Школа: з погляду вчителів і батьків

Оксана Онищенко 2 жовтня 2015, 00:00
Школа

Читайте також

 

Від лікарів і вчителів вимагають дива,

а якщо диво здійсниться, ніхто не дивується. 

Марія фон Ебнер-Ешенбах

 

Мало знайдеться професій, які привертають таку прискіпливу увагу суспільства, як професія педагога. 

Недаремно кажуть: обирай не школу, а вчителя. У нас багато сподівань на вчителів. І так само багато вимог. Ми захоплюємося їх професійністю, самовідданістю і талантом. Обурюємося байдужістю, непрофесіоналізмом.

"Панове ентузіоти, приступаємо до роботи!" — так закінчувала кожну планірку з учителями  знайома директорка столичної школи. "А що ти дивуєшся? Вчителями працюють ентузіасти. Але за таку зарплатню, що це вже називається трохи по-іншому, — сміялася вона. — Однак це найкращі в світі люди".

Зазвичай в урочистих привітаннях до Дня вчителя ми говоримо про те, що думаємо про працю педагога. Ми — це батьки, політики, громадськість, журналісти. А що думають про себе і свою професію вчителі?

Фонд "Демократичні ініціативи імені Ілька Кучеріва" та "Юкрейніан соціолоджі сервіс" на замовлення БФ "Інститут розвитку освіти" та за підтримки міжнародного фонду "Відродження" провели Національне опитування "Середня освіта в Україні: думка вчителів та батьків". У дослідженні взяли участь вчителі, директори шкіл і батьки з Києва та 15 областей України.

Сфера освіти — одна з найбільш "густонаселених" сфер суспільного життя. І в кожного з її учасників є своє розуміння того, що і як відбувається. Іноді думки співпадають, а іноді — навпаки. 

Почнемо з глобальних запитань. З того, власне, що дає нам школа. Звісно, це залежить не тільки від вчителів, але від них — великою мірою. 

Якою є якість шкільної освіти в Україні? У суспільних дискусіях, коментарях та аналітиці постійно звучить думка про те, що якість шкільної освіти низька, що час кричати SOS, виводити освіту з кризи. Але більшість учасників дослідження (65% вчителів, 80% директорів шкіл і 60% батьків) відповіли нейтрально і навіть дипломатично: якість освіти "середня". Були й ті, хто назвав якість освіти "дуже високою" — 0,2% вчителів і 0,7% батьків. А от серед директорів не знайшлося жодного, хто поставив якості освіти найвищу оцінку. Високою, але без ейфорійного "дуже" вважають якість освіти 15% вчителів. 

Це що стосується "середньої температури по країні". Коли ж мова заходить про конкретний навчальний заклад, у якому працюють педагоги чи навчають своїх дітей опитані батьки, якість освіти оцінюється не так критично: 54% опитаних вчителів вважають її середньою і 36% — високою. Навіть серед директорів тепер знайшлися такі, що вважають якість освіти у школі, якою керують, "дуже високою" (2%). Батьки також демонструють оптимізм: 2 % поставили найвищу оцінку якості освіти у своїй школі.

Чи дає школа добрі знання? Ствердно на це запитання відповіли 76% вчителів, 78% директорів і 64% батьків. 

Чи готує середня освіта до майбутнього життя в суспільстві? "Так" вважає лише половина опитаних: 50% директорів, 60% вчителів і 51% батьків. Як видно, найбільш оптимістично в цьому питання налаштовані вчителі. Варто зазначити, що в опитуванні брали участь переважно батьки початкової школи (47%) і 5—
9 класів (50%) . Хто знає, може якби було більше "бувалих" батьків старшокласників та випускників, картина виглядала б трохи по-іншому. Високу оцінку отримала і якість громадянського виховання. Школа виховує громадянина — так вважають 70% батьків, 83% вчителів і 87% директорів. А от з тим, що середня освіта формує світогляд, згодні 79% вчителів, 78% директорів шкіл і 68% батьків. Як видно, стосовно питань  якості освіти і реалізації завдань школи батьки налаштовані більш критично, аніж вчителі і директори.

Ми часто чуємо про рівний доступ до освіти, гарантований Конституцією. Про це не забувають згадувати політики під час красивих промов. Але всім зрозуміло, як це далеко від реальності. Згодні з тим, що середня освіта дає всім рівні можливості безкоштовно навчатися  лише 20% вчителів, 29% директорів і 8 % батьків. Негусто. При цьому думка директорів і вчителів суттєво відрізняється від батьківської. Ще б пак, останні не на словах, а на власному гаманці відчувають, що таке "благодійні внески". 

Але це не означає, що в загальноосвітніх школах батьки нічого не сплачують додатково. Більш як три чверті опитаних батьків навчають своїх дітей у загальноосвітніх навчальних закладах. З них 56% зазначили, що їм доводиться регулярно здавати гроші на потреби навчального закладу.

Учителів, які брали участь у опитуванні, умовно можна розділити на дві групи: ті, що працюють у звичайних загальноосвітніх школах (75%), і ті, що в спеціалізованих (12%) та ліцеях-гімназіях (13%). На деякі запитання вони відповідали майже однаково. Незадовлені своєю зарплатнею 89% педагогів, статусом у суспільств і— 82%. Задоволених соціальним забезпеченням (можливостями отримати житло, пільгами тощо) дуже мало: лише5% вчителів і 3% директорів. Натомість відносини з керівництвом школи задовольняють 82% вчителів, відносини з батьками — 81%. А от тим, як ставляться до педагогів учні, задоволені лише 51% освітян.

Але були й такі запитання, на які вчителі відповідали по-різному, залежно від місця роботи. Це й зрозуміло, адже спеціалізовані школи та ліцеї більш престижні, у них є право конкурсного відбору з усіма наслідками, що випливають з цього. Наприклад, у те, що школа дає всім рівні можливості безкоштовно навчатися, більше вірять вчителі загальноосвітніх шкіл, аніж спеціалізованих та ліцеїв. Зацікавленістю учнів у навчанні більше задоволені вчителі спеціалізованих шкіл. 

Педагоги, які працюють у спеціалізованих школах , більше задоволені матеріально-технічним забезпеченням своїх навчальних закладів, аніж їхні колеги із загальноосвітніх шкіл — 43% проти 29%.

Скільки отримує щомісяця український вчитель? Опитані педагоги чесно назвали суму: у 36% вона становить від 1 до
2 тис. грн, у 47% — від 2 до 3 тис. грн, у 16% — від 3 до 4 тис грн. І лише у 1,5%. — від 4 до 5 тис. грн. При цьому серед вчителів спеціалізованих шкіл кількість тих, хто отримує вищузарплатню, більша, ніж у звичайних. 

На запитання "Як ви думаєте, якою б мала бути ваша зарплатня?" вчителі відповіли по-різному: 24% респондентів хочуть, щоб їхня платня була в межах 2,5—4 тис грн, 23% — від 4 до 5 тис, 16% — від 5 до 6 тис, по 10% — від 6 до 7 тис. і від
7 до 8 тис, 9% — від 9 до 10 тис. І тільки зовсім невелика група педагогів мріє про суттєво вищі статки: 6% вчителів хотіли б зарплату від 10 до 15 тис грн, 2% — понад 15 тис.

Від чого має залежати зарплатня вчителя? Від рівня професійності (53% опитаних вчителів), від знань учнів (25%), від стажу (13%). А якщо мірилом розміру заробітної платні стане атестація педагогів на основі зовнішнього тестування? На такий підхід погодилися б 45% вчителів, не визначилися — 27% і лише 28% були б проти. Цікаво, що ідею атестації на основі зовнішнього тестування, яка вплинула б на розмір зарплатні, більше підтримують учителі загальноосвітніх шкіл, аніж викладачі ліцеїв-гімназій. 

У чому вчителі хотіли б підвищити свій професійний рівень? Інноваційні методи викладання (47%), найновіші здобутки в фаховій сфері (43%), володіння інформаційними технологіями (42%), психологічні навички роботи з дітьми (35%), знання іноземної мови (30%), знання освітнього законодавства (20%).

Половина вчителів (51%) незадоволені якістю підручників. У книжках, за якими навчаються діти, потрібно змінити спосіб подання інформації (доступна мова, розмір і якість друку) — 49% , зміст — 31%, ілюстративний матеріал (з урахуванням сприйняття інформації відповідно до психо-фізіологічних особливостей учнів різного віку) — 30%.

Що, на думку вчителів, допоможе їм працювати якісніше?Покращення технічного рівня школи (56%), зміна підходу до оплати праці вчителя (51%), зменшення бюрократичного навантаження, звітності (47%), оновлення навчальних програм та підручників (42%), надання вчителю більшої педагогічної свободи (33%), збільшення зарплатні (21%). Виходить, що свободи вчителі хочуть більше, ніж зарплатні. А от серед директорів свобода вчителя користується меншою популярністю — лише 20% директорів вважають, що надання більшої педагогічної свободи допоможе вчителю працювати якісніше.

Природно, що вчителі і батьки дещо по-різному уявляють собі піраміду найгостріших проблем середньої освіти. Розглянемо ТОП-10 найпопулярніших відповідей.

Що треба зробити в першу чергу для покращення якості освіти у школах? Найпопулярніші відповіді вчителів такі: підвищити оплату їхньої праці (80%), створити нові програми, які більше б відповідали вимогам сучасності (56%), надати більше самостійності директорам шкіл та педагогічним колективам (45%), налагодити співпрацю з кращими навчальними закладами за кордоном, практикувати стажування викладачів та кращих учнів (42%), надавати державні стипендії кращим учням з незаможних сімей (38%), створити дієву систему підвищення кваліфікації вчителів (36%).

Які реформи потрібні в середній освіті?Швидкі і радикальні — 33% опитаних вчителів, поступові і частков і— 54%, реформ не потрібно — 4%, важко сказати — 9%. 

Як видно, більшість учителів підтримують реформи, але хто, на їхню думку, повинен  ініціювати зміни?Міністерство освіти і науки (45% респондентів), педагоги (34%), Президент та Уряд (5%), батьки (4%), громадські організації (2%). А от точка зору батьків дещо інша. Вони так само покладаються на Міносвіти як ініціатора реформ (68%), на вчителів (54%), на себе (25%), на Президента та Уряд (15%), громадські організації (15%). 

Вірять в успішність реформування шкільної освіти 46% вчителів, не вірять — 20%, не визначилися 34%. Але педагоги більше налаштовані на реформи, ніж їхнє керівництво: вірять в успіх реформ лише 34% директорів, не вірять — 22%, а не визначилися майже половина (44%).

Попри всі труднощі і проблеми вчителі таки залишаються ентузіастами. І це дає надію на майбутнє. Однак не все залежить тільки від педагогів. Недаремно кажуть: учителі відкривають двері, проте зайти у них ви маєте самі.

Теги:
Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter
Немає коментарів
Реклама
Останні новини
Курс валют
USD 25.33
EUR 28.60