Основною причиною появи президентських законопроектів про реформування місцевого самоврядування стала неадекватна нормотворча діяльність місцевих рад після виборів 2006 року. Про це заявив радник президента України, один з авторів законопроектів Анатолій Ткачук.
«Харківська обласна рада ухвалює рішення про порядок реалізації позаблокового нейтрального статусу України на території Харківської області; Миколаївська міська рада ухвалює рішення про територію, вільну від НАТО; Київрада скасовує рішення своїх попередників 2002 року щодо інвестиційного проекту вартістю 600 мільйонів», — пояснив він під час чергового круглого столу в Асоціації міст України.
При цьому, підкреслив Ткачук, такі рішення органів місцевого самоврядування «апріорі не можуть бути здійснені, однак розвалюють єдине правове поле держави».
В якості прикладу він також навів ситуацію в деяких селах під Києвом: «Там справжня різанина йде! Понавибирали по дві ради, два виконкоми. І держава туди не може втрутитися».
«Отже, склалася ситуація, коли в деяких містах і селах потрібно захищати людей від місцевого самоврядування», — підсумував президентський радник.
Так, за його словами, реєстрація всіх актів місцевих рад державними адміністраціями необхідна, щоб захистити права громадян. «Хто тоді дасть відповідь громадянам у тому ж Броварському районі, в яких на руках рішення сесії на одну й ту ж земельну ділянку? Як у такому разі держава може захистити інтереси своїх громадян? Тільки через реєстр усіх актів, що приймаються місцевими радами», — наголосив Ткачук.
Стосовно надання держадміністраціям права призупиняти рішення місцевого самоврядування він відзначив: «Не кожен глава адміністрації зважиться серйозно щось призупиняти. Адже тут передбачається не просто припинення акта, а звернення до суду. Насправді такий захід потрібний і для того, щоб почати переведення місцевих державних адміністрацій до функцій нагляду, контролю та координації діяльності виконавчих органів територій».
При цьому він уточнив: «Губернатори не повинні бути політичними фігурами. Це апріорі державні службовці, яких треба призначати з резерву на певний строк. При цьому не пов’язаний з каденціями президента, парламенту чи відставками Камбіну».
«Я переконаний, що законопроекти ніяк не погіршать ситуацію місцевих міських голів. І якби мери спробували подивитися на проблему глибше, вони визнали б це», — заявив Анатолій Ткачук.
Він також спрогнозував ситуацію, яка виникне, якщо запропоновані головою держави проекти законів не будуть прийняті парламентом.
«Тоді буде прохання до Конституційного суду про тлумачення статті 144 частини 2 Конституції. Чим це закінчиться? Тим, що КС не звузить до одного-двох днів можливості призупинення акта, а залишить за державою право призупиняти акти коли їй забажається. І тоді станеться повний параліч місцевого самоврядування», — застеріг радник президента.
Докладніше читайте у статті Інни Ведерникової «Прощавай, реформо?..» у свіжому номері «ДТ».