Віра vs глобалізація

Поділитися
Віра vs глобалізація
Сама собою глобалізація не є абсолютним злом. Її результати в царині стандартизації технологічних рішень та синхронізації солідарних дій - неперевершені. Але, коли вибір її стратегії позбавлений етичних оцінок, здійснюється поза полем моральних засторог та норм, - перед людством постають глобальні проблеми, які вдається приховувати лише ціною маніпуляцій і наруги. І прояв цих загроз - тільки справа часу.

Усе, що вигадане людьми, окрім поезії, є пусте.

Так говорив вуйко Дезьо

Сучасні тренди глобалізації приводять цивілізацію до вкрай небезпечних станів. В умовах глобалізації будь-яка помилка також стає глобальною.

Інформаційна революція робить темпи змін неймовірно швидкими. Якщо раніше еволюційний метод проб та помилок, в основі якого лежав закон кооперативного виживання видів, відкидав або пригнічував хибні версії, то тепер він уже не встигає за змінами.

Таким чином, хибна чи навіть небезпечна версія розвитку цивілізації може стати домінуючою і єдиною. Бо економічна формула мінімізації транзакційних витрат, за якою живуть ТНК, видаватиме завжди єдине рішення.

Сама собою глобалізація не є абсолютним злом. Її результати в царині стандартизації технологічних рішень та синхронізації солідарних дій - неперевершені. Але, коли вибір її стратегії позбавлений етичних оцінок, здійснюється поза полем моральних засторог та норм, - перед людством постають глобальні проблеми, які вдається приховувати лише ціною маніпуляцій і наруги. І прояв цих загроз - тільки справа часу.

Глобалізація є арифметичним наслідком суспільства споживання. Його інтегральна настанова формулюється так: "Свого покупця потрібно створити". Хтось вважає це видатним креативом, автор же вважає цю настанову основною бідою й злочином, навколо яких формуються всі сучасні виклики та загрози цивілізації. Калькою з простору капіталів ця настанова набуває своїх збочень у всіх сферах життя суспільства. Політик починає "створювати свого виборця", фармацевт - "свою хворобу", а тиран не має жодних засторог, щоб не "створити свій народ". Тотальна маніпуляція життя легалізується удаваним арифметичним успіхом економічної формули або чиєїсь збоченої уяви.

Як відбуваються такі маніпуляції?

Спершу розмиваються етичні та логічні норми суспільних і родинних стереотипів. Для цього масово (глобально) починають застосовуватися психологічні технології.

ЗМІ легко створюють ілюзію присутності, тому знижуються критичні пороги сприйняття інформації. Масовість і тотальна розповсюдженість "сигналу" впроваджують ілюзію легітимності висновків, які не робляться людьми, а які нав'язуються їм. Особиста відповідальність за зроблені висновки розмивається й підмінюється апеляцією до колективного схвалення.

Стримуючі моральні норми блокуються, розпорошуються, а натомість впроваджується санкція на гнів, злобу, ненависть.

Прояви низьких інстинктів стають нормою й заохочуються. Брутальна сила стає беззастережним аргументом.

Суспільство стає не просто дезорієнтованим, а переорієнтованим. Такою ж стає і людина як істота соціальна. Але це вже "квазілюдина". ЗМІ заточені на неперервний рекрутинг нових членів такої спільноти і постійну мобілізацію адептів.

Організатори й натхненники такої фантасмагорії знімають із "квазілюдини" будь-яку етичну відповідальність. Поняття совісті, провини, справедливості, терпимості зникають або втрачають первісні сенси.

Дезорієнтація суспільства дозволяє неймовірним чином перекрутити поняття Добра і Зла. Традиційні зв'язки, що утримували суспільство і робили солідарні дії продуктивними, зникають або наповнюються спотвореним змістом.

Так з'являються "свій покупець", "свій електорат", "свій пацієнт", "свій народ". Вони постійно потребуватимуть "свого товару", "своєї обіцянки", "своїх ліків", "своєї ідеї". В останньому випадку таку роль найефективніше виконує "свій ворог".

У цих умовах, коли економіка мотивується числом, а еволюційний закон не встигає за темпом змін, надзвичайно важливою стає роль морального закону та релігій як носіїв таких настанов. Бо на них не поширюється логіка кількісних оцінок. Але те глобальне загострення у світі, яке ми спостерігаємо, дуже нагадує війни вже за приватизацію релігій: чи то ісламу, чи то православ'я тощо. Механізмами такої приватизації є фундаменталізм, архаїка або інша маніпуляція з "реконструкцією" минулого.

Уся ця ситуація визначає особливе місце і значення, якого має набути світоглядне мистецтво людини, її моральний закон та Віра. Бо інші механізми, що координують людину в світі, деформовані інструментами глобалізації, а часом і спотворені нею.

Саме моральний закон і Віра повинні повернутися у визначення мети діяльності та сенсу успіху людини, увійти до методик рейтингових агентств і стати попереду економічної формули.

Будь-які аналогії та асоціації з нашим північно-східним сусідом є невипадковими.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі