Нова Конституція. Ескіз невідомого автора

Сергій Рахманін 16 травня 2014, 20:55
фото

Читайте також

Проект нової Конституції набрав обрисів. На засіданні профільної парламентської спецкомісії, яке відбулося в четвер, депутатам-"комісарам" роздали загадковий документ під назвою "Порівняльна таблиця до проекту закону "Про внесення змін до Конституції України" (скачати повний текст документа). У таблиці три колонки — "Чинна редакція", "Пропонована редакція", "Альтернативні пропозиції до пропонованої редакції". 

Що загадкове? По-перше, згаданий проект закону відсутній як такий. Таблиця до законопроекту є, самого законопроекту немає. Не пригадуємо, чи траплялося щось схоже раніше. Нагадаємо: право розробки конституційного законопроекту має лише глава держави або 150 парламентаріїв. По-друге, ніхто до пуття не може зрозуміти, хто є автором тексту, "укладеного" в колонку "Пропоновані зміни". Члени конституційної спецкомісії чіткої відповіді на це запитання так і не отримали. В АП і КМ свою причетність до пропонованих змін Основного закону неофіційно спростували. 

Очікувалося, що при підготовці концепту оновленої Конституції буде враховано напрацювання Конституційної асамблеї, однак її побажання не знайшли відображення в порівняльній таблиці. Членам парламентської спецкомісії рекомендували подати свої побажання до минулого четверга. Однак після ознайомлення з таблицею депутати виявили: частина рекомендацій у колонку "Альтернативні пропозиції" не потрапила. 

За інформацією DT.UA, на позавчорашньому засіданні комісії було прийнято рішення: 

— взяти вміст таблиці до відома; 

— внести в документ усі пропозиції щодо зміни Конституції, подані нардепами до 15 травня; 

— надіслати виправлену таблицю Венеціанській комісії, щоб тамтешні знавці 12—14 червня винесли свій вердикт з приводу відповідності пропонованого європейським конституційним підходам. 

Тепер стисло (часу на розлогий аналіз не було — документ потрапив у розпорядження DT.UA за кілька годин до здачі номера в друк) про суть пропонованих змін. Окремі шорсткості й неузгодженості можуть свідчити про поспіх, у якому готувалися пропозиції з оновлення Основного закону. Деталь: парламент відтепер пропонується іменувати єдиним органом законодавчої влади. Але при цьому за Кабінетом міністрів збережено право законодавчої ініціативи. Більше того, новою версією 96 статті КУ за урядом закріплено монопольне право на розробку закону про держбюджет. 

Перше враження — очевидне розширення прав і повноважень парламенту та уряду, права й повноваження президента, відповідно, урізаються. 

Докази? У нову редакцію 85 статті Конституції вписали право парламенту "достроково припиняти повноваження президента". Згідно з цією ж статтею, у глави держави відібрали право здійснювати подання про призначення міністрів закордонних справ і оборони. Відтепер увесь склад КМ призначатиметься ВР за поданням прем'єра. Якщо запропоновані зміни буде прийнято, у глави держави залишиться лише одна формальна причина достроково розпускати Раду — у тому разі, якщо ВР упродовж 60 днів не сформує склад уряду. Президента пропонується позбавити права призначати суддів. Втім, і в Ради забирають привілей обирати суддів безстроково. Усі кадрові питання у сфері судової влади пропонується передати Вищій раді юстиції.

Полегшено процедуру усунення президента від влади. Якщо раніше приводом до цього було "вчинення державної зради або іншого злочину", то тепер — "наявність у діяннях ознак складу злочину". Для початку процедури імпічменту знадобиться 150 голосів (раніше — 226), для остаточного рішення — 300 (раніше — 338). Виключено норму про обов'язковий висновок Верховного Суду, що підтверджує наявність складу злочину в діяннях глави держави.

Нова версія Конституції захищає депутатів від репресій у стилі "пізнього Януковича". Надалі не можна буде позбавити нардепа повноважень "заднім числом", після прийняття присяги. А рішення про дострокове припинення повноважень парламентарія стає монопольним правом ВР (раніше це, в окремих випадках, могли робити й суди). 

Спрощено процедуру формалізації більшості. Пропонується вважати парламентською коаліцією не спільноту фракцій, а спільноту депутатів кількістю не менше 226. Саме коаліція пропонує президентові кандидатуру прем'єра, а главі Кабінету — кандидатури членів уряду. Невходження депутата до фракції партії, за списками якої він обирався, не веде до втрати мандата. 

Рада не "оголошує" (як раніше), а "впроваджує" надзвичайний стан, не "схвалює", а "приймає" рішення про використання Збройних сил. Тільки Рада створює, ліквідовує і реорганізовує суди. Створює і ліквідовує адміністративно-територіальні одиниці. Адміністративно-територіальний устрій визначається виключно законами. 

Передбачається, що відтепер Кабмін буде відповідальним тільки перед Радою, а президентові — лише підзвітний. Прем'єр наділяється правом клопотатися перед ВР про звільнення окремих членів уряду. Кабмін — правом призначати й звільняти (за поданням глави КМ) заступників міністрів, а також голів і заступників центральних органів влади. 

Цікавий вигляд має схема децентралізації. З одного боку — ліквідовуються місцеві адміністрації, на зміну яким приходять "державні представництва". Органами виконавчої влади стають виконкоми місцевих рад, голови яких обираються з депутатів. Але при цьому "представництвам" відводяться функції не тільки нагляду за дотриманням законів і Конституції. Вони також будуть "координувати діяльність територіальних органів виконавчої влади", "координувати і спрямовувати роботу державних інспекцій на місцевому рівні". А ще — "здійснювати інші повноваження" (?). Складається враження, що з допомогою такої моделі, Президенту компенсують на місцях те, що в нього відібрали в центрі. 

І на завершення ще кілька деталей. 

Уточнено вимоги до кандидата в депутати. Відтепер для того, щоб балотуватися в Раду, необхідно не просто жити в країні останні п'ять років, а перебувати цей термін у громадянстві України. Скоєння злочину в минулому вже не є перешкодою для майбутнього депутатства. Не може балотуватися тільки той, хто безпосередньо в день виборів відбуває покарання за вчинення умисного особливо тяжкого злочину. Те саме стосується здобувача президентського звання. 

Конституйовано Державне бюро розслідувань. Голова Служби зовнішньої розвідки автоматично стає членом Радбезу. 

І останнє. Згідно з перехідними положеннями, чергові місцеві вибори мають відбутися в останню неділю жовтня 2015 р., чергові парламентські — в останню неділю жовтня 2017 р., чергові президентські — в останню неділю березня 2019 р. 

Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter
13 коментарів
  • Юрій Ганущак 19 мая, 12:32 Щодо повноважень державного представництва координувати діяльність територіальних органів ЦОВВ - це абсолютно логічно. А от питання недовіри до голів ДП з боку рад, які він контролює - абсолютний нонсенс. Ще одна позиція - ДП - це орган загальної юрисдикції уряду, а не Президента. А от порядок обрання голови ДП - указом Президента з подання уряду - логічний, для забезпечення політичної його (голови ДП) нейтральності та компетенції. Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Bishop 19 мая, 10:36 вероятно, автор этой "конституции" - Портнов, внёс её в Раду Писаренко Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • karbnik 19 мая, 10:20 Є надія, що новий уряд "не вдасться сформувати" за 60 днів і Президент розпустить ВР - пережиток "далекого минулого"! В іншому разі, "трупний сморід" деяких політичних партій ,може до 2017р. добряче попсувати нам життя!
    GORs2010 19 мая, 11:14
    Президент обиратиметься 25 травня, а Конституція може бути прийнята восени, і то в кращому випадку, так що новий президент буде мати достатньо часу, щоб розпустити Верховну Раду. Було б тільки бажання.
    Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Володимир Сущенко 18 мая, 00:40 Цікаво, чи будуть ці пропозиції реально публічно дискуватися у громадянському суспільстві із залученням ЗМІ до того, як будуть внесені до Верховної Ради України в якості офіційного проекту Закону "Про внесення змін до Конституції України"??? Якщо будуть дискутуватися, то яким чином буде врахована думка суспільства??? Чи в черговий раз.... супільству буде запропоновано ознайомитися з вже ухваленим і підписаним Законом...??? І що, будемо знову чекати на черговий Майдан...??? Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Сергей Лукьянец 17 мая, 13:17 http://gazeta.zn.ua/internal/novaya-konstituciya-eskiz-neizvestnogo-avtora-_.html Это не конституционный процесс, это околоконституционная мышиная возня вокруг прежней концепции, на основе совкового фундамента права и неовизантийской правовой философии. Новая крнцепция отчасти здесь http://hvylya.org/analytics/society/nuzhno-nachinat-snachala-kak-nam-perestroit-ukrainy.html и здесь https://www.facebook.com/groups/223130817802885/permalink/441427259306572/ есть еще с сотню детальных конституционно-принципиальных "здесей"
    Сергей Лукьянец 17 мая, 13:47
    Ой, вторая ссылка не верна. Верна https://www.facebook.com/groups/223130817802885/permalink/327088357407130/
    Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Олександр Кудін 17 мая, 11:32 чому б взагалі, з таким підходом, не обирати Президента України в парламенті. Таким чином заощадили б грошей на вибори з Державного бюджету.
    lesya 17 мая, 12:02
    А зачем нам Президент? Пусть президент возьмет на себя представительскую часть и налаживание контактов, пусть Гарантирует и Реализует Права всех, ну и Как сделать , чтобы страна начала выполнять свои функции относительно граждан. Все хотят нормально жить. А Премьер не будет отвлекаться и займется тем,чем он и должен заниматься -Экономическим развитием, и тоже расскажет, что и как будет делать и каких показателей будет добиваться. Вот и разграничение по функциям. А суд Закон соблюдает и гарантирует Право.
    Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Liza_UA 17 мая, 10:48 Спочатку здалося що ПОВНУ ВЛАДУ через парламент збирається брати Тимошенко, але вибори парламенту у 2017 році? Хоч вона має Волкова-директора парламенту і можливої це для неї навіть комфортніше, правити підкилимно. А може вона все-таки робить ставку на позачергові вибори з новими повневаженнями. Норма про неможливість відкликання депутатів лише за їх згодою - говорить про те, що общак своїх не збирається здавати і надалі. А взагалі як президент Порошенко розтирається у прах - це у стилі Тимошенко. Невже країну знову буде рвати на шматки у боротьбі за владу окремих осіб? Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Микита Дмитрів 17 мая, 07:26 Для здійснення децентралізації достатньо простого внесення змін в існуючі закони щодо повернення органам місцевої влади повноважень переданих місцевим державним адміністраціям. Звичайно це не вирішить всіх проблем з огляду на їх складність, низьку якість державного управління та тотальну корупцію. Дерибан ресурсів на місцях нічим не кращий від централізованого. Побудова нової та, головне, ефективної конструкції державної влади вимагає серйозного аналізу в тому числі світового досвіду, участі фахівців, моделювання тощо. Поспіх приведе до того, що на фасаді влади буде "євроштукатурка", а з середини буде нести зловонням злодійства, корупції та бардаку. На жаль люди, котрі отримали владу в результаті Революції Гідності не справляються з своїми обов"язками, в результаті чого країна топчеться на місці, раз за разом наступаючи на старі граблі. Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Oxyz 17 мая, 00:13 юлькина таблица - петю раздевает.
    lesya 17 мая, 11:50
    При чем тут Петя, а если завтра будет Вова?
    Відповісти Цитувати Поскаржитись
Реклама
Останні новини
USD 25.77
EUR 27.74