Зволікати не вийде

Юрій Кравчук 20 січня, 23:00
юж

Читайте також

Експерти назвали основні пріоритети в роботі нового очільника АМПУ, без реалізації яких його місія приречена на провал. Райвіс Вецкаганс повинен переглянути умови тендера в порту "Южний", повністю замінити керівництво АМПУ та її філій, а також підняти конкурентоспроможність портів. 

Ще рік-два тому призначення на керівні пости європейських менеджерів-реформаторів українці зустрічали з ентузіазмом. Суспільство вірило, що іноземцям вдасться докорінно змінити систему держуправління, підвищити ефективність, подолати корупцію. На жаль, у багатьох випадках робота експатів викликала лише розчарування: знизу їм запекло опирався старий апарат, зверху тиснуло політичне лобі, яке обстоює бізнес-інтереси спонсорів. Утім, часто й самі іноземні менеджери не мали достатнього досвіду й антикризових навичок. У цьому сенсі призначення минулого тижня очільником Адміністрації морських портів України Райвіса Вецкаганса багато в чому знакове — це мало не останній шанс показати ефективність самої ідеї залучати європейців на великі держпідприємства.

Міністр інфраструктури Володимир Омелян дуже ризикує — Вецкагансу протистоїть досить згуртована чиновницька махина, наскрізь пронизана корупцією. І якщо латвійський фахівець виявиться недостатньо рішучим, система з'їсть його вже через кілька місяців роботи. На латиша вже навели приціл в "Депутатському контролі" — давній опонент міністра, нардеп Максим Поляков назвав його ще одним "остарбайтером-невдахою", про реформаторський досвід якого в Латвії нічого не відомо. Безперечно, будь-яке тупцяння на місці, зволікання зі швидкими перемогами спричинить шквал звинувачень на адресу Вецкаганса, позбавить його кредиту довіри і зв'яже руки.

Як Вецкагансу перемогти дракона? Сам він називає основними завданнями залучення інвестицій, збільшення робочих місць і податків у бюджет країни, а також розвиток портів як цілісних логістичних комплексів. Опитані нами експерти радять очільникові АМПУ насамперед забезпечити тили — починати не з економіки, а з розчищення авгієвих стаєнь. Інакше до реформ просто не дійде. Думки опитаних нами експертів загалом сходяться: Вецкагансу рекомендують зробити роботу АМПУ на порядок прозорішою, повністю замінити стару команду і лише потім запустити в галузі реформи. Базуючись на висновках експертів, ми виділили три перші завдання нового керівника адміністрації.

1. Прозорість: тендер у "Южному" — ганьба перед усім світом

Майже всі експерти зазначають, що очікують від нового начальника АМПУ наведення порядку з поточними закупівлями. Передусім це стосується порту "Южний", де триває процес приймання заявок на повторний тендер із днопоглиблення. Причому учасники ринку запевняють, що умови конкурсу знову прописано під конкретного переможця — компанію "Ян де Нул Україна", яку лобіює начальник южненської філії АМПУ Максим Широков.

Перше і найголовніше для нового керівника — зняти всі питання щодо корупційних скандалів і схем, вважають експерти. Слід повернути довіру до галузі. Нині багато звинувачень на адресу адміністрації порту "Южний". На них треба дати відповідь, і це питання слід адресувати правоохоронним органам. Нове ж керівництво АМПУ повинне дотримуватися прозорих процедур і відкривати інформацію про всі закупівлі, що проводяться у портах.

Директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк упевнений, що прозорість фінансових потоків — це завдання номер один: "Слід відвести вбік політичне лобіювання якихось компаній і дивитися на реальну вигоду державного підприємства. Якщо буде корупція, жодне з інших завдань виконати не вдасться".

"За ідеєю новий керівник повинен запустити знову тендер. Те, що там (у "Южному". — Ред.) зараз відбувається, — це просто використання держресурсів для збагачення ряду фізичних осіб", — висловлює думку народний депутат Сергій Лещенко.

"Тендер на днопоглиблення, який проводять у "Южному", — це неприкрита брехня, бо виграє той, хто запланований. АМПУ дає "Южному" кошти на днопоглиблення, то що Широков їх не візьме? Візьме. Тендер він робить для відмивання коштів", — каже голова профспілки працівників морського транспорту України (об'єднаної) Сергій Бризгалов. До слова, Бризгалов і його колеги — одні з перших, з ким зустрівся новий керівник АМПУ.

"Прем'єр-міністр торік втручався і скасовував тендер у "Южному", який проводить місцева АМПУ, тому залишати все так, як є, — це просто ганьба перед усім світом", — обурюється Олександр Захаров, координатор громадського руху "Ні! — корупції на транспорті". За його словами, згідно із законом про протидію корупції, в АМПУ повинен працювати спеціальний "антикорупційний" уповноважений. "Але в них навіть не було такої посади. Вони її не запроваджували. Вони самі собі призначають тендери, самі їх проводять, самі звітують, що в них немає корупції", — каже Захаров, натякаючи на недавню заяву Максима Широкова, нібито "в нього в "Южному" корупції як такої немає.

"АМПУ не виконувала своїх прямих функцій, для яких її було створено. Це вкладення капітальних інвестицій у днопоглиблення й утримання портової інфраструктури. Новий керівник повинен вчасно проводити відкриті прозорі тендери", — наголошує голова комітету Верховної Ради з питань транспорту Ярослав Дубневич.

"Важливо покінчити із впливом "смотрящих", які користуються адміністративними можливостями АМПУ в особистих інтересах. Мінінфраструктури зробило хід конем, залучаючи експата, щоб вивести АМПУ з-під впливу сторонніх. Чи вдасться це — велике питання, але надія залишається", — пояснює головний редактор журналу "Порти України" Ігор Гошовський

Про необхідність навести порядок на тендерах в АМПУ, хоч як дивно, говорить і народний депутат Сергій Фаєрмарк, якого в ЗМІ нерідко називають… неформальним шефом АМПУ (депутата звинувачують у покровительстві скандально відомій компанії "Ян де Нул Україна", яку Максим Широков торік визнав переможцем тендера на днопоглиблення в "Южному" попри найвищу ціну). "Це правда — хтось намагається впливати на процедури проведення тендерів, десь це не так. Якщо керівник АМПУ — людина з досвідом, кругозором і не пов'язана з групами впливу, це зробить проведення тендерів прозорішим", — визнає Фаєрмарк.

2. Кадри: керівники АМПУ та філій втратили почуття міри і повинні піти 

Завдання номер два — докорінна чистка всього керівного складу. На думку опитаних експертів, повинні піти не тільки керівники центрального апарату, а й начальники основних філій. "Щойно приходить новий керівник, це його ключове завдання — сформувати адекватну команду, яка зможе виконувати поставлені завдання", — вважає Олександр Кава, керівник сектору "Транспорт" офісу ефективного регулювання (BRDO).

Олександр Захаров упевнений, що стара команда себе скомпрометувала. "Передусім треба кардинально поміняти керівний персонал і в центральному офісі, і у філіях. Ці чиновники повністю втратили почуття міри. Забули, що вони — керівники держпідприємств. Буквально в грудні вони затвердили собі новими наказами зарплати по 300 тис. грн на місяць, премії по 
2 млн грн почали виписувати. Це все-таки державні гроші, гроші держпідприємств", — каже координатор громадського руху "Ні! — корупції на транспорті". 

"Я на місці керівника АМПУ звільнив би більше половини, скоротив штат мінімум на 60% і навів порядок. І обов'язково адміністрацію треба перевести в Київ", — стверджує Ярослав Дубневич.

"Він повинен сформувати команду, з якою йому комфортно буде працювати. Інакше все втрачає сенс. У нового глави АМПУ мають бути повноваження для реалізації поставлених завдань. Щоб потім з нього можна було спитати, чому ці завдання не виконано", — підтверджує Сергій Вовк.

"Новий глава АМПУ повинен звільнити людей Фаєрмарка і Широкова. Я днями бачив якийсь коментар Широкова в хамському стилі стосовно свого безпосереднього начальника Омеляна. Явно є якийсь дах, який дозволяє йому так публічно висловлюватися всупереч будь-яким правилам субординації", — вважає Сергій Лещенко.

3. Реформа: визначення моделі і діалог з бізнесом

"Третє і найважливіше — розпочати реальне реформування в галузі, внести зміни до закону про концесії, слухати галузь, громадську раду", — каже Бризгалов. "Сьогодні портові збори в Україні є одними з найвищих у світі, що погіршує конкурентні позиції українського бізнесу", — зазначає Сергій Вовк. За його словами, АМПУ повинна буде навчитися залучати в Україну транзитні вантажі, які дедалі частіше оминають вітчизняні порти.

"Потрібно поміняти практику використання зароблених коштів, щоб активізувати інвестиції в портах. Сьогодні АМПУ збирає всі доходи з портів у єдиний кошик і не поспішає інвестувати. Мільярди гривень просто лежать на рахунках, тоді як портам потрібне днопоглиблення або ремонт причалів. Чому так, АМПУ не пояснює", — ділиться думкою Гошовський.

Майже всі експерти звертають увагу на несправедливість розподілу коштів, які АМПУ спрямовує на розвиток портів. Одні отримують мільярди, інші стають депресивними і фактично вмирають. "Важливим є контроль пріоритетів у фінансуванні проектів за рахунок коштів АМПУ", — вважає Кава.

На думку експертів, латвійський досвід надзвичайно важливий для України, щоб вивести українські порти з пострадянської моделі у європейську. У Латвії це змогли зробити, в результаті значно зросли вантажопотоки. А матеріальна база, яка там була, схожа з українською.

Теги:
Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter
Немає коментарів
Реклама
Останні новини
USD 26.67
EUR 28.94