Замок на міжкімнатні двері

Поділитися
Замок  на міжкімнатні двері
У Верховну Раду внесено законопроект, сам процес проходження якого може стати, з одного боку, лакмусовим папірцем рішучості президента й коаліціантів у боротьбі з корупцією на окупованих територіях, з іншого - виміром впливовості тих, хто на війні заробляє.

У Верховну Раду внесено законопроект, сам процес проходження якого може стати, з одного боку, лакмусовим папірцем рішучості президента й коаліціантів у боротьбі з корупцією на окупованих територіях, з іншого - виміром впливовості тих, хто на війні заробляє.

Це в одній площині. В іншій же - законопроект (принаймні у тому вигляді, в якому він є на момент написання матеріалу) практично не залишає люфту для відтермінування прийняття принципового рішення щодо вибору політики стосовно окупованих територій та їх жителів.

На запитання, яке ми неодноразово ставили політикам, - "ми воюємо чи торгуємо?", маючи на увазі окупаційну владу в Криму й на Донбасі, проект дає чітку відповідь: повна блокада товарів, жорсткий режим пересування людей.

Законопроект 2004а передбачає внесення змін до закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України", прийнятого невдовзі після анексії АР Крим і Севастополя. Тепер же пропонується поширити його дію й на непідконтрольні Україні райони та населені пункти Донецької і Луганської областей.

Тобто те, на чому впродовж багатьох місяців наполягали активісти, експерти й окремі політики, тим самим вимагаючи законодавчо визначити статус частини Донбасу як окупованої території. З усіма відповідними обмеженнями, рівень жорсткості яких різнився і, безперечно, стане дискусійним моментом під час проходження цього законопроекту.

Проект у своїй назві передбачає "посилення контролю за переміщенням осіб і вантажів (товарів) через тимчасово окуповану територію України".

Насправді йдеться про повне припинення поставок вантажів (товарів) на окуповані території і звідти, за винятком гуманітарної допомоги виключно під контролем спеціально делегованих представників ОБСЄ чи з участю Міжнародного комітету Червоного Хреста і Червоного Півмісяця.

Пересування людей також пропонується жорстко обмежити і впровадити систему спецперепусток: в'їзд на окуповані території і виїзд із них громадян України, іноземців та осіб без громадянства "допускаються тільки за спеціальним дозволом через контрольні пункти в'їзду-виїзду в порядку, визначеному Кабінетом міністрів України". І до цих "блокадних" заходів є багато запитань у правозахисників, думку яких ми наведемо нижче.

Однак нормою, що викличе головну протидію прийняттю проекту, буде інша - про скасування закону про вільну економічну зону "Крим", завдяки якому всі українські олігархи та бізнеси різної величини й прозорості могли продовжувати свою прибуткову діяльність на окупованому півострові, не платячи податків в українські бюджети, але поповнюючи скарбницю анексованого Криму та Севастополя і рятуючи їх від товарної кризи.

Про обсяги поставок у Крим вантажів, звільнених законом про ВЕЗ від податків та мит, DT.UA повідомляло неодноразово. Нагадаю, що тільки за перші п'ять місяців чинності закону у Крим було поставлено товарів (переважно продуктів харчування) на більш ніж 500 млн дол. І це - за офіційними даними Державної фіскальної служби. Обсяги ж неврахованого, контрабанди, у тому числі - і тіньового транзиту з України куди завгодно через чорну діру окупованого Криму, за підрахунками експертів, не менші, ніж легальні поставки, а номенклатура товарів значно багатша від зафіксованої у звітах ДФС. Побори з українського боку "кордону" ведуться практично відкрито, - соцмережі сповнені "прайсів", обурень та порад. Із грудня 2014 р. Україна припинила залізничне й автобусне сполучення з Кримом, та аж ніяк не обмежила поставки туди товарів. Несправедливість такої преференції для торгівлі з окупованими територіями на тлі обмеження прав насамперед лояльних до України кримчан (тих, які живуть на материку, але відвідують Крим, і навпаки), що б'є і по очах, і по серцю, можна було побачити в безлічі телесюжетів: довга, часом на 10-15 кілометрів низка хур і ланцюжок пішоходів, які долають пішки прохід між двома КПП. І ось тепер дисбаланс пропонується усунути. Досить радикально, а тому спірно.

"Я більше не можу бачити фотографій у Фейсбуці з непростроченим "Чернігівським" на полицях кримських супермаркетів", - каже ініціатор законопроекту Ігор Лапін. У співавторах - ще 13 народних депутатів із трьох фракцій коаліції - "Народного фронту", Блоку Петра Порошенка та Радикальної партії О.Ляшка. З очевидною перевагою нардепів від НФ. Але головна особливість авторського колективу в іншому - всі входять у міжфракційне об'єднання "Самооборона Майдану", включно з його головою Андрієм Парубієм. (До речі, на сайті ВР серед авторів замість Юрія Тимошенка помилково значиться Юлія Тимошенко). Тому, попри присутність серед авторів членів президентської фракції, питання прохідності проекту викликає цілком закономірне запитання: чи має він підтримку президента, фракції блоку його імені та коаліції в цілому? Ні Ігор Лапін, ні Сергій Висоцький, яким це питання адресувалося, прямої відповіді не дають, але посилаються на публічні заяви як самого Петра Порошенка, так і лідера фракції БПП Юрія Луценка про необхідність ресурсної блокади окупованих територій.

"Мета, яку ставить перед собою цей проект і яка має бути об'єднавчою, - припинення схем корупції під час війни та створення прозорих і надійних режимів пропуску людей на "кордонах" з окупованими територіями Криму й Донбасу. Або ми з ними воюємо, або торгуємо. Тому так звана ВЕЗ "Крим" має бути ліквідована, поставки товарів - повністю припинені. Ми зараз удосконалюємо проект і в плані впровадження енергетичної блокади, оскільки, я неодноразово про це заявляв, контракт на поставки в Крим електроенергії - корупційний, і поставляти її армії окупанта неприпустимо", - каже Ігор Лапін.

За його словами, на початку наступного тижня редакцію законопроекту буде оновлено (регламент це дозволяє), і його автори готові зустрічатися з правозахисниками та експертами, які допоможуть удосконалити проект.

Вносимо свою лепту. Хоча текст законопроекту став доступний тільки в четвер увечері, ряд експертів надали DT.UA свої рекомендації й зауваження.

Ольга Скрипник, співголова Кримської місії з прав людини, вважає, що очевидний плюс у проекті є тільки в частині скасування закону про ВЕЗ, який, крім корупції, породив також і дискримінацію громадян України за територіальною ознакою, - кримчани стали нерезидентами.

"Перша проблема - в'їзд у Крим буде тільки за спецперепустками. Ми бачимо, які проблеми з перепустками в Луганську та Донецьку області, такий самий режим пропонується впровадити і для Криму, що ще більше розірве зв'язки з півостровом і призведе до корупції", - вважає правозахисниця, яка також не бачить механізму реалізації норми про поставку в Крим гуманітарних вантажів під егідою міжнародних організацій.

"Як туди потрапить місія ОБСЄ? Через схвалення РФ, отже - визнання Криму частиною РФ? Тоді тим більше Росія вантажів туди не пустить, оскільки для неї немає окупованої території, тому й гуманітарна допомога не потрібна. Отже, взагалі ніякі товари туди не завозитимуться. Це норма про повну блокаду. А повною блокадою Україна порушить норми міжнародного гуманітарного права", - каже Ольга Скрипник.

Адвокат Сергій Заєць, експерт ГО "Регіональний центр прав людини", взагалі вважає, що юридичне урівнювання Криму і Донбасу видається невиправданим. "Я не беруся коментувати пропускний режим у зоні АТО, однак у Криму, на щастя, немає збройного протистояння, тому впровадження пропускного режиму може призвести до порушення статті 2 Протоколу №4 до Європейської конвенції, оскільки видається непропорційним обмеженням".

Аргументи такі: впровадження пропускного режиму передбачає широку дискрецію державних органів і означає, що неминучі відмови у праві на в'їзд на півострів або виїзд звідти. Закон про окуповані території забороняє залишати Крим через інші пункти пропуску, крім тих, які діють у Херсонській області, і "відмовники" виявляться заручниками. "Воєнні дії можуть частково виправдати такі обмеження в зоні АТО. Тим часом важко уявити собі причини, які можуть виправдати безстрокове "ув'язнення" громадян України на Кримському півострові. Понад те, обмеження свободи пересування може призвести й до інших, не менш істотних порушень, наприклад права власності, неможливості вчасно подати заяву про прийняття спадщини, до порушення сімейних зв'язків, права на поважання особистого життя, порушення права на доступ до суду (навіть оскаржити відмову в наданні пропуску буде складно). Список можна продовжувати", - каже експерт, побоюючись, що в результаті Україна остаточно втратить контроль над ситуацією в Криму, а її громадяни будуть позбавлені навіть того слабкого захисту, який поки що залишається можливим.

Юрій Смілянський, експерт Фонду "Майдан закордонних справ" категорично не погоджується з лінійністю застосування вимог до дотримання всіх прав стосовно жителів окупованих Криму та Донбасу. Вони були обмежені в цих правах з моменту окупації, а повне відновлення і дотримання можливе тільки після визволення окупованих територій.

"Впровадження пропускного режиму і блокада поставок товарів - це не закручування кришки на банці, а посадка на неї крана - механізму регулювання входу й виходу. У тому числі ресурсів в обмін на дотримання прав людини на окупованій території. І, перш ніж говорити про можливі обмеження прав, ми мусимо чесно відповісти на запитання: що первинне - територіальна цілісність держави, її безпека і можливість відбити збройну агресію чи права окремих груп жителів, які опинилися в окупації? Беручи при цьому до уваги, що реальних важелів впливу на окупанта, з погляду захисту прав людини, немає", - вважає Юрій Смілянський.

Примітно, що в експертів немає розбіжностей у частині необхідності скасування закону про ВЕЗ "Крим". Є тільки різні варіанти збереження корисних норм, які в ньому все-таки містяться. Зокрема тих, що стосуються виведення бізнесу та евакуації громадян з окупованої території, звільнення платежів з іпотеки, сплати податків і т.п. Просто скасовувати чинний закон і встановлювати час Кабмінові на підготовку нового (а заодно й для лобістів схем) експерти не радять, - краще відразу норми, які регулюють економічні відносини з Кримом та непідконтрольним Донбасом, внести в закон про окуповані території або ж пакетом приймати відповідний спеціальний закон.

Тим часом несподівано у п'ятницю в тему втрутився прем'єр Арсеній Яценюк. Безвідносно до проекту, зареєстрованого у ВР з подачі переважно його однопартійців, прем'єр (відповідаючи на запитання Єгора Соболєва про корупцію на блокпостах на Донбасі) повідомив, що незабаром Кабмін подасть законопроект, який допоможе навести порядок із пропускною системою.

"Ми провели дві наради з цього питання. У парламент ми внесемо законопроект, який передбачає наведення порядку на так званій лінії розмежування. Це будуть, з одного боку, жорсткі, з іншого - прозорі методи контролю на лінії розмежування", - сказав Яценюк, зазначивши, що раніше приймалися два рішення: одне - щодо пропускного режиму на лінії розмежування, друге - щодо АР Крим. "Коли будуть рішення, я поінформую парламент, яка позиція уряду", - підбив риску Арсеній Петрович. Чи означає це, що скоро ми побачимо ще один проект "замку на кордоні"?

Насамкінець дві життєві історії. Упродовж кількох десятиліть в'їзд у радянський, а потім і український Севастополь, закрите місто - військово-морську базу, був за спецперепустками. Терпіли? І війни не було...

Днями генерал-губернатор Луганщини Геннадій Москаль "відрубав" "ЛНР" поставки води - після чергового пошкодження обстрілами ЛЕП, що позбавило електроенергії майже десяток населених пунктів. "Проти нас почали комунальну війну, і в мене не залишається іншого виходу, як повністю перекрити подачу води на окуповану територію. Водопостачання буде відновлено тільки після того, як у Станиці Луганській з'явиться світло з гарантіями його стабільної подачі", - поставив сепаратистів перед вибором Москаль.

Незаконно? А справедливо?

Звісно, ми хочемо, щоб було і те й інше - щоб закони були справедливі. Але в умовах війни формула проста: або вони нас, або ми їх. Наш випадок ускладнений "доданими силами". Я не про відпускників Путіна - тут усе зрозуміло. Я про групи мирного населення спеціального призначення, які стоять у нас позаду, а в них - виставлені попереду. У спину нам постійно стріляє корупція, а живим щитом ворог виставляє громадян України - ми ж мусимо дотримуватися їхніх прав. До честі українського Криму, тих кримчан, які не зломилися під загрозою репресій, вимоги введення економічної блокади як інструмента подорожчання для Росії кримської авантюри, як механізму захисту прав громадян України звучали впродовж усього року окупації і з кожним днем тільки посилюються. "Ти там передай президентові. Всі наші генератори вже купили, свердловини пробили, город посадили. Відрубуйте все!" - я це чую в кожній розмові з моїм Кримом.

Передаю...

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі