Україна—Росія: нервова любов, нерівна ненависть

Ірина Кириченко 3 жовтня 2014, 21:57
Украина-Россия

Читайте також

Конфлікт на Сході, який вилився у відверте протистояння між Україною і Росією, не міг не позначитися на ставленні українців і росіян одне до одного. Чи справді в цих стосунках стало більше ненависті? І якщо так, то з чийого боку? Чи переносять наші земляки цілком об'єктивну ворожість до держави-агресора на жителів цієї держави? І наскільки вплинули наслідки гібридної війни на ставлення жителів Донбасу до Києва і Москви? 

Про це та багато іншого ми розмовляли з генеральним директором Київського міжнародного інституту соціології професором НаУКМА Володимиром Паніотто.

У вересні ми провели дослідження, під час якого опитали дві тисячі респондентів. 

Одна з негативних тенденцій останнього часу — зростання антиукраїнських настроїв на Сході. Цілком імовірно, найбільшою мірою це пов'язано з неприйняттям місцевим населенням АТО. Особливо це стосується Донецької області. Там практично не транслюють українських телеканалів, а пропагандистська робота російських телеканалів виявилася досить ефективною.

Три місяці тому 70% жителів Донецької та Луганської областей виступали за те, щоб ці області залишалися в складі України. А 30% їхніх жителів хотіли б об'єднання з Росією. Ми не проводили наше останнє опитування в Луганській області, перенісши анкети в Донецьку (причому дослідження проводили як на територіях, підконтрольних Києву, так і на непідконтрольних). Отже, ціла низка якісних показників свідчить про те, що на сьогодні в Донецькій області побільшало людей, які хочуть відокремлення від України або, як мінімум, максимальної автономії.

Наші політики, на жаль, навіть перед обличчям війни не об'єднуються, а "топлять" один одного на різноманітних ток-шоу. Усі кажуть, що це гібридна війна і що медіа — її складова частина, але я не бачу, щоб у нас хтось робив реальні висновки. За допомогою пропаганди Путін домагається більшого успіху, ніж за допомогою зброї. Він нацьковує одні групи людей на інші, провокує громадянську війну, а Україна цьому практично не перешкоджає. Тим часом залучення ресурсів до боротьби за погляди й переконання українського населення (насамперед на Сході країни) може виявитися ефективнішим, ніж вкладання коштів у нову зброю, і врятувати не менше життів.

— Соціологічні дослідження (зокрема ті, які проводив КМІС) показували, що в Україні завжди був певний відсоток людей, які хочуть об'єднання нашої країни з Росією. Чи можна казати, що війна звела подібні настрої нанівець?

— Кількість людей, які хотіли б об'єднання двох держав в одну, в Україні дедалі зменшується. Максимум був 2009 року — 23%, у травні 2013-го — 14, а зараз — 5% (тут і далі виділено мною. — І.К.) До речі, росіян, які хочуть жити з нами в одній країні, також небагато — 7%. Відбувається подальше падіння рівня прийняття один одного українцями і росіянами. 

Тих, хто хоче об'єднання з Росією, в Донецькій області на сьогодні — 11,4%. Але при цьому в Харківській — 17,8. 

— Наскільки відрізняється ставлення росіян до українців і українців до росіян?

— Моніторинг стосунків громадян України і Росії, який ми проводимо разом з російським аналітичним "Левада-центром" з 2008 року, показує, що за весь період спостережень українці краще ставляться до Росії, ніж росіяни до України. Перші кілька років спостережень кількість тих в Україні, хто ставився до Росії добре або дуже добре, становила 90% плюс-мінус 2% з невеликими коливаннями. Потім рівень симпатій зменшився до рівня 82—85%. І до подій у Криму ніякої особливої динаміки не було.

Водночас у Росії спостерігалася дуже істотна динаміка. По-перше, з квітня 2008-го до лютого 2009-го відсоток тих, хто позитивно ставиться до України, істотно впав — із 55% до 30. Це падіння було пов'язане з війною в Грузії, під час якої цю країну підтримала частина керівництва України. Тоді ми бачили разючу різницю в думках — у цілому позитивно ставилися до України тільки 30% росіян, тоді як в Україні 92% населення позитивно ставилися до Росії.

Потім ситуація вирівнялася і була весь час на рівні 70% (а в Україні все ті ж таки 90%). Далі спостерігався невеличкий "підскок" симпатій росіян до нашої країни — під час Харківських угод.

А після захоплення Криму стався "обвал" показників хорошого ставлення до Росії в Україні — він упав з 80% абсолютного прийняття до 52%. А далі (що парадоксально й незрозуміло), попри війну, він упав іще тільки на кілька відсотків — нині 48% наших громадян продовжують добре ставитися до Росії. Незважаючи на війну й на жахливу ситуацію у східних областях країни, подальшого падіння цього показника не відбувається — половина України ставиться до Росії позитивно. Зрозуміло, це відбувається переважно за рахунок Сходу країни, але не тільки — "братня любов" до агресивного сусіда характерна й для жителів інших регіонів країни.

Цікаво, що в росіян прийняття України чомусь упало ще більше — нині добре ставляться до нашої країни всього 32% жителів РФ, і це на 16% менше, ніж показник позитивного ставлення українців до Росії. Така от з нашого боку спостерігається "невзаємна любов", і скільки вона триватиме — неясно.

— Дивно виходить: у жителів країни-агресора немає почуття провини перед Україною, більше того, у громадян Росії стрімко погіршується ставлення до України...

— Соціологи "Левада-центру" ставили росіянам запитання: "Як ви вважаєте, чи несе Росія відповідальність за кровопролиття й загибель людей на Сході України?". Тільки 17% росіян відповіли, що Росія відповідальна за те, що відбувається в нас у країні. І тільки 9,3% росіян відповіли, що самі відчувають відповідальність за кровопролиття й загибель людей на Сході України (2% дали відповідь "однозначно так" та 7,3% — "швидше так"), але це, напевно, ті люди, котрі якраз і не винні, бо вони виступали проти війни.

Дивно інше: підтримка росіян українцями в масовій свідомості не тільки не впала, а за цей час іще й зросла.

Крім ставлення до Росії загалом, ми ще запитували про ставлення українців до жителів Росії, а в Росії "Левада-центр" запитував про ставлення до жителів України. Виявилося, що 74% населення України позитивно ставиться до жителів Росії, попри одностайну підтримку російським населенням дій Путіна (його електоральна підтримка становить 85%, а підтримка дій стосовно Криму викликає протест тільки в 7% російських громадян).

А в Росії позитивно ставляться до жителів України тільки 60% населення. І ще спостерігається істотна різниця у ставленні до керівництва двох країн: в Україні 21% населення позитивно ставиться до керівництва Росії — звичайно, переважно за рахунок східних областей, — а в Росії до керівництва України позитивно ставляться лише 7,7% населення.

І ще кілька цифр: у Донецькій області добре й дуже добре ставляться до Росії 84,3%, до росіян — 90,4, до керівництва Росії — 68,8%. У Харківській області ці цифри становлять 79,9, 91 і 70,1% відповідно.

— А скільки українців і росіян хотіли б "закритися" одне від одного посиленими кордонами, візами й митницями?

—45% українців і 26% росіян. 

— Самі росіяни, судячи з досліджень "Левада-центру", вважають, що ставлення до них як до народу після окупації Криму та початку війни на Сході з боку громадян України погіршилося...

— "Левада-центр" ставив росіянам запитання: "Як ви думаєте, які почуття викликає приєднання до Росії Криму в українців?". У цьому питанні спостерігалася істотна динаміка: дедалі більше росіян стало усвідомлювати, що, ймовірно, українцям такий стан справ не дуже подобається...

"Це не викликає особливих негативних почуттів до Росії", — так вважають 8,7% росіян. А насправді серед українців такої думки, за даними нашого опитування, дотримуються 24% (дивна відповідь, адже в опитування не входив Крим). Негативні почуття з цього приводу, але які не переходять у ненависть до Росії і до її керівництва, українцям "пророкували" 15% росіян і майже вгадали — у нас таких виявилося 18%. На думку росіян, ненависть до російського керівництва, але не до Росії загалом, відчувають 23% українців, а в нас таких виявилося 40%. 37% росіян вважали, що українці відчувають ненависть до Росії загалом, а в нас це почуття засвідчили лише 10% громадян. У Росії 15% не знали, як відповісти на ці запитання, а в нас тільки 6% завагалися з відповіддю. Фактично з'ясувалося: якщо відразу після анексії Криму росіяни недооцінювали негативні почуття українців, то зараз вони їх істотно переоцінюють.

— Чи підтверджує соціологія наявність сплеску патріотизму у зв'язку з війною?

— Дані, які ми отримали в результаті дослідження на замовлення Міжнародного фонду електоральних систем IFES, підтверджують: один з небагатьох параметрів, який наші люди позначають як поліпшення, — це єднання народу, воно стало істотно більшим. 

— Багато політиків вважають, що вступ у НАТО — головний спосіб забезпечення безпеки України. Чи підтримує громадська думка цю точку зору?

— У цілому тут відбулися істотні зміни, і якщо раніше більшість була проти НАТО, то нині більшість — за вступ у НАТО. За даними вже згаданого опитування IFES, на початку вересня цю ідею підтримували 56%, а не підтримували 25%. Але залишилася дуже істотна регіональна диференціація — на Півдні й на Сході більшість проти НАТО. На Півдні 45% — проти, 29 — за, а на Сході 50% — проти, а 28 — за (причому, на Донбасі 68% — проти). Мабуть, радянське минуле ще дається взнаки у сприйнятті НАТО. 

Схожа ситуація з підтримкою курсу на інтеграцію з ЄС. Більшість — за вступ у Європейський Союз (52%), але майже чверть країни (24%), попри все, продовжує орієнтуватися на вступ у Митний союз.

Як виглядає війна
на Донбасі для росіян? 

Відповідь на це запитання почасти дають дослідження "Левада-центру". Згідно з його даними, понад половина опитаних громадян РФ схвалює участь російських добровольців у конфлікті на Сході України, однак частка тих, хто оцінює її "цілком позитивно", за останні два місяці впала майже вдвічі. При цьому точку зору, що військовослужбовці стали заручниками агресивної політики Росії, підтримують 40% респондентів. Багато росіян починають побоюватися санкцій і можливої війни з західними державами. 

Одним із факторів, що впливають на ставлення росіян до того, що відбувається, є їхня слабка поінформованість, спотворене уявлення про війну на Сході України та про реальну участь у ній Росії. Промовиста цифра — тільки 46% опитаних заявили, що чули про загибель псковських десантників (50% не чули). 54% росіян вважають їх добровольцями, які самостійно поїхали воювати на український Схід. Кожен п'ятий вважає, що їх відрядило на війну командування частини. Схвалюють участь російських добровольців у війні 57% росіян. 40% опитаних вважають, що загибель російських солдатів не можна нічим виправдати. І кожен третій респондент переконаний, що Росія повинна надавати допомогу Донбасу, жертвуючи життям своїх солдатів.

Утім, директор "Левада-центру" Лев Гудков звернув увагу на одну важливу цифру: у березні за вторгнення в Україну виступали 74% респондентів, наприкінці серпня — тільки 43%.

Загальний тренд — зростання тривоги, побоювання, що ситуація переросте у хронічну війну. 26% росіян уже називають те, що відбувається, війною.

Однак російська влада усе ще має достатньо інструментів впливу на суспільну свідомість. Відразу після окупації Криму, на початку війни на Донбасі Лев Гудков в інтерв'ю DT.UA справедливо зауважив: "Ідеться про свідоме й навмисне розбещення суспільства, насаджування цинізму, уявлення, що всі навколо хижаки. А перебування у ворожому оточенні — це приклад негативної інтеграції, підтримка колективної єдності, що досягається через насаджування "образів ворогів", — це не реальні, а символічні противники, які представляють інші цінності, інший спосіб мислення, — саме ці ідеї путінський режим хоче впровадити в суспільство. Понад половина росіян поєднує обидва комплекси — імперський і радянський. 

Зараз у Росії ми маємо справу з поверненням тоталітаризму. Такої агресивної тотальної пропаганди я не пам'ятаю навіть у радянський час. Свідомо опираються масованій пропаганді лише 7—10% населення — це люди більш освічені й старшого віку, які пам'ятають радянський час і своє критичне до нього ставлення, — у них є моральний і культурний імунітет проти "путінізму". 

Суспільна свідомість у Росії перебуває в особливому стані — вона пронизана каламутною хвилею архаїчних, старих, імперських уявлень, які йдуть іще з ХІХ століття. Нині країна є зберігачем російського державного націоналізму. Із загальної маси вирізняються хіба що люди з історичною пам'яттю, які пам'ятають радянський час і мають досвід опору державному насильству. А політика путінського режиму спрямована на те, щоб витіснити минуле, російське суспільство — це сьогодні суспільство безпам'ятне: стосовно минулого працюють ті самі механізми, що й стосовно України, але ж людям, якими можна маніпулювати, простіше простого нав'язати свою волю... До того ж зараз дуже загострився страх масових репресій — їх бояться 37% населення, і це найвищі цифри за весь час вимірювання. Дифузійне роздратування й нерозуміння того, що відбувається, виливаються у зміщену агресію — громадяни не задоволені владою, а починають громити приїжджих. Нині пропаганда спрямовує цей ущербний інстинкт на "бандерівців"... А утвердження власної гідності росіян завжди проявляється через захист країни — з мілітаризмом, з героїчним минулим, з демонстрацією сили або насильства".

Розмова про те, як в українському суспільстві дивним чином уживаються патріотизм і миролюбство до агресора, — попереду. Як і розмова про те, чому влада, переймаючись пошуками миру, як і раніше, програє війну за настрої своїх громадян на Сході. Зараз ставити ці запитання владі немає сенсу. Вона зайнята виборами...

Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter
26 коментарів
  • Desdichado 11 октября, 03:09 что может быть тупее, чем высказывания одной из заинтересованных сторон о том, что население второй стороны слабо информировано или оболванено пропагандой. А уж объяснение, что твои действия не поддерживает значительная часть населения Донбасса из-за вражеской пропаганды (и видимо недостатка украинской) - это вообще за гранью разумного. Тоже самое касается непонятного для авторов опроса, высокого уровня позитивного отношения украинцев к россиянам, может стоить поискать причины в действиях тех кто захватил власть в Украине в феврале? Тогда никакого парадокса не будет, и все станет на свои места, и не нужно будет оправданий типа "вражеской пропаганды и слабой информированности"? Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Сергей Беляев 10 октября, 19:13 Conscience, что ты знаешь о "совке"? Ты в нём жил? Щебечешь чужую песенку, птенец. Тебе кажется, что тем самым ты стал свой для запада? Ты просто потенциальный предатель, власовец и холуй, которых в России ровно четверть населения. Отсюда и проблемы у страны.
    Desdichado 11 октября, 03:11
    откуда четверть? примерно 15% или меньше 1/6
    Иван 12 октября, 11:52
    Вот что вы тут делаете, кремлеботы? Юрисдикция Ольгино и на Украину распространяется что ли? Вы как всегда смешны. Проблемы России от шизофреников вроде вас, у которых Родина - это Путин, Сталин и совок, и враги затаились за каждым углом. И вообще, чего вы вечно цепляетесь к инакомыслящим? А плюрализме мнений не слыхали, колхозники?
    Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Conscience 9 октября, 03:47 Не волнуйтесь, братья-украинцы. Как только Путин уйдет, народ сразу начнет каяться, потому что у нас за последние 15 лет отношение к Вам формируют только центральные СМИ. Поэтому я не вижу сегодня особого смысла в этих соц. опросах. Ну если только, чтобы оценить работу пропаганды. Когда вся эта тьма закончится, сядем за большой стол и будем очень долго, по-семейному, разговаривать. Только вместе мы сможем отучить людей от совка и великорусского шовинизма.
    Desdichado 11 октября, 03:13
    учитель, в школе и вузе небось экзамены и зачеты получал за взятки? И такие собираются кого-то отучать.;) Унитазы мыть в Польше, или картоху копать там же за мелкий прайс, разве что этому можете обучать себе подобных.
    jurius 13 октября, 10:14
    Не сильно верится. Россияне никогда не раскаиваются, всегда высокомерно считая что любое их преступление оправдано и они всю жизнь поступали верно. В истории нет ни одного примера чтобы они перед кем-нибудь раскаялись. Народ, поддерживающий диктаторов несет ответственность за их преступления не меньше своих вождей и фюреров. Немцы это в свое время осознали и до сих пор каются за свою верность тоталитарному государству. Могут ли так поступить россияне? Вопрос риторический. Скорее всего в попытке обелить себя россияне займут оборонительную позицию "во всем виноват Путин, а мы тут причем?" и найдут сто причин чтобы не просить прощения Украину. Более того еще не факт, что ослепленные великодержавным фанатизмом россияне после Путина не выбирут подобного ему имперского фанатика и история будет продолжаться. По этим причинам я пессимистично смотрю на возможность Украине жить с Россией в мире после Путина.
    Сергей Бендер 20 октября, 16:09
    >> Как только Путин уйдет, народ сразу начнет каяться Вот она! Самая квинтэссенция наивной убогости майданного духа. На уровне сказочек, типа "Звёздные войны VI" -- злобный Император повержен и освобождённые народы пускают фейерверки и валят статуи. Конечно, вам на Майдане было так радостно и свободно! Вы так весело валили статуи! Вы уверены, что везде и всегда будет так! Может быть и в Харькове освобождённый народ при всеобщем ликовании сверг ненавистного Ленина? Но вернёмся к "Путин уйдет, народ сразу начнет каяться". А когда Пиночет ушёл, народ сразу начал каяться? А когда Мао Цзе Дун ушёл, народ сразу начал каяться? А когда Броз Тито ушёл, народ сразу начал каяться? А когда Каддафи ушёл, народ сразу начал каяться? Ах да, конечно! Был один случай: когда Гитлер ушёл, народ начал каяться! Вот что греет вам душу и вселяет в вас надёжду! Но! Были кое-какие мелочи, происходившие между тем, как "Гитлер ушёл" и "немецкий народ начал каяться"? Догадываетесь, о чём речь? Понятно, что вам не хочется задерживаться на таких пустяках -- но знать их надо. Итак, было вот что: а) полный разгром в кровопролитнейшей войне, б) установление двух оккупационных режимов, в) многолетняя воспитательная работа. Вы сулите Путлеру судьбу Гитлера! Гелетей уже объявил новую Великую Отечественную! Что ж вперёд! Когда вы положите несколько миллионов солдат, поднимете над Кремлём жовто-блакитное знамя Победы, сожёте труп отравившегося Путина, повесите Медведева, Шойгу и прочих... -- тогда (!!!) вы насладитесь зрелищем русских, вымаливающих у вас прощения. А пока вы торгуетесь с "проклятым Путлером" о скидке на газ, то разговоры о "тьме, совке и шовинизме" -- не более чем дешёвый балаган.
    Conscience 6 ноября, 21:00
    Да, да, да. Майдауны, деды воевали ("ни шагу назад" и лагеря им в подарок за победу), Каддафи и дедушка Ленин... Вся убогость ура-патриотического духа. Презрение к инакомыслию и личности, садизм, озлобленность, примитивность мышления, слепое и агрессивное подчинение безликому, фашиствующему, лживому и воровскому "Отечеству". Скоро грандиозный юбилей - 100 лет в тотальном рабстве у собственного государства, так что пену у рта вытрите и готовьтесь на "картошку" ехать. Привет из майданутой Москвы!
    Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • ViktorUA 8 октября, 14:56 1) 2000 опитаних - дуже маленька база. пам'ятається, це +/-3% для показників до 50% і +/-5% для показників більше 50%. 2) як рахувались поправочні коефіцієнти на кількість населення за регіонами? давно не було перепису населення, на скільки достовірні данні? як враховувались міграційні потоки останнього часу? хтось досліджував сепарацію біженців по регіонах, залежно від їхніх поглядів на ситуацію? 3) як по мені, то надто поверхнево та не точно. хоча... Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Ponchik 5 октября, 12:59 Осторожный профессор, манипулирует умами читателей. Наверное боится мусорной люстрации. Он заявляет: "один из немногих параметров, который наши люди отмечают как улучшение, — это единение народа, оно стало существенно выше." Хитро построенный ответ! Люди думают, что происходит единение народа. На самом деле глубочайший раскол по важнейшим политическим вопросам, таким как отношение к России, к Нато,... если посмотреть само исследование там, наверное, много таких линий разрыва. И этот раскол происходит, когда народ думает, что мы идем к единению. Блажен, кто верует! Именно этот феномен социолог скромно замалчивает. Відповісти Цитувати
  • house 4 октября, 22:37 "Желающих объединения с Россией в Донецкой области на сегодня — 11,4%. Но при этом в Харьковской — 17,8%." Это показательно. Когда, если, путлер начнет спасать "русскоязычных" в харьковской, с помощью уже традиционных "вежливых" гоблинов-титушек (не говоря уже про чечен с осетинами), в Харькове сторонников Орде тоже упадёт) причем еще сильнее, чем в домбасе, ибо Харьков всё же - не Лугандония.
    kfmn 5 октября, 16:44
    Вопрос-то стоял "желаете ли вы объединения Украины и России", а не "... присоединения Донецкой области к России". Это разные вещи. Да и россияне в основном не хотят такого объединения (как и, например, большинство южнокорейцев не хотят объединяться с КНДР и кормить потом "бедных родственников").
    Desdichado 11 октября, 03:15
    да нет, харьковчане считают, что после Донбасса объединение произойдет по крымскому сценарию, на самотек, как это случилось на Донбассе в РФ, это дело не пустят.
    Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Alena Vonahalova 4 октября, 19:00 в статье указана неверная информация: не более 3% харьковчан хотят объединения с РФ. Соцслужба студентов Университета Каразина, несколько других соцслужб проводили опросы в конце сентября 2014, процент желающих соединиться с РФ от 2 до 3. Зачем в интервью указана завышенная цифра - вопрос.
    Oostar 7 октября, 22:08
    "Соцслужба студентов Университета Каразина" вызывает большие сомнения...как и 3 %..как минимум все пенсионеры не против,судя по Крыму...
    jurius 13 октября, 10:23
    Анна, не спорю что в Университете Каразина, как и многих других университетах города много молодых патриотов Украины, возможно этот процент доходит до 70-80%. Но насколько такие настроения характерны для среднестатистичных харьковчан, который, как мы помним поддерживали ПР, Харьковские соглашения, Кернеса, избиение в 2010 г. защитников Парка против "реконструкции", разгон Майдана "титушками" в 2013-2014 гг. и т.д. Харьков это далеко не только продвинутая унверситетская молодежь и ультрас "Металлиста" но и сотни тысяч "боевых бабушек" Кернеса. В то, что они сейчас массово учат слова украинского гимна не верю. Скорее всего они затаились для встречи "асвабадителей" до лучших для русского мира времен.
    Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • spragly 4 октября, 16:28 Соціологи мусили провести це опитування в Донецькому аеропорту. Там позиції рускіх та українців дуже близькі : одна навпроти іншої. Саме на кордоні народів і становиться ясно в яких вони стосунках. Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Nicksaf 4 октября, 14:33 Опять, Anatoliy_Shiyan, Вы не в попад. А как же Грузия? Она вступает В НАТО. Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Василий Евтушенко 4 октября, 09:18 По возрастающей, есть ЛОЖЬ,БОЛЬШАЯ ЛОЖЬ и СОЦИОЛОГИЯ. Но я с таким мнением не согласен. Социология в таких вопросах должна опираться не на 2 тысячи опрошенных, а хотя бы на порядок выше, то есть 20 тысяч, тогда можно было бы с большей вероятностью знать истинное положение. На счет СМИ. Врут безбожно с ОБЕИХ сторон, противно слушать одних и других. Но надо отдать должное России, она более искусно преподносит любое событие,более грамотно, а наши СМИ-это позор нации. Такого откровенного вранья трудно придумать. Они, видимо, старались, что бы пробиться в НАРОДНЫЕ депутаты. Там их уже будет не менее половины Рады и, что они дадут стране??? P.S. В дурном сне не могло присниться, что мы будем воевать с Россией. У меня сын ,внуки в России, а дочь и внуки в Украине. И как я должен вести себя? А таких ,как я в нашей стране не менее ПОЛОВИНЫ. ТЕ КТО ОРГАНИЗОВАЛ ЭТУ БОЙНЮ, ДОЛЖНЫ ПОПАСТЬ НЕ ПОД ЛЮСТРАЦИЮ, А ПОД МЕЖДУНАРОДНЫЙ ТРИБУНАЛ ( как в Югославии).
    Flutter 4 октября, 12:58
    «В дурном сне не могло присниться, что мы будем воевать с Россией. У меня сын ,внуки в России, а дочь и внуки в Украине. И как я должен вести себя? А таких ,как я в нашей стране не менее ПОЛОВИНЫ. ТЕ КТО ОРГАНИЗОВАЛ ЭТУ БОЙНЮ, ДОЛЖНЫ ПОПАСТЬ НЕ ПОД ЛЮСТРАЦИЮ, А ПОД МЕЖДУНАРОДНЫЙ ТРИБУНАЛ ( как в Югославии)» - Ваша думка мене хвилює: 1) як люблячого батька та дідуся, Вас ОДНОЗНАЧНО!!! підтримую; 2) як російськомовному громадянину України, котрий вважає «ОРГАНИЗАТОРАМИ ЭТОЙ БОЙНИ» ВИКЛЮЧНО!!! українську сторону, Вам ОДНОЗНАЧНО!!! заперечую. Ворогів Вашого добробуту та сімейного благополуччя, а саме: Януковичів + Партію Регіонів – продовжувачів одіозних керманичів Кравчуків, Куч, Ющенків – Революція Гідності відсторонила від влади, після чого народ України мав би ГУРТОМ!!! розпочати будівництво СПРАВЕДЛИВОГО!!! суспільства. Але ж НІ!!! Російськомовні громадяни Сходу України забажали ВІДОКРЕМЛЕННЯ!!! від клятих «фашистів-бЕндірівців». Звідки взялося це сміття у мізках російськомовних українців? Україна – це ж наша ЄДИНА!!! Батьківщина. Чому «східняки» хочуть роздерти на шматки наш СПІЛЬНИЙ!!! дім? Ще у Біблії сказано: «дім, що розділився – не встоїть (не збережеться)». Дайте ж ЧЕСНУ!!! відповідь, ЧОМУ!!! розпочалася «ЭТА БОЙНЯ».
    kfmn 5 октября, 16:50
    "Януковичів + Партію Регіонів – продовжувачів одіозних керманичів Кравчуків, Куч, Ющенків – Революція Гідності відсторонила від влади,"... и посадила на троны не менее одиозных Порошенок и Коломойских. Это была не "Революція Гідності", а типичный олигархический госпереворот в латиноамериканском стиле.
    Oostar 7 октября, 22:11
    Igor Duachenko 11 октября, 12:15
    Мусор этот в головах русскоговорящих украинцев,появился благодаря плодотворной деятельности Мистеров Тягнибока,Яроша,Михальчишина и им подобных панов,плюс "отдельные"высказывания ополоумевших и потерявших человеческий облик от "звериной"ненависти к жителям ЮГО-ВОСТОКА,дамам типа Тимошенко,Чорновол,Богословской и далее со всеми остановками,удивителен в связи с этим Ваш вопрос.......м-р Flutter
    Відповісти Цитувати Поскаржитись
Реклама
Останні новини
Курс валют
USD 25.33
EUR 28.60