Держава і громадянське суспільство: противники чи партнери?

Поділитися
Якщо лідери держави ставлять перед собою амбітні реформаторські цілі, вони зобов'язані взяти на себе ініціативу творення дієвих, незалежних від держави самоврядних організацій в економічній сфері, яким, відповідно до їхньої компетенції, передаватиметься частина адміністративних та управлінських функцій разом із необхідними ресурсами для їх виконання.

26 лютого 2016 р. президент України своїм указом затвердив Національну стратегію сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні на 2016–2020 роки.

Надзвичайна самоорганізація і самопожертва українського суспільства під час подій на Євромайдані, його роль у протистоянні агресії РФ на Сході України, делегування окремих представників громадських, добровольчих та волонтерських організацій до органів влади, породили в суспільстві сподівання на те, що оновлена держава стане ефективною і проведе кардинальні реформи, які сприятимуть розвитку країни.

Проте нові-старі політики, які повернулися на політичний олімп завдяки Євромайдану, так і не спромоглися, за словами Ярослава Грицака, "стрибнути вище голови" і запропонувати країні вихід із зачарованого кола "руху без змін і змін без руху". А громадянське суспільство, яке вже спроможне домогтися відставки прем'єр-міністра, прогнати президента, захистити країну від агресора, не змогло стати рівноправним і впливовим партнером влади, сформувати ефективні представницькі інституції для захисту своїх інтересів в економічній та соціальних сферах, протистояти бюрократичній системі.

Одна з причин такого стану речей - відсутність належної взаємодії між владою і громадянським суспільством. Корисну пораду у зв'язку із цим Україні дала під час своєї публічної лекції в Києві "Виклики мінливого світу" 66-й державний секретар США Кондоліза Райс: "Ви повинні змусити працювати свій уряд. В Україні за 25 років було три революції. Можливо, настав час навчитися керувати країною".

Ретроспектива взаємодії держави і громадянського суспільства в Україні, якщо її розглядати через призму нормативно-правових актів, розкриває нам цікавий український парадокс. Найменшу увагу громадянському суспільству приділяла влада за правління президентів, які обиралися на цю посаду завдяки широкомасштабним суспільним акціям. І навпаки, під час правління президентів, яких звинувачували в авторитаризмі, було сформоване правове поле взаємодії держави з недержавними суспільними інститутами.

Так, Л.Кравчук своєю посадою президента не в останню чергу завдячує активному суспільному руху за незалежність. Проте при ньому громадянське суспільство практично не знайшло свого відображення у правових документах, які є однією з форм реалізації державних управлінських рішень. Підписаний президентом 1992 р. Закон №2501-ХІІ "Про надзвичайний стан", у статті 2 якого вперше у праві України згадувався цей термін, навряд чи можна оцінити як сприяння громадянському суспільству.

Перший камінь у фундамент політики держави щодо громадянського суспільства було закладено 1993 р. завдяки прем'єр-міністру, другому президенту України Л.Кучмі. На той час організоване суспільство розглядалося державою як феномен культури. Згідно з постановою №348 завдання розбудови громадянського суспільства було покладено на Мінкультури. Такого підходу до громадянського суспільства влада дотримувалася до 1999 р.

У другій половині 1998 р. відбувається зміна курсу влади щодо громадянського суспільства, політика сприяння розвитку якого стає одним з головних пріоритетів діяльності держави. Перехід до політики сприяння започаткував Л.Кучма. 22.07.1998 р. він підписує указ "Про заходи щодо впровадження Концепції адміністративної реформи в Україні", відповідно до якого передбачалося, що одним з напрямів діяльності уряду має бути вироблення стратегічного курсу виконавчої влади щодо здійснення внутрішньої та зовнішньої політики держави, спрямованої на розвиток громадянського суспільства.

Через три роки, у квітні 2001-го, відповідно до указів президента №244 "Про Всеукраїнську громадську раду" і №245 "Про Комісію сприяння демократизації та розвитку громадянського суспільства" в Україні вперше сформовано спеціальні органи, предметом діяльності яких були питання розвитку громадянського суспільства.

Наступний президент, В.Ющенко, який своїм обранням завдячує Помаранчевій революції, для подальшого розвитку громадянського суспільства і його можливостей впливати на владу не зробив майже нічого. Найбільшим його досягненням у цій сфері було: закріплення у виданих ним указах декларації про необхідність розвивати й розбудовувати громадянське суспільство; заміна 2005 р. Комісії сприяння демократизації і розвитку громадянського суспільства на Стратегічну раду з розвитку державної політики; запровадження практики щорічних президентських слухань.

Проте з повним правом "батьком" українського громадянського суспільства можна назвати лише четвертого президента - В.Януковича. І не тільки тому, що він став "натхненником" двох українських революцій. Починаючи з 2003 р. він як прем'єр-міністр перебрав на себе ініціативу нормативно оформити взаємодію влади і громадянського суспільства. Один з перших відповідних нормативних актів, який В.Янукович підписав на посаді керівника Кабміну (постанова №492, 2003 р.), був присвячений дослідженню особливостей взаємодії влади й інститутів громадянського суспільства. Наступною постановою КМУ (№1532, 2003 р.) задекларовано необхідність залучати громадськість до процесу підготовки урядових рішень з метою підвищення їхньої якості. А вже 2004-го при Кабміні й центральних та місцевих органах влади на підставі постанови №1378 розпочався процес формування громадських рад як консультативно-дорадчих органів. 2007 р. В.Янукович підписує розпорядження КМУ №1035-р, у якому сформульовано принципи і форми взаємодії органів виконавчої влади з інституціями громадянського суспільства.

Після обрання 2010 р. президентом ініціював ухвалення Закону "Про засади внутрішньої та зовнішньої політики", в якому зазначено, що утвердження громадянського суспільства є гарантією демократичного розвитку України. 2012 р., згідно з указом президента №32/212, при главі держави створюється Координаційна рада з питань розвитку громадянського суспільства, яка розробляє Стратегію держполітики сприяння розвитку громадянського суспільства і План заходів з її реалізації. Обидва документи В.Янукович цього ж року й затвердив.

Проте, попри значні правові напрацювання і майже 15-річне державне сприяння розвитку громадянського суспільства, в Україні не було створено належного взаєморозуміння між владою і суспільством, наслідком чого й стала втеча "батька громадянського суспільства".

На хвилі Революції Гідності до влади прийшла нова "демократична" команда, яка своєю політикою щодо суспільства довела: український парадокс існує. Ухвалена через два роки після подій на Євромайдані Національна стратегія сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні на 2016–2020 роки не міняє цієї картини. З огляду на вже існуючу нормативну базу вона є документом вчорашнього дня. І ось чому.

Завдяки політиці держави щодо сприяння громадянському суспільству, яку фактично було започатковано 1998 р., в Україні на сьогодні створено своєрідний нормативно-правовий кодекс - прогресивне правове поле, що регламентує широке поле питань діяльності різноманітних неурядових організацій і їхню взаємодію з владою. У правових документах влада недвозначно і багаторазово не тільки задекларувала свій намір сприяти розвиткові організованого суспільства, а й визначила напрями такого сприяння. За ініціативи держави в Україні визначено принципи і форми взаємодії інституцій громадянського суспільства з органами виконавчої влади і створено механізм такої взаємодії через систему громадських рад.

У нормативних документах можна знайти визначення поняття зрілого громадянського суспільства, в якому питання життєдіяльності вирішується самими громадянами і добровільно створеними ними об'єднаннями на основі узгодження індивідуальних і групових інтересів. А громадяни, не зашорені патерналістським комплексом у ставленні до влади, з активістським типом політичної культури, патріотично налаштовані, політично й соціально активні, вимогливі до влади у поєднанні з особистою відповідальністю, є впливовим суб'єктом суспільних перетворень через механізми участі в розробленні, ухваленні та реалізації управлінських рішень.

Досягти такої нової якості суспільства, на думку держави, можна завдяки патріотичному вихованню молоді, підвищенню правової культури населення, реалізації курсу на інтеграцію в ЄС, розвитку місцевого самоврядування, становленню середнього класу, підготовці освічених, моральних, мобільних, конструктивних і практичних людей, залученню молоді до суспільно корисної діяльності, розширення соціального діалогу, забезпеченню свободи слова і незалежності ЗМІ.

Основна мета зусиль для розвитку громадянського суспільства, згідно з положеннями нормативних актів, полягає у прагненні держави залучити організоване в інституції суспільство до участі у формуванні та реалізації державної політики, здійсненні спільних проектів інформаційного, аналітично-дослідного, благодійного і соціального спрямування, у запобіганні корупції, проведенні громадської експертизи діяльності органів виконавчої влади. Громадянське суспільство, на думку влади, має відігравати консолідуючу роль у формуванні української громадянської нації, виступати гарантією демократичного розвитку держави і бути чинником удосконалення системи державного управління.

У документах вищих держорганів також сформульовано основну ідею налагодження через громадські ради взаємодії інститутів громадянського суспільства і влади: на етапі підготовки управлінських рішень з'ясувати щодо них узагальнену і кваліфіковану позицію якомога більшої частини суспільства, інтересів якої ці рішення стосуються, а після їх ухвалення поінформувати суспільство про ці рішення. Таким чином передбачається збільшити ресурс легітимності держави, забезпечити суспільну підтримку її діяльності, а також підвищити якість державного управління.

Який же результат цієї багаторічної політики сприяння розвитку громадянського суспільства?

За різними оцінками, з числа офіційно зареєстрованих громадських організацій справді суспільно активними є близько 5%, бюджет 90% яких формується з коштів міжнародних донорів. За даними Інституту соціології НАНУ, 80% українців не є членами жодної з громадських організацій. Хоча за формальним показником кількості громадських організацій Україна майже не відстає від загальноєвропейського рівня.

Взаємодія органів державної влади, органів місцевого самоврядування з громадськістю залишається малоефективною через недостатню прозорість їхньої діяльності, забюрократизовані процедури такої взаємодії та низький рівень взаємної довіри, про що, зокрема, йдеться і в Національній стратегії. Це призводить до відсутності підтримки і навіть спротиву суспільства часто навіть конче необхідним перетворенням.

Очевидно, що політика сприяння розвитку громадянського суспільства, яка проводилася досі, себе вичерпала. Її методи не здатні кардинально і якісно змінити ситуацію зі становленням в Україні зрілого громадянського суспільства.

Україна стоїть нині перед об'єктивною необхідністю перейти від політики сприяння й очікування дозрівання громадянського суспільства, для розвитку якого створено належні правові умови діяльності, до прагматичної політики формування реально діючих, самоврядних недержавних установ як представницьких інституцій великих соціальних груп і делегування їм частини своїх публічних повноважень.

Коли перед Німеччиною 1949 р. при проведенні грошової реформи постало питання, як побороти бюрократію, яка, за словами Людвіга Ергарда, вбиває будь-яке почуття відповідальності та обов'язку, бажання творчої праці, і цим, зрештою, змушує законослухняних громадян ставати бунтівниками, вихід було знайдено в делегуванні державою економічним об'єднанням частини владних повноважень щодо найбільш загальних проблем розвитку країни, а також у концентрації уваги влади на вирішенні стратегічних завдань.

Про що йдеться? В українському суспільстві об'єктивно існують однотипні інтереси великих соціальних груп - малого і середнього бізнесу, пенсіонерів, роботодавців, найманих працівників, споживачів та ін. Найбільш соціально значимими і чітко сформованими сьогодні є групи інтересів, пов'язані з економічною сферою суспільного життя.

У цьому зв'язку було б доцільно започаткувати нову прагматичну політику реорганізації існуючої системи торгово-промислових палат в об'єднання підприємців районного, міського, обласного та загальнодержавного рівнів у формі юридичних осіб публічного права, з обов'язковим членством усіх суб'єктів підприємницької діяльності. Основним завданням таких об'єднань могло би бути сприяння розвитку підприємництва на відповідних територіях, надання послуг своїм членам, представництво економічних інтересів підприємців перед місцевими і центральними органами державної влади, іншими об'єднаннями і за межами держави. Таким утворенням, з метою розподілу відповідальності, держава делегувала б частину своїх адміністративних та управлінських функцій (щодо розвитку підприємництва, ведення реєстрів підприємств, розв'язання спорів, професійно-технічної освіти) і право впливати на ухвалення політичних рішень, що стосуються сфери їхньої діяльності. За державою зберігався б контроль за дотриманням об'єднаннями підприємців чинного законодавства.

Реалізація такої пропозиції була б практичним кроком на шляху цивілізованого, безконфліктного формування в країні елементів зрілого й професійного громадянського суспільства та своєрідним продовженням адміністративної реформи й оптимізації чисельності держапарату. Завдяки вдосконаленню механізмів комунікації між суспільством і державою та розподілу відповідальності між владою і бізнесом, зокрема за стан справ в економіці, усуватиметься підґрунтя для деструктивних конфліктів у суспільстві.

Якщо лідери держави ставлять перед собою амбітні реформаторські цілі, вони зобов'язані взяти на себе ініціативу творення дієвих, незалежних від держави самоврядних організацій в економічній сфері, яким, відповідно до їхньої компетенції, передаватиметься частина адміністративних та управлінських функцій разом із необхідними ресурсами для їх виконання. Таким чином влада зможе отримати не тільки професійного і рівноправного партнера для співробітництва у надзвичайно чутливій сфері суспільного життя - економіці, а й рівноправного і впливового учасника конструктивного загальнонаціонального діалогу, з яким можна розділити відповідальність за майбутнє країни.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі