КРИМСЬКА АВТОНОМІЯ: ВЧОРА Й СЬОГОДНІ... А ЗАВТРА? ЗА ВІДСУТНОСТІ В УКРАЇНИ ЧІТКОЇ СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ АВТОНОМІЇ КРАЩЕ ТАКТИЧНЕ РІШЕННЯ — ЗБЕРЕЖЕННЯ СТАБІЛЬНОСТІ.

Поділитися
Законодавча система України впритул підійшла до проблеми формування органів влади на новий виборчий період...

Законодавча система України впритул підійшла до проблеми формування органів влади на новий виборчий період. Йде інтенсивне реформування виконавчої влади, що вносить нові якісні зміни у всю політичну систему країни. У цій ситуації постає і питання про те, якій бути в майбутньому Кримській автономії, у якому напрямі повинно (і чи повинно?) йти її реформування, які форми та структура влади будуть оптимальними для її майбутнього в Україні. Поки що на ці питання немає відповідей...

Якби батьків-засновників Кримської автономії в 1991—94 роках запитали, яким буде їхнє дітище 2001 року, вони навряд чи знайшли б що відповісти взагалі. А якби й спробували спрогнозувати, то можна бути впевненим, що їхній «проект» зовсім би не був схожий на те, що ми маємо сьогодні. І це зрозуміло: модель Кримської автономії творилася спонтанно — із цим навряд чи хто стане сперечатися. Відновившись як Крим АРСР і потрапивши до рук Юрія Мєшкова у вигляді готового суспільно-державного продукту, автономія перетворилася спочатку на Республіку Крим, потім на автономну (із маленької літери) Республіку Крим, пізніше на нинішню АРК. Однак і нова назва не означає, що за останні роки її суттєвий зміст не змінювався, хоча змінювався тип і структура уряду, змінилася суть Верховної Ради, йде процес реформування місцевого самоврядування. У даний момент Кримська автономія являє собою певну соціальну і правову желевидну масу, яка, легко піддаючись зовнішнім впливам, набуває тієї чи іншої, часто довільної форми, і практично ніхто не може сказати, по-перше, що вона створена цілеспрямовано і, по-друге, чи є вона оптимальною.

Україні в даний момент гостро бракує цілісних, обгрунтованих досліджень, прогнозованої концепції (якщо хочете, кримської доктрини) формування Кримської автономії на довгостроковий період — 20—30 років. Зрозуміло, що ця задача не з простих: потрібні складні, трудомісткі, системні дослідження, ув’язані зі стратегією розвитку всієї країни. Поява кримської доктрини сьогодні тим більше актуальна, що слід прийняти нові закони — про вибори Верховної Ради Криму, про Раду міністрів Криму, які вже оформлять Кримську автономію на більш-менш тривалий період. Нинішня конституція Криму теж не може бути тією «священною коровою», що застрахує нас від невдалої редакції цих законів. По-перше, як свідчить практика, Верховна Рада України часто ухвалює закони, що не узгоджуються один з одним; тож годі розраховувати, що депутати стануть оглядатися на конституцію Криму — другорядний за силою документ. По-друге, вже опубліковано занадто багато досить вагомих аргументів — і з мовного питання, і за структурою органів влади — на користь того, що в конституцію Криму мають бути внесені зміни, тож вважати її стабільним документом і спиратися на неї було б занадто необачно.

Які ж висновки напрошуються з цього стану автономії?

Висновок перший. В інтересах держави Україна негайно, поки ще закони про вибори Верховної Ради та Ради міністрів автономії тільки створюються, сформувати високого рівня представницьку робочу групу для проведення досліджень і вироблення документа (доктрини), що визначає перспективи розвитку Кримської автономії в складі України з урахуванням усіх внутрішніх і зовнішніх чинників.

Висновок другий. До остаточного прийняття цих основних законів, які визначать майбутнє автономії, указом Президента або рішенням Верховної Ради накласти мораторій на зміну не лише структури органів влади в автономії, а й їхнього персонального кадрового складу. Ця теза потребує пояснення на конкретних прикладах. Відомо, що наприкінці 1999 року Верховна Рада Криму ухвалила рішення про відставку своєї президії. Пізніше та ж Верховна Рада прийняла ухвалу про відставку уряду. На минулій сесії ті ж депутати знову ухвалили рішення про незадовільну роботу президії, із чого випливає його відставка. Жодне з цих взаємовиключних рішень НЕ ВИКОНАНЕ, АЛЕ Й НЕ СКАСОВАНЕ. Більш того, на найближчу сесію, що відбудеться 20 червня, та ж двічі відставлена президія готує проекти документів про звіт уряду з метою відставити його ще раз(!). Винесення таких проектів на сесію, на чому наполягає Леонід Грач, неодмінно викличе новий конфлікт серед депутатів і напруженість серед кримських татар. Та навіть якщо рішення про відставку Радміну й буде прийнято, що малоймовірно, воно знову ж, як і попередні три, не буде виконане через те, що вже самі його проекти не в ладах із чинним законодавством. Звіт уряду подали у визначений термін на початку року, і він не може бути ні з того ні зі сього винесений на сесію в середині року. Зрозуміло, що цей задум — є не що інше, як помста двічі відставленої президії одноразово відставленому уряду за те, що прибічники Ради міністрів сприяли ухваленню рішення про незадовільну оцінку роботи президії на чолі з Л.Грачем. Водночас зростаючі економічні та соціальні показники роботи уряду Криму говорять про те, що рішення про його відставку є, м’яко кажучи, сумнівним і з точки зору логіки, і з точки зору доцільності.

З огляду на це висновок третій. У політичній системі Криму немає і поки не передбачається стійкої більшості. В усіх життєвих проблемах, яких у Криму вистачає, як і скрізь у країні, люди схильні звинувачувати київську владу. Наприклад, багато хто з кримчан вважають Л.Кучму відповідальним за наявні в Криму труднощі. Це природно, бо уряд, який роком раніше був в очах громадян головним відповідачем за ситуацію, вже рік ніби у відставці. Таким чином, відставка одного з керівних осіб Криму неодмінно ввергне півострів у багатомісячне безвладдя, бо в автономії сьогодні поки немає прохідної кандидатури ні спікера, ні прем’єра. Тоді вже ніхто з політиків не нестиме відповідальності за ситуацію в Криму, окрім Президента, котрий, як напевно вважають громадяни, у кінцевому рахунку за все відповідає. Мудрість позиції Президента Леоніда Кучми у вже півторарічній історії протиріч між кримськими парламентом і урядом полягала і, як Крим сподівається, полягатиме в збереженні кадрової стабільності цих органів влади.

Висновок четвертий. У випадку, коли б Леонід Кучма висловив би свою позицію з того чи іншого кадрового питання в Криму, як це було раніше, це призвело б до нових і нових спроб тієї чи іншої сторони дестабілізувати ситуацію на свою користь, що відриває їхні сили й ресурси на боротьбу один з одним, а не на творче будівництво. У випадку ж накладення тимчасового мораторію на структурні й кадрові зміни в Криму і початку роботи над доктриною подальшого розвитку Кримської автономії, що в силах Президента, конфлікти кримських політиків один з одним припиняться, і їхні сили будуть спрямовані на актуальні проблеми управління автономією. Природно, що мораторій не може бути тривалим, і найбільш оптимальним, вважають кримські аналітики, є термін до нових виборів і формування нових складів Верховної Ради та Ради міністрів, з огляду на що мораторій автоматично припиняється.

У випадку сумнівів з оголошенням такого мораторію, другим за значенням, але аж ніяк не гіршим варіантом розвитку подій буде утримання стабільності в автономії на нинішньому рівні і старими методами. Це питання тактики. Питання стратегії в даному випадку — початок розробки чіткої й системної перспективи розвитку автономії на тривалий майбутній період.

Висновок п’ятий. Завдання української влади полягає в тому, щоб створити в Криму стійке політико-правове утворення, прийняте і схвалене як більшістю кримського населення, так і його меншістю. Тому розробка такої доктрини має бути доручена не лише політичним групам, а в першу чергу вченим-аналітикам, дослідницьким інститутам України, здатним провести системне прогнозне дослідження. Причому немає сумнівів у тому, що такий документ має бути схвалений методом консенсусу всіма прошарками кримської спільноти.

На перший погляд здається, що це неможливо, особливо виходячи з того, що на кримському грунті безсумнівно стикнуться інтереси російської общини та кримськотатарського народу. Однак так здається тільки на перший погляд. Аналітики стверджують, що й тут консенсус може бути знайдений: сьогодні кримські татари, наскільки відомо, не наполягають жорстко на формі автономії, вона може залишитися й такою, що задовольняла б потреби російськомовного населення, проте вона має змінитися за змістом. Як говорить Мустафа Джемілєв, «повинні бути задоволені всі докорінні потреби кримськотатарського народу», а називатися вона може як завгодно. Тут цілком можливий компроміс. Він може полягати, наприклад, в одночасному визнанні конституцією Криму (ось вам і необхідність змін у ній) державними не лише українську, а й російську та кримськотатарську мови, як це було в перших її варіантах 1994 року, і вже тоді давало серйозні плоди. Звісно, із життя автономії повинні бути усунуті будь-які прояви дискримінації чи шовінізму, котрі подекуди трапляються. Вони неприпустимі як стосовно українців на півострові, так і стосовно росіян і кримських татар. Це однозначно. Принаймні практика 1994 року, коли автономією фактично управляв блок «Росія», і кримські татари брали участь у Верховній Раді на правах цілої фракції, свідчить, що поступка тут можлива, і її треба шукати методами досліджень і соціального планування. Принаймні десятилітній досвід російської общини Криму та кримськотатарського народу в спільній організації життя на півострові свідчить про те, що з Криму не можуть бути усунуті тепер ні російський, ні кримськотатарський, ні український чинники, і немає іншого шляху, як знайти консенсус.

Висновок шостий. Хай як це не дивно, але саме цей важкодосяжний consensus omnium ніби випливає зі збереження на своїх постах і Сергія Куницина, і Леоніда Грача. Як відомо, спікер парламенту неодноразово заявляв про свою платформу — захист інтересів російської общини, російської мови, російської освіти, російської історії Криму і так далі. За всього неприйняття спікера з боку кримських татар і українців, саме в Сергії Куницині і кримськотатарський народ, і українська громада вбачає концентроване вираження турботи і державних зусиль по захисту їхніх інтересів. Його розуміння інтересів кримських татар, прийняття рішень щодо задоволення їхніх потреб, участь у житті української громади півострова сформували C.Куницину політичну й електоральну підтримку в цих прошарках населення так само, як підтримку спікеру в значній частині російськомовного населення Криму. Баланс соціальних векторів на півострові сформований самою політичною природою Криму — це безсумнівно. Штучно порушити його сьогодні було б небезпечно для всього суспільства.

Зате необхідність наукового підходу в прогнозуванні державного будівництва в Україні й у Криму назріла з такою явною очевидністю, що відкладати цю роботу і необхідний мораторій у Криму було б просто необачно...

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі