Літаки, космос, ОПК

Артур Лантан 20 грудня 2013, 20:35
Самолеты, космос, ОПК

Читайте також

Після зустрічі в Москві президентів України і Росії у зубрів оборонно-промислового комплексу, що дивом збереглися, виникла ейфорія. Преференції й унікальні замовлення, які нібито українським підприємствам дає РФ, казкові. А сама Росія на своїх потужних плечах фактично нестиме весь український високотехнологічний сектор. З'явилася інформація про готовність створювати з Україною спільні підприємства для активізації ВТС. Російська опіка має намір охоплювати три напрями: розвиток українського авіапрому, зростання можливостей національної ракетно-космічної галузі, пряму підтримку замовленнями підприємств оборонної промисловості. Однак варто розібратися, чи так усе смачно, як здається.

Авіапром: алгоритм 
фокусника Рогозіна

Після візиту Віктора Януковича до російської столиці у Києві хутко підрахували: проект спільного випуску близько 80 літаків Ан-124 для Росії принесе Україні 12,89 млрд дол. прибутку. Справді, таких амбіційних планів авіабудівної співпраці ще не було. Розвиток цього давно виношуваного проекту може дати сплеск замовлень, і не тільки конструкторських: нині в Ульяновську є тільки робочі документи на виготовлення літака, при тому навіть хвостове оперіння "Руслана" робить Україна. Це ще й свідчення: без України реалізувати зазначений проект абсолютно неможливо. Навіть запланованої, з легкої подачі російського віце-прем'єра Дмитра Рогозіна, самостійної модернізації російського парку літаків Ан-124 свої ДКБ не потягнуть — немає кадрів, досвіду й необхідної документації. А вже відновлення серійного виробництва "Русланів" без КБ — розробника і українських двигунів — видається утопією. Двоякий і зворотний бік проекту: сьогодні Україна й РФ разом є світовими монополістами на ринку перевезень великогабаритних вантажів, і з розширенням російського парку Україна просто випаде з обойми лідерів (змагатися з російськими обсягами виробництва не вийде, та й російська сторона не допустить). У кожному разі, старт і успіх цього проекту аж ніяк не зв'язаний імпульсами філантропії адміністрації Путіна. Як не зв'язані й темпи інших проектів — виробництва для РФ Ан-70, Ан-148, Ан-140. Зазначені проекти розвиватимуться незалежно від політичного гарчання, бо в Росії немає альтернативи цим машинам. Затримка на кілька років можлива хіба що стосовно Ан-70 — до того моменту, коли він буде на ринку. Таким чином, покровительство Росії в цьому сегменті фіктивне, жодним чином не пов'язане з виживанням українського авіапрому. Нагадаємо: частка співпраці з російським авіапромом останніми роками не перевищувала 10% у загальних обсягах проектів українського літакобудування. Що ж стосується пропозицій, то вони відображають передусім бажання самої Росії, хоча, безперечно, вигідні й Україні. 

Космос: орбітальна підміна понять

Ракетно-космічна галузь України, у хорошому сенсі, "зав'язана" на Росію. У хорошому сенсі тому, що проекти, котрі реалізуються спільно з Росією, або міжнародні, або потрібні самій Росії набагато більше, ніж Україні. У Державному космічному агентстві України (ДКАУ) зазначають: "На цей час РФ, поряд із Бразилією, КНР, США і Європейським космічним агентством (ЄКА), входить до числа основних партнерів України в космічній сфері". Відомо, що понад 60% продукції ракетно-космічної галузі України йде на експорт. Але і в самій частці Росії в загальному обсязі діяльності галузі проекти, знов-таки, ті, реалізації яких потребує сама російська космічна індустрія. 

Може, хтось сумнівається, що підтримування у функціональному стані російських МБР, які перебувають на озброєнні у РВСП, більше потрібне Росії? Чи думає, що створення нової важкої МБР, про необхідність появи якої заявляв російський президент у листопаді ц.р., більше потрібне Україні? Є всі підстави стверджувати: без України успіх нової МБР буде ще примарнішим, ніж успіх ракети "Булава", яку все ще "допрацьовують". Чи, може, конверсія ракети SS-18 "Сатана" в комерційний ракетоносій "Дніпро" теж більше потрібна Україні? При існуючому графіку зняття МБР із бойового чергування. Відверто кажучи, в цьому є великі сумніви, навіть з урахуванням реальної вигоди конверсії та спільних робіт у рамках "Космотрасу". 

Що стосується міжнародних космічних проектів, то частка Росії в них давно не є визначальною. ДКАУ серед основних називає спільний із Бразилією проект створення української ракети-носія та системи космічного базування у провінції Алкантара (Бразилія). Згадує також роботи в рамках запуску нової ракети США, в якій перший ступінь виготовлений українцями за українськими технологіями. Далі йде виробництво серійних двигунів для європейської РН "Вега", яке вже налагоджене, а поставку першого серійного виробу замовникові заплановано на початок 2014 р. Нарешті, міжнародний консорціум Sea Launch готує на 2014—2015 рр. п'ять пусків РН Зеніт-3SL із морського космодрому. Так, правда, що український РН Зеніт-3SL має 72% російських комплектуючих. Але Україна і РФ беруть участь у цьому проекті спільно зі США та Норвегією, отож заблокувати поставки комплектуючих міг би тільки безумець, що мітить у категорію ненадійних партнерів. 

Ба більше, в самій РФ із космосом не ладиться. "Розклад пусків Sea Launch на 2014 р. набуває величезного значення для світового ринку пускових послуг телекомунікаційних супутників комерційних замовників у контексті невдалого запуску російської РН "Протон" 2 липня, а також невизначеності навколо комерційного дебюту вдосконалюваної РН Falcon 9 американської Space", — підкреслював цього року авторитетний тижневик Space News. А ось ще одне повідомлення, від 
19 червня 2013-го: "НПО "Энергомаш" повністю заморозило роботи зі створення двигуна для перспективної ракети-носія "Русь-М". То хто кому більше потрібен?

Можна проаналізувати статистику за 2012 р. Тоді підприємствами космічної галузі було виготовлено шість ракет-носіїв "Зеніт", у т.ч. для проектів "Морський старт" (4 РН), "Наземний старт" (1 РН) і Російського космічного агентства (1 РН). У рамках реалізації програми США "Антарес" вітчизняними підприємствами космічної галузі виготовлено і скеровано в Центр космічних польотів американського космічного агентства НАСА чотири комплекти ступенів для ракети-носія "Антарес". На стадії завершення було ще шість комплектів ступенів, поставка яких планувалася на 2013-й. У рамках проекту з Європейським космічним агентством українськими підприємствами виготовлено і скеровано на космодром Куру у Французькій Гвіані два маршових двигуни четвертого ступеня для нової європейської ракети-носія "Вега". Для бразильського проекту було виготовлено ряд систем, вузлів, агрегатів ракети-носія "Циклон-4", у Бразилію відправили ​​першу партію технологічного обладнання наземного комплексу. 

З якого боку не глянь, роль московського покровительства, кажучи словами Марка Твена, дуже перебільшена. 

Оборонна промисловість. 
Хто в зоні турбулентності?

Якщо чесно, оборонки двох держав оформили розлучення так давно, що циклічні періоди зближення і розходження політиків уже мало впливають на ситуацію. Коли вустами президента Путіна Росія стверджує про наступне зближення з Україною і нові замовлення, вона турбується про зовсім інші речі. 

По-перше, Росія всерйоз побоюється, що Україна налагодить у сфері оборони співпрацю із Заходом. Наприклад, почне брати участь у створенні протиракетної оборони в Європі. Адже певні замовлення Україна вже виконувала — зокрема у виконанні досліджень у рамках проекту НПРО США, про можливість протидії ракетам "Тополь-М". РФ справді побоюється зближення українських оборонних підприємств із західними компаніями. Останні до цього готові, що продемонстрували під час підготовки до реалізації проекту будівництва військового корабля класу "корвет" для ВМСУ: шість західних держав висловили готовність розміщувати ліцензійне виробництво на території України. Розпочалися спільні українсько-польські проекти в галузі розробок і виробництва високоточних засобів ураження та систем захисту проти високоточної зброї, а Польща закупила ліцензію на виробництво легкої броньованої машини "Дозор". З'явилися перші проекти закупівлі західними державами української продукції: Бельгія купила партію високоточних засобів ураження. 

По-друге, українські оборонні підприємства давно цікавлять Росію з метою або приватизації, або виробництва того, чого самі технологічно не освоїли, або отримання безпосередньо технологій. Наприклад, Росія так і не змогла налагодити виробництво газових турбін для військових кораблів, які виробляє НВКГ "Зоря-Машпроект". Нагадаємо, саме такі підприємства відвідала делегація на чолі з Рогозіним 2—3 грудня ц.р.: ДКБ "Південне", ВО "Південмаш" (необхідні для створення нової важкої МБР), ДП "Антонов" (необхідне для оновлення застарілого парку військово-транспортної авіації), ЗМКБ "Прогрес" (необхідне для вирішення питань оснащення деяких типів вертольотів і літаків військового та спеціального призначення). Про НВКГ "Зоря-Машпроект" ішлося вище. А до згаданих підприємств ще можна додати АТ "Мотор Січ", та, оскільки воно приватне, Москва розраховує домовитися особисто з його власником В'ячеславом Богуслаєвим.

Якщо хтось сумнівається, що Росія співпрацювати тільки там, де їй вигідно або необхідно, хай запитає себе: "Коли РФ почне модернізувати українські бойові літаки і засоби ППО З-300 і ЗРК "Бук"? Швидше за все — ніколи. Бо це суперечить російським інтересам. 

Третій інтерес РФ пов'язаний із нейтралізацією ряду підприємств-конкурентів. Так, в Україні досі існує цілий ряд заводів, які випускають більш якісну оборонну продукцію, ніж РФ. А саме, ДККБ "Промінь" (високоточні засоби ураження), ХКБМ (завод імені Малишева (танки та бойові броньовані машини), Конотопський завод "Авіакон" (ремонт вертольотів), ДП "Укроборонсервіс" (ремонт засобів ППО З-300 і ЗРК "Бук") та деякі інші. Ці заводи заважають РФ на світовому ринку озброєнь, і бажання контролювати або змінити профіль роботи таких підприємств навряд чи зникне.

Що стосується комплектуючих, то їх поставки, як і раніше, матимуть епізодичний характер. Вироби, яких потребує РФ, вона потихеньку замовляє незважаючи на політичну ситуацію. Наприклад, постійні поставки Росії йдуть із Черкаського заводу "Фотоприлад" (для бронетехніки й артилерійських систем). Так само Росія поставляла і відвантажуватиме комплектуючі до озброєнь, коли їй це вигідно. Як, наприклад, у 2012 р. вона поставляла комплектуючі ДАХК "Артем", яка виробляла ракети Р-27 ("повітря-повітря") для Індії. І так далі — прикладів вистачає.

Втім, різку зміну російської політики можна легко перевірити. Якщо з'являться проекти, що обслуговуватимуть інтереси України, а не Росії. Модернізація бойових літаків і вертольотів ЗСУ, модернізація ЗРС ІЗ-300 і ЗРК "Бук", поставки до згаданої техніки комплектуючих на пільгових умовах, контракти на ремонт військово-морської техніки в Україні або й закупівля деяких видів озброєнь, які явно переважають російські. Тоді з'являться підстави говорити, що слова підкріплені справами. 

Отож російські обійми для оборонних і високотехнологічних секторів України, як бачимо, досить двозначні. Щонайменше, тут Росія намагається, як і раніше, грати, так би мовити, в одні ворота. 

 
Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter
28 коментарів
  • Шмаркач 17 января, 21:43 Отличная статья просто в точку,добавить просто нечего, Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • ВВ 22 декабря, 00:51 Треш и угар "Так, в Украине в настоящее время существует целый ряд заводов, выпускающих более качественную оборонную продукцию, чем РФ. А именно, ГККБ "Луч" (высокоточные средства поражения), ХКБМ (завод имени Малышева (танки и боевые бронированные машины), Конотопский завод "Авиакон" (ремонт вертолетов), ГП "Укроборонсервис" (ремонт средств ПВО С-300 и ЗРК "Бук") и некоторые другие." Выше ЦИТАТА, не подумайте чего))). Теперь о статье. Я понимаю автору очень хотелось показать превосходство ридной Неньки над Рашкой.... Не, не могу о статье, 15 минут здорового смеха подорвали моё желание вывести автора на чистую воду. Пусть его. Заброшу ссылку на специализированные сайты. Пусть мужики тоже поржут))) Спасибо Артур доставил. ПИШИ ИСЧЁ)))
    Сибиряк 22 декабря, 01:06
    Макс, полностью с Вами согласен! Такая же реакция - ржач по полной! Ох уж эти артурианцы-затейники )))
    еще живы сибиряки? 30 декабря, 03:30
    думал сибиряки все вымерли от смеху достижений Бугаги да спутников глонасс бороздящих просторы мирового океана. Ан нет, выжили;) смеются над украинскими статьями, правда ума и данных чтобы опровергнуть написанное нет, видать вышли от смеха над Бугагой.
    Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Макс 21 декабря, 18:17 Вы что, из параллельной вселенной пишете? Вы просто сравните объемы выпуска РФ и Украины в сопоставимых областях. Хотите в штуках. Хотите в деньгах. По авиапрому-вы в курсе сколько в 13 году самолетов произвела промышленность РФ и Украины соответственно? Военных/гражданских? Ваша фраза "Эти заводы мешают РФ на мировом рынке вооружений" вызывает только смех. ВПК РФ много кто мешает. США, ЕС, Китай. Корону с головы снимите. Вы уже давно не самый опасный конкурент. Ваш потенциал в области производства бронетехники, например, недавно стал ясен окончательно. См. позорную историю с иракскими БМП. Проблемы Украинского ВПК-деградация и малосерийность, обусловленные околонулевым внутренним спросом и экспортом, которого не хватает на развитие. На новые разработки денег нет. Старые стареют. Вот характерный пример из вашей статьи "Артем" со своей олдскульной Р-27. Долго, например, вы с Р-27 обниматься будете? Ракетка-то уже по современным требованиям не айс. Если ракетка новая чедом появиться-на какие ЛА ставить будете? В РФ новые ракеты уже испытываются под пятое поколение, например. У что у Украины? И так везде. В этом нет ничего плохого. Я не стараюсь вас оскорбить. Просто мне непонятно откуда у вас такая оторванность от реальности и шапкозакидательские настроения. Корабль тонет-а у вас все хорошо.
    объяснение для аленей на счет оторванности от реальности 30 декабря, 03:34
    ну давай в сопоставимых областях, найди где ваша Раша указывает объемы закупленных комплектующих для своих систем вооружений? Нигде не найдёте, такое впечатление, что всё делают сами. Но брехня, расчитанная на патриотичных аленей. Тоже самое с конкуренцией, конкуренция идёт не за места, а за клиентов. У Раши острый баттехед от того, что украинские предприятия ремонтируют и модернизируют советскую технику, теже миг 29 или вертолеты МИ. Лапти почему-то считают, что делать это могут только они.8)
    Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Иванов 21 декабря, 15:16 Это просто готовый диагноз "пусть задастся вопросом: "Когда РФ начнет модернизировать украинские боевые самолеты и средства ПВО С-300 и ЗРК "Бук"? А что у Украины есть сотни миллионов долларов или несколько миллиардов заплатить за это?
    ВВ 22 декабря, 01:06
    Чтоб сбивать гражданские самолёты и такие сойдут.
    Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Александр Погорелов 21 декабря, 12:06 Перспективы ракетной отрасли Украины выглядят радужными только в глазах автора статьи и пиар-специалистов ГКАУ. Проект "Морской старт" быстрее всего не имеет будущего по экономическим причинам. Это поняли американцы и норвежцы, когда банкротили проект. Выкуп акций проекта корпорацией "Энергия" и формальное спасение проекта было убыточной операцией для российского бюджета. Сейчас идут серьёзные и многообещающие разборки между контролирующими органами и руководством корпорации "Энергия". Ракета "Зенит" изначально дорогая и нерентабельная. До настоящего времени выпуск этих РН имел смысл при заведомо убыточной цене маршевых двигателей. По факту, деятельность "Южмаша" была оплачена реальным банкротством НПО "Энергомаш". Коммерческая перспектива РН "Циклон-4" понятна и украинской и бразильской стороне. Приятных новостей здесь не будет.. После "нефритового зайца" на Луне, всем стало понятно что РФ и Украина - это третьеразрядная космическая страна. Поэтому все наши ракеты, двигателя и пр. надо спрятать в карман и не позориться..
    ВВ 22 декабря, 01:03
    Американцем быстрее сообщите, а то они тупые русские движки ракетные до сих пор покупают.
    Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Александр Погорелов 21 декабря, 11:34 "Ан-70, Ан-148, Ан-140. Эти проекты будут развиваться независимо от политического рычания, потому что у России нет альтернативы этим машинам..... доля сотрудничества с российским авиапромом в последние годы не превышала 10% в общих объемах проектов украинского самолетостроения" Должен разочаровать автора... альтернативы уже давно есть, и для России и для всего остального мира. Посмотрите на авиапарки Российских компаний, там изделий российского и украинского авиапрома ничтожный мизер без всяких надежд на изменение пропорций... ... когда говорим об объёмах продукции украинского самолётостроения, статистически неграмотно переходить к относительным величинам, в частности процентам.... продукция считана и здесь надо оперировать абсолютными величинами... Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Александр Погорелов 21 декабря, 11:22 К вопросу о возобновлении производства 80 шт. АН 124. http://vpk.name/news/102515_ukraina_obeshaet_80_gruzovyih_ruslanov_kotoryie_mogut_okazatsya_nenuzhnyimi.html ... быстрее всего это очередные хотелки пожилого маркшейдера, подогреваемые руководителями нищего локального авиапрома, которые в свою очередь страдают от недостатка внимания... В обозримой рыночной перспективе 80 новых самолётов такого класса не надо. Сейчас остро стоит вопрос о минимальной загрузке существующего парка самолётов. Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • мимо проходил 21 декабря, 08:13 Только то, что в глаза бросилось. Автор статьи не в курсе, что 1) новая тяжелая МБР в России уже разработана, в открытых источниках уже объявлено о проекте "Сармат" КБ Макеева (еще несколько лет назад ходили слухи, что именно по причине загруженности макеевцев этой задачей неидеальная Булава была выбрана в качестве основной морской ракеты); 2) Булава уже стоит на вооружении, а ее проблемы и сроки разработки не принципиально отличаются от многих советских проектов, послуживших потом не одно десятилетие; 3) Энергомаш свернул разработку двигателя к Руси-М не просто так, а поскольку прекращена разработка самой Русь-М - окончательный выбор сделан в пользу Ангары, первая ступень которой уже успешно испытана в совместном проекте с южными корейцами. Под Ангару уже построены с нуля современные цеха, вовсю идут работы по организации стартового комплекса на Дальнем Востоке, а летом 2014 ожидается первый пуск.
    ВВ 22 декабря, 00:58
    Да у него в статье каждая строчка, либо прямая ложь либо передёргивание. Жулик))
    Gradient 22 декабря, 08:05
    Да кстати Энергомаш ничего не сворачивал, для Руси планировались двигатели РД-180 и РД-0146 Первый серийно производится на экспорт, второй планируется ставить на разгонный блок КВТК и сейчас весьма интенсивно испытывается.
    Відповісти Цитувати
  • мимо проходил 21 декабря, 08:02 "Так кто кому больше нужен?" - ну вы же, яхонтовые наши, ясное дело. Любит вас Путин за что-то, вместо того, чтобы подтолкнуть падающего, выдает конфетку. А зря, зря, зря... Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Брокер 20 декабря, 23:29 Багато кацапи побудували в Білорусі? Отож.
    Pioner 21 декабря, 21:07
    Так и белоруссы не разваливали свою промышленность.
    Відповісти Цитувати Поскаржитись
Реклама
Останні новини
Киев 24 °C
Курс валют
USD 25.14
EUR 28.07