Усі запитання до НБУ

Поділитися
Усі запитання до НБУ
Новий виток зростання цін на нафтопродукти штовхнув у депресію не лише автомобілістів, а й власників АЗС. Проблеми перших прекрасно відчувають другі, фіксуючи рекордне падіння продажів.

Новий виток зростання цін на нафтопродукти штовхнув у депресію не лише автомобілістів, а й власників АЗС. Проблеми перших прекрасно відчувають другі, фіксуючи рекордне падіння продажів. Єдиний позитив, який ще залишається, це наявність палива як такого, з чим також намічалися складності. Які прогнози? Запитайте в НБУ.

Новий девальваційний виток не змусив довго чекати реакції паливного ринку. Перші кілька днів 20–30-копійкове сповзання курсу ще якось "проковтнули". Переступати психологічний бар'єр у 16 грн/л за А-95 торговцям якісним товаром не хотілося так само, як переходити через 15 грн/л постачальникам палива місцевого і не завжди найкращого розливу. "Краще втратити в прибутку, ніж втратити продажі", - пояснював один з трейдерів. Але коли сумарно в курсі намалювалася додаткова гривня, і він перевалив за 13, усі "забобони" було відкинуто. Додаткову гривню за два-три дні домалювали трейдери як першого, так і другого типу.

Дивуватися особливо нема чому, оскільки в Україні ціна нафтопродуктів на 90% складається з валютних частин. Близько 55% вартості припадає на ціну закупівлі на кордоні (85% палива у нас становить імпорт), ще до 35% становлять податки, визначені в євро (акциз). Розуміючи, що завтра доведеться закуповувати валюту на міжбанку за новим курсом, постачальник змушений шукати додаткові ресурси для нової поставки. Іншими словами, підвищувати ціни.

Необхідно також зазначити, що й без девальваційного тиску ринок нафтопродуктів перебував у дуже напруженій ситуації. Наприкінці липня знову загострилася проблема з поставками бензину з Білорусі, а це майже 50% українського ринку. Ці сюрпризи такими вже не є, оскільки торік ситуація була аналогічною. Причина та сама: ресурси білоруських НПЗ починають висмоктувати росіяни, котрі ніяк не навчаться балансувати свій ринок, попри ручне управління.

Уже десь років з чотири у травні-липні росіяни фактично беруть в облогу білорусів, змушуючи вивантажувати весь бензин на схід. Торік дійшло до того, що експорт білоруського бензину доводилося узгоджувати з російським міненерго. Наприкінці минулого липня держекспортер "Білоруська нафтова компанія" (БНК) сповістила українських контрагентів, що виконати зобов'язання з поставок у серпні не зможе. "Обіцяють надолужити взимку", - "жартує" один з трейдерів.

Уникнути нестачі в розпал сезону вдалося без особливої паніки. Частина білоруського портфеля перекочувала литовській "Орлен Летува". Також піднатиснули трейдери в морських портах України. Та найголовніше, що допомогла ринку… криза. Починаючи з травня продажі бензину в країні впали на 20%.
Це означає, що замість торішніх
360 тис. т цього серпня знадобиться близько 290 тис. т бензину, а враховуючи новий ціновий стрибок, і ще менше. Зауважу, щодо дизельного палива питань не виникло взагалі, оскільки цей продукт у Росії не затребуваний.

До слова, білоруси в результаті трохи реабілітувалися. Днями стало відомо, що БНК закупила 15 тис. т бензину на балтійському ринку для заміщення обсягів, які випали в Україні. Від білорусів такого кроку чекали давно, але, як відомо, краще пізно, ніж ніколи. БНК також анонсувала будівництво на Мозирському НПЗ додаткових резервуарів для накопичення палива на період планових ремонтів.

Обмінник на допомогу

Безумовно, основну увагу прикуто до цін. Нове слово (читай - ціна) в історії українського ринку - 17 грн/л на бензин і на гривню менше на ДП - спочатку викликає шок, а потім зневіру. "Продажі відразу впали на 10%", - розповів керівник великої мережі заправок.

Наскільки об'єктивна така ціна? Як показує статистика, у 2013 р. середня ціна бензину А-95 становила 1,01 євро/л, у січні-серпні 2014 р. - 0,91 євро/л. Щодо дизпалива таке порівняння виглядає як 0,92 євро/л торік проти 0,86 євро/л нинішнього, незважаючи на те, що у квітні було вдвічі збільшено акцизний збір.

Звернімо увагу також на той факт, що котирування нафтопродуктів на зовнішньому ринку порівняно з минулим роком фактично не змінилися. Очевидно, що падіння цін у валютному еквіваленті на тлі збереження закупівельних цін, акцизів на бензин і підвищення акцизу на ДП означає скорочення маржі власників АЗС.

Минулий рік справді був вдалим для ринку, але події цього року свідчать про синусоїдальний характер цього успіху. Хороші результати створювали передумови для інвестиційного ривка у 2014 р. Однак замість цього сьогодні маємо лише завершення раніше розпочатих об'єктів, косметичні ремонти замість будівництва і заморожені перспективи.

Які перспективи зміни цін? Це запитання віднедавна необхідно переадресовувати Національному банку України, хоча його голові Валерії Гонтаревій поки що не вдалося справити враження у чомусь впевненої людини.

"Ціна повністю залежатиме від курсу, тільки-но знизиться, ми підемо вниз, торгувати за такими цінами неможливо!" - запевняє керівник великої мережі. Опитані трейдери мають надії, що найближчим часом курс долара повернеться до позначки 12 грн, тому що, за їхніми даними, цей стрибок був штучним, організованим "під захід" великої суми за експортними аграрними контрактами. Як буде насправді, скоро побачимо. Тож уся увага на обмінні пункти.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі