Таріел Васадзе: "Від того, що іноземні виробники користуються нашим ринком, Україні теж має бути якась користь"

Поділитися
Таріел Васадзе: "Від того, що іноземні  виробники користуються нашим ринком,  Україні теж має бути якась користь"
Почесний президент Корпорації "УкрАвто" Таріел Васадзе розповідає про те, хто був ініціатором запровадження спецмит, на скільки справді зростуть ціни на автомобілі, та про те, як здали національний автомобільний ринок.

- Хотілося б розпочати з питання про раптовість запровадження спецмит. Однак, можливо, спочатку є сенс коротенько охарактеризувати нинішній стан національної автомобільної промисловості, і це все пояснить?

- Питання про те, чому Комісія зі спецмит майже рік не публікувала результатів спецрозслідування, цілком логічне. Запровадження спецмит - серйозний крок, і перш ніж його зробити, наш уряд вивчав ситуацію. Уряду треба було переконатися, що імпорт автомобілів справді загрожує економіці нашої країни. Для цього відстежувалася динаміка виробництва та імпорту автомобілів в Україні.

Ситуація у вітчизняній автомобільній промисловості катастрофічно погіршилася. Якщо у 2011 р. частка автомобілів українського виробництва на нашому ринку становила 29%, то у 2012-му вона скоротилася до 10%. 90% автомобілів на вітчизняному ринку - імпорт!

Україна завершила 2012 рік із від'ємним зовнішньоторговельним балансом близько 15,9 млрд дол. Автомобілі - це третя позиція за відпливом валюти з країни. На першому місці - газ, на другому - нафта, на третьому - автомобілі.

Ситуація, що склалася, й змусила уряд прийняти таке рішення. Адже стало зрозуміло, що коли не знайти імпортозаміщення, тобто не розвивати індустрії в країні, то проблеми поглиблюватимуться. Вічно нам грошей не позичатимуть.

Звичайно, свою позитивну роль у прийнятті рішення про запровадження спецмит відіграв і візит президента Віктора Януковича на ЗАЗ. Він на власні очі все побачив, дуже детально про все розпитував, вивчав, що потрібно зробити, аби посприяти заводу.

Крім того, в уряд прийшли нові люди. І віце-прем'єр Юрій Анатолійович Бойко, і міністр економічного розвитку пан Прасолов. Відновило свою роботу Міністерство промислової політики. Новий міністр там - людина з великим досвідом, він був керівником великого підприємства. Ці люди проаналізували ситуацію. Та й самі виробники ініціювали, щоб рішення комісії вступило в силу.

В одному з інтерв'ю я говорив, що нашим гімном має стати захист національного виробника. Можна вважати, що перші акорди цього гімну вже пролунали. І я переконаний: обов'язково буде й сам гімн.

- Тобто ви хочете сказати, що буде вжито й інших заходів?

- Спецмита - це лише перший крок із захисту національного виробника. Сьогодні для нас великою проблемою є російський утилізаційний збір. Його вплив на наш автопром ми вивчаємо з вересня минулого року. Вважаю, що й ці наші проблеми буде незабаром розв'язано, й Україна теж запровадить у себе утилізаційний збір. Автомобілі російського виробництва завозять до нас без мита та без утилізаційного збору, а ми, експортуючи в Росію свої авто, платимо високий утилізаційний збір і виявляємося фактично неконкурентоспроможними. Я переконаний, що й уряд, і Верховна Рада підтримають запровадження такого збору в Україні. Тоді ми зможемо сказати, що в нас починає створюватися нормальний інвестиційний клімат.

- Через раптовість публікації рішення Комісії зі спецмит у багатьох склалося враження, що це чергова PR-кампанія, яка створить ажіотаж і допоможе розпродати склади 2012 р.

- Ні, це результат і перші кроки системної серйозної роботи, яка допоможе машинобудуванню в нашій країні все-таки відродитися та розвиватися.

- Багато хто скептично ставиться до запровадження спецмит, бо не вірить, що це допоможе національному автопрому або залучить інвестиції в нашу промисловість.

- Інвестиційний клімат сам по собі не з'являється, його треба сформувати. У жодну країну не приходить інвестор, якщо там немає ринку та відсутні захисні бар'єри для його інвестицій. Немає ринку - інвестор не приходить. Є ринок, але немає бар'єра - інвестор імпортує готову продукцію. Є ринок і є бар'єр - інвестор відкриває в країні своє виробництво. Бар'єр - це імпортне мито. І спецмита - це перший крок у цьому напрямі. Так було в Туреччині, Кореї, Китаї. Найсвіжіший приклад - Росія.

- Але ж запровадження спецмит підніме ціни на автомобілі на 15,6%, і це вдарить по простих громадянах?

- По-перше, спецмито запроваджується не для всіх автомобілів. Воно стосується авто з бензиновими двигунами до 1,5 л - 6%, від 1,5 до 2,2 л - 12,95% і не зачіпає більшості продуктів на автомобільному ринку України. Ціна на автомобілі не зросте на 15,6% з багатьох причин. Вона підніметься незначно.

- Таріеле Шакровичу, чому ви вважаєте, що ціна підніметься незначно?

- Зростання цін на імпортні автомобілі якщо й буде, то в межах 3–5%. Що зовсім не 15,6%, як це підносять імпортери. Імпортери не зовсім коректно рахують. За нашими розрахунками, спецмито у 12,95% у структурі ціни автомобіля може дати в роздробі зростання вартості не на 15,6%, а в середньому на 11,53%. Це для автомобілів з моторами об'ємом 1,5–2,2 л. А для авто з об'ємом до 1,5 л це буде 6%.

При цьому не треба забувати, що частину цього спецмита абсорбує виробник, а частину - сам імпортер, який насправді має великий запас міцності. Я це знаю, оскільки Корпорація "УкрАвто" не тільки виробляє автомобілі, а й займається їхнім імпортом. Крім того, ми всі бачимо, які знижки дають дилери під час різноманітних акцій. Вони становлять від 10 до 20%. Порівняйте: 11,53 і 6% спецмита та знижки в 10–20%. Виходить, є така можливість. І ціна автомобіля в роздробі не зросте так, як це намагаються подати імпортери. У результаті, я вважаю, подорожчання імпортних автомобілів буде не більшим, ніж середнє щорічне зростання цін, яке спостерігається на всі товари.

- Тобто запровадження спецмит позначиться й на "УкрАвто"? Адже корпорація імпортує в Україну багато автомобільних марок: Mercedes, Dodge, Jeep, Opel, Chevrolet, KIA (у тому числі з Росії).

- Так, позначиться. Ми вважаємо, що Україна не вживає жодних загороджувальних чи інших заходів, щоб у країні не було імпорту. В Україні має розвиватися внутрішнє виробництво, створюватися додаткова вартість і нові робочі місця. І, звичайно, має бути й імпорт.

- Як спецмита можуть допомогти національному виробнику, якщо ціни на імпортні автомобілі не піднімуться?

- Гроші від спецмит одержує не національний виробник, а бюджет держави. І вони дуже важливі, адже допомагають вирішувати проблеми в бюджетній сфері. А для виробника ці заходи - захисний бар'єр. І 3–5% для виробника - це істотно. Після запровадження спецмит в імпортерів більше не буде можливості на 10–20% опускати ціну, тим самим змушуючи українських виробників продавати свою продукцію зі збитками.

- Дехто з імпортерів називає запровадження спецмит спробою переділу ринку.

- Переділ ринку вже відбувся. У 2008 р. І це був переділ на користь імпортерів, коли щороку національний виробник втрачав частину ринку. Про який переділ ще можуть говорити імпортери, займаючи сьогодні 90% ринку? Вони хочуть, аби було 100%? Як реагували б виробники в Євросоюзі, у тій самій Німеччині або Франції, якби там було 90% імпортних японських, корейських, американських чи, може, українських автомобілів? Я думаю, що миттєво були б вжиті максимально захисні заходи. США багаторазово запроваджували спецмита на різні групи товарів.

Я хотів би для наочності повернутися в 2008 р., коли ми вступили до СОТ на найгірших умовах. Тоді мито було 25%. Ми різко опустили його до 10% і потім поступово знижували. Сьогодні на автомобілі малого класу - це 10%, на автомобілі з двигунами обсягом понад 3 л - 5%. Якщо проаналізувати ситуацію, стане видно, що ціни на автомобілі від зниження мит не впали. Навпаки, вони щороку зростали. Тому дилери й дають нині покупцям знижки в 10, а іноді навіть у 20%.

Є багато країн і з вищими імпортними митами на автомобілі. Але назвіть мені хоч одну з них, де через це не працюють імпортери. Навіть у Туреччині, де податок із продажу дорогих авто майже 100%, імпортери працюють.

- Автовиробники просять підтримки, але при цьому не беруть на себе жодних зобов'язань. Наприклад, про зниження цін, про виведення на ринок нових моделей. Якщо спецмита запровадять, у виробників є якась програма розвитку, яка пояснила би простому покупцеві, що дасть запровадження спецмит на три роки?

- Звичайно, така програма є. І в нас, і в кожного українського виробника. Але перш ніж почнеться виконання цих програм, слід створити рівні умови конкуренції на внутрішньому ринку. Навіть якщо взяти тільки обігові кошти і кредитування, ми побачимо, що іноземним виробникам, що імпортують свої авто в Україну, кредити видаються під 2-3%, а в нас вони - 20% і вище. Тому ми й говоримо про перехідний період у три роки, на який Україні потрібен захист для створення рівних умов конкуренції виробників з імпортерами. А коли нам удасться створити рівні умови, і ЗАЗ, й інші українські підприємства одержать нових партнерів. Виростуть у нас у країні й нові автомобільні заводи. Черкаський автомобільний завод активно працює з Hyundai, і як тільки з'являться відповідні умови, буде прийняте рішення про запуск однієї з моделей Hyundai.

Крім того, коли в Росії приймали відому постанову №166, я не думаю, що до них уже стояла черга з інвесторів. І хтось щось конкретно обіцяв. Спочатку треба прописати, прийняти й забезпечити правила гри, а потім уже чекати інвесторів.

У ЗАЗа ще в 2007-2008 рр., коли спостерігалося загальне зростання, були конкретні пропозиції від інвесторів. Але після вступу до СОТ і значного зниження мит їм стало набагато вигідніше імпортувати до нас готову продукцію, ніж виробляти її в Україні.

- Що ви думаєте про "італійський страйк", який обіцяють імпортери? Вони кажуть, що перестануть завозити в країну автомобілі.

- Насамперед, що це, як мінімум, недружелюбно до споживачів. Ще я хочу звернути увагу, що коли у Всеукраїнській асоціації автомобільних імпортерів і дилерів (ВААІД) говорять, що перестануть завозити автомобілі, як у 2009 р., і бюджет перестане одержувати гроші, вони нібито забувають, який тоді був час. Вступ до СОТ, потім світова криза, стовідсоткова девальвація, майже повна зупинка кредитування тоді, коли вже майже 60% автомобілів у країні продавалися в кредит. І падіння продажів автомобілів було тоді не тільки в Україні, а й у світі.

До нас до кризи завезли стільки машин, що їх розпродавали і 2008-го, і 2009-го, і 2010-го. Попри те, що автомобілів "не завозили", у 2009 р. було продано, якщо я не помиляюся, близько 170 тис. авто. З них тільки 47 тис. внутрішнього виробництва, решта - імпорт. Тому розмови про те, що було призупинено імпорт і бюджет нічого не одержував, - неправда.

Також не можна говорити й про те, що бюджет не одержить тих доходів, які одержував до запровадження спецмита. Якщо мито зростає, отже, і надходження до бюджету збільшуються.

- Чи не призведе підтримка національного виробника до іншої загрози: для оптимізації податків у нас знову почне розвиватися викруткове складання?

- Така ймовірність є. У жодній країні світу держава не дає пільги без зобов'язань. У нас, на жаль, це досі існує. Я вважаю, що нині Україна такої розкоші дозволити собі вже не може. Тому, як я вже казав, спецмита - це лише перші кроки. Уряд прийме рішення, що ті, хто хоче виробляти якусь модель автомобіля в Україні, повинні взяти зобов'язання, що згодом протягом якогось періоду має відбутися локалізація її виробництва. І це суворе зобов'язання: держава дає пільги, а виробник має за якийсь період створити певну кількість робочих місць і в результаті - створювати додаткову вартість у нашій країні. У Росії, якщо такий виробник не виконав своїх зобов'язань, він має повернути всі гроші, які він у вигляді пільг одержав за кілька років. Причому з пенею.

- Які ще кроки, на вашу думку, треба зробити, щоб наш автопром одержав від їхнього впровадження ефект. Щоб запрацювала комплексна система підтримки?

- Перше - спецмита, друге - ухвалення закону про екологічний збір, третє - визначення чітких правил для інвестора і держави.

Лише спецмито - це не вирішення питання, потрібен пакет документів, комплекс заходів. Проекти цих заходів уже готові, й найближчим часом їх буде внесено і у парламент, і в уряд. Країні потрібна розумна регуляторна політика.

- Якщо все піде так, як ви плануєте, ми можемо говорити про те, що вже в якомусь доступному для огляду майбутньому побачимо нові моделі автомобілів, складені на наших заводах?

- Коли в Росії створили інвестиційний клімат, не тільки було побудовано й будуються нові заводи, а й без інвестора не залишився жоден з існуючих заводів.

Говорити, що всі ці заходи в нас приймаються тільки для ЗАЗа, все одно, що стверджувати, начебто всі захисні заходи, прийняті Росією, робилися для ВАЗа. Не ВАЗ визначає політику Росії в автомобільній галузі, а її уряд. Завдяки митам, у Росії з'явилися й уже працюють 18 повномасштабних автомобільних заводів і будуються ще чотири. При цьому й ВАЗ розвивається, і тепер Mercedes і Volkswagen почали працювати з ГАЗом. А автозаводи України сьогодні - не гірші. І якщо ми зробимо потрібні кроки, інвестори та партнери прийдуть і на ЗАЗ, і на інші українські автомобільні підприємства. Адже завдяки міждержавній угоді за відповідної локалізації автомобілі, вироблені в Україні, можуть безмитно поставлятися в країни - учасники угоди (СНД. - Ред.).

- Однак якоїсь конкретики з цього питання поки що немає?

- І Запорізький, і Черкаський автомобільні заводи дуже активно працюють із Hyundai. І, гадаю, у них є модель, яку вони можуть поставити на виробництво, якщо буде вжито заходів, про які я сказав.

- Чи не стане запровадження спецмит в Україні приводом для обурення і санкцій з боку Росії чи Євросоюзу?

- У Росії немає приводу для обурення та негативної реакції на запровадження нами спецмит. 60% автомобілів, які продаються на ринку Росії, - це продукція їхніх заводів. Вони планують довести цю цифру до 80%. Тут і KIA, і Volkswagen, і Nissan, і Lada, й інші марки. А в нас 90% імпорту.

Що стосується Євросоюзу, то Україна діє в суворій відповідності з правилами СОТ. Так, вони говоритимуть про рівні умови, так, вони хочуть, щоб усе було відкрито, і в них була можливість завозити готову продукцію. У Європі мито вище, ніж в Україні. А думка ВААІД - це ще не думка Євросоюзу. Крім того, мені не зрозуміло, як кілька імпортерів, серед яких громадяни інших країн, можуть визначати індустріальну політику для всієї України. І забезпечувати "щастя нації". До слова, далеко не всі імпортери - члени ВААІД.

Росія запровадила в себе утилізаційний збір, і Європа мовчить. Тому що це - як ще одна обіцянка захищати інвестиції від президента Росії тим, хто вже побудував там заводи. Нам треба самим розуміти, чого ми хочемо. Ми хочемо мати робочі місця? Ми хочемо мати нормальний зовнішньоторговельний баланс? Ми самі маємо в себе вдома обстоювати свої інтереси. Імпорт має бути дорожчим за місцеві товари. Адже від того, що іноземні виробники користуються нашим ринком, Україні теж має бути якась користь.

Джерело: інтернет-видання www.autoconsulting.com.ua

Автор: ІАГ "Авто-Консалтинг"

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі