Голова КРУ Петро Андрєєв: «Розкрадання з бюджету «кришують» держчиновники»

Поділитися
У своєму щорічному посланні Верховній Раді президент В.Янукович знову піддав жорсткій критиці власну команду.

У своєму щорічному посланні Верховній Раді президент В.Янукович знову піддав жорсткій критиці власну команду, яка більш ніж за рік роботи не тільки не показала доведених судами успіхів у боротьбі з корупцією та розкраданням держкоштів, а й внесла в цей процес свої оригінальні ноу-хау. Боротьбі з корупцією було присвячено й останнє засідання Кабінету міністрів України. За дорученням прем’єра М.Азарова в Кабміні з шокуючою доповіддю про стан бюджетно-фінансової дисципліни в країні виступив голова Державної фінансової інспекції (колишнє КРУ) П.Андрєєв. Шок номер 1: згідно з офіційними даними, збиток від уже розкритих і задокументованих схем розпилювання бюджету перевищує розміри всіх закордонних кредитів. Шок номер 2: фінансові порушення поки що ніхто не поспішає виправляти. В інтерв’ю DT.UA П.Андрєєв дає безкомпромісні оцінки цифрам, каналам і винуватцям багатомільярдного розграбування. Шок номер 3: є ще структури влади, які сміють відверто говорити про найгостріші проблеми.

- Петре Петровичу, однією з перших і найгучнішою акцією КРУ стало розслідування банкрутства комерційних банків, націоналізованих урядом Ю.Тимошенко. Які результати цієї справи, що її нова влада демонструвала як приклад боротьби з корупцією?

- За матеріалами перевірки, в якій брало участь КРУ, встановлено, що в банку «Родовід» було виявлено порушення на суму 22 млрд. 662 млн. грн. Сума заборгованості перед вкладниками становила порядку 5 млрд. Я пам’ятаю, як тодішній прем’єр Тимошенко представляла нового виконувача обов’язків Щербину, казала, який це чудовий фахівець, як ми все виплатимо.

Операції з виведення активів почалися вже після націоналізації. Вкладники стояли на вулиці, а в цей час з банку виводилися гроші. Всю схему виведення встановлено і задокументовано. Чому з усіх посадових осіб банку, у функціональні обов’язки яких входив фінансовий моніторинг, контроль, оцінка, заарештовано тільки одного Щербину? У банку є правління, є кредитна рада - чому всі ці особи на волі і зберігають свої посади?

- Для вас це теж запитання? Чому за цілий рік на це запитання не відповіла прокуратура і СБУ? Чому немає суду і рішень щодо повернення активів і покарання винних?

- Наскільки я знаю, у прокуратурі було кілька нарад стосовно «Родовід Банку», і генеральний прокурор обурювався, що дуже повільно йде розслідування всіх цих справ. Причому, пояснюючи причину затримки, йому сказали, що КРУ не передало всіх матеріалів. Але ми ще півроку тому в повному обсязі передали до прокуратури всі акти. У розслідуванні розкрадань у банку «Родовід» мають місце брак координації і контролю роботи компетентних органів. У результаті страждають вкладники, страждає бюджет. Вартість виведених активів «Родоводу» вдвічі перевищує суму заборгованості перед вкладниками банку, і більш рішучі дії слідства могли б сприяти поверненню цих коштів. Повернути активи «Родоводу» цілком реально. Я наводив дані, коли одна з комерційних фірм за юридичний супровід однієї-єдиної угоди заплатила 301 млн. гривень! Гроші, які люди довірили банку на депозит, списувалися на фіктивні послуги. Під заставу 113 гектарів землі банк погасив кредити комерційним структурам на 3,5 млрд. - абсолютно несумірне забезпечення. При цьому під час перевірки ми з’ясували, що земля все одно продовжувала перебувати на балансі в позичальника! Зараз нове керівництво банку намагається повернути цей актив. Гроші роздавали без оформлення документів. За це має відповідати не одна людина, а всі особи, причетні до шахрайських дій.

- Чому влада неспроможна покарати злочинців навіть у такому кричущому випадку, навіть коли склад злочину задокументовано, коли кількість постраждалих обчислюється сотнями тисяч, а сума збитків порівнянна з дефіцитом держбюджету?

- Я не можу коментувати дії тих органів, які ведуть цю справу. Не можна сказати, що вони безсилі - слідчі дії ведуться… Але подивіться, яку істерію зчинили деякі політичні сили. Кричать, що це розправа з опозицією… Політичними гаслами можна прикрити будь-який злочин.

- Тобто прокуратура, СБУ, МВС не садять злочинців, тому що бояться критики з боку опозиції? А може, тому не садять, що послугами менеджменту банку, причетного до крадіжки 22 мільярдів, користується нова влада? До речі, тепер у цьому банку розміщується офіс депутата Партії регіонів Ю.Іванющенка, особистого друга президента…

- Є таємниця слідства... На нарадах у президента генеральний прокурор і всі компетентні органи, у тому числі КРУ, регулярно доповідають про роботу в цій справі. Без рішучих заходів ми не наведемо порядку у фінансово-банківській сфері. Адже така сама ситуація у нас і щодо Укргазбанку, і щодо банку «Київ». Проблеми управління і проблеми виплат переклали на державу, а матеріали цих справ, на жаль, досі не направлено в суд.

Що стосується діяльності нового керівництва банку, то найближчим часом ми проведемо планову перевірку і з’ясуємо, наскільки були виконані вимоги до роботи, встановлені відповідно до актів ревізії. Керівництво намагається оздоровити ситуацію, але, маючи таку спадщину, це зробити дуже важко.

- Чи проводилися арешти посадових осіб у справі банку «Київ», який управлявся командою мера столиці Л.Черновецького, і по Укргазбанку, який належав депутату Партії регіонів В.Горбалю?

- Наскільки мені відомо, арештів там не було, хоча ситуація цілком аналогічна ситуації з банком «Родовід». Стосовно «Києва» - порушення на суму близько мільярда. Порушено кілька кримінальних справ за фактом доведення до банкрутства та виведення активів. У схемах переведення в готівку і виведення сотень мільйонів гривень з банку брав участь державний департамент виконання покарань. Гроші за кредитами «Києва» відмивалися через фіктивні угоди. Наприклад, фіктивна компанія в 2009 році отримує замовлення від департаменту на закупівлю м’яса. Фірма отримує 50 мільйонів гривень, і департамент відразу укладає договір, що він зберігає це м’ясо на потужностях підприємства-виробника в Ізмаїлі на Суворовському м’ясокомбінаті. Один нюанс - цей м’ясокомбінат ніякого м’яса не виробляв і не зберігав, держава зазнала збитків, а гроші вкрали і перевели в готівку через одеський Соцкомбанк.

По Укргазбанку сума збитків 2,8 млрд. гривень. Причому встановлено зв’язок керівництва і власників банку з підприємствами, куди через різні проекти було виведено активи. Там накладено арешт на низку об’єктів, для того щоб погасити заборгованість банку перед вкладниками і компенсувати збитки.

Власники «Києва» і Укргазбанку намагаються компенсувати збитки, до яких призвела їхня діяльність за рахунок бюджету.

- Якщо встановлено участь у розкраданні грошей з бюджету Соцкомбанку, то треба розуміти, що НБУ відкликав ліцензію цього банку, керівництво банку заарештовано, порушено кримінальні справи, як і належить за законом?

- У мене немає інформації з цього питання.

- Чи не дивний той факт, що у справі «Києва» порушено кримінальні справи, намагаються повернути украдені гроші, а керівництво Соцкомбанку, причетне до тих самих незаконних дій, спокійно працює? У них крутіша «криша»?

- Думаю, ваше запитання належить до компетенції прокуратури.

- DT.UA писало про постанову Кабміну від 5 січня 2011 року, згідно з якою належало створити реєстр державних підприємств і надаваних ними послуг. Кабмін заявляв про необхідність ліквідації
10 тисяч таких підприємств, які є головним засобом розпилювання бюджетних коштів і незаконних поборів з громадян за надання державних послуг. На засіданні Кабміну виявилося, що більшість органів влади цю постанову просто проігнорували. Більше того, порушено рішення прем’єр-міністра про переведення всіх фінансових операцій держпідприємств на рахунки Держказначейства, і всі вони, як і раніше, працюють через пов’язані комерційні банки. Чому держпідприємства спокійно продовжують працювати, а міністри не зважають на рішення уряду?

- Глава уряду поставив завдання ліквідувати нинішню систему роботи держпідприємств. Неприпустимо, щоб органи влади, які існують на гроші платників податків, передавали виконання своїх функціональних обов’язків якимсь підприємствам. Створення реєстру платних адміністративних послуг принципово важливе, тому що дотепер у державі немає навіть повної статистики про кількість створених держпідприємств. Дані Держкомстату, ФДМ, міністерств та обласної влади про кількість держпідприємств розходяться. Ми провели аудит стану економіки країни за 2008-2009 роки. Виявлено фінансових порушень на суму 93 мільярди гривень. Встановлено конкретних осіб, директорів державних підприємств, які здійснювали глибоко збиткову для держави і вигідну для конкретних комерційних структур діяльність. Але, на жаль, до наших рекомендацій про необхідність звільнити керівників, які заплямували себе, у більшості випадків не прислухаються. Всупереч документам, міністри переукладають контракти з директорами держпідприємств і зберігають таким чином ті самі схеми, які діяли за попереднього уряду. Я розумію, що наживаю собі цими словами безліч ворогів, але я дію відповідно до функцій і завдань, покладених на мене законодавством і главою держави.

На останньому засіданні Кабміну за дорученням прем’єр-міністра я порушував це питання - органи управління не реагують на жодні матеріали, що стосуються дій посадових осіб, які допускають фінансові порушення. Я сказав: «Миколо Яновичу, я можу щороку доповідати на засіданнях Кабміну про розкрадання бюджетних коштів і корупцію, і ми говоритимемо про одні й ті самі порушення, тому що по суті нічого не змінюється. Напевно, така ситуація влаштовує органи управління, але вона не влаштовує нас як фінансову інспекцію. Якщо таке ставлення до витрачання бюджетних коштів збережеться, ми ніколи не проведемо якісних реформ і ніколи не вирішимо соціально-економічних проблем держави».

- Виходить, міністри чинного уряду лобіюють шахрайські схеми роботи?

- На жаль, у деяких випадках це виглядає саме так.

- Як ви вважаєте, керівництво країни повною мірою розуміє, що, гучно заявляючи про корупцію попередньої влади і нічого не міняючи в діючих схемах роботи, не притягуючи до суду організаторів фінансових афер, воно по суті викриває само себе і цілком дискредитує будь-яку, навіть позитивну, свою діяльність в очах суспільства?

- Думаю, керівництво це чудово усвідомлює. Ви ж розумієте, роботи КРУ і ті факти, про які я вам розповідаю, документуються і набувають розголосу тільки завдяки підтримці і повноваженням, отриманими нами від президента і голови уряду. Але, на жаль, у структурі влади лише одиниці дійсно хочуть щось змінити. А бюрократична система, яка склалася за останні 20 років, опирається будь-яким змінам. Я регулярно доповідаю президенту про поточну ситуацію, Віктор Федорович приділяє велику увагу діяльності фінансової інспекції. Вважаю, наша інформація була одним із чинників, які лягли в основу рішення президента про прискорення адміністративної реформи. Боротьбу з корупцією гальмує не оргзлочинність, а державний апарат у цілому, включаючи і міністрів, і депутатів Верховної Ради, і чиновників, які не хочуть розставатися зі своїми привілеями. Головна проблема розвитку країни, роботи бізнесу та соціальної сфери полягає в тому, що безліч чиновників зайняті виключно створенням підстав для вимагання грошей у громадян. Наприклад, причиною подачі заяви про відставку на минулому засіданні Кабміну головою Держкомзему стала невидача актів на землю громадянам протягом чотирьох місяців. Це треба ламати, і тому президент дав хід адмінреформі. Тепер виконавча влада повинна структурувати свою діяльність у нових умовах. Президент не може все зробити за всіх. Усі положення, статути про реформування роботи органів влади передаються в Міністерство юстиції, а далі руху немає.

- Але ж міністри - не бюрократи. Це політичні фігури, які представляють верхівку правлячої Партії регіонів. І якщо вони «кришують» корупцію, якщо вони перші не виконують рішення уряду про боротьбу з корупцією, складається враження, що збереження розкрадання неофіційно схвалене політичним керівництвом країни.

- Це не так, інакше ми б не говорили з вами так відверто про наші проблеми. Адмінреформа ламає інерцію, багаторічну практику, тому не можна очікувати, що за кілька місяців реформа дасть миттєвий результат. Ми говоримо про те, що реформу треба прискорити, і, повірте, ще кілька відставок, ще кілька кримінальних справ - і позначені нами недоліки почнуть виправлятися. Я не сказав вам нічого, що не доповідалося б офіційно за дорученням президента і прем’єра.

- Для реформи потрібен час. А скільки часу потрібно, щоб міністри дотримувалися елементарної виконавської дисципліни? За три місяці дії постанови уряду з 10 тисяч держпідприємств функції, делеговані комерсантам, повернули державі тільки в одного-єдиного підприємства - у кримському держлісгоспі! Якщо всі міністри дружно проігнорували своє власне колективне рішення, ваші матеріали, ініціативу прем’єр-міністра, це дискредитація влади, чи не так?

- Так. І найнеприємніше, що суспільство це бачить. Саме тому прем’єр у дуже жорсткій формі порушив це питання на засіданні в Кабміні. Упевнений, що прем’єр-міністр найближчим часом доможеться виконання цього вкрай важливого для країни і вкрай болючого для чиновників рішення. Ви ж розумієте, що багато кадрових призначень були політичними. Невипадково на минулому засіданні Кабміну було висунуто претензії до роботи багатьох керівників центральних органів влади. Відкоту реформ не буде.

- Чи є інформація у КРУ, який обсяг фінансових коштів проходить через рахунки держпідприємств? Відповідно до ваших даних, озвучених на Кабміні, більшість держпідприємств розміщують фінансові рахунки не в Держказначействі, а в комерційних банках, і приносять доходи не бюджету, а приватним особам.

- Звідки ми можемо знати, скільки грошей прокручується на рахунках держпідприємств, якщо ревізорів Державної фінансової інспекції приватна охорона виганяє з цих підприємств кийками? На сотнях підприємств під час проведення Національного аудиту в 2010 році, відмовилися пустити ревізорів для проведення перевірки, що зафіксовано відповідними актами. Ми поінформували прем’єр-міністра про те, що на 129 держпідприємствах ревізорів не допустили до перевірки. Я цілий рік листуюся з усіма міністерствами про те, як підпорядковані державі структури не надають інформації і перешкоджають роботі ревізорів. За законом перевірка КРУ здійснюється протягом 30 днів. Органи влади, які управляють підприємствами, зволікають з наданням нам документів, щоб зірвати строк перевірки і потім у суді визнати результати перевірки недійсними.

- А що було б у країнах Євросоюзу і США, якби ревізорів не пускали на держпідприємство з перевіркою, і орган управління зірвав би інспекцію?

- Міністра відправили б у відставку, а директора підприємства звільнили б і віддали під суд. У Франції ревізор з повноваженнями, прибувши з інспекцією на держпідприємство, має отримати будь-які запитувані документи протягом 15 хвилин. У нас упродовж року за даними фактами жоден міністр не отримав навіть дисциплінарного стягнення, жодної кримінальної справи проти директорів підприємств не було порушено. Наші проблеми набагато глибші - навіть коли ми отримуємо документи і повністю документуємо величезні фінансові зловживання, орган управління, як правило, не вживає ніяких заходів щодо цих керівників.

- Чому ревізори не можуть зайти на об’єкт перевірки з допомогою міліції? Невже співробітники міліції зі спецзасобами і зброєю не можуть забезпечити виконання службових обов’язків ревізорами Держфінінспекції?

- Є об’єкти, куди не пускають навіть із міліцією. Ми проводили інвентаризацію більш ніж 700 об’єктів, на яких зберігається зерно Держрезерву та Аграрного фонду, що належить державі. Відповідно до завдань, поставлених урядом, ми повинні були надати дані про обсяги зерна, що зберігається, та його клас. На понад 200 об’єктів зберігання зерна нас не допустили! Ми взяли для інспекції наряди міліції - і в результаті на 25 об’єктів нас навіть з міліцією не пустили! І тільки зовсім недавно ми змогли їх проінспектувати, після серйозних кадрових змін у Держрезерві. Не допускали тому, що цього зерна там ніколи й не було - воно тільки значилося за документами. Ми склали акти, коли на зазначеному місці складу з зерном був житловий будинок або порожні руїни в чистому полі без вікон і дверей. Скрізь та сама схема - Держрезерв робить закупівлю у фірми зерна й відразу укладає з нею договір про зберігання цього нібито поставленого зерна на своєму складі. Директор і головний бухгалтер ставлять свої підписи, гроші переводяться за зерно, якого в цієї фірми немає і ніколи не було. Потім фірму ліквідовують, а держава залишається в дурнях. Зараз кілька людей затримано, порушено кілька кримінальних справ. Я вважаю, що цього замало. Всі чиновники і всі посадові особи приватних підприємств, які ставили свої підписи під фіктивними договорами купівлі та зберігання зерна, мають бути притягнуті до кримінальної відповідальності і взяті під варту. Тоді ми зможемо закрити цю злодійську схему.

Наприклад, нам не дають перевірити діяльність держпідприємства Міністерства оборони - Українську авіаційно-транспортну компанію. Більш як 25 військово-транспортних літаків Іл-76 і 12 вертольотів Мі-6, що належать державі, вартістю в сотні мільйонів гривень, УАТК або продала, або передала в довгострокову оренду. Тривалий час ми не могли зайти на підприємство. Після моєї розмови з міністром оборони Єжелем він дав нам свою службу безпеки. Проте коли ми виявили відсутність державного майна та фінансові порушення, ревізорів вигнали з підприємства разом з охороною! Сервер з документацією і багато паперів на цьому підприємстві знищено. Таким чином робиться все можливе, щоб держава не могла проконтролювати ефективність роботи нинішніх менеджерів підприємства.

- А скільки кримінальних справ порушила прокуратура відповідно до актів недопуску ревізорів до перевірок держпідприємств і зриву національного аудиту?

- У мене такої інформації немає. Ми підготували проект закону про Державну фінансову інспекцію, де внесли норму про кримінальну відповідальність керівництва підприємстві за недопуск державних ревізорів до проведення інспекції. Але думаю, що депутати Верховної Ради цю норму провалять. Адже не секрет, що за кожним депутатом стоять інтереси багатьох держпідприємств, і вони «кришують» цей бізнес.

- Які ще структурні проблеми ускладнюють державний контроль у фінансово-господарській діяльності?

- Кандидатури керівників регіональних контрольно-ревізійних управлінь я зобов’язаний погоджувати з районними та обласними начальниками. Абсурд полягає в тому, що місцева влада - головні об’єкти державного контролю, і немає ніякої логіки в погодженні з ними кандидатур ревізорів. Навпаки, в інтересах держави, щоб ревізори були повністю незалежні від об’єктів контролю. І я зараз не можу призначити багатьох чесних, професійних людей на посади, тому що місцева влада не погоджує їхні кандидатури.

- Давайте для наочності розглянемо, який вплив має корупція і безконтрольність не тільки на державному рівні, а й на рівні звичайного пересічного громадянина. Фінінспекція провела перевірки обгрунтованості встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги в Києві та Макіївці. Які результати?

- Так, таку перевірку завершено, складено відповідні акти. У ході перевірки ЖКГ Макіївки нами встановлені шокуючі факти. Жителі цього міста споживають тільки 40% води, яку вони реально оплачують відповідно до тарифів! 60% води втрачається в дірявих трубах, недосконалій та неремонтованій системі комунікацій, а люди платять за те, чим не користуються! Ця вода завдає ще більшого збитку - йдучи в грунт, вона розмиває дороги, сідають фундаменти будинків. Наші громадяни, які отримують скромні зарплати і пенсії, оплачують безгосподарність чиновників, яких вони вибрали для виконання службових обов’язків. На жаль, у нас немає кримінальної відповідальності чиновників за невиконання службових обов’язків, і не можна зобов’язати чиновника компенсувати збиток людям, які через його некомпетентність несуть додаткові витрати.

- Яку відповідальність понесли міські керівники Макіївки в даному випадку?

- Абсолютно ніякої. Ми надали розпорядження з виправлення ситуації, у призначений термін проведемо ще одну перевірку. Аналогічні проблеми мають місце і в усіх інших населених пунктах України. У Києві керівництво міста це розуміє, і голова адміністрації О.Попов сам звернувся до нас із проханням про проведення аудиту. Ми встановили, що 60% вартості тарифів на ЖКГ становлять накладні витрати житлово-експлуатаційних служб без надання послуг. Вартість води, тепла та електроенергії при оптимізації структури управління можна було б значно знизити. До речі, якщо в ЖЕКах ми змогли нормально попрацювати, то на Київводоканал і на Київенерго наших перевіряючих узагалі не допустили.

- Може, управляючий Київенерго міністр енергетики Ю.Бойко і Р.Ахметов, якому належить пакет акцій підприємства, ще не чули про антикорупційні ініціативи В.Януковича?

- Можу сказати лише одне: ревізію буде проведено, тому що 51% акцій комунального підприємства «Київенерго» належить Мінпаливенерго, а 82% акцій комунального підприємства «Київводоканал» належить Київській міській держадміністрації. Думаю, що заходи дозволять новій столичній владі реструктуризувати роботу міського господарства.

За дорученням прем’єр-міністра до кінця року буде перевірено також обгрунтованість формування тарифів на залізничні перевезення. Тарифи регулярно підвищуються, і це несе дуже серйозні наслідки для економіки, підвищуючи накладні витрати по всіх галузях і розкручуючи тим самим інфляцію. Зупинити зростання тарифів можна тільки в тому разі, якщо контролюється обгрунтованість їх розрахунку.

Одночасно ми звернемося до Вищої ради юстиції з проханням дати оцінку ряду суддів, які ухвалюють рішення в інтересах низки приватних компаній і записують у судові рішення розмір тарифів, які мають бути як виняток установлені для цих компаній.

Не можна перекладати всі проблеми природних монополій на кишеню споживача.

- На засіданні Кабміну прозвучала інформація, що міністр економіки Данилишин, який нині переховується за кордоном, більш ніж за два роки роботи підписав близько однієї тисячі дозволів на проведення держзакупівель в одного учасника, тоді як міністр економіки Цушко всього за півроку підписав 2600 дозволів на закупівлі в одного учасника.

- Цю інформацію Мінекономіки озвучив перший заступник міністра В.Копилов. У результаті було ухвалено рішення, і заступник міністра економіки О.Сухомлин, відповідальний за держзакупівлі, і ряд співробітників апарату були відсторонені від займаних посад.

Найбільший обсяг розкрадань іде через закупівлю державою послуг та матеріальних цінностей. Мільярди бюджетних коштів і далі розкрадаються за раніше створеними схемами. За нашими оцінками, обсяг збитку державі, який завдається в результаті застосування різноманітних незаконних схем, у тому числі держзакупівель в одного учасника, досягає 10 млрд. гривень.

Міністр внутрішніх справ А.Могильов на засіданні Кабміну поінформував, що масового поширення набула схема проведення держзакупівель у підприємств-посередників, які самі не постачають товарів і послуг, що їх закуповує держава. Фірми-пустушки без офісу, потужностей і персоналу чомусь отримують дозвіл і фінансування з бюджету, самі нічого не роблять, а передають замовлення на виконання реальним виробникам. А дельта між реальною ціною виробника і ціною держзакупівель становить в більшості випадків 30-50%. Наприклад, таку схему викрито в Мінекології. Компанія Grinco та її керівник Ржаткевич постійно отримували дозволи на держзакупівлю в одного учасника, проте насправді всю роботу виконували інші структури, а Grinco спокійно знімала дельту.

Я запропонував законодавчо закріпити норму, відповідно до якої держзакупівлі можна здійснювати в одного виконавця тільки в тому разі, якщо роботи та послуги надає природна монополія або велика міжнародна корпорація. Таким чином поле для корупції радикально звужується.

- DT.UA разом із КРУ є співвідповідачем за позовами з боку приватного консорціуму «ЄДАПС» і з боку держпідприємства «Інформаційний центр» Міністерства юстиції. Ці структури намагаються визнати незаконним публікацію в нашій газеті акта КРУ щодо ефективності реалізації Національної програми інформатизації. Там ідеться про збиток державі на сотні мільйонів гривень від невигідних закупівель програмного забезпечення. Які перспективи цієї справи?

- Акти КРУ стосовно «ЄДАПСу» та Інформцентру Мін’юсту складено абсолютно об’єктивно і обгрунтовано. Жодних підстав для перегляду інформації немає. Держава повинна навести порядок у сфері інформатизації і зупинити розкрадання у сфері держзакупівель програмного забезпечення та документів суворої звітності. Зрозуміло, що суддею, який намагається заборонити нам виконувати наші службові обов’язки і передавати Кабміну акти ревізій, може бути тільки суддя, котрий має особисту матеріальну зацікавленість. Інша річ, що суддівство - це взагалі нині глобальна державна проблема. У масовому порядку суди ухвалюють рішення, які забороняють нам проводити перевірки, надавати нам документи, що забороняють нам передавати Кабміну службову інформацію, інформувати Генеральну прокуратуру! Сподіваюся, Вища рада юстиції та Вища кваліфікаційна комісія суддів зверне увагу на діяльність тих суддів, які в інтересах приватних підприємств фактично блокують нормальну роботу органів влади.

- Які результати перевірки підприємств військово-промислового комплексу?

- На жаль, конкурентоспроможність українського ВПК та імідж української зброї на світових ринках серйозно постраждали знову-таки в результаті корупційних схем та відсутності контролю. Яскравим прикладом є ситуація зі зривом виконання контракту на поставку бронетранспортерів в Ірак. Для виконання замовлення свого часу держава перерахувала необхідні обігові кошти. Проте керівник держпідприємства, замість своєчасного освоєння цих грошей, спрямовував десятки бюджетних мільйонів на рахунки в банк «Меркурій», засновником якого він сам і є. Оформивши їх як вклад під нечувано низьку й невигідну для держпідприємства ставку 0,3% . Нині завершується ревізія, і матеріали буде передано в органи дізнання.

- Які результати перевірки ДАХК ім. Артема, яким уже багато років управляє один з лідерів київського відділення ПР С.Смаль?

- Керівництво заводу Артема вже не перший рік порушує чинне законодавство. Тут теж керівництво підприємства постійно каже про нестачу обігових коштів, про необхідність надати доступ до дешевих кредитних ресурсів. Але ще в 2007 році було задокументовано зрив одного з контрактів через виведення в офшор 150 млн. гривень - нібито за надання допомоги в укладанні контракту. Для прикриття випускали векселі з дисконтом у 70%. Проблеми не припиняються і сьогодні, а орган управління переуклав контракт з керівником підприємства, попри порушення податковою міліцією кримінальної справи.

- Чим завершилася перевірка діяльності колишнього гендиректора Укрзалізниці М.Костюка?

- Основні порушення було зафіксовано у сфері проведення тендерних закупівель.

- За нашими даними, після того як під загрозою кримінальної справи гендиректор Костюк погодився добровільно залишити посаду, кримінальну справу проти нього та проти його спільників було «прикрито», і тепер не дійде до суду.

- Мені про це нічого невідомо.

- Як оцінити ефективність роботи КРУ в 2010 році з економії державних коштів?

- Ми переорієнтували нашу роботу, і в другому півріччі 2010 року зосередилися на моніторингу та запобіганні фінансовим порушенням, як цього вимагає від чиновників глава держави. Держінспекція в 2010 році запобігла необгрунтованим виплатам державних коштів на суму більш як 8,5 млрд. гривень. За фактом виявлених нами порушень удасться забезпечити повернення майже 30% від суми порушення. Я хотів би особливо відзначити масштаб наших дій і проведеної роботи. Перевірки, які охоплюють цілі галузі економіки, змушують чиновників-корупціонерів проявляти набагато більшу обережність, ніж раніше. Там, де ми не можемо негайно припинити реалізацію невигідних для держави схем, ми принаймні блокуємо створення нових. Без такої профілактичної роботи реалізація функцій держапарату буде неможливою. І нині багато чиновників замислюються, чи варто ставити підпис під сумнівними угодами.

- Як подолати роз’єднаність і недостатню координацію між усіма органами, які займаються профілактикою та запобіганням фінансовим злочинам?

- Насамперед необхідно налагодити систему обміну інформацією. На жаль, бази даних усіх фіскальних, фінансових і контролюючих органів роз’єднані, доступ до них обмежений. Наприклад, Держфінінспекція не має доступу (увага!) до баз Державної податкової та Державної митної служб, а також до бази Держказначейства. Процедура отримання запиту є тривалою, і тому можливості для оперативного аналізу обмежені.

Структура управління теж не оптимальна. Якщо я хочу призначити керівника в регіон, то в обов’язковому порядку маю погодити це з мером міста, з обласним і районним начальством. У результаті багато чесних і професійних людей не затверджуються на посаді, тому що я не можу погодити їхні кандидатури.

Нині нашу інспекцію підпорядкували безпосередньо Мінфіну - органу, перевірка роботи якого має бути одним із наших пріоритетів. Це не логічно. Фінансова інспекція завжди повинна бути незалежною службою. Це вимога всіх міжнародних фінансових організацій, загальноприйнятий стандарт.

У країнах Євросоюзу фінансова інспекція підпорядковується напряму або президенту, або прем’єр-міністру.

І все одно я упевнений - усі ті завдання, які ставлять президент В.Янукович і прем’єр-міністр М.Азаров зі зміцнення фінансово-бюджетної дисципліни, будуть виконані. Україна буде європейською державою з європейськими стандартами рівня життя наших громадян. Тільки от для цього нам усім потрібно об’єднати зусилля і насамперед поважати основу європейської демократії - закон.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі