Хімзагроза з намулу морського

Поділитися
Хімзагроза з намулу морського
Про реальну загрозу екологічної катастрофи в Чорному морі і повне ігнорування цієї загрози з боку вищого керівництва України

Остання зовнішньополітична ініціатива президента України, яка зчинила багато веселого галасу, - нею очільник держави запропонував участь наших спеціалістів та технологій для якнайшвидшого знищення хімічної зброї в Сирії з допомогою неіснуючих, як встановило розслідування DT.UA, пересувних установок, - примусила нас так само уважно придивитися: а як у нас самих справи зі знищенням хімічної зброї? Україні вона дісталася з часів Другої світової війни (хоча є інформація, що і з Першої теж). Контейнери та боєприпаси з іпритом, люїзитом, зарином і зоманом затоплені практично по всьому кримському узбережжі Чорного моря, є вони і в Азовському. 1941 р., перед окупацією Криму німецькими військами, радянське командування прийняло рішення: боєприпаси з ОР, що вже тоді перебували під забороною кількох конвенцій, "сховати" в морі. Координати всіх місць затоплення для України - військова таємниця. Російська. Оскільки наш військовий орендар, попри неодноразові звернення президентів і міністрів оборони України, карту затоплень хімічної зброї не надає. Тому шукаємо самі. Технологія знешкодження проста: контейнер (зазвичай металеві бочки) омонолічують (вміщують у саркофаг - залізний каркас, який заливають спеціальним бетоном), а потім перезатоплюють на більших глибинах - не менше 130 метрів. Однак відповідну держпрограму, хоча її завдання виконано лише наполовину, не продовжили, і сотень контейнерів з бойовими отруйними речовинами з 2011 р. ніхто не шукає й не знешкоджує. ДОКУМЕНТИ, які сьогодні публікує DT.UA, дають підставу говорити про реальну загрозу екологічної катастрофи в Чорному морі і повне ігнорування цієї загрози з боку вищого керівництва України.

Отже, 25 листопада 1996 р. Кабінет міністрів України своєю постановою №1415 затвердив Програму пошуку і знешкодження залишків хімічної зброї, затопленої у винятковій (морський) економічній зоні України. Спочатку роботи планувалося виконати впродовж 1997-2002 р., однак потім терміни ще двічі подовжували - до 2006, а далі - до 2010 р. Всі постанови Кабміну, що супроводжували ці рішення, а також власне сама програма - документи закриті, мають гриф "не для друку" і "для службового користування". Хоча стосуються вони теми, доступ до інформації на яку не може бути обмежений, - стану довкілля. Головною метою програми було запобігти можливій екологічній катастрофі на чорноморському узбережжі України внаслідок зруйнування оболонок контейнерів із залишками хімічної зброї, затопленої на малих глибинах у курортному регіоні та в місцях активного судноплавства. Але тепер ми аргументовано можемо констатувати, що держпрограму було зірвано хронічним недофінансуванням та банальним розкраданням виділених коштів, а потім злочинно (недбалість, нагадаємо, - карний злочин) Кабміном поховано, причому без відспівування.

Твердження про зрив виконання програми має цілком офіційне і, що важливо, публічно оголошене підтвердження Рахункової палати України. Її колегія в листопаді 2010 р. розглянула результати аудиту законності та результативності використання бюджетних коштів, виділених на реалізацію двох держпрограм. Крім уже згадуваної програми №1415, 2000 р. постановою Кабміну №75 було затверджено також програму "Знешкодження вибухонебезпечних предметів, що залишилися з часів Другої світової війни в районі міст Севастополь і Керч", яка діє й тепер. За висновками колегії Рахункової палати, "реалізація завдань двох програм становить 36 і 44% від запланованого, що свідчить про фактичний зрив виконання важливого й відповідального державного завдання". На виконання програми №75 з держбюджету протягом 10 років мали виділити 49,5 млн грн, а фактично її профінансували на 28,2 млн, тобто на 57%. На виконання програми знешкодження хімзброї впродовж 1997-2010 рр. мали виділити
48 млн, а фактично вийшло
26,5 млн грн (55%). Однак найсумніше, що 76,2% все-таки виділених коштів, за висновками аудиту рахункової палати, було використано з порушенням законодавства і неефективно.

"Понад 10 років Міністерство з надзвичайних ситуацій фактично демонструє байдужість до проблем екології та зневажливе ставлення до людей - і тих, які живуть у Криму, і тих, які приїжджають туди на відпочинок... Із таким ставленням до екології нашої рекреаційної перлини Чорне море ризикує перетворитися на мертве море, якщо МНС спільно з місцевою владою не почнуть відповідально вирішувати проблему", - цитувала голову Рахункової палати його прес-служба.

По-справжньому гучно ці висновки пролунали через рік - після вибуху інформаційної бомби. Інформприводом до безлічі публікацій у 2010-2011 рр. про реальну загрозу зараження моря внаслідок витікання іприту та люїзиту з іржавих бочок поблизу курортних міст і селищ були заяви директора і власника екологічного підприємства "Сіталл" Геннадія Рубцова (в 90-х був депутатом ВР Криму, певний час обіймав посаду віце-спікера). За словами Рубцова, впродовж кількох років фірма "Сіталл", на замовлення Мінприроди України, виконувала роботи з пошуку та визначення координат затоплених контейнерів із хімічною зброєю, і в 11 районах було виявлено понад 500 бочок з іпритом та люїзитом. Усього ж, як неодноразово заявляв Рубцов, у морі вздовж узбережжя Криму таких бочок близько 1200. У 2010 р., за його словами, сплив граничний термін руйнування оболонок контейнерів, і отруйні речовини можуть витекти в море, тому програму з їх знешкодження слід продовжити. У 2011 р. РІА "Новый регион" опублікувало копію акта виконаних робіт ще одним приватним севастопольським підприємством - "Піраміс": його до пошуку залишків хімзброї залучав Севастопольський національний університет ядерної енергії і промисловості. В акті, датованому 2004 р., зафіксовано виявлення 428 бочок із зазначенням районів та координат затоплених контейнерів. Пошук проводився з допомогою дистанційного геологографічного комплексу "Пошук", розшифровка знімків з космосу на якому дозволила визначити координати затоплень контейнерів із точністю до 10-15 м, ідеться у висновках комісії.

Однак реакція влади і МНС на публікації в ЗМІ з'явилася тільки після скандального сюжету НТВ, якому передувала студійна підводка про "ще одне небезпечне для життя місце". Сюжет вразив знайомою багатьом курортникам картинкою: журналісти зняли стенд-ап на тлі Ластівчиного гнізда із зануренням у місці затоплення бочок з іпритом. Але в "підводну" частину сюжету підмонтували відео з бочками, зняте в іншому місці й іншим оператором. Як потім розповів кореспондент НТВ і "Нового каналу", кадри позичили….з фільму народного депутата України Володимира Ар'єва, який отримав їх на депутатський запит із Мінприроди, а фільмували водолази того ж Рубцова. МНС провело ретельні пошукові роботи в місці, де журналісти блиснули ластами, і повідомило, що ніяких бочок на дні морському біля Ластівчиного гнізда немає, а три лабораторії, дослідивши проби морської води й намулу, не знайшли речовин, здатних згубно впливати на здоров'я людини.

Одне слово, сюжет НТВ можна було списати на традицію російських ЗМІ вискакувати перед курортним сезоном із черговими фейками-страшилками, віднаджуючи відпочивальників від Криму на користь Сочі, а заяви Рубцова - на бажання отримати ще одне держзамовлення на пошук ОР для свого підприємства. Що теж мало місце бути. Однак фактом, якого влада не заперечувала, залишалося й те, що бочки з хімзброєю на морському дні при берегах Криму є, та що їх загальна кількість і всі місця затоплення - невідомі. Однак категорично заперечувалася реальна загроза витікання отруйних речовин із пошкоджених контейнерів. Як заявляв на прес-конференції тодішній начальник ГУ МНС у Криму Олександр Недобитков, бочки перебувають на відстані 12-
15 км від берега, на глибині
150 м, покриті шаром намулу і не становлять небезпеки. "На думку вчених, речовина, яка міститься в бочках на такій глибині при температурі 5-9 градусів, не може витекти завдяки своїм хімічним властивостям, вона полімеризується й не розчиняється водою, тобто не підлягає гідролізу", - казав начальник главку МНС, визнаючи, що точна кількість затоплених контейнерів з хімічною зброєю та їх координати невідомі. При цьому громадськість тоді так і не почула офіційних даних про кількість виявлених і знешкоджених бочок з хімзброєю, не кажучи вже про райони їх затоплення.

Така можливість з'явилася тепер. У розпорядженні DT.UA опинилося відомче листування - звернення голови Рахункової палати України В.Симоненка до президента Віктора Януковича, погодження різними відомствами та міністерствами проектів постанов Кабінету міністрів, листи вчених у профільні міністерства про необхідність продовження держпрограми знешкодження залишків хімічної зброї. Ще раз зазначимо, що всі нормативні документи, прийняті в рамках цієї держпрограми, закриті для громадськості, хоча стосуються вони інформації, доступ до якої, за чинним законодавством, не може бути обмежений: це стан довкілля, загроза життю і здоров'ю людей та всього живого в територіальних водах України. Дані з опублікованих сьогодні документів свідчать: усі запевнення, що ситуація під контролем, що затоплені контейнери перебувають далеко від курортних зон і не становлять небезпеки для екології, котрі звучали з вуст посадових осіб і надходили з офіційних джерел, -неправда. Мета її - приховати злочинну бездіяльність уряду в питанні фінансування та реалізації держпрограми, а також покривання тих, хто розкрадав і використовував не за призначенням бюджетні гроші. Відмова від продовження дії програми сьогодні - це ще й невиконання Україною взятих міжнародних зобов'язань зі, щонайменше, двох Конвенцій: "Про заборону розробки, виробництва, накопичення і застосування хімічної зброї та її знищення" і "Про захист Чорного моря від забруднення".

Почнемо з кількісних даних - з прив'язкою до місцевості. Як уже повідомлялося, Кабмін відмовився продовжувати дію програми, термін якої закінчився 2010 р. з показником виконання - 36–44%. Згідно з довідкою, підписаною П.Неботовим - директором департаменту економіки оборони та безпеки Міністерства економіки, акваторію мису Лукулл обстежено частково, Керченську протоку - на 2/3, а південно-східне узбережжя Криму - лише на чверть. "У Керченській протоці залишилося 60 саркофагів зі знешкодженою хімічною
зброєю, які вимагають перезатоплення на більших глибинах, що становить навігаційну та екологічну загрозу", - сказано в довідці.

Отже, омонолічені контейнери перебувають у Керченській протоці, яка просто кишить суднами, що снують для рейдової перевалки нафти, вугілля, руди й сірки, і де корабельні аварії - не рідкість, особливо якщо і судновласник заощаджує, і судно йде не по фарватерах, і капітан ігнорує штормові попередження. З іншого документа дізнаємося, що технологічні майданчики, куди транспортують омонолічені саркофаги, розміщені на малій глибині.

"На цей час 46 саркофагів (77% від омонолічених) перебувають на робочому майданчику в прибережній смузі Керченської протоки на глибині п'ять метрів, але не перезахоронені на більші глибини відповідно до технології знешкодження контейнерів із залишками хімічної зброї", - повідомляв президенту В.Януковичу голова Рахункової палати В.Симоненко, інформуючи у вересні 2010 р. про зрив виконання держпрограм №1415 і 75.

Академік НАНУ В.Кухар (Інститут біоорганічної хімії і нафтохімії) у листі до Міністерства економіки наводить такі дані:

"…в результаті підводно-пошукових робіт виконавці Програми щороку виявляють та знешкоджують методом підводного омонолічення до семи об'єктів із залишками хімічної зброї. Станом на 2010 р. з початку робіт знешкоджено 113 таких об'єктів, більшість із яких в омоноліченому стані знаходяться на робочих майданчиках, замулюються в ґрунт із навігаційною загрозою для суден. Прикладом може бути випадок 2007 р., коли 11 листопада під час несприятливих погодних умов у тому ж районі, де знаходяться робочі майданчики з омоноліченою хімічною зброєю, були зірвані з якорів та викинуті на мілину баржі з мазутом "Деметра" і "Діка".

Про потенційну загрозу судноплавству йдеться і в довідці департаменту Мінекономіки: перебування саркофагів на мілководді Керченської протоки створює небезпечну навігаційну перешкоду, і викидання на них суховантажів або танкерів може призвести до екологічної катастрофи, ліквідація наслідків якої завдасть величезних збитків.

Трохи вище у тому самому листі академіка Кухара, який очолював також міжвідомчу координаційну раду з питань виконання програми, - дані, що повністю спростовують офіційні заяви про безпеку замулених контейнерів і "застиглий" іприт. За словами вченого, необхідність своєчасної реалізації програми зумовлена, серед іншого, "надзвичайно сильною мутагенною дією затоплених бойових отруйних речовин, здатних впливати на генетичний код навіть при мінімальній концентрації". І далі:

"За розрахунковими даними граничний термін руйнування оболонок контейнерів із залишками отруйних речовин закінчується у 2010 р., після чого 90% контейнерів буде зруйновано внаслідок корозійних процесів. Досвід проведення робіт за Програмою показує, що при обстеженні водолазами районів акваторії, де раніше була підтверджена сучасним обладнанням наявність контейнерів із отруйними речовинами, у більшості випадків такі контейнери виявляються або замулені, або взагалі зруйновані".

Про те, яка концентрація ОР у місцях, де іприт або люїзит уже просочилися з проржавілих бочок, які перебувають не за 15 км від берега, а в безпосередній близькості від популярних пляжів (у Героївському дружина мера Керчі тримає пансіонат) і місць промислового рибальства, і дізнаємося завдяки листу В.Симоненка президенту В.Януковичу.

"У Керченській протоці, в районі населеного пункту Героївське, що є зоною масового відпочинку населення, вміст арсену (продукт розкладу бойових отруйних речовин) у пробі води перевищує допустимий рівень у 3,5 рази. Знайдений у липні 2007 р. в даному районі частково зруйнований контейнер L 400 з хімічною зброєю до цього часу залишається на місці знаходження неомоноліченим. У районі мису Білий, де розташовані плантації мідій, вміст арсену перевищує допустимий рівень у 3,46 рази".

Скільки ж омонолічених контейнерів уже перезатоплено - залишається наразі загадкою. Сподіваємося, що цю інформацію ми одержимо до наступної подачі розслідування у відповідях на інформаційні запити, направлені автором до Міністерства оборони і Держслужби з надзвичайних ситуацій. Поки що є недобре передчуття, що з перезатопленням на більших глибинах моря можуть виникнути великі проблеми. Як випливає з листа до Кабміну заступника міністра МНС В.Романченка, перше експериментальне відпрацювання технології евакуації омонолічених саркофагів від робочих майданчиків до місць перезатоплення (на 25 км) було здійснено… в 2010-му. Тобто під завісу дії програми. А далі читаємо, що того ж таки року був "розроблений і поданий у Мінприроди для проведення державної екологічної експертизи комплект документів ОВНС (оцінка впливу на навколишнє середовище), у яких обґрунтовано вибір координат районів перезатоплення омонолічених саркофагів з урахуванням географічних, сейсмотектонічних, навігаційних, гідрологічних, клімато-метеорологічних, економічних та інших умов Керченської протоки і північно-східного району Чорного моря".

Тому, якщо б навіть Мінприроди і дав добро на обрані координати, перезатоплювати контейнери вже не було ні часу, ні коштів.

А скільки, до слова, їх було потрібно, щоб завершити процес усунення загрози, яка походить від уже знайдених і омонолічених контейнерів?

У довідці департаменту Мінекономіки, підготовленій і поданій до проекту постанови Кабінету міністрів України, якою планувалося внести зміни до постанови №1415 і продовжити дію держпрограми
до 2015 р., зазначено суму 13,07 млн грн. Така смішна (якщо, не втомлююся повторювати, порівнювати зі щоденними тендерними розпилами бюджету) сума - для усунення загрози екологічної катастрофи, запобігання втраті рекреаційного комплексу АРК і Севастополя, підриву економіки регіону, втраті життя і здоров'я людей, для безпеки судноплавства та рибальства. Цей перелік - з листів офіційних осіб, процитованих нами. Але їх адресати, включаючи президента, прем'єр-міністра України, чи то не усвідомлюють, що все це - всерйоз, чи то не вірять у те, про що їм доповідають. Інакше як можна було "забути" про невиконану держпрограму з ліквідації загрози хімічного зараження?

Зауважимо також, що в 2011 р. уряд Криму, очолюваний на той час Василем Джарти, який мав досвід керівництва Мінприроди, настійно просив Кабмін продовжити дію держпрограми. Віце-спікер Криму Костянтин Бахарев, який проводив у Києві прес-конференцію щодо цієї ініціативи, повідомляв тоді про підготовлений пакет документів для ухвалення постанови Кабміну і про пропозицію залучити до робіт з ліквідації затопленої хімзброї причорноморські країни-сусіди. На жаль, програму не пролонгували. Немає програми - немає турбот. Не треба шукати кошти, бо ще не вистачить на черговий предмет розкоші, на які наші чиновники завжди знаходять наші гроші.

Далі буде…

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі