Костянтин ЛІКАРЧУК: Імпортний ПДВ, "ями", "вимивання", "майданчики" — все це буде тепер у єдиному потоці

Поділитися
Костянтин ЛІКАРЧУК:  Імпортний ПДВ, "ями", "вимивання", "майданчики" —  все це буде тепер у єдиному потоці
Костянтин ЛІКАРЧУК пробув на посаді начальника митниці лише чотири місяці, але фактів про зловживання в Державній фіскальній службі оприлюднив більше, ніж усі його попередники, разом узяті. З того, що він розповів DT.UA про її майбутню трансформацію, можна зробити гнітючі висновки. Виходить, що намір Насірова об'єднати податкові й митні надходження в єдиний потік лише погіршить нинішню ситуацію, унеможливить пошук корупційної складової і не дасть змоги правоохоронцям "по сліду грошей" виходити на кінцевих "вигодонабувачів". Отоді всі ті речі, про які зараз без купюр говорить наш сьогоднішній співрозмовник, здадуться нам дитячим лепетом.

Костянтин ЛІКАРЧУК пробув на посаді начальника митниці лише чотири місяці, але фактів про зловживання в Державній фіскальній службі оприлюднив більше, ніж усі його попередники, разом узяті.

Однак свіжозвільнений борець з корупцією справляє враження, швидше, місіонера з томиком біблії, ніж витязя в тигровій шкурі. Адже, зайшовши в джунглі фіскальної служби, Лікарчук заглибився у вивчення митної системи, залишивши без уваги звичаї та звички хижаків ДФС. Тому і був з'їдений.

Реакція нинішнього очільника ДФС Романа Насірова, котрий звільнив незговірливого заступника, і прем'єр-міністра Арсенія Яценюка, який мовчки це звільнення прийняв, свідчить про те, що уряд воліє проблеми на митниці все так само замовчувати, а не вирішувати. А ще про, як мінімум, непряму причетність до схем вищого керівництва країни, яке нібито стоїть в авангарді боротьби з корупцією. З того, що нині вже екс-керівник митної служби розповів DT.UA про її майбутню трансформацію, можна зробити ще більш гнітючі висновки. Виходить, що намір Насірова об'єднати податкові й митні надходження в єдиний потік лише погіршить нинішню ситуацію, унеможливить пошук корупційної складової і не дасть змоги правоохоронцям "по сліду грошей" виходити на кінцевих "вигодонабувачів". Отоді всі ті речі, про які зараз без купюр говорить наш сьогоднішній співрозмовник, здадуться нам дитячим лепетом.

Мутний потік

- Причиною вашого звільнення послужив конфлікт з головою ДФС Романом Насіровим? Його можна було уникнути? Чим ви так насолили керівникові?

- Це почалося не як конфлікт з Насіровим. І не вважаю, що з того конфлікту можна було б вийти. Коли мене призначали на посаду, переді мною поставили два завдання - очистити систему митної служби від корупції і зробити її максимально наближеною до європейської, якщо хочете. При цьому ніхто в уряді не знав, яка система діє в Європі. На той момент ніякого розуміння з цього приводу не було. Оскільки я прийшов не із системи, і мені, м'яко кажучи, не до кінця було зрозуміло, що в ній відбувається, я почав її вивчати. Десь через місяць у мене сформувалася думка, що саме треба робити. Але моє розуміння того, як потрібно змінювати митну службу, різко розходилося з тією концепцією реформи Державної фіскальної служби, що, як я зрозумів, на момент мого призначення вже була погоджена.

- Погоджена ким і з ким?

- Погоджена Мінфіном з МВФ. Наскільки я розумію, робота велася з лютого, як мінімум. У "міжсезоння", коли спочатку відсторонили Макаренка, потім його звільнили, потім ще два місяці шукали йому заміну, люди, близькі до системи, проводили якісь переговори і намагалися домовитися про вигідний їм варіант реформи. Насіров був одним із них, він на той момент очолював податковий парламентський комітет і вів переговори з різними міжнародними організаціями, зокрема з МВФ. Тобто про цю реформу знав.

- Однак тоді він, за ідеєю, ще не повинен був знати, що очолить ДФС.

- Мені здається, що і це він тоді вже знав. Наскільки я розумію, конкурс, який провели, був бутафорним. Реальний конкурс проводиться за зовсім іншою процедурою. Те, що організував Мінфін, - не більш ніж спектакль. Насірова призначив Яценюк, от правильне формулювання.

Отож через місяць після призначення я почав критикувати запропоновану Насіровим реформу, намагався доносити свої думки до осіб в адміністрації президента, до міністра фінансів, до Олени Макєєвої, до депутатів. Уже тоді почав відкрито говорити про те, що реформа некоректна й неправильна. До речі, її на той момент ніхто не бачив. Її приховували, вона розроблялася таємно, під столом. Гадаю, саме для того, щоб її було складно коментувати.

- У чому проблема цієї реформи?

- По-перше, реформа робиться усередині ДФС, і це вже проблема, тому що сама служба себе успішно реформувати не може. По-друге, вона готувалася й проводиться непублічно, без залучення громадськості, експертів. По-третє, вона готувалася без серйозного професійного опрацювання, виключно з кон'юнктурних, на мою думку, міркувань. У результаті вона створює з Державної фіскальної служби якусь найгіршу подобу міністерства доходів і зборів. Вона не просто повертає нас у найкращі часи Олександра Клименка, вона робить те, чого йому зробити не вдалося, - повністю ліквідовує митний напрям. У результаті чого податкові й митні фінансові потоки будуть нероздільними. І, на мою думку, буде взагалі неможливо зрозуміти, що відбувається з державними фінансами. Що зробив свого часу Клименко? Він інституціонально об'єднав податкову й митну служби. Що робить Насіров? Він їх об'єднує фінансово, потоково. А цього навіть Клименку зробити не дали, тому що це реальна каламутна вода - імпортний ПДВ, "ями", "вимивання", майданчики - усе це буде тепер у єдиному потоці.

- Тобто всі потоки буде об'єднано в такий спосіб, що вже не можна буде, наприклад, відокремити імпортний ПДВ від внутрішнього?

- Я вважаю, це буде дуже й дуже складно зробити. І, повірте мені, це робиться не випадково, не через незнання.

- Ви говорили, що доносили цю інформацію до міністра фінансів Наталії Яресько, до її заступника Олени Макєєвої. Що вам відповідали?

- Мене відправляли назад до Насірова. Зокрема, Олена Макєєва мені радила домовитися з Насіровим. Саме у такому формулюванні - "вам треба домовлятися з Насіровим". Про що мені з ним домовлятися в цій ситуації, я, чесно кажучи, не розумію.

Привид Калєтніка

- Коли вас запрошували на цю посаду, вам же напевно ставили якісь конкретні завдання, озвучували очікування. Як вийшло, що в підсумку ваша діяльність пішла в розріз із загальним курсом ДФС?

- Так, мені говорили, що у мене буде моя окрема ділянка роботи, що всі кадрові призначення на митниці будуть у моїй сфері відповідальності. По суті, мені обіцяли практично повну автономність в управлінні митною службою. Якби мені цього не обіцяли, я ніколи на цю роботу не погодився б.

- А як вийшло в підсумку?

- У підсумку вийшло все з точністю до навпаки. Буквально наступного ж дня виник перший конфлікт з Насіровим, коли він при розподілі обов'язків спробував забрати у митниці "міжнародний" департамент і підпорядкувати його собі. При цьому він залишився глухим до професійних аргументів про те, що цей департамент на 70% займається питаннями саме митниці. А ще через день з'явився Геннадій Романенко, кум нині розшукуваного Калєтніка і митник з сумнівною репутацією. З ним було запропоновано узгоджувати всі кадрові питання. І одразу стало зрозуміло, що ніякої свободи дій і автономії в роботі не буде.

- Коли ви прийшли на посаду, Романенко вже був у ДФС як радник Насірова?

- Мені здається, що він був ще радником Білоуса. Чи був він у ДФС після його відходу, я не знаю. Але в середині травня Насіров його офіційно призначив уже своїм позаштатним радником.

Дуже симптоматично, коли Насіров на брифінгу повідомляв про моє звільнення, він визнав, що Романенко дійсно відповідальний за кадрову політику і, як він сказав, допоміг позбутися багатьох кадрів, які підпадали під люстрацію. Тобто сам Романенко, що підлягає люстрації, позбувався кадрів, які теж підпадають під люстрацію. Але насправді дуже важливо, що Насіров публічно сказав про масштаби впливу цієї людини, тому що раніше про це говорили лише деякі депутати, але офіційно ніхто не визнавав, що так, справді, позаштатний радник, який не перебуває на державній службі, бере участь у кадрових рішеннях ДФС. А це - корупція в чистому вигляді, і проти Романа Михайловича після цього виступу можна сміло складати протокол про корупцію.

- Кадрове питання вивело ваш конфлікт з Насіровим на новий рівень. На митницю масово почали приходити одіозні персонажі. Саме реінкарнація людей Калєтніка вас зачепила?

- Не зовсім. Основний конфлікт розпочався саме з реформи. Але проблема з кадровими призначеннями йшла паралельно. Особи, яких я пропонував на посади, не схвалювалися, блокувалися, десь до середини червня кадрові питання в принципі вирішити було неможливо. У той самий час, дійсно, на багато керівних посад повернулися люди Калєтніка. Більш того, спливли Ольга Черненко, Андрій Каращенко - люди, котрі, на думку правоохоронних органів, разом з Романенком входили до якоїсь злочинної групи, що свого часу займалася заниженням митних платежів та іншими махінаціями. Отож, якщо Черненко призначити намагалися, але щось не вийшло, то Каращенка, як мені повідомили, днями призначили заступником начальника Одеської митниці. Процес іде.

- Контроль над митними потоками поступово повертається в колишні руки?

- Так, на мою думку, в усієї цієї компанії, людей часів Януковича, одна мета - повернутися на митницю з допомогою Калєтніка, Романенка і Хомутинніка. Вони свідомо заводять своїх людей на керівні посади, щоб повернути контроль над тими потоками, якими управляли раніше. Хоча, правду сказати, вони до кінця цей контроль і не втрачали, просто, коли я ще був на посаді і мав повноваження, я їм почасти заважав.

- До речі ваш виступ в Одесі, під час якого ви озвучили, у тому числі, й цю проблему, був нетиповим для українських чиновників. Як відреагував Насіров на це?

- Ми з ним перекинулися парою слів, коли летіли назад, і зійшлися на тому, що треба якось шукати рішення і виходити із ситуації, що склалася. Тоді він узяв на себе зобов'язання, що все-таки ситуація, принаймні з цими двома людьми, буде вирішена. Але треба розуміти, що Насіров завжди наполягав на тому, що саме Романенко має відігравати ключову роль при реалізації кадрової політики на митниці.

- Він якось це аргументує? Чому на Романенку зійшовся клином білий світ?

- Не вважає за потрібне аргументувати. На мій погляд, це пов'язано з тим, що за Романенком стоять серйозні люди, з одного боку, а з іншого - у Насірова в команді немає нікого, хто хоча б приблизно розбирався в митних питаннях. І, крім як на Романенка, йому покластися нема на кого.

Вічні біди митниці

- А чому так багато в.о. на керівних посадах у митниці? Така біда з кадрами чи це спосіб тиску на чиновників?

- Це не спосіб тиску, це спосіб заробітку. Якщо на посаді в.о., отже, ще не домовилися про ціну. Не можна сказати, що на всі без винятку керівні посади люди приходять за "домовняками", але у мене була інформація, не перевірена, проте з різних джерел, що за призначення на ряд митниць намагаються брати гроші.

- Називали суми?

- Ну, наприклад, за призначення на Волинь озвучувалася сума в 1,5 млн дол., тому що митниця дуже велика. За Миколаїв або Херсон, вони менші, якщо не помиляюся, намагалися сторгуватися за 300 тис. Усе залежить від розміру митниці, обсягу потоків. Це непідтверджена інформація, але коли вона до мене надходила, я, звісно, ще пильніше придивлявся до тих людей, яких туди пропонував Романенко.

- Насірову ви про це говорили?

- Так. Але у нього завжди одна відповідь - це все неправда. Скажімо так, він ніколи не хотів відверто обговорювати ці питання.

- Хіба щось подібне може відбуватися за спиною голови ДФС? Він дійсно може не знати про такі речі?

- Звичайно, не може. Це виключено.

- У нас була інформація про те, що на якийсь час схеми на митниці дійсно зупинялися. Ви записуєте це собі в актив?

- Судіть самі, з середини травня по кінець липня справді багато схем було зупинено, але потім вони почали відроджуватися і зараз уже працюють на повний хід. Призупинилися вони, тому що СБУ дали розпорядження, причому досить жорстке, кримінальними речами не займатися і не заважати митниці виконувати свою роботу. За моєю інформацією, СБУ ці інструкції дотепер виконувала, що буде далі, я не знаю.

- А про що нам говорить динаміка митних надходжень?

- Їх обсяги вже впали.

- Тобто дедалі більша частина фінансових потоків знову йде повз держбюджет?

- Так. За останні чотири місяці ситуація поліпшилася. Мені всі говорили, що влітку нормативів зі зборів ми не виконаємо. Але липень ми перевиконали на 1,2 млрд, а серпень - на 0,73 млрд грн. На якийсь час нам вдалося максимально ці процеси загальмувати і не дозволити їм стати системними. Саме за рахунок цього ми й перевиконали план. Уже зараз динаміка погіршилася, навіть якщо дивитися на останній тиждень, але ж це вересень - початок нового економічного циклу. Скажу відверто, я вважаю, що якщо нам вдалося не дати вкрасти навіть 2,5 млрд грн за ці чотири місяці, то я свою зарплату відпрацював.

- Є ще одна вічна проблема митниці - тарифи. Чому так складно навести порядок у системі тарифікації, щоб вартість товару на різних митницях не відрізнялася?

- Дивіться, так просто цієї проблеми не вирішити. Система цілком порочна і неправильна. Це ще один з моментів, який я пояснював з погляду інституціонального реформування служби. Як це працює в Європі? Є якийсь товар, що імпортується. Імпортер, особа, яка ввозить товар, подає митному органу декларацію, в якій зазначається його митна вартість. У митного органу є профіль ризиків, у тому числі щодо митної вартості. І якщо подана митна вартість суттєво випадає з ризиків, у імпортера можуть запросити додаткові документи, після надання яких товар пропускається.

Якщо потім виникають якісь питання, запускається система постаудит-контролю, перевірка, аналогічна податковій. Тобто протягом певного терміну на підприємство може прийти перевіряльник і подивитися, що компанія везла, чи правильно було оформлено документи, якою була митна вартість, за якою вартістю товар продали, кому продали. Адже якщо до питання підходити правильно, прибрати внутрішні "податкові ями" і системно вирішувати питання, цього всього вже нікуди не приховаєш. Це не питання тільки митниці або тільки податкової. Питання серйозне і системне, яке я також намагався пояснити багатьом, у тому числі заступнику міністра фінансів Макєєвій, яка займається саме реформуванням податкової системи загалом.

У нас відбувається трохи інакше - заходить товар, декларант за першим методом контрактної вартості його декларує. А митниця йому відповідає, що ні, ця митна вартість дуже низька, ми не оформлятимемо. А має бути митна вартість такою, наприклад, не 1 гривня, а 3 гривні. І для того, щоб це було не 3, і не 1, а, припустімо, 2 гривні, і потрібні так звані тарифні департаменти як у центральному апараті, так і в місцевих митницях. Вони займаються тим, що контролюють, наскільки правильно було визначено митну вартість.

Сама по собі ця концепція вбивча. По-перше, у результаті такого підходу за прямим контрактом не запускається товар, хоча він має запускатися за першим методом, грубо кажучи, за контрактною вартістю. А ми штучно, у ручному режимі регулюємо оподаткування, чого бути не повинно. По-друге, нинішня система створює величезний корупційний ризик, бо якщо ви можете поставити вартість 2 гривні або 3 гривні, то ви зможете поставити і півтори, а надлишок поділити між зацікавленими особами. Це одна з жорстких корупційних схем, яка закладена системою і яку необхідно міняти. Але охочих немає. Ви зрозумійте, у мене склалося враження, може, воно помилкове, що в Мінфіні цього просто ніхто не розуміє. Інакше, якщо вони систему розуміють, то це вже інше питання, тоді і вони в схемах.

- Уряд узагалі не намагається вирішити це питання?

- Днями Яценюк дав публічну обіцянку, що він цю ситуацію якось виправить. Питання тільки, як? Адже підходити до питання треба професійно. А так, як її пропонують виправляти, робити не можна. Єдиними тарифами і єдиними сітками з професійної точки зору її виправити складно. Тому що кожна зовнішньоекономічна операція індивідуальна, у кожної з них свій пакет документів, їх не можна зачесати під одну гребінку. Купуючи той самий товар у того самого виробника, різні фірми одержують різну вартість, один з них, наприклад, новий клієнт, а другий - старий, тож має знижку. І це буде його справедлива ціна, ми не можемо взяти і з допомогою тарифів усіх вирівняти.

Працювати система повинна не так. Реформувати її треба на інституціональному рівні і на рівні реформи податкового й митного законодавства - це комплексне питання. Треба запускати систему постаудиту, потрібно запускати дуже серйозне профілювання ризиків, а на рівні податкового законодавства необхідно змістити акцент з оподаткування на кордоні на оподаткування усередині держави. Так, це складніше, ніж запровадити єдині тарифи, але розв'язувати цю проблему треба саме так. Люди, що виступають за єдині тарифи, намагаються вирішити цілком правильну проблему абсолютно неправильним інструментарієм. Поки що професійного підходу в цій сфері я не побачив.

- Але Насіров має розуміти цю систему, адже він - професіонал. І саме в його компетенції систему змінити.

- Не впевнений, що Насіров настільки близький до митної системи, до схем він вочевидь ближчий. Саме тому, поза сумнівом, що він усе розуміє й свідомо нічого не робить. Я кілька разів від нього чув фрази про те, що в принципі він хотів би керувати митницею значно більше, ніж усією податковою.

- Мінфін проблеми не розуміє чи не хоче розуміти. Насіров не зацікавлений у її вирішенні. Що ж робити? Поставити хрест на цьому питанні?

- Є два шляхи. Перший вимагає дуже сильної політичної волі, щоб, грубо кажучи, залізною рукою реформувати ДФС і призначити туди, хоч би як пафосно це звучало, чесних людей. Якщо обмежити вплив уже згаданих Калєтніка і Хомутинніка та привести в службу людей, які через кілька місяців не сядуть на "зарплату" до цих персон, - уже буде простіше. Адже теоретично можна у нас в країні знайти нормальних людей.

Другий - зараз у Верховній Раді є ініціативи про створення Національної митниці, можна виокремити митницю з податкової, виконати нарешті цю постанову про ліквідацію Міністерства доходів і зборів і створити два окремі відомства. Можна почати з цього.

- Тобто все ж таки слід відокремити митницю?

- Я вважаю, що так. Більш того, її рано чи пізно відокремлять. Питання - як скоро це станеться. Але держава обов'язково до цього прийде, тому що митниця в Україні, коли маємо понад
5,5 тис. км сухопутного кордону, не може виконувати виключно фіскальну функцію. Митниця в таких країнах, як наша, забезпечує безпеку кордону, сприяє міжнародній торгівлі, забезпечуючи вільний рух товарів. Це як мінімум дві основні функції, крім фіскальної, яка у нас чомусь визначена головною і єдиною.

- Судячи з того, що відбувається, нинішнє керівництво ДФС не планує відпускати митницю у вільне плавання.

- У жодному разі, Насіров якраз планує зворотний процес - повну ліквідацію митниці та злиття всіх фінансових потоків.

- За чутками, хто посяде ваше місце?

- За чутками - ніхто. Насіров особисто курируватиме митний напрямок.

- Переїзд митників з Дегтярівської на Львівську - це початок повного злиття?

- Є кілька моментів: формально - для того, щоб митниця вчилася працювати з податковою разом, а фактично - щоб позбавити митницю самоідентифікації, придушити будь-які прояви професійної гордості та стерти її з лиця землі. Відомство дуже давно розташовується на Дегтярівській, і будівля ця якраз перебуває у власності фіскальної служби. Але навіщось організований глобальний переїзд на Львівську, у будівлю, орендовану ДФС у приватної компанії, що належить Азарову, якщо я не помиляюся. Умови роботи в якій гірші.

- У рамках реформи децентралізації частину доріг хочуть утримувати за рахунок митних надходжень, наприклад, в Одеській, Волинській, Львівській і Чернівецькій областях. Наскільки це обмірковане рішення і чи вистачить одержуваних митницями коштів?

- Це - політика, а не економічна реформа. До економіки подібні ініціативи мають дуже віддалений стосунок. Якщо ми згадаємо, то ідея фінансувати дороги за рахунок митних надходжень належить Яценюку. Пам'ятаєте, коли Саакашвілі вимагав грошей на дорогу Одеса-Рені, перше, що спало на думку прем'єрові, запропонувати йому як фінансовий ресурс додаткові надходження від митниці. Далі цю тему підхопили, поширили на інші області. Але ці речі не повинні вирішуватися в такий спосіб, треба просто правильно перерозподіляти гроші з центрального бюджету в регіональні бюджети, а не здійснювати такі експерименти. Так, це дійсно питання децентралізації, але з допомогою лише митниці його не вирішити.

"Присяги я точно не порушував"

- Маючи такі вагомі підозри в корупції на митниці, ви не хотіли звернутися в правоохоронні органи?

- У мене були звернення, був контакт з СБУ, ми неодноразово з ними спілкувалися, багато схем вони зупиняли. Деякі речі припиняли буквально в ручному режимі. Усе це було. Але, з іншого боку, дивіться, 26 серпня був ефір на 112 каналі за моєю участю, Міхеїла Саакашвілі та Антона Геращенка, під час якого ми все це обговорювали. 27 серпня Саакашвілі подав заяву про злочин у правоохоронні органи. І дотепер мені ніхто не зателефонував ні з Генпрокуратури, ні з МВС, ні з СБУ. У мене готові документи щодо всіх озвучених мною фактів, але поки що нікому вони не цікаві.

- Якщо вже ми згадали про Саакашвілі. Ви з ним разом активно узялися за боротьбу з контрабандою, та хоча це цілком гнила й порочна система, саме за рахунок контрабанди живуть люди в прикордонних областях. І ви, по суті, хочете позбавити їх шматка хліба, нічого не пропонуючи натомість. Може, варто дивитися на питання більш глобально?

- Безумовно, це питання має вирішуватися масштабніше і з розумінням того, що цілі села в Україні живуть тільки завдяки контрабанді, і, наприклад, на західному кордоні боротьба з контрабандою створить чимало соціальних проблем. Звичайно, держава повинна мати комплексну програму розв'язання цієї проблеми, не заохочувати незаконної діяльності, але й створювати альтернативи. Я з самого початку про це говорив, причому на всіх рівнях. На жаль, мало хто мене чує. На рівні уряду я розуміння цієї проблеми не бачив. Як, утім, і розуміння решти проблем митниці. Усі хочуть боротися з контрабандою, але коли починаєш йти з ними в професійну дискусію, всім стає нудно. З одного боку, вони чомусь вважають, що в усьому цьому дуже складно розібратися, хоча насправді це не так. А з іншого - у багатьох є свій інтерес у цьому питанні, і вони роблять усе, щоб не дати правильним процесам розвиватися.

- Насіров вас публічно звинуватив у корупції, але про деталі не повідомив. Ви знаєте, що він мав на увазі?

- Я не розумію, у чому мене звинувачують. Нічого конкретного я не чув.

- Нам відомо, що Насіров викликав співробітників ДФС і вимагав писати на вас обвинувальні заяви. Шукав "корупційний слід"?

- Не впевнений, що саме корупційний. Просто намагався хоча би щось знайти, щоб обґрунтувати раніше озвучені обвинувачення. Як я розумію, нічого у нього не вийшло.

- Тобто ви встигли обзавестися однодумцями за такий короткий строк?

- Кількох людей я привів із собою. Крім того, усередині митниці сформувалася група, яка стала мене підтримувати. Коли я прийшов, мене вважали "гробарем" - людиною, яка зіллє митницю з податковою і доведе до кінця цю злочинну реформу. Коли вони зрозуміли, що я противник такого сценарію, багато хто мене почав підтримувати.

- Ви ж юрист, ви могли б подати до суду на керівництво ДФС за наклеп, за необґрунтоване звільнення.

- Для початку я хотів би побачити матеріали, які у них є, якщо вони є. У нас за такими процесами позовна давність, по-моєму, рік. Побачимо, як розвиватимуться події. Виходячи з того, що я знаю, хотів би оскаржити своє звільнення з кількох причин. Перше - це саме прийняття рішення про моє звільнення. За моєю інформацією, рішення про звільнення приймалося не на засіданні Кабінету міністрів, а на якійсь нараді, хоча засідання уряду за участі президента мало відбутися наступного дня, та, вочевидь, чекати вони вже не могли. От хотілося б у процесі судового розгляду подивитися на протокол цієї наради: хто брав участь, як це все відбувалося. Щоб усім стало зрозуміло, в який спосіб, маніпулятивно, відбувається прийняття рішень у Кабміні. Який, у принципі, є колегіальним органом і працювати повинен за певною процедурою. Крім того, звільнили мене з формулюванням "за порушення присяги". От присяги я точно не порушував. Але відновлюватися і працювати далі в ДФС я, звісно, не буду. Досить.

P.S. Вже після запису інтерв'ю спливла неприємна історія про те, що Костянтин Лікарчук підробив результати проходження поліграфа, виправивши з позитивної на негативну відповідь на запитання "Чи правда, що мотивом Вашого приходу на держслужбу було отримання відкатів і лівого заробітку?"

Сам Лікарчук аргументує це тим, що організація, яка проводила перевірку, допустила банальну описку, яку довелося виправляти. На доказ надає відеозапис, на якому відповідає на поставлене запитання "Ні". Звісно ж, у мережі знайшовся полк експертів, які читають по губах і розгледіли ствердну відповідь Лікарчука. Але насправді, якою б відповідь не була, головний доказ - це саме надане відео. На ньому не видно показань поліграфа, без яких з упевненістю стверджувати, чи були відповіді Лікарчука правдивими, неможливо. Те, що відеофіксація велася саме з такого, непрофесійного, ракурсу, говорить лише про одне: дана перевірка - не більше ніж PR-акція, причому провальна. Що, втім, анітрохи не применшує ваги тієї таємниці роботи ДФС, яку озвучує Лікарчук останнім часом.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі