Ключове рішення для України

Лілія Гриневич 13 червня 2014, 00:00
фото

Читайте також

Наступного тижня Верховна Рада в другому читанні розглядатиме законопроект "Про вищу освіту". Ухвалення парламентом цього багатостраждального закону вкрай необхідне для того, щоб у системі вищої освіти відбулися докорінні зміни, а Україна зробила впевнений крок уперед. 

Вистражданий закон

Новий закон про вищу освіту — це не точкові зміни, а системна реформа, яка пройшла всі етапи політичного діалогу, узгоджена з усіма зацікавленими суспільними групами. Це чітко вивірений проект кардинальних змін, яких бракує нашій країні і на які чекає українське суспільство. Цей закон буквально вистражданий освітянами, студентською спільнотою, ентузіастами освіти і науки. Його треба ухвалювати хоча б для того, щоб дати суспільству сигнал, що ми справді готові до змін.

Згадаймо, як усе відбувалося. Новий закон про вищу освіту — плід п'ятирічної боротьби за європейські цінності в освіті. За цей час до Верховної Ради було подано дев'ять проектів закону. Починаючи з 2010 р. колишнє керівництво Міносвіти не припиняло спроб закріпити свою монопольну владу у сфері освіти і науки. З цією метою депутатам підсовували нові законопроекти, які розширювали владні повноваження керівництва МОН. У відповідь студенти розгорнули так звану антиТабачну кампанію. 

На початку 2012 р. активісти домоглися від Кабміну створення спільної робочої групи для розробки законопроекту. Її очолив академік Михайло Згуровський. Документ готували за активної участі освітян, науковців, роботодавців, студентів. У його розробці брав участь і нинішній міністр освіти і науки Сергій Квіт. У результаті вийшов документ із системним баченням змін, який передає широкі повноваження університетам, роботодавцям і студентам. 

Проте першим до Верховної Ради Партія регіонів подала законопроект, написаний під диктовку міністерського лобі (№1187). До нього було запропоновано два альтернативні законопроекти: опозиційний №1187-1 від партій "Батьківщина", УДАР і "Свобода" та законопроект №1187-2 авторства групи М.Згуровського, поданий депутатом Віктором Балогою. Обидва альтернативні законопроекти мали спільні ідеї децентралізації, посилення університетської автономії та академічної свободи.

У травні 2013 р. комітет з питань освіти і науки вирішив — саме законопроект Згуровського (№1187-2) слід ухвалювати за основу, оскільки він прогресивний і, на відміну від опозиційного, має шанси на підтримку більшості парламенту. 

Проте навіть цей компроміс був неможливим за минулої влади, яка керувалася принципом "усе або нічого". Потім була Революція гідності, яка розпочалася за активної участі студентів. Ціною людських життів оплачено політичну волю до реформ у країні і можливість сьогодні ухвалювати закони для майбутнього, зокрема — цей закон про вищу освіту, який закладає нові, справді європейські підвалини функціонування українських університетів.

Європейська реформа

Новий закон про вищу освіту має кілька стрижневих ідей. Перша — демонополізація управління. Друга — автономія університету, академічна свобода викладача і студента. Третя — незалежне оцінювання якості вищої освіти. Четверта — розвиток науки в університетах і базування вищої освіти на новітніх наукових результатах. П'ята — академічна мобільність та інтеграція у європейський освітній простір.

8 квітня Верховна Рада підтримала цю ідеологію змін у вищій освіті, проголосувавши за законопроект у першому читанні. Далі до комітету з питань науки і освіти надійшло 959 поправок народних депутатів. Як голова комітету, не можу не відзначити самовіддану роботу всіх експертів робочої групи, представників академічних спільнот і громадськості, які працювали над текстом закону.

Чим викликана така жвава зацікавленість законопроектом? Насамперед, цей закон зачіпає суперечливі інтереси різних груп. Наприклад, є багато ректорів, які хотіли б зберегти одноособове керівництво у
своїх університетах-вотчинах. А от викладачі прагнуть розширити вплив колегіальних органів управління. Роботодавці вимагають, щоб викладання в університетах відбувалося з урахуванням вимог ринку праці. Студенти хочуть розширити своє представництво і вплив в органах управління. 

Широка дискусія, яка розгорнулася між першим і другим читанням, істотно доповнила законопроект. 

Приміром, право присуджувати наукові ступені передається від чиновників до спеціалізованих учених рад. Та разом із розширенням прав посилюється й відповідальність. Уперше в освітньому законодавстві запроваджуються антиплагіатні норми. З'являється вимога ще до захисту оприлюднювати роботу в Інтернеті. Якщо після захисту в дисертаційному дослідженні буде виявлено плагіат, то голова такої ради, а також її члени, які надали позитивний висновок про роботу, будуть позбавлені права впродовж двох років брати участь у роботі спецрад. Їхні прізвища оприлюднюватимуться. Це добрий запобіжник від неякісних рішень. 

Учені ради зможуть самостійно здійснювати процедуру нострифікації, тобто визнавати закордонні дипломи викладачів, яких приймають на роботу, а також студентів, яких беруть на навчання. Нині дуже важко залучити до викладання навіть лауреата Нобелевської премії, бо це пов'язано із забюрократизованою довготривалою процедурою. 

Університети отримають право розміщувати кошти, зароблені від освітньої та наукової діяльності, на рахунках у державних банках. Цими коштами вони зможуть розпоряджатися, бо сьогодні такої можливості фактично немає. 

Разом зі збільшенням автономії університетів запроваджується система незалежного оцінювання результатів їхньої роботи. Зокрема, регуляторні функції виконуватиме не міністерство, а колегіальний орган — Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти. Задум полягає в тому, щоб ліцензійну й акредитаційну експертизу проводили не корумповані чиновники, а ретельно відібрані фахівці з бездоганною репутацією, за чітко визначеною процедурою. Передбачено створення незалежних установ для оцінювання та забезпечення якості вищої освіти. 

Крім того, передбачено розширення участі роботодавців в управлінні вищими навчальними закладами, формуванні стандартів вищої освіти, оцінюванні результатів навчання.

Законопроект робить нашу систему освіти більш упізнаваною і зрозумілою у світовому освітньому просторі. Запроваджуються визнані у світі три цикли вищої освіти: бакалавр, магістр, доктор філософії. 

Відповідно до європейських тенденцій зменшується максимальне навчальне навантаження на викладачів, що вивільнить час для їхньої наукової праці. Студенти також отримають більше можливостей для самостійної роботи. 

Пропонуються нові механізми самоврядування у вишах. Наприклад, передбачено прямі вибори ректора, в яких зможуть брати участь усі члени трудового колективу і представники студентського самоврядування. Сьогодні ректорів обирають через делегатів від трудового колективу. Як наслідок — результати виборів часто спотворюються.

Зрештою, законопроект унормує статус зовнішнього незалежного оцінювання. Це — одна з небагатьох системних реформ, яка забезпечила рівність доступу до вищої освіти, радикально зменшивши обсяги вступного хабарництва. Бажаючи відновити цей тіньовий ринок, попередня влада весь час намагалася нівелювати значення ЗНО, а то й скасувати його. Лише суспільний тиск не давав ділкам від освіти це зробити. 

***

Україна остаточно обрала європейський шлях розвитку. Ми повинні стати конкурентоспроможними поряд із найбільш розвиненими державами. А для цього необхідно стимулювати розвиток людського капіталу — найціннішого ресурсу країни в сучасному світі. 

Перший крок має зробити Верховна Рада наступного пленарного тижня, ухваливши в другому читанні та в цілому новий закон про вищу освіту — ключове рішення, якого потребує Україна. 

Помітили помилку?
Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter
36 коментарів
  • vialet 19 июня, 16:58 університетської науки в Україні не існує - лише імітація. Дослідження в українській економіці, безпеці праці, юриспруденції? Тотальний маразм. Треба закрити більшість "бандугруповань" по захисту псевдодисертацій
    Brasid 19 июня, 19:35
    доказательства будут? или как обычно, ограничитесь ложью?
    Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Petrovich 18 июня, 14:45
    docent74 Сегодня, 11:58 Шановна Ліліє Михайлівно! Доплати за вчене звання та науковий ступінь, а також спеціальні наукові пенсії - це одна з причин корупції в науковій та освітній сфері. Закон, в якому є згадані норми, не відповідає європейським стандартам і містить корупційну складову.
    Уважаемые Pedagog и Docent74! Разделяю Ваши предложения относительно ликвидации клана членов и получленов государственных академий. Причина -- в своем большинстве они, если судить по месту в мире руководимой ими украинской науки, являются неэффективными управленцами науки и не имеют достижений, которые якобы послужили основаниями для их "избрания". См. сайт Украинского научного клуба. Предположим, что ликвидированы и ученые степени и звания. Не могли бы Вы раскрыть Ваши конкретные предложения относительно оплаты труда рядовых научных работников и представителей профессорско-преподавательского состава университетов? Кстати, там, где величина зарплаты остается на усмотрении директоров и ректоров, они умудряются получать намного больше своих подчиненных -- рядовых докторов и профессоров. Заранее благодарен.
    Vitamin 19 июня, 11:00
    Каких директоров и ректоров избирают рядовые доктора и профессора, такую зарплату "они платят" научным работникам и представителям профессорско-преподавательского состава. Избирайте достойных и будет вам счастье.
    Vitamin 19 июня, 11:04
    Это рядовые доктора и профессора допускают таких директоров и профессоров к корыту, где они "умудряются" вести себя как свиньи, а потом жалуются и стонут.
    Petrovich 19 июня, 14:31
    Уважаемый Vitamin! Разделяю Ваши чувства в отношении бесхребетности и трусливости значительной части рядовых докторов и профессоров. Но вопрос-то к Pedagog и Docent74 был иной. Обращаю его к Вам. Как Вы думаете оценивать научную/преподавательскую работу рядовых докторов и профессоров и как ее оплачивать? Ответ на этот вопрос будет означать и ответ на вопрос, как оценивать научный/педагогический менеджмент.
    Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • docent74 18 июня, 11:58 Шановна Ліліє Михайлівно! Доплати за вчене звання та науковий ступінь, а також спеціальні наукові пенсії - це одна з причин корупції в науковій та освітній сфері. Закон, в якому є згадані норми, не відповідає європейським стандартам і містить корупційну складову.
    Brasid 19 июня, 09:01
    Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Petrovich 18 июня, 11:34 http://dt.ua/POLITICS/poroshenko-ogolosiv-armiyu-prioritetom-nomer-odin-145325_.html Президент України Петро Порошенко запевнив, що армія завжди буде пріоритетом для держави. Возможна ли современная армия без науки? Возможна ли современная наука с существующим и планируемым законодательством о науке и образовании? Во главе с престарелыми любителями уже не существующей РАН сталинского образца? Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • prepod 18 июня, 09:39 Шановна Лілія Михайлівно! Я хочу Вам також передати мій коментар-звернення до С.Квіта, який я написав до його статті в цій гізеті. "Пане Міністре, як Ви знаєте багато по революційному нових ідей, при їх втіленні, можуть бути вкрай негативними і принести шкоду великій кількості людей. Моє зауваження до Вас стосується організації перехідного періоду при захисті дисертацій. Добре відомо, що абсолютна більшість аспірантів не захищається своєчасно. Причин декілька. Одна з них - аспірантуру закінчують восени одним наказом ректора, а спец. ради працюють весь рік. За цих умов в принципі неможливо захиститися своєчасно, бо треба стати в "чергу" на захист. Друга причина - це розтянута процедура захисту, члени рад нікуди не поспішають, більше того вони притримуються принципу, що поспішати їм нема куди. Третя причина - це безвідповідальність членів рад, вони можуть не допустити до захисту будь-кого, насправді немаючи на то ніяких підстав. При цьому наводяться аргументи: "ВАК вашу роботу не пропустить", "тут нема дисертації", "а де наука", "а я думаю, що ніхто за Вас не проголосує", демонструючи волюнтаризм, безвідповідальність і нехтуючи елементарними правами і гідністю пошукачів. Все це робиться (начебто за новим законом ВАКу не буде) з "добрим" наміром, щоб дисертація стовідсотково пройшла через ВАК. Насправді такі умови породжують корупцію. Дуже велика кількість пошукачів не захистилося своєчасно, бо вони не погодилися грати по корупційним правилам спец. рад, не хотіли або не могли платити хабарі членам спец. рад, опонентам та іншим із системи. Пане Міністре, Ви мабуть знаєте скільки коштують банкети після захисту, а чи задумувались Ви за чиї кошти п'ють професори та інші члени рад? Адже на аспірантську стипендію "поляну" не накриєш. Пане Міністре, чи надасте Ви випускникам аспірантури попередніх років можливість захиститися, і якою буде процедура. Що з ними буде тепер? Тому пане Міністре, Ви маєте відповісти, як будуть організовані захисти кандидатських дисертацій в перехідний період, після вступу в дію нового закону "Про вищу освіту". Якщо захисти в перехідний період будуть відбуватися за старою процедурою, то буде багато "жертв", яким назавжди буде закрито шлях до отримання наукового ступеня, і за які відповідальність будете нести особисто ВИ. Крім того, буде створено додатковий ажіотаж, а значить знову нечисті на руку спец.ради непогано зароблять. Тим сами пане Міністре, Ви лише простимулюєте корупцію. Отже чекаємо на чітку, прозору і вмотивовану відповідь." Таким чином, Лілія Михайлівно Вам би теж слідувало подумати над цією проблемою, бо кількість людей (молоді), що можуть постраждати будуть тисячі, і вже через півроку Ви будете вислуховувати докори і Вам не буде з чим йти до преси і розповідати про досягнення Ваших реформ. Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Vasilij German 16 июня, 11:56 А где деньги взять на такое количество профессоров и академиков? Может им всё-таки попробовать самим зарабатывать.
    Pedagog 16 июня, 13:54
    До тех пор пока будет халява из бюджета в виде доплат за научные степени, звания и научные пенсии, никто зарабатывать не будет. Намного легче доить бюджет имея в кармане диплом кандидата-доктора наук, чем напрягать мозги.
    Brasid 18 июня, 09:17
    Вот вот, правильно. Надо отменить дифференциацию в оплате рабочих, инженеров, отменить надбавки за звания в армии и милиции. Чтоб не доили бюджет. Надо чтоб генерал получал столько же сколько и рядовой, а конструктор - столько же сколько и уборщица.
    Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Reader_28 15 июня, 01:11 Зачем Америке Майдан. № 21 (413) от 10 июня 2014 [«Аргументы Недели», Сергей ГЛАЗЬЕВ, академик Российской академии наук и Национальной академии наук Украины ] "Вначале высокопоставленные американские и европейские чиновники, усыпив бдительность Януковича уговорами о неприменении силы, подтолкнули нацистов к его насильственному свержению и привели к власти своё марионеточное правительство. Затем они принялись уговаривать Путина не применять силу, натравливая одновременно подконтрольную им хунту на репрессии против русского населения Украины. При этом стоило России пойти навстречу договорённостям о деэскалации конфликта и отвести войска от украинской границы, нацистская хунта стала резко наращивать свои вооружённые силы в зоне конфликта и приступила к применению авиации и бронетехники против населения Донбасса." http://argumenti.ru/toptheme/n441/344574 Можно поздравить НАНУ теперь с новым академиком Национальной академии наук Украины Глазьевым, а не ее иностранным членом? Что думают академики НАНУ о высказываниях Глазьева относительно существования в Украине марионеточного правительства и нацистской хунты? Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Do_Cent 14 июня, 23:32 Как по мне, ожидания от принятия обсуждаемого закона просто таки непропорционально завышены, на несколько порядков! Почему-то сей закон пресловутой "прогрессивной общественности" представляется чем-то вроде волшебной палочки: вот приймут его, и новый министр образования махнет им туда-сюда, и расцветет образование высшее, среднее и посредственное пышным цветом, и будет всем кайф. Да ерунда все это! Да, есть в законе кое-что прогрессивненькое (на "прогрессивное" не дотягивает), но пользы от того будет практически ноль, ибо образование и наука не живут сами по себе, они встроены в социум, в экономику, и т.д. А вот потребности в обществе в настоящей науке и образовании пока что нету! Отсюда и... Так что не стоит многого ожидать - меньшим будет облом от несбывшихся (и тем более несбыточных) ожиданий! Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • lesya 14 июня, 16:41 Многие задают вопрос -А,почему наука не помогает стране? Скажу, науку отстранили от управления и влияния в стране. Далее, неужели Вы думаете, что если развалил армию, то не развалили науку? Если настоящий ученый получает чуть-чуть больше мин. ЗП, какая наука? Далее, в науку берут уже со званием, звание просто так не получишь, вот это надо убрать. Должен быть доступ в науку людям с опытом, с самостоятельными исследованиями. А развалить Академию большого ума не надо, именно старые кадры удерживали ее. Теперь надо дать возможность вырастить смену. У нас уже экономику перестроили, разве науку спросили? Понабирали псевдоконсультантов, по блату и, что с экономикой?
    Pegagog 14 июня, 16:49
    lesya Сегодня, 16:41 "Если настоящий ученый получает чуть-чуть больше мин. ЗП, какая наука? " Настоящий ученый должен не ПОЛУЧАТЬ, а ЗАРАБАТЫВАТЬ своим интеллектом. Об этом уже столько писано-переписано http://afranius.livejournal.com/358443.html?thread=40222251#t40222251 dainet 28 сентября 2013, 13:51:48 UTC. Наука без практики ровным счетом никакой ценности не имеет. Это просто информационный хлам и не более того. Информация ради информации. Поэтому сколько там цитирований в импортной литературе было наших с Вами соотечественников, сколько было статей, учебников и прочей разной чисто информационной шелухи – от этого, поверьте, ни горячо, ни холодно. Стране нужны люди, способные воплощать свои научные идеи в жизнь. Чтобы эти идеи хоть как-то работали для людей, для обычных граждан. На производстве, в сельском хозяйстве, в быту и т.д. В данный момент времени ситуация такова, что связи теории с практикой не наблюдается. Возникает резонный вопрос – нафига нам тогда вообще все эти смешные академики нужны? С макулатурой сейчас проблем нет. Студентов такие «научники» могут научить только тому, что сами умеют делать. А именно – заниматься размножением научной макулатуры. Уедут эти «умищи» на Запад? Да пусть валят и побыстрее! Границы открыты, никто никого не держит. Пусть там занимаются размножением научной макулатуры, никто не против. Если «научники» сами не понимают, что кроме них самих их смешные звания, количество цитирований и прочий информационный хлам для общества никакой ценности не представляют, значит над ними нужен кто-то, кто это понимает. Этакий кнут, который сможет пнуть академиков в нужном для страны и общества направлении. И заставить заниматься конкретикой - преобразовывать теорию в практику. Уже очевидно, что самостоятельно академики на это попросту не способны. Так что мне Вас не жаль ни разу. Так вам всем и надо, костер под задницами академиков может поспособствовать мыслительному процессу.
    Do_Cent 14 июня, 23:34
    Ну, в целом верно! Только вот о "Стране нужны люди, способные воплощать свои научные идеи в жизнь." - поправочка! В стране нет пока что условий, чтобы воплощать ... а потому и особых потребностей. И проблема в основном в сфере правоприменения, права, правоохрвнителей и экономики.
    Do_Cent 15 июня, 13:19
    То, что не способны, не отменяет того, что таки нет условий! Изучайте материал по теме, прежде чем бросаться в споры.
    Pedagog 14 июня, 16:54
    lesya Сегодня, 16:41 "А развалить Академию большого ума не надо, именно старые кадры удерживали ее. " Они и удерживают ее от проникновения всего нового. "Анатолий ЗАГОРОДНИЙ, вице-президент Национальной академии наук Украины, директор Института теоретической физики им. Н.Н.Боголюбова НАН Украины, академик НАН Украины: "... наша академия разработала и приняла концепцию развития на 2014-2023 годы. Главное в этой концепции то, что РАДИКАЛЬНЫХ, РЕВОЛЮЦИОННЫХ ИЗМЕНЕНИЙ БЫТЬ НЕ ДОЛЖНО ..." http://trv-science.ru/2014/05/06/nauka-finansiruetsya-po-ostatochnomu-principu/ "
    Відповісти Цитувати Поскаржитись
  • Petrovich 14 июня, 14:00 Не совсем по теме образования, но важно для образования. http://www.radiosvoboda.org/content/article/25421454.html Професор Грабович: Національну академію наук України пора розпускати «– Які б кроки Ви запропонували зробити в сфері гуманітарної політики? «Я б почав з Академії наук. Повністю розпустити її, починаючи з Патона. – Всіх тих, хто працював дотепер – звільнити. Я б почав з Академії наук. Повністю розпустити її, починаючи з Патона та тих людей, які були при владі і за 23 роки незалежності скомпрометували її та довели українську науку до того стану, в якому вона є зараз». Не будем строить предположения о том, какой бы была позиция пана Грабовича, если бы он был избран в НАНУ, как это случилось с одним патентованным патриотом из диаспоры. Пан Грабович исходит из оценки ситуации в социально-гуманитарных науках Украины. И здесь его предложения о разгоне достаточно обоснованы. Хотя даже там изредка встречаются отдельные экземпляры пристойного уровня. Ученых такого уровня гораздо больше в естественных науках. Зачем их разгонять? Что останется? Его утверждение о том, что нужно разогнать всю академию наук, не опирается на объективные исследования ее реального состояния. Нужно менять высшее руководство. Провести тотальный аудит по международным критериям научной деятельности научных институтов, их руководителей и научных сотрудников. На основании этого аудита, зарубежного опыта и с привлечением западных экспертов избавиться от «научных» прилипал и имитаторов любого уровня и статуса, реорганизовать управленческую структуру НАНУ, оставить и укрепить ее жизнеспособные и конкурентно-способные на мировом уровне институты и отделы
    uph_ 14 июня, 16:01
    від: АНУ Місто: Київ 14.06.2014 13:40 Давно пора навести порядок, там одне хабарництво і посміховисько з званнями, перетворили в якесь державне корито, а інтелекту 0000,000
    uph_ 14 июня, 16:02
    від: oleg Місто: vinnitsa 14.06.2014 13:07 Поддерживаю месседж о роспуске АКАДЕМИИ НАУК УКРАИНЫ, ибо . странно иметь в стране не имеющей никаких признаков развития науки АКАДЕМИЮ.Шайка докторов и кандидатов, которых не цитируют даже в родной стране, параноидально ожидающая научной пенсии, обманывающая плательщиков налогов не должна существовать - вперед в окопы юго-востока- там ждут не ваши псевдонаучные диссертабельные разработки.
    uph_ 14 июня, 16:08
    http://from-ua.com/forum/viewtopic/67370.html?pg=2 Научная дыра Украины. [27.03.2013] Почему наличие армии ученых ничем не помогает стране. Система организация украинской науки, благополучно унаследованная от советской власти, безнадежно устарела и способна лишь воспроизводить околонаучную бюрократию да распиливать остатки бюджетных средств под мудрым руководством украинских академиков и член-корров. Научная работа их усилиями втискивается в прокрустово ложе диссертационных требований, вырождаясь в результате в бесплодные, никому (кроме авторов) не нужные, зато "диссертабельные" исследования. Двухступенчатая система аттестации высших научных кадров (кандидат наук - доктор наук) в нынешней трактовке привела к тому, что научные работники зачастую всю свою жизнь посвящают написанию и защите докторской диссертации, которая к современной науке может вообще не иметь отношения (особенно это касается экономистов, историков, юристов и прочих гуманитариев). Поэтому нет в Украине Нобелевских лауреатов и ни один украинский университет не попадает в число первых 500 лучших в мировых рейтингах. ____ Новый закон снова узаконит "диссертабельные" исследования за государственный счет с прицелом на докторские диссертации и научные пенсии?
    Відповісти Цитувати Поскаржитись
Реклама
Останні новини
USD 26.13
EUR 27.96