповнив на офіційній презентації електронної системи декларування голова антикорупційного комітету парламенту Єгор Соболєв (посилання доступне на Фейсбуці), в роздрукованому вигляді займає лише 6 сторінок. Для порівняння: паперова декларація, яку подавав кожен чиновник за старою системою, містила 9 сторінок. 

Електронна декларація нового зразка складається з 16 блоків, кожен із яких чиновник зможе заповнити і зберегти автоматично. Причому добра половина цих блоків переважної більшості чиновників просто не стосуватиметься, тож у розділах, в яких ідеться про незавершене будівництво, бенефіціарну власність або участь у громадських організаціях, треба буде просто зазначити, що тут декларанту нічого декларувати. 

Присвятити 2—3 години цифрам та даним, а заодно і впорядкувати свої документи, потрібно буде лише перед першою подачею декларації. Вся ця інформація надалі зберігатиметься в системі, і під час кожного створення наступної декларації її поля будуть автоматично заповнені, а чиновник зможе просто й швидко відредагувати їх, аби відбити зміни, що відбулися в його майновому статусі за звітний період. Більше того, на кожній сторінці системи є підказки (зокрема й відео) про те, що і як декларувати. Ці пояснення набагато простіші й зрозуміліші, ніж сухий текст закону "Про запобігання корупції". 

Технічну помилку зробити теж майже неможливо, — система просить рівно стільки цифр, скільки ви маєте вписати, не дозволить уписати букви замість цифр, перевірить, чи ви заповнили всі обов'язкові поля, проведе логічні перевірки й підкаже, побачивши десь помилку, яку слід виправити. Нова система, зокрема завдяки тому, що вона електронна, дозволить максимально полегшити процес заповнення декларації та створити зручну систему підказок і допомоги кожному чиновнику.

Більше того, впродовж семи днів після подання декларації суб'єкт декларування має право подати виправлену декларацію в разі виявлення помилок. 

"Усі знатимуть, де я живу!!!"

Паніка щодо створення публічно доступного реєстру декларацій також необґрунтована. Зазначені в декларації податковий номер, серія та номер паспорта, місце проживання, дата народження, місцезнаходження нерухомості (крім області, району, населеного пункту, де розміщується об'єкт) є інформацією з обмеженим доступом і в примірнику декларації, який генерується для публічного реєстру, просто не міститься. Всі чиновники і політики можуть почуватися в безпеці, оскільки їхні конфіденційні персональні дані надійним чином захищені (не гірше, ніж у всіх інших державних базах даних), а безпека системи протестована авторитетною міжнародною компанією. До того ж не слід забувати, що, за законом 2011р., всі без винятку декларації були доступні для громадськості (закон давав право отримати їх за запитом), а декларації вищих посадових осіб ще й мали бути оприлюднені на веб-сайтах. Зміниться те, що тепер декларації (із зазначеними винятками) будуть оприлюднюватися автоматично на єдиному веб-сайті, що значно спросить громадський контроль.

Невже сільський голова теж має заповнювати таку декларацію?

Так, сільський голова теж є серед розлогого переліку чиновників та посадовців місцевого самоврядування, на яких поширюються норми про фінансовий контроль. До нього входять також усі політики (народні депутати, депутати місцевих рад, сільські, селищні, міські голови), міністри та інші керівники центральних органів виконавчої влади, державні службовці та посадові особи місцевого самоврядування, судді, прокурори, слідчі, посадові та службові особи Служби безпеки України, Державного бюро розслідувань, Національного антикорупційного бюро України, члени Національного агентства з питань запобігання корупції, члени Центральної виборчої комісії і навіть поліцейські. При цьому всі ці та інші особи, які повинні подавати декларації в електронній формі, вже кілька років роблять це за "старим" законом про засади запобігання і протидії корупції (лише в паперовій формі). Тобто перелік суб'єктів декларування не розширюється.

Але левова частка чиновників і посадовців у 2016 р. за новою системою своє майно та доходи не декларуватимуть. Під тиском наших міжнародних партнерів народні депутати цього разу вирішили, що починати зміни слід із себе. Тому нинішнього року нову систему першими почнуть застосовувати лише високопосадовці, які мають подати декларації за 2015р. Коли система почне працювати для решти декларантів і типів декларацій, визначить НАЗК. Тому в більшості чиновників ще є вдосталь часу, щоб вивчити всі особливості нового законодавства, дочекатися всіх необхідних роз'яснень та навчальних курсів і підготуватися до нової системи декларацій. 

Кому декларувати майно та доходи у 2016-му? Та що робити тим, хто вже подав декларацію "на папері"?

Коли і для яких службовців впровадити в дію нову систему декларування, вирішує НАЗК, виходячи з технічної готовності. При цьому у 2016 р. посадовці, які на день початку роботи електронної системи посідають відповідальне та особливо відповідальне становище, муситимуть подати щорічні декларації за минулий рік за новою формою. На це в них буде 60 днів від дати, яку визначить НАЗК своїм рішенням.

Рішення про початок роботи нової системи декларування прийме Національне агентство з питань запобігання корупції, 4 з 5 членів якого вже обрано і яке поки що лише починає свою роботу. Тож очікуємо, що рішення буде прийнято приблизно у квітні-травні, а отже до серпня-вересня всі високопосадовці повинні будуть подати декларації за 2015 р. за новою системою. Проте це будуть лише президент України, народні депутати України, прем'єр-міністр України, члени Кабінету міністрів України, всі судді, прокурори, слідчі, державні службовці 1—3 категорій, посадові особи місцевого самоврядування 1-3 категорій, керівники національних державних органів, керівники їхніх апаратів і структурних підрозділів, керівники деяких територіальних державних органів.

Саме цим особам доведеться першим вивчити нове антикорупційне законодавство. Причому їх не врятує навіть те, що вони вже встигли подати до 1 квітня свої фінансові декларації згідно з чинним раніше законом у паперовому вигляді за місцем роботи. Цим особам у нинішньому році доведеться подати щорічну декларацію ще й у новій, електронній формі. Умисне неподання ними електронної декларації вважатиметься злочином за статтею 366-1 Кримінального кодексу України, а несвоєчасне подання без поважних причин — адміністративним правопорушенням.

Службовцям, які не охоплені першою хвилею декларування і які подали свої декларації за 2015 р. у паперовій формі, подавати щорічну декларацію цього року вже не потрібно. Слід лише стежити за повідомленнями НАЗК, яке вирішить, коли буде введено в дію інші складові нової системи (наприклад, із якого моменту в електронній формі треба буде подавати декларації при звільненні з роботи).

Вимога до суб'єктів декларування наступного після припинення держслужби чи політичної діяльності року подавати декларацію за минулий рік за новим законодавством залишається незмінною. Так, якщо держслужбовець або політик залишив посаду у 2015-му році, то в 2016-му — до 1 квітня — йому потрібно подати декларацію за 2015 рік. При цьому дату, з якої такі декларації слід буде подавати в електронній формі в нову систему, визначить НАЗК. До того — такі декларації подаються за старою системою в паперовій формі за місцем попередньої роботи.

Що декларуємо? І чи треба оцінювати майно перед його декларуванням?

Дедалі частіше можна почути, що нова система остаточно зруйнує державну службу через суворі вимоги і вимагає декларувати все до дрібниць. До поширення цього міфу доклалося дуже багато політиків та посадовців. Якою ж є ситуація насправді? 

По-перше, декларуванню за новою системою підлягатимуть об'єкти нерухомості (у тому числі — вперше — об'єкти незавершеного будівництва). При цьому в новій декларації необхідно буде зазначити вартість нерухомості на дату набуття права та її вартість за останньою грошовою оцінкою. Обидва поля обов'язкові для заповнення, але можна буде вказати, що інформація невідома. Якщо ж така оцінка не проводилася, то спеціально з метою заповнення декларації проводити її не потрібно, треба буде тільки зазначити, що це поле незастосовне. Водночас не слід забувати: декларації з багатьма "невідомими" будуть сигналом для НАЗК звернути на них додаткову увагу. 

По-друге, декларуванню підлягає цінне рухоме майно (наприклад, ювелірні вироби, персональні або домашні електронні пристрої, одяг, цінні подарунки тощо), якщо його вартість — для декларацій за 2015 р. — перевищує 121, 8 тис. грн (100 мінімальних заробітних плат, МЗП). При цьому відомості про транспортні засоби зазначаються незалежно від їхньої вартості, а відомості про подарунок вказуються лише у разі, якщо його вартість перевищує 6 090 гривень (5 МЗП). 

Нижній поріг вартості цінного майна у майже 122 тис. грн. гарантує, що перепис меблів кожному чиновнику проводити не потрібно. Очевидно, для пересічної людини за цей поріг може зайти, максимум, 1–2 предмети. І то не завжди. 

Ще одне полегшення полягає в тому, що все цінне рухоме майно (крім транспортних засобів), набуте до подання декларантом його першої декларації в нову систему, може декларуватися без зазначення його вартості та дати набуття. Відтак, питання оцінки майна виключно задля його декларування повністю знімається. Після подання першої декларації за новою системою чиновникам, звісно, доведеться стежити за набуттям у власність, володіння чи користування цінного майна і зважати на його вартість, хоча зрозуміло, що 121,8 тис. грн — не та сума, яку можна витратити не помітивши. За подарунками також потрібно буде стежити і вказувати їхню вартість, хоча право декларанта вказати, що вартість невідома, зберігається.

Інші об'єкти декларування також досить непересічні: корпоративні права, у тому числі цінні папери; юридичні особи, бенефіціарним власником (контролером) яких є суб'єкт декларування або члени його сім'ї; майно, власником якого є третя особа, але контролює і розпоряджається яким декларант або член його сім'ї; наявні грошові активи, у тому числі готівка та гроші на рахунках, декларуються, якщо вони перевищують суму 60,9 тис. грн (50 МЗП); отримані доходи, у тому числі грошові подарунки, якщо вони перевищують 6 090 грн на рік від одного джерела; фінансові зобов'язання (позики, іпотеки тощо); видатки декларуються, якщо одноразовий видаток перевищує 60,9 тис. грн  (50 МЗП); нематеріальні активи, у тому числі об'єкти інтелектуальної власності, якщо вони можуть бути оцінені в грошах; посади чи робота, що виконується або виконувалася за сумісництвом, та входження суб'єкта декларування до керівних, ревізійних чи наглядових органів організацій.

Як бачимо, міф про потребу оцінки майна задля декларування можна забути. Кожну шоколадку, одяг, особисті речі також декларувати не потрібно, хіба що декларантові знадобиться дуже багато, скажімо, шоколаду, і викупив він його оптом на суму, що у 2015-му перевищувала 60,9 тис. грн. 

Доброчесним чиновникам, яким зацікавлені особи не дарують подарунків захмарної вартості, переживати не потрібно, як і просити на час служби подарунки виключно з чеками. Якщо ж до влади приходить бізнесмен зі списку журналу "Форбс", його власністю й так опікується окрема команда юристів, яка, очевидно, допоможе своєму патронові заповнити все правильно. Адже власність, так би мовити, зобов'язує.

Штрафи та кримінальна відповідальність: посадять усіх?

За помилки в деклараціях передбачено адміністративну і кримінальну відповідальність. Але для настання хоч якоїсь відповідальності чиновнику доведеться помилитися бодай на 137,9 тис. грн. 
(100 МЗП у 2016 р.). 

Більше того, якщо недостовірні відомості у декларації відрізняються від достовірних на суму від 137,8 тис. грн до 344,5 тис. грн (від 100 до 250 МЗП) — за це настає лише адміністративна відповідальність, тобто штраф, який становитиме від 17 тис. до 42,5 тис. грн. 
Якщо ж відомості відрізняються від достовірних на суму понад 344,5 тис. грн, при доведенні умислу, злочинець карається штрафом від 42,5 тис. грн до 51 тис. грн, або громадськими роботами на термін від 150 до 240 годин, або позбавленням волі на термін до двох років, з обов'язковим позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на термін до трьох років.

Якщо неправильно вказати копійки після коми в декларації, ніхто не підпадатиме навіть під адміністративну відповідальність. А 137,8 тис. грн — це зовсім не копійки, помилитися на таку суму не так уже й просто. Тим більше що в переважної більшості декларантів просто не буде таких доходів (на жаль). 

У кожному разі, ні адміністративна, ні кримінальна відповідальність не настає автоматично. Потрібно буде довести факт такої невідповідності та умисел декларанта на внесення завідомо неправдивих відомостей. 

Несвоєчасність же подання декларації без поважних причин карається накладенням невеликого штрафу у розмірі від 850 до 1700 грн. 

"Ані президент Франції Франсуа Олланд, ані німецький канцлер Ангела Меркель не декларують власність та доходи дітей чи батьків", "кримінальна відповідальність за помилки — це занадто"… 

За останні півроку тільки й чути звідусюди, що Україна сліпо виконує вказівки європейських експертів, що закони у нас неякісні, і що кримінальної відповідальності за брехню в деклараціях немає в багатьох європейських країнах, а в нас чомусь є. Такі коментарі здебільшого з'являються через відсутність ґрунтовного аналізу як української системи та національного контексту, так і міжнародного досвіду.

Дійсно, ні французи, ні німці не декларують майно дітей та батьків, проте чиновники ні у Франції, ні в Німеччині не переписують масово майно на родичів і навіть сусідів. Дозвольте також нагадати, що, за даними індексу корупції CPI-2015 Transparency International, Німеччина посідає 10-те місце, Франція — 23-тє, а Україна — 130-те. (Низький рейтинг країни свідчить про її корумпованість) При цьому наша сусідка Польща, в якій, до речі, чиновники декларують майно і в разі порушення наражаються на кримінальну відповідальність, на 100 (!!) позицій попереду України й посідає 30 місце поруч із успішними державами. Кримінальну відповідальність за недостовірне декларування запровадили також більшість Балканських країн, які вже вступили або готуються до вступу в ЄС, Латвія, Литва, Грузія, Велика Британія, США, Румунія та Італія. При цьому пороги декларування в цих країнах часто нижчі, ніж встановлені в Україні, хоча рівень життя там вищий.

Щодо декларування майна родичів, то тут теж "загроза" перебільшена. Декларувати потрібно своє майно, а також дітей, батьків та інших родичів і осіб, але лише тих, із якими декларант пов'язаний спільним побутом, має взаємні права та обов'язки і спільно проживає (всі ознаки одночасно). Тобто не треба декларувати майно і доходи повнолітньої дитини, брата, сестри, батьків і так далі, якщо вони не живуть із декларантом. Лише для дружини і чоловіка зроблено виняток: якщо шлюб не розірвано, майно такого подружжя має декларуватися незалежно від спільного чи окремого проживання.

Звісно, член сім'ї суб'єкта декларування може відмовитися надавати будь-які відомості для заповнення декларації і не нестиме за це жодної відповідальності, оскільки декларування — обов'язок службовця. Про це суб'єкт декларування зобов'язаний зазначити в декларації, яку в такому разі НАЗК мусить обов'язково перевірити. І відповідальність декларанта можлива в цьому випадку лише тоді, коли буде доведено, що він навмисне приховав відомі йому дані. 

НАЗК — монстр, який усе контролюватиме?

Ще один міф стосується повноважень антикорупційного агентства проводити вибірковий моніторинг стилю життя чиновників. Мовляв, "усе, наші будинки обставлять жучками й камерами, і ми втратимо будь-яке право на особисте життя". 

Насправді ж НАЗК не є правоохоронним органом, і йому не надаються якісь виключні повноваження проводити оперативно-розшукову діяльність чи досудове розслідування. Тому такий моніторинг здійснюватиметься із дотриманням законодавства про захист персональних даних і не зможе привести до надмірного втручання у право на недоторканність особистого життя. Жодних жучків та камер не буде. Тим більше стосовно тих декларантів, чий рівень життя не відповідає доходам, камери й не потрібні. Коли в чиновника автопарк з BMW X5, Toyota Prada та Mercedes класу "S" при доході 50 тис. грн на рік, цілком логічно, що суспільство ставитиме під сумнів його доброчесність. А дізнатися про таку невідповідність можна просто моніторингом публічно доступної інформації (того ж Фейсбуку) чи з журналістських розслідувань. Проте навіть у разі встановлення такої невідповідності особа матиме 10 днів для пояснення ситуації. Виявивши за результатами моніторингу способу життя ознаки злочинів (наприклад, незаконного збагачення), Національне агентство інформує про них правоохоронні органи, які їх розслідують, — Національне антикорупційне бюро та Державне бюро розслідувань, залежно від підслідності. 

Загалом, нова система декларування — це справді дуже потужна превентивна антикорупційна новація, для впровадження якої необхідно побудувати з нуля окреме антикорупційне агентство. Змін у системі декларування буде багато, і це лякає тих, хто не володіє повною інформацією про такі зміни. Однак увесь дизайн нової системи спроектовано таким чином, аби вона була якомога менш обтяжливою і більш зручною для доброчесних чиновників та посадовців. Так, комусь треба буде здобути навички роботи за комп'ютером (весь рік попереду). Справді, аби задекларувати своє майно, доведеться спершу привести до ладу документи на нього (хоча, в принципі, вони мали бути в порядку і для чинної системи декларування). Але електронне декларування, хоч і більш повне та цілісне, після першої заповненої декларації насправді буде набагато легшим і менш обтяжливим досвідом для доброчесних чиновників, порівняно з нинішньою паперовою системою.

Логіка створення нової системи декларування проста. Вона нічим не загрожує доброчесним чиновникам. Навпаки — дозволяє відзвітувати перед суспільством за свою працю та доходи і свідчить про нове покоління чиновників в Україні. Переважна більшість чиновників легко впорається з декларуванням своїх статків самостійно і не помітить особливої різниці між способами, якими це робила і робить. Адже мінімальні пороги декларування для них будуть надто високими, і більшість розділів нової декларації їх просто не стосуватиметься. Чесні представники великого бізнесу у владі зможуть впоратися з декларуванням усіх своїх статків із допомогою найнятих юристів. Нечесних чиновників система буде виявляти, максимально ускладнювати їм життя і закривати шлях на державну службу. Вони тепер не зможуть сховатися за тим, що їхні маєтки мають статус "незавершеного будівництва". Їм доведеться публічно декларувати наявну вдома готівку, і тому, купуючи черговий Мерседес, вони не зможуть пояснити його походження "матрацними" заощадженнями. Вони не зможуть списувати дорогі годинники на "подарунки друзів". Отже, чесним чиновникам нової системи декларування боятися не слід. 

Теги:
Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter
1 коментар
Реклама
Курс валют
USD 24.88
EUR 28.34